Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
kleinvosje schreef:Asyaa, TS heeft er wel last van, alleen durft ze dat ook niet toe te geven. Er spelen helaas een heleboel andere dingen mee, dingen die hier niet neergezet kunnen worden, maar wel invloed hebben op haar gedrag.

kleinvosje schreef:Ik heb er totaal geen last van hoor, ik ken haar alleen online, niet irl. TS en ik chatten dagelijks via msn, en ze heeft er wel degelijk last van, al zal ze dat nooit zo duidelijk toegeven. Door dit topic te openen, zet ze een klein stapje in erkennen van een probleem, wat natuurlijk heel goed is.
TS is zeker niet gelukkig, neem dat van mij aan.
marleen_usar schreef:Ik vind het van die leraar gewaagd om het uit te spreken.
vuurneon schreef:Waarom ga je zelf niet naar de maatschappelijk werkster met een brief onder de arm?
Of benaderen via de mail.
'wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap vooruit'

Plien91 schreef:Wat voor docent is jouw docent, qua opleiding en achtergrond? Kent hij jou in meerdere spreeksituaties?
Selectief mutisme is een heftige diagnose en kan echt niet zomaar gesteld worden, daarvoor is echt wel gedegen onderzoek nodig. Behandeling is vaak in de vorm van gedragstherapie, in samenwerking met een psycholoog/orthopedagoog en logopedist.
Ik heb een beetje ervaring met selectief mutisme, een jongetje (kleuter) die ik indirect behandel (richt het op de moeder) spreekt in de thuissituatie volop, maar op school heeft hij nog nooit één woord gezegd. Bij hem thuis kletst hij honderduit tegen mij, maar zodra ik hem op school zie zegt hij niks.
Selectief mutisme is dus ook niet 'verlegen zijn', het is zoveel meer dan dat.