Wie word er ook misselijk van vroeg in de auto?<Reisziekte?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Wie word er ook misselijk van vroeg in de auto?<Reisziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:24

Heel bitter.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:26

_Apple_ schreef:
Ohja, zijn die Primatour dingen vies?!

Gelijk snel doorslikken proef je niks van!
Zou het zeker doen ze helpen echt! Heb er ook veel last van gehad vroeger ik nam altijd zo'n pilletje. En voorin zitten of achterin in het midden en dan goed naar voren kijken dat helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:29

Inderdaad gelijk doorslikken, ze zijn namelijk ontzettend vies. En écht vies. :') (Heb een keer gehad dat ie niet gelijk weg was... _O- )

Ze helpen heel goed, ik pak zelfs maar een half tabletje. Al is het maar als placebo, als het maar werkt.
Je wordt er wel een beetje duf van hoor.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:19

Hier nog een, word heel misslijk, idd vooral als je vroeg weg moet. We gingen laatst op vakantie, om 3 uur 's nachts. Ik werd zo misselijk, en dan krijg ik een vieze smaak in m'n mond. Geen pretje! En ook ik kan geen pillen slikken (ik kots nog liever dan dat ik een pil slik) Maar je moet naar buiten kijken, dat helpt!

Want je lichaam zegt dat je beweegt, maar je ogen zeggen dat je stilstaat (omdat in de auto beweegt het niet) en dan komen ze in verwarring en word je misselijk. En omdat je naar buiten kijkt, zien je ogen dat je beweegt, en bovendien word je dan ook afgeleid.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:40

Primatour vervroegde het kotsen bij mij :') . Die pillen zijn zoooo vies, dat ik alles meteen alweer uitkotste na de smaak van dat pilletje. Nouja, dan maar thuis ipv de auto.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:53

Nja, je neemt het toch een half uur van te voren in, dus heb je dan nog een half uur om ervan bij te komen.
Dan zeg ik altijd tegen mezelf, kom op, niet zo aanstellen, het scheelt je zo een hoop ellende ;)

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:57

Hier ook eentje die ziek er van word... 5 min in een auto zitten kan me al de hele dag ziek maken. Ik neem nooit pillen er voor omdat ze niet bij mij helpen, maar naar buiten kijken of als ik zelf niet achter het stuur zit zorg ik meestal dat ik muziek in 1 oor heb

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:59

Ik koop gewoon huismerk cinnarzine :j

Enige wat echt goed helpt; ouder worden, rijbewijs halen en zelf rijden.
(voorin zitten helpt ook, kun je vooruit kijken)

Ik ben er nooit overheen gegroeid helaas! Mijn broer en zus wel, Maar ik niet. Ben echt ongelooflijk bewegingsziek; boot, vliegtuig, auto.... Maakt niets uit! (vooral in het donker omdat ik mij dan niet op de horizon kan richten)
Frisse lucht werkt wel wat, lekker raam wat open in de auto of boven op dek zitten. Vliegtuig is een drama :') raam kan niet open en helaas... Zelf vliegen zit er niet in haha.
Ben zelfs zeeziek geworden tijdens het snorkelen! Een uur dobberen op de hoge golven was een drama.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:54

Hier ook iemand, ben altijd wagenziek/zeeziek/luchtziek/treinziek... Gebruik daar al heel lang, voor langere reizen, Primatour voor en dat is echt het enige dat helpt. Huiswerk cinnarzine heb ik een keer geprobeerd, maar daar ging ik van overgeven (iets wat anders meestal niet gebeurt - alles gruwelijk hondsberoerd gevoel) dus dat probeer ik niet meer :')

Overigens heb ik inmiddels ook mijn rijbewijs gehaald. Helpt ook geen steek. Zal er gewoon mee moeten leven, maar er zijn een hoop ergere dingen te bedenken en zolang er Primatour is voor de langere reizen is het goed :+ Succes!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:41

hier nog iemand.. pff wat een drama altijd zeg!
ik gebruik ook primatour, en die helpen bij mij goed.. je moet ze om de 4u ong nemen als je een langere reis hebt.
ze zijn idd super goor :P maarja met wat drinken innemen ben je er zo vanaf.

zelf rijden ook geen last van, naar buiten kijken helpt.. maar niet altijd bij mij.. veel frisse lucht helpt heel goed.

en vliegtuigen die dalen zijn een ramp inderdaad, ben in feb naar afrika geweest en de terug weg tijdens dalen was verschrikkelijk! op/neer/op/neer.. wat een hell!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:50

Knoffer schreef:
Dat heb ik ook vaak genoeg gehoord, maar mijn ervaring is dat wagenziekte niet echt een psychische factor heeft.

Zeker wel!

Waarom denk je dat balansbandjes en van die stukjes rubber onder de auto voor veel mensen helpen. Die dingen doen niets, maar door het idee helpt het heel veel mensen. Natuurlijk is het niet helemaal mentaal, maar door spanning maken mensen het wel erger voor zichzelf. Zo'n hulpmiddel geeft hoop waardoor de spanning afneemt -> mensen voelen zich iets minder misselijk-> denken dat het helpt -> nog minder spanning -> misselijkheid neemt af.

Simple as that.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:05

Nou, vanochtend een half uurtje voordat we gingen ingenomen. En het hielp! Nog wel een beetje hoofdpijn, maar daar kan ik heus mee leven. Ik had geen Nintendo, Telefoon of Muziek mee. Maar we gingen met 2 dus kon ik voorin zitten. Dat hielp ook wel.
Maar die smaak... B-A-H: BAH
Maar ik mocht hem alleen met water innemen, weet iemand waarom want ik had veel liever een glas ranja gehad, want met water krijg je dit:
Water in je mond -> Pilletje erbij in-> Het pilletje lost snel op in water -> Vieze smaak -> Je krijgt het niet naar binnen -> Je slikt beide door -> Vieze nasmaak in je mond -> Veel water drinken
Zo deed ik het zo ongeveer :P

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:09

Knoffer schreef:
Heb je die bandjes al eens geprobeerd? Ik wil ze al een hele tijd testen, maar vergeet het steeds.
(En heb het ook niet meer zo vaak nodig, meestal rijd ik toch zelf, zeker langere stukken.)

Horizon kijken kan ook helpen idd, maar op de weg kijk ik toch sneller veel mee met het verkeer. Anders kun je ook niet zien of je bijv. moet w88 op een invoegende auto oid. Met zeeziekte focus ik wel op de horizon, tot ik me zo poedersuiker voel en alleen nog maar kan kotsen dat ik met m'n ogen dicht over de reling blijf hangen :')

Mijn zoon was vroeger altijd wagenziek. Gaven eerst tabletjes, maar omdat je die een paar uur vantevoren moet ingeven, zijn we op die bandjes overgestapt en geloof 't of niet: werken als een tierelier.
Hij is met die dingen om nog nooit misselijk geweest.

Vriendje van hem heeft ze toen ook gekocht en hetzelfde verhaal.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:09

labyrinth schreef:
Knoffer schreef:
Dat heb ik ook vaak genoeg gehoord, maar mijn ervaring is dat wagenziekte niet echt een psychische factor heeft.

Zeker wel!

Waarom denk je dat balansbandjes en van die stukjes rubber onder de auto voor veel mensen helpen. Die dingen doen niets, maar door het idee helpt het heel veel mensen. Natuurlijk is het niet helemaal mentaal, maar door spanning maken mensen het wel erger voor zichzelf. Zo'n hulpmiddel geeft hoop waardoor de spanning afneemt -> mensen voelen zich iets minder misselijk-> denken dat het helpt -> nog minder spanning -> misselijkheid neemt af.

Simple as that.

Nou, mijn zoon was toch echt te jong om dat te kunnen bedenken hoor. Die bandjes werken wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:14

Kan ook komen door moeder hoor :) als mam denkt dat het werkt, dan kan je dat ook uitstralen naar het kind.
Neemt niet weg dat het ideaal is dat het werkt!

Ik wou dat die dingen bij mij werkten, psychologisch of niet :+ zou mij een zorg zijn haha. Als het maar werkt! Maar helaas... en ik wil zelfs nog wel door de pillen heen erg ziek worden.
Dus voor mij iig geen cruise :')

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:19

Hm, waarschijnlijk zit je nu al in de auto, maar toch! Voor andere wagenzieken! ;)

Die eerder genoemde bandjes werken bij mij SUPER! De reis naar Rome (+- 26 uur) waren gewoon appeltje eitje voor me, heb nergens last van gehad... Toen we in Rome een dag weg gingen met de bus, ongeveer 1uurtje rijden, was ik ze vergeten... Dat heb ik geweten!! Bleergh, voelde me toen zo misselijk...

Verder helpt het erg goed om inderdaad wél te ontbijten 's ochtends. Niet teveel eten, maar wel iets.

En voorin zitten vind ik fijn.
Goed vooruit kijken, en inderdaad níet gaan lezen oid! Daar word je echt ziek van :=

Succes! :(:)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:23

kan iemand nog even duidelijk uitleggen wat die bandjes zijn? Bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:26

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:29

Nouja, een placebo is natuurlijk niet iets dat je je bewust bedenkt. Anders zou het effect zich juist weer opheffen.

@_Apple_, oh ik neem ze gewoon met wat limonade hoor :P

labyrinth schreef:
Knoffer schreef:

Zeker wel!

Simple as that.

Mss kan het voor sommige mensen idd zo werken, kan ik me voorstellen, maar zoals ik zei: mijn ervaring is anders. Toen ik als kind Primatour nog niet ontdekt had (of het was nog niet op de markt) heb ik allerlei pilletje geprobeerd, werkte allemaal voor geen meter. Dus ik had al voor geen meter meer vertrouwen in pilletjes, en de eerste keer Primatour proberen, werkte meteen! Terwijl ik er dus heel sceptisch tegenover stond en juist er al vanuit ging dat het toch niet ging werken.

Als kind kwamen ze een keer aanzetten met dat een pilletje op je hoofd duwen werken, nou dacht ik meteen al, wat is dat voor een bs!? Maar het werkte uiteraard dus ook voor geen meter.

Toen ik met de bus naar Spanje ging, zag ik er enorm tegenop. Ik ging er al vanuit dat het de hele reis in een emmertje/zakje hangen werd, zoals altijd met bus/autoreizen. Had toen ook nog geen werkende pilletjes, dus zonder iets de bus in gestapt. Tot mijn grote verbazing: geen seconde misselijk geweest! Geen idee hoe het kwam, maar zal met de kwaliteit van de bus te maken hebben gehad.

Andersom heb ik het ook wel. Na een tijdje heb je wel goed door van welke ritten je erg ziek wordt en welke niet, maar soms kan ik nog wel eens een verkeerde inschatting maken. Dan denk ik: nou, ik ga echt niet misselijk worden, dit gaat geen probleem zijn. En vervolgens word ik hartstikke ziek.

Ik heb overigens sws nog nooit meegemaakt dat misselijkheid afneemt. Het heeft soms wel lichte golfbewegingen, maar dat het tijdens de rit echt weer afneemt, nee, nooit meegemaakt. Behalve dan na het kotsen, dan voel je je natuurlijk even een stuk beter en ga je met goede hoop verder. Maar over het algemeen altijd van korte duur. Even stoppen en rondjes rennen helpt wel iets, maar het bouwt zo snel weer op.

Ik heb me nog niet in de polsbandjes verdiept, maar ik had het vermoeden dat het te maken had met drukpunten die effect hebben op het evenwichtsorgaan.

(Edit: ik stap overigens ook nooit al misselijk een voertuig in, wel door de spanning dat je een naar gevoel in je maag hebt, maar dat is imo duidelijk te onderscheiden van echte wagenziekte en dat noem ik ook geen misselijk. Een naar gevoel in je maag van de spanning kan idd wel afnemen.)

Hanmar schreef:
Overigens heb ik inmiddels ook mijn rijbewijs gehaald. Helpt ook geen steek. Zal er gewoon mee moeten leven, maar er zijn een hoop ergere dingen te bedenken en zolang er Primatour is voor de langere reizen is het goed :+ Succes!

Jij wordt ook misselijk als je zelf rijdt (in een schakel auto)!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:38

Als je het pilletje inneemt, niet het water in je mond houden. Gewoon pilletje op je tong, glas water, slok nemen en gelijk doorslikken. Dus niet net als normaal het water even in je mond houden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:21

Ik kan het er nooit in een keer doorslikken, helaas......

Maar kan het echt geen kwaad als je wat Limonade erbij neemt?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:11

jammes schreef:
labyrinth schreef:

Knoffer schreef:

Zeker wel!

Simple as that.

Nou, mijn zoon was toch echt te jong om dat te kunnen bedenken hoor. Die bandjes werken wel.

Ik had het over balansbandjes, ik zie hier weer andere bandjes langskomen. Ik heb het onderzoek even opgezocht voor je.

Citaat:
Effect of acupressure by Sea-Bands on nausea and vomiting of pregnancy.
Steele NM, French J, Gatherer-Boyles J, Newman S, Leclaire S.
Source
Kirkhof School of Nursing, Grand Valley State University, Allendale, MI 49401-9403, USA. steeln@gvsu.edu
Abstract
OBJECTIVE:
To determine the effect of continuous acupressure at P6 applied by Sea-Bands with acupressure buttons on the frequency and severity of nausea and vomiting of pregnancy during the 1 st trimester.
DESIGN:
A two-group, quasi-experimental, posttest-only and posttest-repeated measure.
SETTING:
Seventeen medical clinics or offices in southern Michigan.
PARTICIPANTS:
Convenience sample of English-speaking, healthy pregnant women in their 1 st trimester, who had at least one episode of nausea, vomiting, or both before their prenatal clinic/office visit where they were recruited. After being accepted for the study, the women were randomly assigned to treatment or placebo groups.
INTERVENTION:
Treatment group 1 applied SeaBands with acupressure buttons to both wrists for 4 days and removed the Sea-Bands for 3 subsequent days. Placebo group 2 applied the Sea-Bands without acupressure buttons to both wrists on the same time schedule as group 1.
MAIN OUTCOME MEASURE:
Self-report daily diaries of the number of times per day that participants experienced nausea, the severity of nausea, the number of vomiting episodes per day, and the severity of vomiting.
RESULTS:
Mann-Whitney U procedures revealed that the treatment group had significantly less frequency and severity of nausea and vomiting of pregnancy while wearing the Sea-Bands than did the placebo group. The treatment group also had significantly less frequency and severity of nausea and vomiting of pregnancy while wearing the SeaBands than when not wearing the Sea-Bands.
CONCLUSIONS:
Sea-Bands with acupressure buttons are a noninvasive, inexpensive, safe, and effective treatment for the nausea and vomiting of pregnancy.
PMID: 11277163 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11277163

Dit is het abstract van het onderzoek (het gaat hier overigens over misselijkheid bij zwangerschap, autorijden heb ik niets over kunnen vinden dus de relevantie van dit onderzoek voor de claim dat ze werken tegen wagenziekte is mij niet helemaal duidelijk). Deze bandjes zijn experimenteel onderzocht en er is een significant effect aangetoond. De conclusie is dan ook dat deze bandjes werken tegen misselijkheid.

Ik probeerde met mijn eerdere post te laten zien dat er wel degelijk een psychisch aspect is aan wagenziekte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:52

Nee het is quasi experimenteel en dat iets significant is zegt natuurlijk geen fluit zonder significatie niveau, relevantie etc. Als voorbeeld heb ik mijn eigen onderzoek; de tussen groeps gemiddelden verschillen significant van elkaar op de vragenlijst, maar... Het verschil is maar 0.2 en is daarmee niet relevant en hoewel het significant is, zegt het geen ene moer (helaas := ).

Sowieso zijn dagboek studies altijd tricky om echt wat over te kunnen zeggen.
Vraag mij af of je niet gelijk je placebo ontdekt; de een heeft acupressuur dingen en de placebo is gewoon een bandje. Kun je op internet wel opzoeken bij welke groep je hoort natuurlijk.
Maar goed, het is ook quasi experimenteel....

psychisch of niet als het werk bij mensen is het alleen maar geweldig! Je hoeft er niets voor te slikken :) en het is gewoon volledig veilig. T is maar een bandje met een knoopje erin. Ik ben jaloers :D het werkt bij mij niet helaas... Had graag een placebo effect gehad :) beter dan misselijk blijven.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:25

Ik heb jou onderzoek niet gelezen (PMID?).
Hier vinden ze namelijk wel een significant verschil met significantie p < 0,05 en p<0,0005 (staat in de resultaten) . Ik zie inderdaad niet iets staan of ze informatie hebben afgeschermd van de proefpersonen, maar aan de andere kant is het wel een onderzoek uit 2001 en ik heb geen idee hoeveel er toen al te vinden was over dit soort bandjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:53

Nee, ik heb het puur over mijn scriptie onderzoek, dat als iets significant is het niet gelijk relevant hoeft te zijn. In mijn scriptie onderzoek verschillen de mannen en vrouwen op frustratie trek slechts 0.2 punten (op een 5 punts schaal), wat wel significant is bij p<0.05 maar omdat het verschil zo minimaal is, is het totaal niet relevant. Daarom vind ik dat resultaten die significant van elkaar verschillen niet veel zeggen bij gebrek aan informatie.