Microgynon nu ethinylestradiol / levonorgestrel??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

furious

Re: Microgynon nu ethinylestradiol / levonorgestrel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:21

Ik krijg bijna iedere keer een ander mee. Merk geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:42

Same here. Ook geen verschil.
Kan ook niet dat je er hormonaal gezien op reageert, aangezien de dosering van de werkzame stoffen exact hetzelfde is ;)
En de bindmiddelen etc. hebben geen invloed op je cyclus.
Het placebo-effect waarschijnlijk wel :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:45

Het is dezelfde pil idd. :j Ik slik hem ook.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:50

Ik ben ook overgestapt, no problem

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:53

Ik heb die pil nu ook meegekregen sinds 2 maanden, geen problemen mee hoor!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:59

hier wel problemen. van sterderiel 30 naar dezelfde als jij.

gewicht toegenomen 56/59, moe, gevoelige borsten (en van bijna c cup naar D).. ik eet steeds minder om gewicht te onderdrukken maar dat is het niet.
daarnaast schildklier problemen en daarvoor ook hormonen..

wellicht is deze combi niet geschikt voor me.
zit er sterk over te denken om te stoppen en andere oplossing te zoeken.
mijn tante is apotheker, die zegt ook dat ik dan terug naar de huisarts moet.

EDIT: placebo idee word niet ondersteund door feiten als cup verschil met minder eten.. je lichaam kan er wel degelijk op reageren hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:01

Heb ik ook hoor. Geen probleem mee :) Is gewoon dezelfde pil.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:03

toen ik nog de pil slikte (heb nu spiraal) hebben ze hem ook willen veranderen naar een goedkoperen maar heb een chronische alvleesklierontsteking en de echte microgynon 30 reageerde ik niet op op een goedkopere versie wel.
Heb toen opnieuw via de huisarts moeten regelen want de apotheek wou niet mee werken

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:07

Je kunt het gewoon proberen, de werkzame stoffen zijn gewoon hetzelfde. Mijn ervaring met de vervangende variant is dat ik emotioneel zeer flexibel werd en dat mijn haren uit begonnen te vallen. Uiteindelijk ben ik helemaal afgestapt van de microgynon en ben ik de Yasmin gaan gebruiken. Schrik alleen iedere keer weer van die rekening.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:13

Microgynon is de merknaam, dus duurdere soort maar de werkzame stoffen zijn precies hetzelfde.

Ik heb die overstap ook moeten maken hoor, geen problemen mee omdat het hetzelfde is. Wel kan het zijn dat je een allergie hebt voor 1 van de toegevoegde bestanddelen, als dat zo is kan je de duurdere weer krijgen. Gewoon nemen , mocht je wel last krijgen gewoon meteen weer naar de huisarts. Maar die kans is erg klein...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:18

even een kleine kanttekenening. het is niet de apotheek die bepaald welk merk je krijgt tegenwoordig. jammer dat veel mensen dat nog denken

inderdaad is microgynon de duurdere merknaam.

de hormonen in de vervangers zijn gelijk alleen bij sommigen zit er een keer weleens een ander kleur of hulpstofje in.

de meeste mensen merken hier niks van alleen enkele mensen kunnen er wel last van ervaren,dit zijn dan met name de mensen die al bekend zijn met kleurstofallergie of lactoseintolerantie,en placebo effect kan ook heel vervelend zijn. als je bij je huisarts een recept met medische noodzaak erop vraagt kan je gewoon je eigen merk krijgen. de apotheek mag je dan je eigen merk leveren en de verzekering kan dan niet moeilijk doen vanwege de medische noodzaak op het recept.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 20:50

dankjewel.. ikdenk dat ik morgen maar even naar de apotheker bel en vraag of ik de oudepil weer terug mag. ik ben aleerder ziek geweest van medicijnen en daarom ben ik misschien ook huiverig geworden om ander medicijnen te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:06

sMieke, maar dat hoeft nog niet door de pil te komen.
Gezien je schildklierproblemen hebt en daarvoor ook medicatie krijgt.

De samenstelling van de Microginon 30, Stediril 30 en de merkloze ethinylestradiol/levonorgestrel pillen zijn qua werkzame stoffen (dus de ethinylestradiol en levonorgestrel) exact hetzelfde.
Het verschil zit em in de hulpstoffen, zoals melksuikers, bindmiddelen, glansmiddelen en de merknaam/producent.
En deze hulpstoffen, krijg je in principe ook dagelijks binnen via je voedsel ;)

Dus ja, ik vraag me af waar mensen dan daadwerkelijk op reageren. Op de hormonale samenstelling kan simpelweg niet.

Citaat:
Wat bevat Microgynon 30
De werkzame bestanddelen zijn levonorgestrel en ethinylestradiol. Elke tablet Microgynon 30 bevat
0,030 milligram ethinylestradiol en 0,150 milligram levonorgestrel.
De andere bestanddelen zijn lactosemonohydraat, maiszetmeel, povidon 25 (E1201),
magnesiumstearaat (E470B), sacharose, povidon 700.000, polyethyleenglycol 6.000,
calciumcarbonaat (E170), talk (E553b), montanglycolwas (E192), titaniumdioxide (E171), glycerol
85% (E442) en ijzeroxidepigment (geel, E172).

Citaat:
Wat bevat Ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15 A
De werkzame bestanddelen zijn ethinylestradiol en levonorgestrel. Een omhulde tablet bevat 30
microgram ethinylestradiol en 150 microgram levonorgestrel.
De andere bestanddelen zijn:
Colloïdaal watervrij siliciumdioxide, magnesiumstearaat, talk, maïszetmeel,
lactosemonohydraat (33 mg), sucrose, calciumcarbonaat, titaandioxide (E171), copovidon,
macrogol 6000, povidoncarmellosenatrium.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:11

[quote="Kanelly"]sMieke, maar dat hoeft nog niet door de pil te komen.
Gezien je schildklierproblemen hebt en daarvoor ook medicatie krijgt.

[quote]

klopt maar deze is stabiel.
na 2 weken pilverandering begon ik het te merken.
het zou raar zijn dat na jaren dezelfde dosis schildklier medicatie met goed resultaat het ineens zou veranderen.. en toevallig dat het samen viel met veranderen van pil.
uiteindelijk is het altijd maar raden waar het aan ligt..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:30

appiesjappie schreef:
dankjewel.. ikdenk dat ik morgen maar even naar de apotheker bel en vraag of ik de oudepil weer terug mag. ik ben aleerder ziek geweest van medicijnen en daarom ben ik misschien ook huiverig geworden om ander medicijnen te nemen.

Ik zou het eerst proberen. Heb ik ook gedaan. Maar ik merkte wel verschil bij iedere wisseling van merk. Was dat niet het geval geweest had ik probleemloos een merkloze of onbekend merk pil blijven slikken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:15

Huh, Microgynon hetzelfde als ethinylestradiol?? Die tweede heb ik sinds 14 jaar, tussendoor een paar maanden Microgynon maar mennn wat werd ik daar chagrijnig van := Ethinylestradiol heette vroeger Diane 35, en is naar mijn idee toch echt wat anders dan Microgynon :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:38

hestejente schreef:
Huh, Microgynon hetzelfde als ethinylestradiol?? Die tweede heb ik sinds 14 jaar, tussendoor een paar maanden Microgynon maar mennn wat werd ik daar chagrijnig van := Ethinylestradiol heette vroeger Diane 35, en is naar mijn idee toch echt wat anders dan Microgynon :=

Je ziet toch in de post van Kanelly dat ze hetzelfde zijn?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:41

Klopt HJ, er zitten in beide pillen 2 werkzame stoffen en die stoffen zijn anders. De etthinylestradiol zit in beiden, al bevat Diane 35 zo uit mijn hoofd een grotere hoeveelheid.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:42

De bestandsdelen zijn altijd ietsje anders dan het originele medicijn. Dus klagen dat je dezelfde terug wilt want het prijsverschil stopt de apotheker in zijn zak...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:44

Alleen de bijstoffen zijn anders, de werkzame stoffen niet. Het prijsverschil stopt de apotheker absoluut niet in zijn zak, het gaat om de verzekering!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:50

De apotheek koop de goedkoopste medicatie in. Dit is dus wel een voordeel voor je eigen risico. Ik kreeg deze ook maar ik ben overgestapt naar de prikpil. Die vind ik veel makkelijker en ik betaal maar 3.21 per 3 maanden. Het is zeg maar cola van euro shopper ipv coca cola alleen is de werkzame stof nog precies hetzelfde.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:03

Charaz schreef:
Alleen de bijstoffen zijn anders, de werkzame stoffen niet. Het prijsverschil stopt de apotheker absoluut niet in zijn zak, het gaat om de verzekering!

Ja en de verzekering sluit contacten af met, farmaceutische industrie, huisartsen en apothekers, in ruil voor dit medicijn verkopen. Denk aan korting op bepaalde goederen, of een reisje. Er is altijd iemand die er beter van wordt om goedkopere medicatie te verstrekken en meestal is het niet de patiënt. Dan zeggen ze dat ze deze variant moeten verkopen omdat de verzekering het niet vergoed en als je belt met de verzekering blijkt dat niet te kloppen en vergoeden ze het wel.

En als de bijstoffen anders zijn is het toch ietsje anders dan het originele medicijn?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:07

Hoezo contracten? De verzekering vergoed gewoon het medicijn wat op dat moment het goedkoopste is omdat de kosten voor de gezondheidszorg dusdanig hoog zijn en anders de premie's nog verder omhoog moeten.
Korting op goederen en reisjes mag al een aantal jaar niet meer en van die paar pennen en kladblokjes die je krijgt van artsenbezoekers wordt je ook echt niet rijk.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:09

Charaz schreef:
Hoezo contracten? De verzekering vergoed gewoon het medicijn wat op dat moment het goedkoopste is omdat de kosten voor de gezondheidszorg dusdanig hoog zijn en anders de premie's nog verder omhoog moeten.
Korting op goederen en reisjes mag al een aantal jaar niet meer en van die paar pennen en kladblokjes die je krijgt van artsenbezoekers wordt je ook echt niet rijk.

Nee, het mag niet maar het gebeurd wel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:12

Fred_kroket: verzekeringen keren lang niet altijd meer de prijs voor het merkproduct uit, en dat doen ze oa niet meer omdat die dingen duurder zijn. Er is veel mis met dat systeem, helemaal mee eens, maar een duurder merk eisen zonder goede reden (en voor veel mensen voldoet de merkloze prima, net als merkloze ibuprofen en merkloze frisdrank) is toch vooral verspilling. En omdat zorgkosten voor ons allemaal zijn, ligt dat iets ingewikkelder dan je eigen keuze tussen kruidvat-ibu of nerofen in mooi doosje.

Ik vind dat iedereen die het nodig heeft, het origineel moet kunnen krijgen. En daarom vind ik dat iedereen terughoudend moet zijn om daarom te vragen als het niet nodig is.