Anoniem schreef:Ik heb 10 jaar lang chronische hyperventilatie gehad met dezelfde klachten als jij. Uiteindelijk ben ik er vanaf. Wat bij mij goed geholpen heeft is inderdaad letten op de ademhaling. Niet de ademhaling hoog ( borstkas ) maar laag ( buik ). Ook als je al te laat bent helpt dit uiteindelijk. Bij chronische hyperventilatie merk je zelf niet eens zo erg dat je te snel ademt. Maarrr bekijk het zo: een mens ademt gemiddeld 12 keer per minuut. Stel jij doet dat 14 keer, dat lijkt niet erg, maar het betekend wel dat er 2880 keer per dag extra geademd wordt en extra zuurstof binnen komt. En daar ligt het probleem dus. Wat mij enorm geholpen heeft is stom met een horloge in mijn handen zitten en werkelijk maar 1 x per 5 seconden ademen, net zo lang tot ik het ritme weer te pakken had. Hyperventilatie komt voort uit stress, dus die psycholoog is zo gek nog niet. Hyperventilatie wordt daar niet echt mee aangepakt, maar omliggende problemen wel.
Jij had precies hetzelfde als mij
Alleen met de laatste stukje ben ik het niet eens.. Ik had 0,0 stress maar nog steeds hyperventilatie.. Ik ademde inderdaad vanuit de borst dus te weinig lucht.. Te weinig lucht betekent te weinig zuurstof in je hersenen.. Waardoor je kunt flauwvallen.. Als ik maar iets voel ga ik nu liggen hand op de buik en goed mee gaan in de bewegingen van de ademhaling.. Dan ben ik meestal snel genoeg weer te been..