Licht in je hoofd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:09

Meliaforever schreef:
Als ik op mijn ademhaling ga letten gaat het sowieso fout haha. :')

Omdat je waarschijnlijk niet weet wat te doen of hoe je het moet doen :) En waarschijnlijk ben je dan al te laat.. Dat heb ik ook heel vaak gehad.. Je moet op het goede moment met de ademhaling bezig gaan..

xTammyy

Re: Licht in je hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:16

Ik heb hier ook last van.. Sinds mn 15e en volgens de dokter kan het nog wel tot mn 20e duren. Ook door mn groei en postuur.
Helaas is er niks aan te doen.. Heb ook nog eens een te lage bloeddruk dus das ook heel fijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:19

Ik heb 10 jaar lang chronische hyperventilatie gehad met dezelfde klachten als jij. Uiteindelijk ben ik er vanaf. Wat bij mij goed geholpen heeft is inderdaad letten op de ademhaling. Niet de ademhaling hoog ( borstkas ) maar laag ( buik ). Ook als je al te laat bent helpt dit uiteindelijk. Bij chronische hyperventilatie merk je zelf niet eens zo erg dat je te snel ademt. Maarrr bekijk het zo: een mens ademt gemiddeld 12 keer per minuut. Stel jij doet dat 14 keer, dat lijkt niet erg, maar het betekend wel dat er 2880 keer per dag extra geademd wordt en extra zuurstof binnen komt. En daar ligt het probleem dus. Wat mij enorm geholpen heeft is stom met een horloge in mijn handen zitten en werkelijk maar 1 x per 5 seconden ademen, net zo lang tot ik het ritme weer te pakken had. Hyperventilatie komt voort uit stress, dus die psycholoog is zo gek nog niet. Hyperventilatie wordt daar niet echt mee aangepakt, maar omliggende problemen wel.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:23

Anoniem schreef:
Ik heb 10 jaar lang chronische hyperventilatie gehad met dezelfde klachten als jij. Uiteindelijk ben ik er vanaf. Wat bij mij goed geholpen heeft is inderdaad letten op de ademhaling. Niet de ademhaling hoog ( borstkas ) maar laag ( buik ). Ook als je al te laat bent helpt dit uiteindelijk. Bij chronische hyperventilatie merk je zelf niet eens zo erg dat je te snel ademt. Maarrr bekijk het zo: een mens ademt gemiddeld 12 keer per minuut. Stel jij doet dat 14 keer, dat lijkt niet erg, maar het betekend wel dat er 2880 keer per dag extra geademd wordt en extra zuurstof binnen komt. En daar ligt het probleem dus. Wat mij enorm geholpen heeft is stom met een horloge in mijn handen zitten en werkelijk maar 1 x per 5 seconden ademen, net zo lang tot ik het ritme weer te pakken had. Hyperventilatie komt voort uit stress, dus die psycholoog is zo gek nog niet. Hyperventilatie wordt daar niet echt mee aangepakt, maar omliggende problemen wel.

Jij had precies hetzelfde als mij :) Alleen met de laatste stukje ben ik het niet eens.. Ik had 0,0 stress maar nog steeds hyperventilatie.. Ik ademde inderdaad vanuit de borst dus te weinig lucht.. Te weinig lucht betekent te weinig zuurstof in je hersenen.. Waardoor je kunt flauwvallen.. Als ik maar iets voel ga ik nu liggen hand op de buik en goed mee gaan in de bewegingen van de ademhaling.. Dan ben ik meestal snel genoeg weer te been..

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 07:00

Bedankt voor alle reacties, ben erg blij dat ik niet de enigste ben met dit probleem!
Ik adem wel vanuit mn buik, ik heb logepedie gehad en die heeftmij dat toen geleerd.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:16

vosje456 schreef:
Bedankt voor alle reacties, ben erg blij dat ik niet de enigste ben met dit probleem!
Ik adem wel vanuit mn buik, ik heb logepedie gehad en die heeftmij dat toen geleerd.

Dat zegt niks :) Ik heb vroeger toen ik klein was ook logopodie gehad :) Maar vanaf me 16e ongv. toch nog hyperventilatie gekregen.. Dacht dat ik ook altijd goed ademde tot dat ik bij de ademhalings therapie kwam waaruit het niet bleek..

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:05

BE_GENTLE schreef:
vosje456 schreef:

Dat zegt niks :) Ik heb vroeger toen ik klein was ook logopodie gehad :) Maar vanaf me 16e ongv. toch nog hyperventilatie gekregen.. Dacht dat ik ook altijd goed ademde tot dat ik bij de ademhalings therapie kwam waaruit het niet bleek..

Nee, okeej. Ik adem normaal wel vanuit m'n buik maar ik heb vanochtend gemerkt dat ik als ik spanning het idd niet goed adem. Ik ga vanavond weer naar de pyschogloog en hopen dat zij mij alvast oefeningen mee kan geven

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:12

De huisarts heeft toch een mogelijke verklaring gegeven? Is die niet aannemelijk dan?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:24

gummie schreef:
De huisarts heeft toch een mogelijke verklaring gegeven? Is die niet aannemelijk dan?

De verklaring was van de HA, er is niks aan de hand , dat hoorde erbij rond deze leeftijd, maar ze wou me wel doorsturen naar de kinderarts.
Ik ben daar toen heen gegaan en er kwam uit dat mijn zenuwen het niet goed doen. Daar konden we niks aan doen dus pech. Na afloop nog een keer gegaan naar de kinderarts.
Toen was het mijn evenwichts orgaan die het. Niet goed doet. Dat kon nog wel 2 jaarduren.
Ik heb 3 mei weerden afspraak met hem, kijken wat er nu uitkomt :Y)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:42

Je vroeg om een tip, maar hebt je eigen antwoord al gegeven :) namelijk: op 3 mei naar die afspraak gaan! ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:29

gummie schreef:
Je vroeg om een tip, maar hebt je eigen antwoord al gegeven :) namelijk: op 3 mei naar die afspraak gaan! ;)

Die afspraak staat al heel lang, hij geeft mij weinig tips maar heeft mij naar die pyschogloog gestuurd om er mee om te leren gaan :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:34

Heel herkenbaar..afschuwelijk gevoel en ik werd er ook 'bang' van..
Ik ben naar een haptotherapeut gegaan, dat heeft mij ontzettend goed geholpen en heb dit nu alleen bij tijd en wijlen..gelukkig.
Ken je het 'aarden' ? Dat is ook erg goed om te doen en gek genoeg lijkt ook dat te werken.

Sterkte ennuh, dit gaat over hoor..moet wel eerlijk zeggen dat ik de diagnose door je te snelle groei wat vreemd vind.
Ikzelf ben ooit eens van een paard gelazerd, evenwichtsorgaan beschadigd, dus kan snel duizelig raken, maar dat is een heel andere duizeligheid dan degene die jij omschrijft?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:15

Amy77 schreef:
Heel herkenbaar..afschuwelijk gevoel en ik werd er ook 'bang' van..
Ik ben naar een haptotherapeut gegaan, dat heeft mij ontzettend goed geholpen en heb dit nu alleen bij tijd en wijlen..gelukkig.
Ken je het 'aarden' ? Dat is ook erg goed om te doen en gek genoeg lijkt ook dat te werken.

Sterkte ennuh, dit gaat over hoor..moet wel eerlijk zeggen dat ik de diagnose door je te snelle groei wat vreemd vind.
Ikzelf ben ooit eens van een paard gelazerd, evenwichtsorgaan beschadigd, dus kan snel duizelig raken, maar dat is een heel andere duizeligheid dan degene die jij omschrijft?

Bedankt voor je reactie,,
Ik ken het aarden niet xd zou je het willen uitleggen :o

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:41

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:39

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:17

En als je nou eens teruggaat naar de huisarts en een verwijzing naar de neuroloog vraagt? Al is het maar voor extra zekerheid, dat je even door de medische molen bent geweest. Via een paar simpele scans en vragen kunnen ze zoveel meer uit je halen. Je evenwichtsorgaan moet namelijk gewoon meegroeien met de rest van je lichaam, dit duurt geen 3 jaar.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:26

Ik ben eergisteren weer naar de kinderarts geweest. Hij wil mij nu naar een revalidatieteam sturen zodat ik dan moet gymmen en dat het dan weer overgaat. Ik vind het een belachelijk idee en denk dat dit ook niets gaat helpen, Maarja ik ben nog kind dus heb niks voor het zeggen en moet er met volle moed in gaan zeggen mijn ouders.
Ik draai nu halve dagen op school, ik word zo onderhand er wel erg ongelukkig door :'(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:28

Ik heb dit een half jaar gehad nadat ze me met bloed prikken verkeerd geprikt hadden, waardoor ik onderuit ben gegaan.
Is vanzelf weer weg getrokken.

Ik vind het groei verhaal een beetje vaag verhaal eigenlijk?

Eet je genoeg en gezond?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:31

stef schreef:
Ik heb dit een half jaar gehad nadat ze me met bloed prikken verkeerd geprikt hadden, waardoor ik onderuit ben gegaan.
Is vanzelf weer weg getrokken.

Ik vind het groei verhaal een beetje vaag verhaal eigenlijk?

Eet je genoeg en gezond?

Ik vind ook alles wat die kinderarts zegt vaag Maarja, ik denk dan maar hij weet waarschijnlijk wel wat hij zegt. Ik eet gezond en ook genoeg. Elke ochtend 2 boterhammen en in de middag ook, avond eten schep ik een keer goed op en ik eet tussendoor koek, fruit, snoep

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:35

En je gewicht is ook goed ten opzichte van je lengte? Hoe oud ben je als ik vragen mag? (of heb ik daar overheen gelezen?)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:36

stef schreef:
En je gewicht is ook goed ten opzichte van je lengte? Hoe oud ben je als ik vragen mag? (of heb ik daar overheen gelezen?)

Ja mijn gewicht klopt ook, ik ben 14 jaar en ben 1.85m groot en weeg rond de 70kilo

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:39

Het ergste vind ik nog dat ik nu niet meer kan paardrijden,, ;(

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:12

Wat voor programma krijg je? Is het soms bedoeld voor cesartherapie? want dat helpt enorm goed hoor bij jouw klachten..tis niet leuk om tijd ervoor vrij te maken, maar je gaat je zoveel beter voelen en dat is zoveel meer waard, dan nu weinig kunnen he ;)
Good Luck meid!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:13

Ik heb het soms ook dan rijd ik in het bos en dan denk ik.. dafuqq waar ben ik? :?
maar dan wacht ik gewoon tot het over gaat..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:23

loop er nu ook al een tijdje mee dus ben gisteren naar de huisarts geweest, had hele vage klachten van iets wat op bronchitis lijkt maar dan in de rust, een lage bloeddruk en licht in hoofd.
heb gelijk weer een verwijsbrief naar de cardioloog gekregen ( kinderartsen geloof ik niet meer in en die komen inderdaad met psychologen en revalidatie groepjes )
eind mei kan ik in het ziekenhuis terecht en ga daar weer helemaal onderzocht worden.
bij mij is het waarschijnlijk die lage bloeddruk, het te weinig adem kunnen halen door mijn neus ( 30 %, willen nu nog niet opereren omdat ik er te slecht aan toe ben ) en teveel bloedverlies.

ik wens je heel erg veel sterkte en hopelijk gaat alles toch bij je werken.
ermee leren leven is een heel erg groot gegeven, misschien kan je grondwerk doen met een paard wat goed te vertrouwen is? paardrijden ' aard ' je vaak en leerde mij er wel mee leven.