wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Re: wat vinden jullie nou verkeerde opmerkingen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:36

Jeetje.. dat is wel heel raar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:38

Was het ook. We zaten elkaar aan te kijken zo van, horen we dit goed??? Mijn oudtante heeft de dominee daarna ook geen hand gegeven of hem bedankt ofzo. En het is nu bijna 15 jaar later en we hebben het er nog wel eens over als familie.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:42

Ja ik had precies hetzelfde gedaan, jeetje dat kun je toch niet maken tegen over de nabestaanden.. :n

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:53

Ik heb mijn ''maatschappelijke stage'' gedaan bij het hospice, ik vond het toen ook wel moeilijk wat ik moest zeggen hoor!
Als de nabestaanden net hun dierbare hebben zien overlijden, poeh wat zeg je dan!
Ik weet niet meer wat ik toen heb gezegd maar ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat je wel vanuit je hart spreekt en niet zomaar iets zegt..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:56

Dat van die dominee's die rare dingen zeggen gebeurt vaker, mij blijft het verhaal altijd bij van een groepje vrienden die verongelukte waarbij op de eerste begravenis door de dominee werd gezegd dat het de toorn van God was die over hen was nedergedaald en nog veel meer wat eigenlijk allemaal neer kwam op boontje komt om zijn loontje waarbij de ouders van een aantal van deze vrienden zijn vertrokken.

Verder denk ik dat dingen als gefeliciteerd zo'n fout is die vaker wordt gemaakt en je dan ook wel vergeven wordt. Ik heb als kind een keer de slappe lach gekregen toen mijn moeder vertelde dat mijn oom was overleden, gewoon als schrikreactie. Ook niet sociaal geaccepteerd en die ging daarna echt wel over in onbedaarlijk huilen, maar dat lachen was toch mijn eerste reactie.

Ik heb wel veel moeite met andere mensen die willen bepalen hoe lang iemand mag rouwen, zo van het is nou zo lang geleden, kom / kop op.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:58

verootjoo schreef:
Gelukkig heb je nog twee andere kinderen... Bij het overlijden van een kind...

dat is wel heel erg harteloos!!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:00

Ffortuna schreef:
Toen mijn oom overleed en begraven werd was er een dienst in de kerk. De dominee begon een heel verhaal over dat hij naar de hel zou gaan omdat hij al een hele tijd niet meer in de kerk was verschenen. Terwijl mijn oom (nou ja, oudoom) jarenlang actief was geweest voor de kerk, in het koor zong etc. maar hem dat simpelweg niet meer lukte omdat hij zo oud was dat zijn lijf niet meer meewerkte!

Overigens was dit wel zo´n SGP-kerk zeg maar, die dus hel en verdoemenis preken en het recht van de vrouw is het aanrecht roepen. Weet ik ook weer waarom ik daar dus nooit heen zou willen... brrrrrr. Als Christenen zo met elkaar omgaan hoeft dat van mij niet. :n

:wow:

Ik ben cristelijk, maar dit vind ik echt óngelofelijk :x Zou ik bij die kerk zitten, was ik opgestapt als ik hoorde dat de dominee zulke dingen zegt...

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:03

Lisann__ schreef:
Ik vind: "ach, het is beter zo" altijd alleen gepast als een nabestaande het zegt.
Als mensen je komen troosten en daarmee aankomen vind ik dat vaak nogal link, diegene hoeft dat niet zo te ervaren. Alleen als ze het zelf aangeven dan het zo beter is zou ik daar op ingaan.

Hier ben ik het helmaal mee eens. Is tegen mij ook gezegd toen mijn stiefvader overleed, hij was 53, dan is het helemaal niet beter zo,
hij had nog jaren moeten leven.
Heb dus zelf ervaren dat dit helemaal verkeerd kan zijn :).

Wens iemand gewoon sterkte, recht uit je hart, meer hoef je niet te zeggen. Vaak zijn woorden toch overbodig en zijn er geen woorden
goed genoeg om de situatie te omschrijven.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:06

'Ach, ik ben denk ik de enige die er niet om kan huilen. Ik hield toch niet meer van die man, dus mij interesseert het niet zoveel.'

Ik vergeet nooit meer dat mijn schoonmoeder, die nog geen jaar van mijn schoonvader was gescheiden, dat zei op de dag dat hij overleed. Heb het haar ook nooit vergeven en nog altijd een bloedhekel aan die heks.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:06

Ik hoorde iemand bij een condoleance een keer ''gefeliciteerd'' zeggen ipv gecondoleerd.. diegene schaamde zich gigantisch natuurlijk en heeft meteen z'n excuses aangeboden maar gepast is het niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:09

Heeft niet zoveel met gepast te maken. Is een fout, en fouten maken is menselijk. Dat gaat niet bewust.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:14

''Voor jou was het minder zwaar want je hebt tijd gehad om afscheid te nemen''. (Bij ziekbed).
Zei iemand tegen mij. Viel niet in goede aarde trouwens.
Hoe kun je voor iemand anders bepalen hoe zwaar dat iets is. :n

Die van Ffortuna is ook erg zeg! :oo

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:21

Tegen mijn broer toen zijn dochtertje doodgeboren was: "Tja het is nu eenmaal gods wil". Dat zeg je misschien tegen mensen van wie je weet dat ze hetzelfde geloof aanhangen als jij, maar bij 'buitenstaanders' kan het enorm kwetsend overkomen ;(

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:27

Appelmoes_11 schreef:
Naar de geloofsovertuiging van de overleden persoon vragen vind ik bijvoorbeeld niet kunnen... :\

waarom niet ? Geloof heeft ene grote invloed op het leven van iemand, en ook op de begrafenis.
Als iemand bijvoorbeeld katholiek is steek je een kaarsje aan in de kerk, dat vind ik juist respectvol!
Ik ben zelf niet gelovig, zelf atheíst, maar als ik in een kerk kom (bijvoorbeeld op vakantie) steek ik een kaars aan voor mijn oma, die deed dat zelf ook voor overleden dierbaren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:31

xxStitchxx schreef:
verootjoo schreef:

dat is wel heel erg harteloos!!!

Echt gezegd, niet tegen mij, heb nog nooit zoiets hoeven mee maken, maar we stonden echt zo :wow: ging diegene het nog uitleggen ook: ja, want als het hun enige kind was, was het nog erger, hadden ze niks meer, en nu hebben ze er toch nog twee.

Tsja... Een kind verliezen is hoe dan ook het ergste wat je mee kan maken, al heb je er nog tien.

-O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:34

No_worries schreef:
Tegen mijn broer toen zijn dochtertje doodgeboren was: "Tja het is nu eenmaal gods wil". Dat zeg je misschien tegen mensen van wie je weet dat ze hetzelfde geloof aanhangen als jij, maar bij 'buitenstaanders' kan het enorm kwetsend overkomen ;(

Tegen mijn moeder had de dominee gezegd, na het overlijden van haar broer door een ongeval;
De Here geeft en de Here neemt, zijn tijd is gekomen.

Naaaa -O-
Hij had het over een kerngezonde man, die vrouw en 2 jonge kinderen achterliet door een ongeval.
Wat nou zijn tijd is gekomen :?
(en laten zij nou ook niet zo sterk het geloof aanhangen... Dus waren echt compleet lege woorden... Dan denk ik ook; hoeveel moeite is het om te zeggen; sterkte? )

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:36

[***] schreef:
Uhm, zeg nooit 'gefeliciteerd' in plaats van gecondoleert..
Die fout heb ik laatst gemaakt :oo :=
Verder kan je volgens mij niet zoveel verkeerds zeggen, ga alleen niet voor andere denken hoe ze zich voelen enzo, dat vind ik altijd irritant.

jepzzzz ik heb die ook paar x gezegd :=

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:45

verootjoo schreef:
verootjoo schreef:

Echt gezegd, niet tegen mij, heb nog nooit zoiets hoeven mee maken, maar we stonden echt zo :wow: ging diegene het nog uitleggen ook: ja, want als het hun enige kind was, was het nog erger, hadden ze niks meer, en nu hebben ze er toch nog twee.

Tsja... Een kind verliezen is hoe dan ook het ergste wat je mee kan maken, al heb je er nog tien.

-O-

En toch kan ik het ook wel begrijpen: ik heb drie kinderen, maar als er 1 zou overlijden zou ik dat echt verschrikkelijk vinden. Zo erg, dat ik misschien zelf niet meer hoef te leven.. Maar ik heb nog andere kinderen die mij nodig hebben, en voor hun zou ik doorgaan.. Hun hebben mij op zo'n moment nog harder nodig dan ooit.. denk ik dan..

( Maar als mensen het anders bedoelen dat het minder erg is omdat je er nog meer hebt? Nee, dát kan ik idd niet begrijpen..)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:51

:= Ik hoorde ook een keer een hele erge bij een begrafenis. "Ik hoop maar dat ze [de overledene] niet vergeet mijn ouders de groeten te doen." Vond ik wel echt schandalig :j , ook al was het niet zo bedoeld wellicht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:52

Dat vind ik juist wel lief :)
Die gedachte heb ik zelf ook wel eens gehad namelijk... (niet uitgesproken, maar wel als ik bij de kist stond dat ik ingedachte zei; doe je mijn familie daarboven ook de groetjes? Terwijl ik zelf eigenlijk niet in het hiernamaals geloof)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:53

Daar zie ik de humor nog wel van in....om zo'n beladen iets toch een beetje luchtig te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:56

Goede vriend van mijn oom zei tegen ons; goh, mooie dienst zeg, jammer dat hij het zelf niet mee kon maken. Was goed voor zijn ego geweest :')
Aangezien mijn oom ook echt van de humor was, viel die opmerking ook echt geweldig goed bij de familie :j
Keer wat anders dan het slappe handje met gecondoleerd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:00

Een uitspraak die ik regelmatig hoor bij familie, vrienden en kennissen van overlevenden van kanker is:" hij/ zij heeft de ziekte overwonnen door te vechten". Wat daarmee niet direct, maar in mijn ogen indirect wordt gezegd, is dat mensen die hun kanker niet overwinnen kennelijk niet hard genoeg gevochten hebben (redenatie a contrario). Ondanks dat dat nooit zo bedoeld wordt, of letterlijk wordt uitgesproken, vind ik dat not done.

Bij deze het verzoek niet langer te doen alsof mensen hun ziekte overwinnen door te vechten. Het vechten helpt je alleen mentaal, niet medisch. Anders hadden we geen ziekenhuizen meer nodig!

En als tweede opmerking die verboden moet worden wat mij betreft: "GOD HEEFT HET ZO GEWILD". :') :r

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:01

Marocje schreef:
verootjoo schreef:

-O-

En toch kan ik het ook wel begrijpen: ik heb drie kinderen, maar als er 1 zou overlijden zou ik dat echt verschrikkelijk vinden. Zo erg, dat ik misschien zelf niet meer hoef te leven.. Maar ik heb nog andere kinderen die mij nodig hebben, en voor hun zou ik doorgaan.. Hun hebben mij op zo'n moment nog harder nodig dan ooit.. denk ik dan..

( Maar als mensen het anders bedoelen dat het minder erg is omdat je er nog meer hebt? Nee, dát kan ik idd niet begrijpen..)

Dit zei een moeder laatst ook tegen mij.
Als je maar 1 kind hebt wat komt te overlijden, heb je niks meer om voor door te gaan. Als je meerdere kinderen hebt waarvan er 1 komt te overlijden, móet je door....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:04

Ik heb mijn vader 2 1/2 jaar verloren, mijn moder zit opeens weer helemaal in een dip.Is zooooooooooo vreselijk negatief, kwamen laatst een bekende tegen haar man is net overleden.Zegt die vrouw mijn dochter vroeg of ik een weekje mee ging naar Griekenland, nee zei ik daar heb ik nu helemaal geen behoefte aan.Misschien later wel, zegt mijn moeder nee hoor daar heb je nooit geen zin meer in echt niet waar.Dat komt nooit meer.