Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Ffortuna schreef:Toen mijn oom overleed en begraven werd was er een dienst in de kerk. De dominee begon een heel verhaal over dat hij naar de hel zou gaan omdat hij al een hele tijd niet meer in de kerk was verschenen. Terwijl mijn oom (nou ja, oudoom) jarenlang actief was geweest voor de kerk, in het koor zong etc. maar hem dat simpelweg niet meer lukte omdat hij zo oud was dat zijn lijf niet meer meewerkte!
Overigens was dit wel zo´n SGP-kerk zeg maar, die dus hel en verdoemenis preken en het recht van de vrouw is het aanrecht roepen. Weet ik ook weer waarom ik daar dus nooit heen zou willen... brrrrrr. Als Christenen zo met elkaar omgaan hoeft dat van mij niet.
Zou ik bij die kerk zitten, was ik opgestapt als ik hoorde dat de dominee zulke dingen zegt... Lisann__ schreef:Ik vind: "ach, het is beter zo" altijd alleen gepast als een nabestaande het zegt.
Als mensen je komen troosten en daarmee aankomen vind ik dat vaak nogal link, diegene hoeft dat niet zo te ervaren. Alleen als ze het zelf aangeven dan het zo beter is zou ik daar op ingaan.
.Appelmoes_11 schreef:Naar de geloofsovertuiging van de overleden persoon vragen vind ik bijvoorbeeld niet kunnen...
xxStitchxx schreef:verootjoo schreef:Gelukkig heb je nog twee andere kinderen... Bij het overlijden van een kind...
dat is wel heel erg harteloos!!!
ging diegene het nog uitleggen ook: ja, want als het hun enige kind was, was het nog erger, hadden ze niks meer, en nu hebben ze er toch nog twee.
No_worries schreef:Tegen mijn broer toen zijn dochtertje doodgeboren was: "Tja het is nu eenmaal gods wil". Dat zeg je misschien tegen mensen van wie je weet dat ze hetzelfde geloof aanhangen als jij, maar bij 'buitenstaanders' kan het enorm kwetsend overkomen

verootjoo schreef:verootjoo schreef:Gelukkig heb je nog twee andere kinderen... Bij het overlijden van een kind...
Echt gezegd, niet tegen mij, heb nog nooit zoiets hoeven mee maken, maar we stonden echt zoging diegene het nog uitleggen ook: ja, want als het hun enige kind was, was het nog erger, hadden ze niks meer, en nu hebben ze er toch nog twee.
Tsja... Een kind verliezen is hoe dan ook het ergste wat je mee kan maken, al heb je er nog tien.
Ik hoorde ook een keer een hele erge bij een begrafenis. "Ik hoop maar dat ze [de overledene] niet vergeet mijn ouders de groeten te doen." Vond ik wel echt schandalig
, ook al was het niet zo bedoeld wellicht. 
Marocje schreef:verootjoo schreef:
Echt gezegd, niet tegen mij, heb nog nooit zoiets hoeven mee maken, maar we stonden echt zoging diegene het nog uitleggen ook: ja, want als het hun enige kind was, was het nog erger, hadden ze niks meer, en nu hebben ze er toch nog twee.
Tsja... Een kind verliezen is hoe dan ook het ergste wat je mee kan maken, al heb je er nog tien.
En toch kan ik het ook wel begrijpen: ik heb drie kinderen, maar als er 1 zou overlijden zou ik dat echt verschrikkelijk vinden. Zo erg, dat ik misschien zelf niet meer hoef te leven.. Maar ik heb nog andere kinderen die mij nodig hebben, en voor hun zou ik doorgaan.. Hun hebben mij op zo'n moment nog harder nodig dan ooit.. denk ik dan..
( Maar als mensen het anders bedoelen dat het minder erg is omdat je er nog meer hebt? Nee, dát kan ik idd niet begrijpen..)