Bokkers met lactose intolerantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: Bokkers met lactose intollerantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 15:57

Ik kan het best een keer navragen bij de dokter lijkt me, maar volgens mij verminderd het de werking niet want ik heb een jaar een vriend gehad en geen problemen dus...

Zit er in de pil ook gluten dan? Vind het zo raar gluten en lactose lijken wel overal in te zitten...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:51

Nee volgens mij niet.
Maar net als bij griep is bij coeliakie je weerstand ook minder goed...en dan is de kans dat de pil werkt weer een stuk vermindert.

Heb jij bijv buikpijn en diaree....dan werk je pil op dat moment niet tot nihil..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:31

De meeste pillen zijn lactosehoudend daarom moest ik ermee stoppen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:11

bij mijn vriend is gezegd, 3 pillen voor een maaltijd, mijn vriend is een hele grote eter en neemt er dan 4 of meer (ligt er ook aan hoeveel gangen we hebben) hij heeft moeten zoeken naar een goede dosering maar deze werkt goed :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:44

Heb ook lactose intolerantie. Reageer het sterkst op ijs, slagroom en melk. Heb al eens kerutabs gebruikt (feestje met taart en ijs als toetje) en dat werkte bij mij wel goed. Verder vermijd ik gewoon deze voedingsmiddelen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:03

@karuna , omdat de werking dan verminderde of omdat je er jezelf niet goed door voelde?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:35

Door de lactose die erin zit bleef ik overgeven en diarree hebben, dan werkt hij niet en ik was er goed ziek van. Een lactosevrije pil was er toen niet omdat de lactose een werkzame functie had met de hormonen is me verteld. Ik heb nu een mirena en dat werkt goed.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:49

Ooh oke, dat heb ik allemaal niet dus ik neem aan dat het op de werking dan weinig effect zal hebben, toch maar eens vragen aan men dokter als ik er nog eens ben !

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:03

Ik heb geen lactose-intolerantie, maar ben wel intolerant/allergisch voor melk van de koe, schaap en geit en alle producten die daarvan worden gemaakt (kaas, yoghurt enz). Verschil tussen de 2 intoleranties is dat je bij een lactose-intolerantie niet tegen melksuiker kan en ik kan niet tegen bepaalde eiwitten in de melk. Daarnaast ben ik intolerant voor overal waar gluten inzitten en voor eieren. En voor een aantal noten, specerijen, groenten (oa soja) en kippenvlees. Het is wel heel lastig om uit te zoeken wat ik nu wel en niet mag eten, en ook heel frustrerend omdat ik zoveel niet mag eten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:15

Ik meld me ook even in dit topic. De laatste tijd had ik erg last van darmkrampen en alle ongemakken die daar bij horen.
Doordat ik dit nooit gehad heb, ging ik kijken naar wat ik had veranderd in mijn voeding. Vroeger ontbeet ik altijd met brood, maar dat had ik vervangen door yoghurt.
Nu ik dat weer terug veranderd heb, gaat het een stuk beter.
Wel heb ik soms nog vage klachten.
Melk, kaas etc vind ik niet lekker, dus dit drink/eet ik bijna niet.

Toch wil graag weten of de klachten door zuivel komen.
Valt dit te testen bij de huisarts?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:20

Bij mij is het getest in het ziekenhuis, dan moet je een beker vloeistof drinken die lactose bevat, en daarna moet je om het half uur ongeveer op een ding blazen (net een alcoholtest) en wanneer je eind waarden 20 meer is dan start waarden heb je het (ik geloof dat het 20 was)
Je moet een aantal dagen van te voren lactose vrij blijven.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:26

Ik heb de lactose-intolerantietest in het ziekenhuis gedaan. Zelfde test als k_m.
De test waaruit is gebleken dat ik allergisch/intolerant ben voor melkeiwitten, heb ik bij Prohealth laten doen. Dat is een bloedonderzoek waarbij je op 270 voedingsmiddelen wordt getest.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:30

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga volgende week toch maar eens naar de huisarts om de mogelijkheden te bespreken.
Misschien is het wel iets heel anders hoor, maar ik merk wel echt verschil sinds ik gestopt ben met yoghurt te eten.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:38

Ik krijg het van yoghurt ook heel erg, en van specerijen ...
Kan best dat je intolerantie hebt want ik had het (in het begin) ook enkel voor bepaalde dingen met meer lactose er in .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:11

Een blaastest als test, weer eens wat anders en fijn snel ook. Ik moest met heel veel lactose gezoete thee drinken en ervoor en erna heel vaak bloed laten prikken. Ben er een dag zoet mee geweest in het ziekenhuis. En tussendoor steeds naar de wc met een pieper die iedere 20 minuten ging piepen voor het bloedprikken. Bleek dat ik lactose helemaal niet omzet naa een ander goedje. Ik mis een enzym blijkt, net als het stofje dat ervoor zorgt dat b12 wordt opgenomen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:49

Ik ben niet officieel getest, maar bij het syndroom van Asperger schijnt 85% deze allergie te hebben.
Bovendien is het effect van lactose zo groot dat ik het het niet waard vind om te laten testen.
Twee zoetjes zijn al hommeles, laat staan een heel glas lactose.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:39

karuna schreef:
Een blaastest als test, weer eens wat anders en fijn snel ook. Ik moest met heel veel lactose gezoete thee drinken en ervoor en erna heel vaak bloed laten prikken. Ben er een dag zoet mee geweest in het ziekenhuis. En tussendoor steeds naar de wc met een pieper die iedere 20 minuten ging piepen voor het bloedprikken. Bleek dat ik lactose helemaal niet omzet naa een ander goedje. Ik mis een enzym blijkt, net als het stofje dat ervoor zorgt dat b12 wordt opgenomen.

Je mist waarschijnlijk lactase, een stof die er voor zorgt dat lactose omgezet wordt naar een verteerbare stof voor je darmen. Zonder lactase gaat de lactose gisten in je darmen waardoor je winderigheid en diarree krijgt.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:44

@secricible, dat dacht ik ook ja dat is toch de uitleg die ik heb gekregen en dus ook de juiste :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:03

Geen idee zal vast kunnen, het is al zo lang geleden getest. Het is alleen niet alleen winderigheid. Binnen een kwartier na eten van lactose keert mijn maag zich ook om met 10 minuten later gevolgd door de diarree. Dit houdt rustig een paar dagen aan. Kennelijk is het meer dan alleen het ontbreken van een stofje.

Het rare is dat ik toen ik 4 was ik zware astma had en alleen chocomelk lustte geen gewone melk of boter. Maar nooit diarree had. De astma was zo erg dat ik er bijna een half jaar voor naar een sanatorium moest. Door geelzucht mocht ik geen chocola meer En dus ook geen chocomelk en prompt was de astma over. Ik heb toen jaren geen cacao gehad maar wel melk, ik vond het lekker en dronk zo een liter per dag. Wel veel ziek geweest met grieperigheid ed maar overgeven of diarree nagenoeg nooit gehad.

Op mijn 25 bleek na een blindendarm ontsteking dat er dus een lactoseintolerantie bij zat. Daarna wel veel minder ziek maar diarree en misselijkheid des te meer bij echt minimaal binnen krijgen. Heel raar.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:27

Ik heb het ook pas ongeveer 2 jaar geleden ontdekt toen sukkelde ik er ongeveer een half jaar mee, en ervoor nooit wat van gemerkt, het komt en het gaat ...
Een vriend van me heeft het ook , als baby geen last gehad als peuter een paar jaar wel, als tiener weer niet en nu heeft hij het terug.

Die symptomen met gelijk diaree krijgen en winderigheid heb ik ook, vaak is het wel over nadat ik naar het toilet ben geweest, maar ik mijd de lactose niet extreem omdat het uit te houden is, vaak week ik eingenlijk niet goed of ik nu buikpijn heb of niet...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:22

karuna schreef:
Geen idee zal vast kunnen, het is al zo lang geleden getest. Het is alleen niet alleen winderigheid. Binnen een kwartier na eten van lactose keert mijn maag zich ook om met 10 minuten later gevolgd door de diarree. Dit houdt rustig een paar dagen aan. Kennelijk is het meer dan alleen het ontbreken van een stofje.

Het rare is dat ik toen ik 4 was ik zware astma had en alleen chocomelk lustte geen gewone melk of boter. Maar nooit diarree had. De astma was zo erg dat ik er bijna een half jaar voor naar een sanatorium moest. Door geelzucht mocht ik geen chocola meer En dus ook geen chocomelk en prompt was de astma over. Ik heb toen jaren geen cacao gehad maar wel melk, ik vond het lekker en dronk zo een liter per dag. Wel veel ziek geweest met grieperigheid ed maar overgeven of diarree nagenoeg nooit gehad.

Op mijn 25 bleek na een blindendarm ontsteking dat er dus een lactoseintolerantie bij zat. Daarna wel veel minder ziek maar diarree en misselijkheid des te meer bij echt minimaal binnen krijgen. Heel raar.

Lactose intolerantie ontstaat altijd later. Jonge kinderen hebben er vrijwel nooit last van. Zou ook vreemd zijn aangezien een baby leeft van melk. Vaak stopt het lichaam na een aantal jaar met het aanmaken van lactase waarna je dus intolerant word.
Klinkt alsof je een behoorlijk heftige vorm hebt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:57

Karuna, ik zat nog te denken: heb jij geen koemelkeiwit allergie? Daarbij komt braken namelijk wel vaker voor...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:15

Ik meld me ook even. Ik heb het zelf niet, maar ik heb een zoontje van 8 maanden waar we erg mee tobben. Hij heeft ook last met zijn ontlasting en heeft zelfs een aantal keren per dag koliek aanvallen gehad. Erg naar om te zien, ze duurden elk ong een uur en dat was dan ook een uur lang krijsen en niet te troosten. Nu zitten we op sojavoeding en dat gaat goed. Tevens krijgt hij een poeder dat de ontlasting zacht houd. Het gaat redelijk goed. Echter afgelopen maandag heeft hij smeerkaas gehad en het gevolg was dat de nacht van woensdag op donderdag drama was.

Helaas gaan ze baby's pas testen als ze een jaar oud zijn dus ik moet nog even wachten. Gelukkig kan hij er nog overheen groeien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:49

secricible schreef:
Karuna, ik zat nog te denken: heb jij geen koemelkeiwit allergie? Daarbij komt braken namelijk wel vaker voor...

Als het goed is niet, omdat harde goudse kaas gemaakt op de traditionele manier mits goed oud en iniministukje af en toe wel goed gaat. Ik ben helemaal binnenste buiten gekeerd door dr Quarles van Ufford, de man is helaas overleden, toen een van de beste allergologen die je kon hebben. En koemelkeiwit was een van de weinige dingen waar ik niet allergisch voor was, net als gluten niet. Ben er door hem wel achter gekomen dat een hoop andere dingen niet of beperkt goed gaan. Niet dat je wat hebt aan het alleen eten van koemelkeiwit trouwens :') .

Kun je de sojavoeding niet vervangen door een soja vrije als die al bestaan? Ik ben oa allergisch voor soja geworden dankzij de melk vervangen door sojamelk. Ik weet niet of baby s daar ook last van kunnen krijgen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:25

@ karuna dat is precies wat ik ook heb ben ook allergisch geworden voor de soja doordat ik lactose ermee ging vervangen.

@ egni, mijn neefje had het ook al van vroeg afaan, geloof dat zij toen ook op soja zijn overgestapt..