Deodorant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:55

Pletje123 schreef:
2 dagen? Wow.. dan was je jezelf ook 2 dagen niet? Heftig!

Dit vind ik ook wel een overdreven reactie. :roll:

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:56

Pletje123 schreef:
2 dagen? Wow.. dan was je jezelf ook 2 dagen niet? Heftig!

whahaha, tuurlijk wel, ook al douche je dan, dan werkt dat spul nog door...

Fotografie91

Re: Deodorant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:58

ik gebruik de nieuwe vrouwen deo van AXE ruikt onwijs lekker blijft zo goed als de hele dag hangen en ik zweet ook veel minder! vind het echt een hele fijne doe echt aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:59

Let er hoe dan ook in ieder geval op dat er nooit ALUMINIUM CHLORHYDRAAT in je deo zit.
Er wordt nog steeds gespeculeerd over de mogelijk ernstig kankerverwekkende eigenschappen van die stof.

Ja, het wordt ook ontkend door de industrie zelf, maar met bewijzen komen ze niet....
Dus ik blijf ver uit de buurt van die stof.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:09

Femke schreef:
Let er hoe dan ook in ieder geval op dat er nooit ALUMINIUM CHLORHYDRAAT in je deo zit.
Recent onderzoek verdenkt die stof als ersntig kankerverwerkkend.
En het is nou juist dé stof die als "anti transpirant" wordt gebruikt...

Er is zoveel kankerverwekkend...

Ik gebruik al zeker 5 jaar odorex extra dry! Die depper. 2x per week voor je naar bed gaat je oksels wassen, dat spul erop depper en 's morgens je oksels wassen en je zweet absoluut geen druppel! Ik doe wel iedere ochtend nog deo op voor de geur, maar dat hoeft niet want je zweet toch niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:13

Inderdaad, er is heel veel kankerverwekkend.
Maar dat is dan toch geen reden om het risico "maar gewoon" te nemen?

Of sta jij ook rustig te bakken in een ernstig beschadigde pan met anti-aanbaklaag, en zaterdag middagen asbest platen van het dak in stukkies zagen?

Het is behoorlijk eenvoudig om een deo te pakken waar 't smerige spul niet in zit.
Niet zweten is bovendien erg ongezond. Je lichaam moet die stoffen kwijt. Met zweet verlies je niet alleen warmte, maar je lichaam scheidt daarmee ook schadelijke stoffen uit die door de lymfeklieren zijn opgeruimd.
Door een anti-transpirant te gebruiken, je hele leven lang, kan je lichaam die stoffen niet meer kwijt, en krijg je dus een ophoping van die stoffen... Dat is ook niet erg gezond.

Het lichaam zweet niet voor niets ;)
En alleen oud zweet stinkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:16

Wat een vergelijk weer :')
Je gaat toch geen anti transpirant vergelijken met het inademen van asbest??

Bovendien rem je alleen de zweetproductie in de oksels, dat is slechts een klein lichaamsoppervlak dus je kan je warmte nog kwijt over ruim 90 procent! Ophoping is dus onzin :)

Zolang je niet je hele lichaam gaat dopen in de Odorex en je alleen je oksels doet, kan je lichaam echt heerlijk en makkelijk de warmte kwijtraken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:22

Je leest mijn post niet goed vuurneon.....

Ik schrijf namelijk dat het NIET alleen warmte is wat je kwijt moet maar JUIST afvalstoffen die via het zweet bij je lymfeklieren je lichaam uit gaan.
Dat kan maar op een paar plekken op je lichaam (namelijk de plekken waar je lymfeklieren zitten), en je oksels zijn dus één van die weinige plekjes.

Als je daar dus het transport van schadelijke afvalstoffen blokkeerd met een anti transparant, dan blijven die afvalstoffen in je oksels opgehoopt zitten.
Daar kun je echt serieuze lichamelijke klachten door krijgen.

En ja, die stof in de anti transpirant is mogelijk nét zo schadelijk as asbest. Dus waarom niet vergelijken?
Er zijn verschillende onderzoeken geweest die duidelijk aangeven dat de stof erg kankerverwekkend is. En de enige partij die dat tegenspreekt, zijn de deo-makers zelf, en ze komen daarbij niet met argumenten of tegenbewijzen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:26

Omdat 'mogelijk' nog geen goede reden is, mogelijk kan de zon morgen schijnen maar het kan mogelijk ook regenen. Maar dat asbest schadelijk is bij inademing het in is een zeker. Dat je daar echt kanker van kan krijgen is allang bewezen.
Daarom vind ik het een veel te zwaar overtrokken vergelijk.

Maar goed, ik wil die bronnen wel eens zien, ga ik er ook eens heel kritisch naar kijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:33

Tja, doktoren raadde vroeger mensen ook AAN om te roken.
Tegenwoordig weten we beter.

Dat iets nog niet voor de volle 100% door íedereen is geaccepteerd (waarbij eigenlijk alleen de producenten en belanghebbenden van z'n eigen producten tegensputtert op de berichten dat de stof schadelijk zou zijn), betekend niet dat we allemaal maar de kop in het zand moeten steken en naïef moeten zijn met het gebruik van chemicaliën.

Want 't is het blijft iets onnatuurlijks om op je huid te smeren en tegen de natuur in te werken.
Nogmaals, zweet is geurloos. Pas als er bacteriën bij kunnen komen, produceren zij een vieze geur.
Bij de oksels neem je die geur wat sneller waar, omdat het een plek is waar weinig frisse lucht bij komt.

Maar iedereen moet zelf weten wat hij/zij met z'n lichaam doet.
TS vroeg om tips, ik geef alleen de waarschuwing dat bij de zoektocht naar een goede deo, je ook op je gezondheid kunt letten. Want onbelangrijk is dat niet.
Er is niets "mis" met zuinig zijn op je lichaam en zorgvuldig kiezen voor geschikte producten die zo min mogelijk kwaad doen.

Bronnen naar de onderzoeken zijn overal op internet te vinden...
Het kost voor mij net zo veel tijd om dat allemaal voor je op te zoeken, als wanneer je het zelf doet. Dus als je er inderdaad naar wil kijken zou ik zeggen: google gewoon eens naar Aluminium chloorhydraad en lees zelf wat er over geschreven wordt. :)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:36

ALUMINIUM CHLORHYDRAAT Is het belangerijkste bestandsdeel van Odorex extra dry...

Ik heb nu een andere deo, deze was 19 euro en kan je ook 1 keer per week 's avonds opsuiten. Hierbij zitten er maar een stuk of 3 ingredienten in, waaronder dus Aluminium...

Maar wat is dan echt een deo die geod werkt zonder aluminium? En ik ruik mezelf heel snel, terwijl ik elke dag schone kleding draag, douche en scheer. Dus het ligt echt niet alleen aan oud zweet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:38

Hmm ik kan geen goede bron vinden. Alleen van de KWF kankerbestrijding dat er juist geen verband is tussen borstkanker en gebruik van aluminium chloorhydraad. (en laat dat nou geen deodorant maker zijn :) )
Dus ik ben benieuwd :) als je zoiets beweerd, moet je op z'n minst een wetenschappelijke bron erbij vermelden :)
(ik vind voorlichting wel belangrijk, maar moet je het ook kunnen onderbouwen)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:41

Femke: graag zou ik die bronnen zien waarin duidelijk wordt dat aluminium chloorhydraat net zo gevaarlijk is als asbest zoals jij beweert.
Ik kan ze niet vinden en ook KWF Kankerbestrijding maakt melding dat het niet gevaarlijk is. Lijkt meer een hype van een tijd geleden.

Overigens is het erg lastig om een deodorant te vinden zonder aluminium chloorhydraat aangezien dat een anti transpirant is en deze in 90% van de deo's zit. De deo's zonder zijn enkel anti geur en voor meeste mensen niet afdoende.
Daarnaast kun je je ook afvragen wat (in mijn geval bijv) schadelijker is. Of 14 tot 28 keer deo met aluminium chloorhydraat opspuiten (1 à 2 keer per dag) of 1x per 14 dagen odorex.

En als we het dan toch over discutabele producten hebben...

Parabenen: mogelijk kankerverwekkend (lymfeklier kanker, borstkanker worden ermee geassocieerd). Zit in vrijwel alle shampoos, crèmes, schoonmaakmiddelen, cosmetica, creme spoeling, douche gel.
Sodium Lauret sulfate: zit in 99% van de shampoos en zepen. Veroorzaakt huidkanker bij ratten, op mensen weten ze het nog niet (onvoldoende onderzoek)
Anti oxidanten: bij grote onderzoeken naar anti oxidanten kwamen ze erachter dat deze stoffen juist kankerverwekkend zijn bij hoge dosis. Sommige onderzoeken zijn zelfs vroegtijdig afgebroken omdat de groep die de anti oxidanten slikte verschillende kwaadaardige tumoren kregen ipv dat ze juist minder kans op allerlei ziektes kregen. En wij maar dingen eten en drinken waar groot op staat : met extra anti oxidanten!!!

En zo zijn er nog wel 100en van deze louche stoffen waar je.” dagelijks mee in aanraking komt.
Ga jij die dan ook allemaal uit de weg?

Overigens twijfel ik ook over het "afval stoffen uitscheiden via zweten". Zweten is ter afkoeling niet ter afscheiding van afvalstoffen. Dat doen lever en nieren namelijk. Dat zou ook betekenen dat iemand die niet of nauwelijks zweet volledig geintoxiceert zou moeten zijn. En wat zijn die "afvalstoffen" dan die je uitzweet? Voor zover ik weet bestaat zweet uit water en wat mineralen (natrium kalium etc). Ben benieuwd naar je antwoord, wellicht kan dit wat verhelderen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 06:54

Hoe werkt Odorex Extra Dry dan?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:35

Neem geen spuitbus maar een roller; dit is veel beter en verstopt je porien minder.

Ik zweet ook veel en snel en gebruik nu al een tijd naar tevredeneheid dat Therme spul van pagina 1 en dan voor de rest gewoon een Sanex-roller.
Fa etc zijn vooral een lekker luchtje en minder deodorant vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:57

Die parabenen komen in dezelfde onderzoeken voor als aluminium chloorhydraat en worden op dezelfde manier door dezelfde partijen gelabeld als "niet schadelijk".

En inderdaad, ook dat geloof ik niet, omdat het nou juist weer dé partijen zijn die er belang bij hebben, die dat het hardste roepen.

Ja, KWF kankerbestrijding maakt inderdaad melding.
Enig idee hoeveel geld zij krijgen van de cosmetische industrie... In mijn ogen zijn zij niet erg onpartijdig ;)
En nogmaals: niemand komt daarvoor met argumenten. Ze "roepen" het alleen maar. Terwijl er tégen aluminium chloorhydraat wel ontzettend veel studies zijn gedaan waarbij naar voren kwam dat het een kankerverwekkende stof is.

Zoals ik hierboven al schreef: ik heb die bronnen niet 1,2,3 bij de hand. Een aantal jaar geleden heb ik dat uitgezocht toen het zo in het nieuws was. En ik heb die onderzoeken niet opgeslagen ofzo.
Maar via google is er nog steeds vanalles over te vinden, dus zoals ik ook al aan vuurneon schreef: op google is genoeg te vinden (@vuurneon: dat je 't nu niet gevonden hebt, betekend niet dat 't niet bestaat ;) ).

En nee, ik ben niet "verplicht" om er een wetenschappelijke bron bij te vermelden vuurneon.... En als dat wel zo was, zouden jullie ook de wetenschappelijke bron moeten vermelden waaruit jullie de conclusie trekken dat het niet gevaarlijk is (en die heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden). Sorry dat ik 'm nu niet op de pc heb staan, maar 'k heb het nu echt te druk om daar weer uren voor op internet te gaan zoeken zoals ik een paar jaar geleden al heb gedaan. Toén kwam ik tot de conclusie dat de stof wel degelijk gevaarlijk was, en er is tot op heden geen onderzoek geweest dat dit tegen heeft gesproken. Daarom blijf ik bij mijn conclusie van toen.

Klopt, van verschillende anti oxidanten is inderdaad bekend dat ze kanker verwekken.
Maar het woord "anti oxidant" is vaak meer een marketing truc dan dat het een wondermiddel is.
Er zijn anti oxidanten die wél goed zijn en er zijn ook anti oxidanten die absoluut niet goed zijn. Dat is al lang bekend.
Zo wordt er in hondenvoer ook "anti oxidant" toegevoegd. Dit is BHA en BHT. Landbouw gif, waarvan toevallig ontdekt werd dat het hondenvoer langer houdbaar kan maken. Maar het valt wel onder de groep anti oxidanten en fabrikanten zijn trots om op de verpakking te zetten dat het voer vol zit met "gezonde antioxidanten".

Gebeurd in de "mensen wereld" net zo goed. En als een stof eenmaal goedgekeurd is, is het ontzettend lastig om de stof weer af te laten keuren.

Ja, inderdaad... Ik ga in mijn leven zo veel mogelijk dit soort stoffen uit de weg.
100% vermijden is helaas eigenlijk niet meer mogelijk, omdat ze zo de maatschappij beheersen.
Maar waar ik kán....doe ik het.

Voor je les over zweten moet je misschien nog ff naar de les biologie terug.
Ik heb gestudeerd voor bio docent, dus weet prima waar ik het over heb met 't zweten, uitscheiden van afvalstoffen, functie van de lymfe, etc. ;)

Zweten doen we allemaal, ook als je dat (bijna) niet merkt.

Maar goed, 'k wilde TS waarschuwen voor de mogelijke grote gevaren van het gebruik van aluminium chloorhydraat.
Dat heb ik gedaan... Dus ik ga weer verder met andere dingen... :)
Voor vragen staat m'n pb box uiteraard open.

Focussed schreef:
Femke: graag zou ik die bronnen zien waarin duidelijk wordt dat aluminium chloorhydraat net zo gevaarlijk is als asbest zoals jij beweert.
Ik kan ze niet vinden en ook KWF Kankerbestrijding maakt melding dat het niet gevaarlijk is. Lijkt meer een hype van een tijd geleden.

Overigens is het erg lastig om een deodorant te vinden zonder aluminium chloorhydraat aangezien dat een anti transpirant is en deze in 90% van de deo's zit. De deo's zonder zijn enkel anti geur en voor meeste mensen niet afdoende.
Daarnaast kun je je ook afvragen wat (in mijn geval bijv) schadelijker is. Of 14 tot 28 keer deo met aluminium chloorhydraat opspuiten (1 à 2 keer per dag) of 1x per 14 dagen odorex.

En als we het dan toch over discutabele producten hebben...

Parabenen: mogelijk kankerverwekkend (lymfeklier kanker, borstkanker worden ermee geassocieerd). Zit in vrijwel alle shampoos, crèmes, schoonmaakmiddelen, cosmetica, creme spoeling, douche gel.
Sodium Lauret sulfate: zit in 99% van de shampoos en zepen. Veroorzaakt huidkanker bij ratten, op mensen weten ze het nog niet (onvoldoende onderzoek)
Anti oxidanten: bij grote onderzoeken naar anti oxidanten kwamen ze erachter dat deze stoffen juist kankerverwekkend zijn bij hoge dosis. Sommige onderzoeken zijn zelfs vroegtijdig afgebroken omdat de groep die de anti oxidanten slikte verschillende kwaadaardige tumoren kregen ipv dat ze juist minder kans op allerlei ziektes kregen. En wij maar dingen eten en drinken waar groot op staat : met extra anti oxidanten!!!

En zo zijn er nog wel 100en van deze louche stoffen waar je.” dagelijks mee in aanraking komt.
Ga jij die dan ook allemaal uit de weg?

Overigens twijfel ik ook over het "afval stoffen uitscheiden via zweten". Zweten is ter afkoeling niet ter afscheiding van afvalstoffen. Dat doen lever en nieren namelijk. Dat zou ook betekenen dat iemand die niet of nauwelijks zweet volledig geintoxiceert zou moeten zijn. En wat zijn die "afvalstoffen" dan die je uitzweet? Voor zover ik weet bestaat zweet uit water en wat mineralen (natrium kalium etc). Ben benieuwd naar je antwoord, wellicht kan dit wat verhelderen.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:00

Sanex, daar kan ik echt op vertrouwen. Fa en Rexona werken bij mij niet goed genoeg :n

Meestal neem ik de spuitfles met donkerblauwe dop, die werkt het fijnste voor mij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:59

Femke:

Lange post, zal proberen op alles te reageren :D

Mag ik vragen wat je dan uitscheidt aan afvalstoffen?
Ja er zitten naast mineralen ook ureum en ammonia in zweet, maar dat scheid je vnl uit via je nieren en heb je dus niet het hele zweetproces voor nodig. Het is dus niet zo dat minder zweten leidt tot intoxicatie of meer opbouw van afvalstoffen. Als jij daar wat op kan aanvullen of in wilt veranderen graag, ben erg benieuwd namelijk. Vooral omdat ik mensen vaker hoor zeggen dat je afvalstoffen kwijt raakt via zweten, maar niemand kan zeggen wat dan precies. (En dan doel ik vnl op afvalstoffen die je alleen kwijt kan raken via zweten. En dus niet ureum bijv. omdat dat gewoon primair door je nieren wordt uitgescheiden)

Overigens ben ik aan het zoeken en kan ik in het algemeen weinig vinden over aluminium chlorohydrate (en dan zoek ik netjes via Google Scholar en PubMed en dus niet via Google zelf want dan kom je zo veel onzin tegen). Sowieso zoek ik liever niet via Google zelf, dan kom je op allerlei sites waar dingen op worden beweerd zonder bronvermelding en dan krijg je de indianen- en spookverhalen in de wereld.
Het enige wat ik kan vinden is dat de opname en verspreiding van de stof minimaal is al zijn afwijkingen mogelijk. Je zou dan eerder verwachten dat het huidkanker veroorzaakt dan zoveel dieper gelegen borst of lymfeklierkanker omdat het dus niet ver verspreid.

Dit is iig al wat ik kan vinden:
Al-verbindingen in deodorants en borstkanker: je kan op dit ogenblik hoogstens van een mogelijke coïncidentie (toevalligheid) spreken. Wie niet met het probleem van hinderlijke transpiratie geconfronteerd wordt, heeft geen Al-bevattende deodorant nodig. Deodorants met Al-verbindingen beschouwen we als een geneesmiddel bij hevig transpireren, maximaal éénmaal daags te gebruiken. Ontharen van de oksels vlak voor het aanbrengen is af te raden.
Bron: Darbre PD. Aluminium, antiperspirants and breast cancer. J. Inorganic Biochem. 2005; 99: 1912-1919; Clark C. Sweating and hyperhidrosis. The Pharmaceutical Journal 2006; 276: 757-760]