Crosstrainer, klopt dit wel? (calorieverbruik)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:56

Best een mooie cross trainer :D

Dat je zo kapot van dat ding af komt kan wel kloppen. Ik heb (oke had O:) ) een enorme fietsconditie. Iedere dag in weer en wind naar school (13 km) en soms ook nog eens door naar het paard (15 km).
Deed het fluitend.... Maar vroeg mij niet om een stuk te gaan hardlopen of om een cardio apparaat te stappen want dan kon ik na 2 minuten al niet meer vooruit komen.
Op de een of andere manier is fietsconditie toch anders dan andere cardio oefeningen.

Wat x_Quinta_x zegt klopt overigens wel.
In de spieren ligt een grote voorraad glycogeen (zo'n 1200 tot 1500 kcal aan suiker). In de eerste 30 tot 60 seconden van je training verbrand je puur deze suikers. Daarna gaat het lichaam overschakelen op gedeeltelijk glycogeen en gedeeltelijk vet verbranding.
Afhankelijk van je hartslag verbrand je of meer glycogeen of meer vet.

Pas na 20 tot 30 minuten trainen (met lage hartslag) zit je op je optimale vetverbranding.

Met steeds korte tijden trainen zul je voornamelijk glycogeen verbranden en geen vet.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:57

Het verschil zit hem idd in de hoogte van de hartslag, zoals hier een paar keer genoemd. Jij komt halfdood van dat ding af, omdat het je vele malen meer moeite kost dan de fiets. Je hartslag gaat dus heel hoog zitten en wat je dan aan het trainen bent is je conditie. Hierbij is je verbranding anders dan wanneer je hartslag lager blijft. Als je hartslag lager blijft, dan ben je aan het vetverbranden.

Zit er niet een speciaal 'vetverbrandingsprogramma' op je crosstrainer? Die geeft aan wat je ideale hartslag is en daar moet jij je tempo dan aan aanpassen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 15:58

Ja, dit is het model he :D Ik heb een ander, overigens ook als nieuw :D
Satine, ik ben 31. Het "probleem" is eigenlijk dat ik altijd een beetje m'n eigen ding heb gedaan wat sporten betreft, dus nooit via een bepaald plan. Dat werkte met de hometrainer prima, maar nu ik andere spiergroepen wil gaan trainen icm afvallen is het weer even zoeken. Op de hometrainer heb ik trouwens ook nooit op m'n hartslag gelet.

Volgens mij zit er geen vetverbrandingsprogramma op. Je kunt wel een profiel instellen trouwens.
Hmm, dus dan moet ie straks toch zwaarder, nou dat gaat nog wat worden :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-03-12 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:59

rindin schreef:
Zit er niet een speciaal 'vetverbrandingsprogramma' op je crosstrainer? Die geeft aan wat je ideale hartslag is en daar moet jij je tempo dan aan aanpassen.

En dan word het niveau ook automatisch aangepast. Zit je te hoog, gaat het niveau lager. Zit je te laag met je hartslag, gaat het niveau hoger :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:01

Denk niet dat ie zwaarder hoeft. Om vet te verbranden moet je een relatief lage hartslag hebben. Je zit al gauw te hoog, hoor. Dat geeft dat ding dan aan en dan moet je langzamer gaan lopen om je hartslag te laten dalen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:01

Mjetterd schreef:
rindin schreef:

En dan word het niveau ook automatisch aangepast. Zit je te hoog, gaat het niveau lager. Zit je te laag met je hartslag, gaat het niveau hoger :)

Dat is niet bij allemaal zo. Die wij in de praktijk hebben zeggen dat je hartslag te hoog is en dat je dus je tempo moet verlagen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:04

rindin schreef:
Denk niet dat ie zwaarder hoeft. Om vet te verbranden moet je een relatief lage hartslag hebben. Je zit al gauw te hoog, hoor. Dat geeft dat ding dan aan en dan moet je langzamer gaan lopen om je hartslag te laten dalen...

Haar hartslag is 100, dus ze zit te laag :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:07

Volgens mij kan je voor vetverbranding geen te lage hartslag hebben, enkel een te hoge.

Ik doe trouwens ook altijd een beetje wat ik zelf wil qua training. Daarbij let ik niet echt op mijn hartslag. 50% van de tijd zit ik rond de 180-200 en 50% van de tijd zit ik rond de 120.
Qua vetverbranding werkt het iig prima, heb in 3 maand tijd bijna 2 kg vet verbrand (met mijn eetgewoontes best een prestatie, aangezien ik nog net niet ontbijt met chips en ijs). Ben daarbij rond de 3 kg spieren aangekomen. Totaalgewicht gaat dus omhoog maar vetpercentage naar beneden.

2 kg vet staat gelijk aan 18.000 kcal dus best netjes zonder dieet.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:37

Mjetterd schreef:
rindin schreef:

Haar hartslag is 100, dus ze zit te laag :)

Ow, heb niet gelezen wat haar hartslag is. Maar voor vetverbranding kun je beter aan de lage kant zitten dan aan de hoge. Gemiddeld is een hartslag van 120 mooi voor het verbranden van vet.

Cayenne

Re: Crosstrainer, klopt dit wel? (calorieverbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:38

Ik kom er net weer vanaf en heb de hartslag in de gaten gehouden. 100 was wel het max. Gemiddeld zit ik denk ik rond de 94/96.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:40

Dat is wel echt laag...

Ik weet wel dat het niet altijd klopt. Zo gaf het apparaat een keer aan dat ik 110 had (voor mij erg laag terwijl ik aan het lopen ben en ik was toen ook al best hijgerig en moe) en kwam ik zelf uit rond de 160....

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:48

300 kalorieen verbrand je per uur, echt niet per kwartier.
Als je 20 km per uur fietst, ben je gemiddeld 280 kalorieen kwijt.
Je volledig inspannen dan stijgt je hartslag zo naar 180/190. dat is je maximum bereik. Dan verbrand je minder, want je zet je suiker en vet om in spieren, en je conditie gaat vooruit. Als je onder de 100 blijft met je hartslag ben je lekker aan het duur sporten, je conditie gaat er niet van vooruit, je bouwt bijna geen spiermassa op, maar verbrand alleen kalorieen. Maar je hebt wel bijna 1 uur te gaan voordat je daadwerkelijk kalorieen verbrand, dan moet je dus langer aan de gang, zeker 1,5 uur voordat je aan de 280 kalorieen per uur komt, geen spieren ervoor in de plaats, alleen maar afvallen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:54

Issy: Je verbrandt al caloriëen met 1 seconde sporten hoor. VETverbranding gaat niet direct van start. Ketabolisme start na ca 60 seconden van je training (eerste 60 seconden is enkel glycogeen verbranding). Vanaf een minuut of 3 ga je echt vet verbranden MITS je hartslag laag is.

Optimaal vetverbranding bereik je na 20 tot 30 minuten met lage hartslag trainen. Absoluut niet pas na een uur.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:05

Ik doe niveau 3 en verbrand 200 calorieen in 15 minuten. Ik vind 70 dan ook erg weinig? Mijn hartslag zit wel al vrij snel op 180.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:13

Cayenne schreef:
Ik kom er net weer vanaf en heb de hartslag in de gaten gehouden. 100 was wel het max. Gemiddeld zit ik denk ik rond de 94/96.

Dan vraag ik me af of de hartslag meter wel klopt :), want ik zit altijd boven mijn ideale hartslag.
Voor mijn ideale hartslag moet ik echt 'rustig' aan doen :Y)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:29

nou, je home trainer klopt niet hoor!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:46

Stel dat je 28 km/h fietst. Dat is dus bijna een halve kilometer per minuut, dat is echt zeer snel. Dan verbrandt je ongeveer 940 kcal per uur! Dat is dus 235 per kwartier! Dus 300 per kwartier is volgens mij echt onmogelijk :P Als je dat lukt, kom ik bij je in training, want dan is afvallen een makkie :D

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:51

In de sportschool verbrand ik 100 kcal in 10 min. Kwartier zal dus rond de 150 zitten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:52

kimmysan schreef:
Stel dat je 28 km/h fietst. Dat is dus bijna een halve kilometer per minuut, dat is echt zeer snel. Dan verbrandt je ongeveer 940 kcal per uur! Dat is dus 235 per kwartier! Dus 300 per kwartier is volgens mij echt onmogelijk :P Als je dat lukt, kom ik bij je in training, want dan is afvallen een makkie :D

Je vergeet dat je op de hometrainer ook de helling in kan stellen. Bergop is een stuk zwaarder en dus verbrand je ook een stuk meer.

Met een kwartier wandelen verbrand ik er rond de 200. Dat red je in het echt nooit. Ik wandel dan ook bijna rechtop tegen een berg in de sportschool om dat te bereiken.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:54

Haha ik heb een loopband, een crosstrainer en een hometrainer thuis staan en ik bereik never nooit die getallen per kwartier :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:55

Zet je loopband eens op 15% helling en 6,5 km per uur... dan moet je er wel aan komen...
Bergop rennen zal het nog sneller gaan, maar ik vrees dat je dan geen benen meer overhoudt na je workout. :D

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:07

Mijn loopband heeft geen helling :P Hij staat van zichzelf al iets schuin en ik ren ongeveer 9 km per uur.. Ach ik ben ook wel meer van de duurtrainingen en niet een kwartiertje..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:12

Ik ren niet, ik wandel vooral veel. Beter voor de gewrichten, en af en toe een interval training met wat sprint/wandel werk...

En het feit dat je weet wat je per kwartier verbrand wil niet zeggen dat je maar een kwartier traint hoor.. :roll:

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:19

Issy schreef:
300 kalorieen verbrand je per uur, echt niet per kwartier.

Even lezen. Het ging niet om zomaar fietsen :)
En op de manier zoals ik het deed kan het echt wel. Ik lees hier trouwens wel meer mensen die het kunnen :P
Zoals Focussed al zegt had ik hem dus op een flinke helling (bergparcours :+ ) ingesteld. Op het "hoogste punt" kon hij gewoon niet zwaarder ingesteld. Doe dat eens een minuut of 5 en dan flink doortrappen, dan heb je al snel 100 kcal verbrand hoor.

Ik ren ook niet. Dat is imo een te zware belasting voor de knieen. Ik weeg nu rond de 83 kilo denk ik.
(Weegschaal heb ik de deur uit gebonjourd :+ )

Ik ga nu even mijn hartslag in ruststand meten.
Edit: gemiddeld 79.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:25

Cayenne schreef:
Hoe zwaar/licht heb jij de crosstrainer staan als ik vragen mag?
Ik heb hem nu nog in z'n 1 staan. Ik probeerde meteen stand 3 maar ik had al vrij snel door dat je het goed moet opbouwen :=
Merk je wel dat het werkt qua afvallen/spieren? en hoe lang sta jij er per keer op en hoe vaak?

Op mijn corsstrainer zitten 16 standen, ik heb er verschillende programma's op zitten waarin het is samengesteld, maar ik neem altijd het programma waarbij ik het zelf kan instellen..
Ik ben ook begonnen met stand 1 nu zit ik op stand 4 t/m 7 ik wissel dit af, anders gaan mijn beenspieren te snel verzuren.. Volgens de crosstrainer ga ik ruim 28 km/u maar dat zal wel niet kloppen denk ik haha
Ik gebruikt sinds kort stand 6 en 7 erbij omdat ik merkte dat het mij te makkelijk af ging :)) Nu ga ik weer zwaarder ademen en gaat mijn harstlag verder omhoog.. Zweet loopt dan ook langs mijn gezicht :P

Op mijn hometrainer heb ik 8 standen, daarbij fiets ik op stand 6. Ik wissel het crosstrainen en hometrainen met elkaar af om het leuk te houden :7 Begin bijv met 5 of 10 min rustig fietsen, dan 15 tot 20 min voluit op de crosstrainer en dan nog 10 voluit op de hometrainer... soms dan nog op de crosstrainer en daarna rustig uitfietsen.. Ligt eraan hoe lang ik het doe, varieërt van een half uur tot een uur :j

Hoe vaak verschilt ook per week, ik draai 5 ploegendienst en soms ben ik gewoon te moe ivm wisselende diensten. Maar ik probeer het wel 4 a 5 dagen in de week te doen.. Door dit vol te houden, zit ik nog steeds op mijn streefgewicht na veel kilo's afvallen ondanks mijn eetstoornis waar ik nog steeds mee kamp.. :)

Sorry voor het lange antwoord hihi :))