Hoi,
jeej wat vervelend dat je zoveel harde buiken hebt! Is er al wel eens gekeken of ze iets doen of niet (voor ontsluiting zorgen)? Gelukkig dat je thuis in ieder geval nog mobiel bent. Houd jezelf maar goed in de gaten.
Zelf ben ik van mijn eerste na een super zwangerschap op 32 weken bevallen, omdat mijn vliezen 3 dagen daarvoor ineens braken. Die zwangerschap heb ik ook veel harde buiken gehad, maar genegeerd omdat ik dacht dat het erbij hoorde.
Bij de tweede kreeg ik vanaf week 25 weer harde buiken en ben ik wat rustiger aan gaan doen (ik werkte maar 2 dagen). Met ruim 27 weken kreeg ik 's ochtends ineens weeen toen ik de vaatwasser aan het uitruimen was, ik stond eigenlijk op het punt daarna naar mijn werk te gaan.
De verloskundige kwam aan huis en constateerde 1 cm ontsluiting dus ik moest naar het ziekenhuis. Daar had ik weeen om de 3 min. met als gevolg 2 cm ontsluiting. Gelukkig hebben ze de weeen kunnen stoppen en ik heb preventief longrijping gehad.
Maar daarna heb ik dus 11 weken, tot de 37e week, plat moeten liggen. Zowel de verloskundige als de gynaecoloog hadden niet verwacht dat ik 32 weken zou halen, ze dachten eigenlijk dat ik rond de 30 weken sowieso wel zou bevallen. En ons kleintje bleef, ondanks de vele harde buiken gewoon zitten. Ik ging er vanuit dat ik met 37 weken direct zou bevallen aangezien ik weer rond zou gaan lopen. Nou ik heb werkelijk gewoon alles weer gedaan en ben pas met 39 weken en 4 dagen bevallen
Dus luister goed naar je lichaam en houd je rust zodat je niet net als mij wekenlang helemaal plat hoeft te liggen. Want als je al een kindje hebt is dat erg zwaar.
Je gaat gewoon 100% de ziektewet in en krijgt 100% doorbetaald. Met je 34e week (ook al had je bijv. met 36 weken met verlof willen gaan) gaan je 16 weken zwangerschaps/bevallingsverlof in. Ik heb één telefoontje van het UWV gehad en kort uitge;egd dat ik weeen had en plat moest liggen en daarna nooit meer iets gehoord. Je krijgt als het goed is daar nog een brief over. Daar staan tijden in waarop je bereikbaar moet zijn. Je hoeft dus niet persé hele dagen thuis te zijn.
Succes met je zwangerschap