Waarneer moet je nou eigenlijk naar de oogarts/opticien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:42

Prisma en cilinder zijn 2 verschillende dingen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bril#Cilinder

Cilinder
Vaak is de breking van het oog (hoornvlies en lens tezamen) niet in alle richtingen even sterk. Dit heet astigmatisme. Het glas van de bril moet dan in de ene richting meer corrigeren dan in de andere. Men spreekt dan – vooral bij contactlenzen en implantaatlenzen – van een torische lens; in de praktijk heeft men het echter ook vaak over een cilindercomponent of kortweg cilinder. In het brilrecept wordt aangegeven hoe sterk de cilinder moet zijn en in welke richting de cilinderas moet wijzen.

Prisma
Wanneer de ogen niet goed samenwerken, moet er voortdurend moeite worden gedaan om niet dubbel te zien. Dit heet scheelzien. Wanneer het nog, met moeite, lukt de ogen in de zelfde richting te laten kijken, is het scheelzien latent; dat kan echter wel hoofdpijn en vermoeidheid veroorzaken. De klachten kunnen vaak verminderd worden door een prismavorm in de bril te slijpen. Het komt erop neer dat voor- en achtervlak van het brillenglas iets ten opzichte van elkaar worden gekanteld. De lichtbundel wordt daardoor iets opzij gebogen. Het scheelziende oog kan dan ontspannen kijken, terwijl toch het juiste beeld wordt gezien.

Koetjesreep

Re: Waarneer moet je nou eigenlijk naar de oogarts/opticien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:46

Oh, dankje voor de uitleg van beide! Nu ben ik effe mee (:
Zonder bril ben ik echt blind zegmaar, maar het kan ook zijn dat ik het mezelf een beetje aandoe omdat ik zsm mijn bril terug wil omdat ik hoofdpijn krijg zonder, dus ga ik sneller lopen en daardoor breek ik dus mijn enkels.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:28

Ik heb zelf wel best vaak vermoeide ogen, maar dit kan ook zijn omdat ik moe ben denk ik... en kleine lettertjes kan ik van een afstand niet lezen. Ik weet niet...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:47

Ik klaagde over 'ik kan het bord niet lezen...
Ik ben bij de oogarts geweest, n.a.v doorverwijzing van de dokter. Ik kreeg bij die meneer druppels om mijn pupillen te vergroten en kreeg toen een oogtest.
Die concludeerde een cilinderafwijking en stuurde mij door naar de opticien. Ik heb vanaf mijn 11e een bril, maar nu alweer 5 jaar contactlenzen en die bevallen mij prima.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:00

De eerste keer opticien was omdat ik de ondertiteling van een film niet meer kon lezen. Toen was ik 11 of 12. Heb een jaar een bril gehad en nu al 5 jaar lenzen. Nu ga ik om de 6 maanden voor een meting en nieuwe lenzen. Mijn ogen gaan namelijk elke keer weer achteruit. :o Of als ik ergens last van heb ga ik even langs.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:07

Ik heb mijn ogen laten meten, doordat ik als ik lang achter de pc zat wazig begon te zien, en met rijlessen was ik na 2uur egt vermoeid..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:12

Op school was het bord wat wazig, dus heen gegaan.
Bril gekregen, maar werd niet echt beter.
Bleek dat ze toen een + ipv een - sterkte erin hadden gedaan.
Nu bij een andere opticien en het is direct veel beter.
Als ik m'n bril niet op heb dan zie ik gezichten op een afstandje al niet meer, ook autorijden wordt dan onverstandig. Ik zie het wel maar veel later. Heb aan beide ogen -2,25

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:28

Ts: als je niet zo zeker bent over je ogen, laat controleren! De testen zijn niet voor niks gratis.

Miss_Caroo schreef:
Als je bijv. veel hoofdpijn hebt.
Maar als je je ogen laat meten, je moet toch altijd een bril, want geen enkele ogen zijn perfect.
En tja oogarts, als dat nodig is.

Pardon? Geloof mij maar, er zijn perfecte ogen, want ik ben hier een zeer trotse eigenaresse van. :D Ik heb afgelopen jaar mijn ogen voor de zekerheid laten controleren en zag zonder glazen toch écht beter als met, ik kon alle lettertjes zonder problemen lezen en ook de meting gaf 0 als resultaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:33

ts eigenlijk heel simpel:
Slecht zien
snel vermoeide ogen
veel hoofdpijn...

testje is zo gedaan :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:56

Wendy schreef:
anneliesdj schreef:
Heb ik overigens niet, vind het maar duur allemaal en dat ik er nou zoveel last van heb... Niet echt, alleen ondertiteling bij sommige films is moeilijk als ik te ver van de tv zit.
Als brillen vergoed gaan worden ga ik er wel een halen, onzin dat dat niet in basispakket zit.

Ik vind het terecht dat brillen voor lage sterktes niet in het basispakket zitten. Je schrijft het zelf al: je hebt er nauwelijks last van. Bovendien: een simpel brilletje voor een lage sterkte is echt niet zo duur hoor. Ga langs bij Hans Anders of Specsavers en je hebt al voor een paar tientjes een bril die jaren mee kan.

Haha dat is dus niet waar, heb daar destijds naar geinformeerd en voor het meest goedkope brilletje zou ik toch minimaal 120 kwijt zijn.

Daarbij, ik heb er misschien geen last van maar ik merk wel aan mezelf dat ik 's avonds met auto rijden meer moeite heb scherp te zien. Nu kun je dat eigen verantwoordelijkheid noemen, is het natuurlijk ook maar in hoeverre heeft het dan overdag invloed vraag ik me af.
Als een deel van de ongelukken veroorzaakt kan worden door brillen toeganklijker te maken wordt dat ruimschoots terug verdiend.

Daarnaast horen dingen die veel mensen nodig hebben in het basispakket, daarom het ook basis. Waarom worden brillen dan niet vergoed en peperdure IVF behandelingen wel? Waarom wordt ontharing dmv laser oid wel vergoed?
Hoeveel mensen zijn dat soort dingen nu daadwerkelijk nodig?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:05

ontharing met een laser enkel bij enstige beharing in het gezicht
Dus dat wordt echt niet zomaar vergoed. Waarom peperdure ivf behandelingen wel vergoed worden? (ook maar tot op zekere hoogte trouwens)... Ik heb zelf absoluut geen kinderwens en zelfs IK begrijp het...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:20

3 pogingen per te realiseren kind worden vergoed.
Heb je enig idee wat één zon behandeling kost? Met alle respect maar er zijn ook andere optie's.
IVF hoort imo in een pakket voor het gezin waar ook uitgebreide kraamzorg, ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak of andere kindgerelateerde dingen onder vallen.
Een bril is zoiets basics, daar hoort gewoon in het basispakket, niet omdat ik zo graag een bril wil want dan zou ik hem wel gewoon kopen. Een blindengeleidehond wordt ook vergoed :s

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:23

stef schreef:
ontharing met een laser enkel bij enstige beharing in het gezicht
Dus dat wordt echt niet zomaar vergoed. Waarom peperdure ivf behandelingen wel vergoed worden? (ook maar tot op zekere hoogte trouwens)... Ik heb zelf absoluut geen kinderwens en zelfs IK begrijp het...

Ben ik met je eens hoor... Maar een bril is toch ook voor een heleboel mensen heel belangrijk? De hele dag met koppijn lopen omdat je geen bril kan betalen, daar is geen mens gelukkiger van geworden!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:39

anneliesdj schreef:
Daarnaast horen dingen die veel mensen nodig hebben in het basispakket, daarom het ook basis. Waarom worden brillen dan niet vergoed en peperdure IVF behandelingen wel? Waarom wordt ontharing dmv laser oid wel vergoed?
Hoeveel mensen zijn dat soort dingen nu daadwerkelijk nodig?

Dat ligt dus aan de verzekering die je hebt, ik krijg elke 2 jaar een bril of contactlenzen vergoed. Draag contactlenzen, dus betaal het grootste deel alsnog zelf, maar voor een brildrager is elke 2 jaar een nieuwe bril toch netjes.

Laserontharing wordt alleen vergoed bij overbeharing in het gelaat (helaas)

Dat IVF voor het grootste deel vergoed wordt vindt ik niet meer dan normaal. Je zou maar geen kinderen kunnen krijgen op de normale wijze. Een bril kan iedereen nog wel betalen, maar een IVF behandeling niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:10

Ja dat is ook wel weer zo maar toch, vind het niet erg logisch.
Welke verzekering heb jij?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:23

Als je moet gaan bakkeleien over wat er allemaal niet in de basis zit en wel zou moeten, ben je volgend jaar nog bezig.
Een bril is meestal wel te bekostigen. Nee, niet als je perse een weet ik veel wat voor merk wil. Heb het vaak zat mee gemaakt dat mensen boos waren dat ze maar 25 euro vergoed kregen op hun bril van 700 euro (nee, geen speciaal glas, gewoon duur merk montuur). Tja, die mensen hadden ook voor 150 euro klaar kunnen zijn.

Betreft de kosten van IVF: ik heb daar een heel goed beeld van, A door mijn ervaring bij de diverse verzekeraars waar ik heb gewerkt, en B omdat ik een nichtje heb wat dmv icsi ontstaan is. En ik lig er geen seconde van wakker dat dat (gedeeltelijk) vergoed is.
Er zijn ook andere manieren zeg je, waar doel je dan op? Misschien adoptie? Indien ja, denk je dat dat eenvoudig en goedkoop is? Van wat een adoptie kost kan je aardig wat IVF behandelingen betalen.. (for the record, ik heb ook een adoptie nichtje)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:14

stef schreef:
Er zijn ook andere manieren zeg je, waar doel je dan op? Misschien adoptie? Indien ja, denk je dat dat eenvoudig en goedkoop is? Van wat een adoptie kost kan je aardig wat IVF behandelingen betalen.. (for the record, ik heb ook een adoptie nichtje)

Adoptie in de familie valt tegenwoordig onder pleegouderschap, en dat is gratis. Moet je niet gaan betalen voor het kind bij je te hebben. (Zeiden ze me toch toen iemand mij wou adopteren en het ook familie was.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:22

MOet er wel net een kind in de familie beschikbaar zijn.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:31

stef schreef:
MOet er wel net een kind in de familie beschikbaar zijn.

Excuseer? Hoe jij het zegt klinkt het wel heel onbeschoft! Ik zoek nl al bijna 4 jaar achter pleegouders en vind het niet, en jij gaf het als voorbeeld he!
Dat is als: Oh sh*t, ik kan geen kinderen krijgen! Geen probleem, Josje, de dochter van mijn zus is toch een onhandelbaar kind/verwaarloosd kind, laat ik haar effe adopteren :+
Wij kinderen zijn geen voorwerp. En al wil je nog zo graag een kind, je moet niet over ons gaan praten als voorwerpen die er MOETEN zijn omdat jij je anders niet goed voelt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:46

Euh, dat doe ik ook helemaal niet en ik snap ook niet hoe je hierbij komt?
Ik geef aan dat adoptie helemaal niet een goedkoper of makkelijker alternatief voor IVF is. Hierop reageer jij dat adoptie binnen de familie kosteloos is ( wat ik direct van je aan neem, ik wist het niet). Ik reageer daar weer op dat er dan wel net een kind beschikbaar moet zijn binnen de familie. Hiermee bedoel ik niet dat adoptie kinderen voorwerpen zijn, ik zeg dat helemaal nergens. Wat ik wel bedoel is dat als je een kinderwens hebt, maar deze niet via de natuurlijke weg kunt vervullen, het niet heel aannemelijk is een kind vanuit de familie te adopteren, hoewel dat dan kosteloos is, je moet dan maar net iemand vinden die zijn kind aan jou af wil staan.
Sorry als ik je gekwetst heb, ik heb geen idee hoe ik dat heb gedaan en ik hoop dat nu duidelijk is wat ik bedoel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:51

Jilzet schreef:
oke , klinkt heel raar. :D

Bestaat er ook een soort van ''test'' die je bij jezelf kunt doen? :+ .

Er is vast wel iets op internet wat je kan vinden :) Even googelen?

Ik ben naar de opticien gestuurd toen ik zei dat ik de quizvragen in het Dolfinarium bij de show niet kon lezen :+ Heb toen een bril gekregen, waar ik een hekel aan had, dus ik droeg hem nooit. Dat was in groep 8 ofzo? In de 2e klas kreeg ik uiteindelijk lenzen.

De vader van mijn vriend is opticien en hij heeft zijn ogen gemeten toen mijn vriend opmerkte dat hij vaak hoofdpijn kreeg/moe werd van tv kijken en computeren. Nu heeft ie daar een bril voor. Hij draagt hem soms ook als hij lange stukken moet autorijden. Lenzen vindt hij niet fijn, en voor die paar keren is die bril ook niet zo erg.

Ik krijg 100 euro per jaar voor lenzen/bril, maar dan moet je nog steeds wel een hoop zelf betalen. Vind ik niet zo heel erg, je kan nou eenmaal niet alles vergoed krijgen.
Ik heb lenzen en een bril erbij, al een jaar of 4 dezelfde, ondertussen is hij wel een beetje aan het degraderen :+ Maar da's eigenlijk alleen het tussenstukje tussen je ogen waar de zwarte verf af is. Ik wil wel een nieuwe en vind het ook niet zo erg als ik daar even voor moet dokken (doe er tenslotte erg lang mee) maar er zit nooit een leuke tussen :+ Al helemaal niet eentje zoals die ik nu heb, die is vet hip! Zwart rond de glazen en transparant rode pootjes :D
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 15-03-12 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:56

anneliesdj schreef:
Wendy schreef:
Ik vind het terecht dat brillen voor lage sterktes niet in het basispakket zitten. Je schrijft het zelf al: je hebt er nauwelijks last van. Bovendien: een simpel brilletje voor een lage sterkte is echt niet zo duur hoor. Ga langs bij Hans Anders of Specsavers en je hebt al voor een paar tientjes een bril die jaren mee kan.

Haha dat is dus niet waar, heb daar destijds naar geinformeerd en voor het meest goedkope brilletje zou ik toch minimaal 120 kwijt zijn.

Dat is dus wel waar. Bij Hans Anders dan niet, maar ik werk bij Specsavers en daar heb je een bril inclusief glazen voor 29 euro. Zonder addertjes onder het gras ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:10

Ik geloof dat ik toen bij Pearle of Specsavers ben geweest, weet ik zo niet meer.
Maar ik heb een nieuwe zorgverzekering en geloof dat het bij deze wel vergoed wordt, heb net even gekeken.
Dan ga ik toch eens een brilletje halen, geeft me bij het autorijden wel een fijner gevoel denk ik.

Edit; sorry dat mijn opmerking over IVF zoveel losmaakt, heeft ook weinig met het onderwerp te maken.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:57

Drunksheep schreef:
Dat is dus wel waar. Bij Hans Anders dan niet, maar ik werk bij Specsavers en daar heb je een bril inclusief glazen voor 29 euro. Zonder addertjes onder het gras ;)

Echt waar? Wow! Ik ga gelijk op de site van Specsavers kijken.
Ik heb een bril sinds ik 14 ben, ben nu 22, heb de bril eigenlijk nooit gedragen en is nu helaas ook niet meer afdoende. Ik denk dat ik een hogere sterkte nodig heb.
Heb altijd hoofdpijn en sinds kort ben ik ook erg duizelig als ik de hele middag achter de kassa naar kleine lettertjes en cijfertjes heb zitten staren.
Maar ik kon geen bril betalen met mijn minimum inkomen, dacht altijd dat het minimaal 100 euro zou kosten.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:15

anneliesdj schreef:
Ja dat is ook wel weer zo maar toch, vind het niet erg logisch.
Welke verzekering heb jij?

Delta Lloyd