Is dit normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Re: Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:26

ik heb precies hetzelfde. ik moest toen een blaastest??? doen en werd naar huis gestuurd met vage klachten. eigenlijk daarna nooit meer naar laten kijken en gewoon ff op mn tanden bijten als ik er weer eens last van heb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:28

Ja, ja, maar dezelfde kerel wilde me eerst wél naar huis sturen, tot ik hem dat getik liet horen (alleen uit te lokken in zijlig...), bizar trouwens, leek wel een staklok...Enfin, toen dachtie dat ik ieder moment dood kon omvallen.
Enfin, ik ben natuurlijk tevreden dat hij me me doorgestuurd heeft, en heb hem uiteraard niet gezegd wat ik van z´n "bedside manners" vond.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:00

Ik zou hier ook echt nog achteraan gaan, net als wat Kuggur zegt :j

Bij mij zijn ze ook altijd en eeuwig bezig met hartonderzoeken, momenteel is de stand van zaken dat ze niet weten waarom mijn pieken dippen, zien ze geen littekenweefsel en denken ze eraan dat de hartspier of de kransslagader is ontstoken, door eerdere en meerdere ontstekingen in mijn lichaam. Het schijnt iets vreemds te zijn in de pieken dat ze niet kunnen achterhalen (in 2008 hebben ze getracht te opereren, tot mijn saturatie zakte, mijn hart stopte en ze me met schokken moesten terug halen, geen operatie dus).
Ik zei altijd dat ik niet ouder zou worden dan 30 en gisteren ben ik 30 geworden, dus ik zit stil in een hoekje... te wachten op wat komen gaat... :+

TS, gewoon je vriend terug sturen naar de dokter, hij heeft niets te verliezen :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:24

Ik zou ook terug gaan, en vragen of hij doorverwezen kan worden,
Het kan geen kwaad om het even na te checken,
En zit je toch een stuk geruster..

Huisartsen zeggen snel dat het niks is,
Mijn vader hoestte al 3 maanden lang,
Dokter bleef maar zeggen dat het een "griepje" is,
En nu heeft die longkanker,

Ik zou gewoon doorzeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:02

vuurneon schreef:
Heeft je vriend last van hyperventilatie? Spanning? Angst? Stress?
Hyperventilatie kan namelijk lijken op een hartaanval (ja echt, heb het wel eens gezien. Gelukkig goed gezien door mijn collage, dus scheelde de ambu een ritje en was een plastic zakje genoeg)

ECG laten maken zou ik sowieso aanvragen, is een kleine moeite en zo gedaan. (voorkeur inspanningstest natuurlijk)
Blijven volhouden bij de arts als jullie twijfelen :)

Het kan inderdaad volledig onschuldig zijn en niets te maken met het hart. Dat hoop ik! :)

Nee geen hyperventilatie.
En thuis heeft hij niet makkelijk, dus dat zal wel de nodige spanning en stress meebrengen.
Ook maakt hij zich telkens zorgen om zijn knie. Heeft paar jaar geleden een scooterongelukg gehad met een kameraad van hem. En toen zijn knie verbrijzeld.

De arts zei gister dat het te maken had met een spiertje (?) En dat het geen kwaad kon. Maar als ik goed begrepen heb gisteravond gaat hij toch binnenkort weer terug. Dus volgens mij zit het hem nu ook niet zo lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:07

Quellian schreef:
Ik zou hier ook echt nog achteraan gaan, net als wat Kuggur zegt :j

Bij mij zijn ze ook altijd en eeuwig bezig met hartonderzoeken, momenteel is de stand van zaken dat ze niet weten waarom mijn pieken dippen, zien ze geen littekenweefsel en denken ze eraan dat de hartspier of de kransslagader is ontstoken, door eerdere en meerdere ontstekingen in mijn lichaam. Het schijnt iets vreemds te zijn in de pieken dat ze niet kunnen achterhalen (in 2008 hebben ze getracht te opereren, tot mijn saturatie zakte, mijn hart stopte en ze me met schokken moesten terug halen, geen operatie dus).
Ik zei altijd dat ik niet ouder zou worden dan 30 en gisteren ben ik 30 geworden, dus ik zit stil in een hoekje... te wachten op wat komen gaat... :+

TS, gewoon je vriend terug sturen naar de dokter, hij heeft niets te verliezen :)

Gaan we ook zeker. Allleen het blijft wel zo dat ik hem niet kan dwingen. Wat ik ook niet wil.

Ik gok ook dat hij bang is voor de uitslag. Omdat het vaker voorkomt in zijn familie. Ook heeft hij geen zin om weer naar een ziekenhuis te moeten. Omdat hij naar zijn laatste keer slechte ervaringen er mee heeft. Toen ze de hele ijzerhandel uit zijn knie hebben gehaald. Ze hadden beloofd om de pennen via zijkanten van knie eruit te halen. Waardoor 2 kleine littekens zou krijgen. Maar hij werd wakker met een hele jaap over zijn hele knie heen.

Maar ik blijf met hem er over praten. Meer kan ik niet doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:24

Op zich is het normaal dat een huisarts 'geruststelt' en z'n patienten naaar huis stuurt met een 'het valt allemaal wel mee, kom over 14 dagen maar terug als het niet over is'. In 95% van de gevallen ís dat ook zo, en de hele huisartsenopleiding is hier ook op gericht. Bovendien krijgen HA's van de verzekeringsmaatschappijen op hun lazer als ze teveel onnodig doorverwijzen.

Het is alleen voor een HA een hell of a job die 5% die wél ernstig zijn er uit te pikken, want "een huisarts is iemand die een klein beetje van heel veel weet" (of zou moeten weten). Een goede huisarts heeft het 'pluis/niet pluis' gevoel, en pikt die 5% échte gevallen (van autoimmuunziektes tot hart- en vaatziekten tot kanker) er in veel gevallen op tijd uit. En zelfs een goede huisarts is niet feilloos en mist wel eens een ernstig geval., júist omdat die niet zo vaak voorkomen. Zó ziek zijn we met z'n allen nou ook weer niet.

Waar een huisarts niet veel mee kan, zijn patienten die zelf de kop in het zand steken en de boel bagatelliseren, zoals - vermoedelijk - jouw vriend (en 90% van alle mannen). Hooguit moet er een lichtje bij 'm gaan branden als hij die patient in 15 jaar praktijkvoering nog nooit heeft gezien, en dus gaan denken: ho, die zie ik nooit, zou wel eens serieus kunnen zijn.
Waar een huisarts ook problemen mee heeft is de andere kant van het palet, de hypochonder, die wekelijks met kleine rotklachtjes bij de HA zit. Als zo iemand voor de 1000-ste keer opeens wél met ernstige klachten aankomt, komt een HA al snel in de verleiding die óók af te doen met 'zal wel weer gezeik zijn'.

Moraal van het verhaal: HA zijn is een rotberoep, je doet het eigenlijk nooit goed.

En wat je vriend betreft: hij is bang voor een ernstige hartaandoening. Dat is begrijpelijk.
Daar níets aan doen, betekent dat je zeker weten een keer de pijp uit gaat. En in ieder geval betekent het dat je de rest van je (misschien korte) leven met angst rondloopt.
Daar wél wat aan doen, geeft een grotere kans dat je met medicijnen of desnoods een operatie de rest van je (vermoedelijke langere) leven nergens meer bang voor hoeft te zijn.
Misschien moet je in ieder geval een keer duidelijk aan 'm zeggen dat je snapt dat-ie bang is dat-ie echt wat mankeert. Dat toegeven is vaak de eerste stap.
En verder is het bekend uit onderzoek dat mannen als ze een beetje ziek zijn (griep of zo) vaak doen alsof ze bijna doodgaan en zich dan vreselijk kunnen aanstellen, maar bij echte klachten het wegwuiven, dus op zich is zijn gedrag a) typisch man en b) een indicatie dat-ie ernstigere klachten heeft dan hij wil laten merken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:45

Ibbel, ik kan me niet helemaal vinden in dat voor 95% opgaat dat het over 14 dagen wel over is en dat het 'zal wel weer gezeik zijn' ook op gaat.
Er worden meer fouten gemaakt dan je lief is!
Vorig jaar zat ik met mijn zoontje bij de dokter, voor -inderdáád de zoveelste keer, omdat hij maar bleef zeggen dat er niets aan de hand was-, de bewuste ochtend werd ik uitgelachen en uitgemaakt voor 'het kind heeft meer last van u dan van de door u genoemde aandoening', dezelfde middag werd mijn baby blauw op de SEH naar binnen gevlogen: 'baby in ademnood!'. Joh... Een maand ervoor was ik door hem afgewimpeld wat ook niet helemaal goed is gegaan, ook daar had hij niet van geleerd.
Er zitten gewoon echt rotte appels tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:56

Ibbel schreef:
Op zich is het normaal dat een huisarts 'geruststelt' en z'n patienten naaar huis stuurt met een 'het valt allemaal wel mee, kom over 14 dagen maar terug als het niet over is'. In 95% van de gevallen ís dat ook zo, en de hele huisartsenopleiding is hier ook op gericht. Bovendien krijgen HA's van de verzekeringsmaatschappijen op hun lazer als ze teveel onnodig doorverwijzen.

Het is alleen voor een HA een hell of a job die 5% die wél ernstig zijn er uit te pikken, want "een huisarts is iemand die een klein beetje van heel veel weet" (of zou moeten weten). Een goede huisarts heeft het 'pluis/niet pluis' gevoel, en pikt die 5% échte gevallen (van autoimmuunziektes tot hart- en vaatziekten tot kanker) er in veel gevallen op tijd uit. En zelfs een goede huisarts is niet feilloos en mist wel eens een ernstig geval., júist omdat die niet zo vaak voorkomen. Zó ziek zijn we met z'n allen nou ook weer niet.

Waar een huisarts niet veel mee kan, zijn patienten die zelf de kop in het zand steken en de boel bagatelliseren, zoals - vermoedelijk - jouw vriend (en 90% van alle mannen). Hooguit moet er een lichtje bij 'm gaan branden als hij die patient in 15 jaar praktijkvoering nog nooit heeft gezien, en dus gaan denken: ho, die zie ik nooit, zou wel eens serieus kunnen zijn.
Waar een huisarts ook problemen mee heeft is de andere kant van het palet, de hypochonder, die wekelijks met kleine rotklachtjes bij de HA zit. Als zo iemand voor de 1000-ste keer opeens wél met ernstige klachten aankomt, komt een HA al snel in de verleiding die óók af te doen met 'zal wel weer gezeik zijn'.

Moraal van het verhaal: HA zijn is een rotberoep, je doet het eigenlijk nooit goed.

En wat je vriend betreft: hij is bang voor een ernstige hartaandoening. Dat is begrijpelijk.
Daar níets aan doen, betekent dat je zeker weten een keer de pijp uit gaat. En in ieder geval betekent het dat je de rest van je (misschien korte) leven met angst rondloopt.
Daar wél wat aan doen, geeft een grotere kans dat je met medicijnen of desnoods een operatie de rest van je (vermoedelijke langere) leven nergens meer bang voor hoeft te zijn.
Misschien moet je in ieder geval een keer duidelijk aan 'm zeggen dat je snapt dat-ie bang is dat-ie echt wat mankeert. Dat toegeven is vaak de eerste stap.
En verder is het bekend uit onderzoek dat mannen als ze een beetje ziek zijn (griep of zo) vaak doen alsof ze bijna doodgaan en zich dan vreselijk kunnen aanstellen, maar bij echte klachten het wegwuiven, dus op zich is zijn gedrag a) typisch man en b) een indicatie dat-ie ernstigere klachten heeft dan hij wil laten merken.

Mijn vriend gaat absoluut niet snel naar de huisarts. Vorig jaar 1 x omdat zijn hele wang dik was en hier flinke ontsteking in zat. En voor zijn knie omdat zijn litteken steeds onstoken was.
Maar dit is eerste keer dat hij met deze klachten heen gaat.

En heb het al vaker gezegd dat het niet erg is als hij bang is. Maar gewoon heen moet gaan voor zijn eigen gezondheid.
Hopelijk gaat hij deze week weer heen.