voeding-allergie uitslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:03

Brainless, ben schijnbaar allergisch voor het ei in geheel, dus ook eiwit en ook eigeel.

Secricible, ik eet eigenlijk alleen maar maisbrood, geen idee of hier ook melk in zit? Dit is in elk geval wel ei-vrij brood...

Brainless

Re: voeding-allergie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:04

Maar zodra maisbrood uit de fabriek komt (zoals bij eigenlijk alle supermarkten) zit er weer broodverbetermiddel in waar ei in kan zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:05

Mijn neef maakt ook broden op verzoek :j
Echte bakker denkt wel mee :)

O hemel, ja 3 maand buitenland is lastig := ik ben vaak goed ziek geworden in de VS. Begon al in het vliegtuig :+ 'nee hoor het eten is echt niet pittig, is erg flauw zelfs!' en bedankt :+ 'oh was het toch scherp?'
Begon al met uitkiezen van de maaltijd, ik kon kiezen uit een hele lijst allergieen en voedseldingen, maar.... Ik heb geen specifieke intolerantie. Dus daar ging mijn keus al.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:07

Het maisbrood wat ik heb gehaald (AH en Lidl) zit geen ei in, althans, bij lidl zag ik dat op het etiket en bij AH zeiden ze dat zelf).

Faline dat is ook echt vervelend ja! Ik heb overigens wel het opgeblazen gevoel en dikke buik maar kan ook gewoon een hoeveelheid vet zijn :') moeilijk te beoordelen := Ik vind sorbetijs lekker, stok ijsjes weer niet want heb een hekel aan al die stokdingen :') frutini vind ik wel weer lekker :') Verder is het probleem vooral dat ik gewoon geen capuchino/melk/choco/etc kan nemen op de dagen dat het niet mag. En dan vraag ik me af wat ik naast water wel kan drinken of eten. Want melk-eiwitten zit bijna overal in... het is gewoon zo verdomd lastig...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:07

Thee :)

Misschien even langs een reformzaak gaan? Hebben ze vast wel opties voor je!

(gek is dat dan hè? Dat je beseft dat het toch wel in veel dingen zit! Normaal pak je waar je zin in hebt en voor je het weet sta je etiketten uit te pluizen in de supermarkt :=)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-02-12 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:08

@Vuurneon
Ei is ook (normaal gesproken) geen standaard ingrediënt van brood.
Bij de gewone bakkers zit er dan ook geen ei in.

Net als melk... alleen in melkbrood zit normaal gesproken melk, in het standaard brood niet.

edit:
@TS
Maar vaak weten de supermarkten dit niet... standaard hoort er geen ei te zitten in brood en dit staat dan ook niet zo op de ingrediëntenlijst.
Vaak zit er wel ei in het broodverbetermiddel.. en dit staat helaas niet gespecificeerd op de verpakking.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 28-02-12 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:09

vuurneon schreef:
Mijn neef maakt ook broden op verzoek :j
Echte bakker denkt wel mee :)

O hemel, ja 3 maand buitenland is lastig := ik ben vaak goed ziek geworden in de VS. Begon al in het vliegtuig :+ 'nee hoor het eten is echt niet pittig, is erg flauw zelfs!' en bedankt :+ 'oh was het toch scherp?'
Begon al met uitkiezen van de maaltijd, ik kon kiezen uit een hele lijst allergieen en voedseldingen, maar.... Ik heb geen specifieke intolerantie. Dus daar ging mijn keus al.

Ik ben juist gék op heet eten (maar jij kan er niet tegen dus begrijp dat het voor jou al helemaal een obstakel was :') ) maar voor hoelang ging jij naar de VS dan?
Toen ik 3 weken in Tunesie was heb ik ook gewoon gegeten wat de pot schafte. Heb wel een buikinfectie opgelopen, wat best poedersuiker was want moest een week aan de antibiotica, maar daarvoor en daarna ging het gewoon goed, geen problemen of iets... wel wat hoofdpijn, maar hey, ik was in tunesie :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:11

vuurneon schreef:

(gek is dat dan hè? Dat je beseft dat het toch wel in veel dingen zit! Normaal pak je waar je zin in hebt en voor je het weet sta je etiketten uit te pluizen in de supermarkt :=)

Thee neem ik eigenlijk niet omdat het vaak geen goed effect op mijn maag heb :') ookal zit ik aan de maagbeschermers (omeprazol 40mg) toch heb ik soms nog steeds nachten dat ik wakker lig van de pijn en brandend gevoel in mijn maag...

Ja het is verdomd vervelend. Vind het niet erg om bewust te eten, maar bijna niks kunnen eten is een helll........

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:14

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:14

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:15

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:16

Ik was maar 2 week in de vs, maar ben op de terugreis vreselijk ziek geworden (leuk hoor een vlucht van 10 uur... Begon al voordat wij het hotel verlieten; kok had toch patat gekruid. Maar ik had het te laat door omdat de belichting slecht was. Dus ik ging al ziek weg... Is echt niet beter geworden na het pittige vliegtuig eten :') god wat was ik blij om Amsterdam te zien hahaha)
Maar boodschappen doen kostte echt veel tijd; zat ik weer ingrediënten uit te pluizen :+
In Nederland ben ik het gewend en kan ik pakken wat ik wil, ik weet aardig wat ik kan hebben. Maar ja, ander land, andere producten en dan weer pluizen.
Het wou wel, mcdonalds was gelukkig ook in de buurt :=

Maar tja, je voelt je soms ook wel echt tot last als je weer vraagt; wat zit erin? Om dan te zeggen; sorry, mag ik niet...

Maar t is waar,het went :)

( ik moet erg voorzichtig zijn met kruiden, veel fruit, bepaalde groente, pinda's, noten en het mag niet te vet zijn. Dus ja, het eten wordt wel saaier erdoor. Kan weinig toevoegen := )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-02-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:16

Die moet je kopen voor 15 euro. O de website van ah en c1000 staan lijsten met eigen merk producten die je wel mag

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:18

Dat valt mee hoor.... "vroeger" moest je een boekje bestellen per allergie en daar moest je dan continu in bladeren.
Nu kun je al je allergieën aangeven en krijg je een zeer uitgebreide lijst.

Mijn dochter bv mocht geen melk en soja (nu wel beperkt melk, maar nog steeds geen soja).
Mijn zoon mag geen eieren.
Nu heb ik een lijst waar de producten instaan die ik gewoon voor beide kan gebruiken, zonder steeds te moeten switchen tussen boekjes.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:20

mensen, trouwens onwijs bedankt voor het steunen en meedenken, zat haast te janken van de stress :') wat eten allemaal wel niet voor iemand kan betekenen :')

Vuurneon dat is inderdaad vrij poedersuiker :') is een lange reis en dan zit je daar met een poedersuiker en opgesloten... niet echt leuk :n Gelukkig voel ik me dus niet echt slecht na het eten van iets "verkeerds" ... Toen ik vloog vanuit TUnesie naar NL had ik ook een sausijzen broodje gegeten... Maja, zat al onder 6 paracetamol :') kon niet erger worden (ik krijg vreselijke oorpijn bij het dalen...)

Maar ik ben dus echt bang dat mijn droom (naar amerika gaan) in duigen valt als ik dus met een eisenlijstje ga komen. Zij kiezen natuurlijk liever iemand die eet wat de pot schaft (en geloof me, ik eet werkelijk alles, alleen spruitjes zal ik eten met een vies gezicht en mosselen skip ik liever :') ) dus daar ben ik echt heel erg bang voor...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:22

ik zou eerst eens voor jezelf leren wat je kan eten en wat niet en dan zul je zien dat het prima in te passen is zonder teveel poeha..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:24

Mensen begrijpen het wel hoor :) als je het duidelijk aangeeft met erbij wat je wel kunt eten, is er vast wel iets voor te regelen.
Ze krijgen vast ook wel vegetariërs op bezoek die bv geen gelatine etc willen eten en die je dus ook een ander menu voor moet zetten.

Maak je daar maar niet druk om, niet teveel vooruit denken. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:25

Nouja was de bedoeling dat ik over 3 a 4 maanden naar USA zou kunnen gaan :') dus zo lang duurt het niet meer.

Heb overigens wel een perfect tussendoortje, zoutstengels. Heerlijk, zonder ei of melk (staat er iig niet op :') )

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:30

Ik krijg spontaan (mc donalds) honger van dit topic zeg :')

Maarre qua drinken is er naast water genoeg te krijgen aan sapjes ed toch? Desnoods ranja? :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:32

Het wordt echt makkelijker hoor.
Nu moet ik zeggen dat mijn kids ook weleens zondigen, maar ze weten de "consequenties".
Mijn dochter is gek op chocolade en ja, als ze daar (teveel) van eet, krijgt ze eerst last van haar mond (wondjes/rauw), daarna krampen en de volgende dag zit ze onder de uitslag.
Als ze dit heeft gehad (omdat ze bv bij een ander gegeten heeft en niet gemeld heeft dat ze geen melk kan verdragen) dan is ze weer "genezen" en durft de eerste maanden niet in de buurt van melk te komen.

Mijn zoon mag geen ei en dat is vervelender omdat (bepaalde) inentingen gekweekt worden in kippeneieren.
Dit houdt in dat niet te garanderen is dat de enting ei-vrij is. Omdat het wordt ingespoten kan hij heel heftig daarop reageren en moet daarom in het bijzijn van de arts geënt worden en moet enkele uren blijven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:34

Poeh dat van die entingen lijkt me echt lastig :oo het moet namelijk dus is niet aan te ontkomen.... Ik heb bij vaccinaties eigenlijk helemaal nergens last van, moest me voor Tunesie ook voor 3 dingen laten vaccineren en heb eigenlijk helemaal nergens last van gehad :n

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:59

lifaya schreef:
Dat het leefbaar is begrijp ik, maar het is in mijn ogen zoveel beperkter "leven" .... Ik kan niet even gezellig taart eten met de familie, kan niet, wanneer het heel heet is, even een bolletje ijs nemen om af te koelen en kan niet even een zomaar een broodje kopen op het station.... Ik reis onwijs veel, gezien ik veel fotografeer naast mijn werk en dan eet ik ook altijd op het station of iets dergelijks. Eten meenemen is gewoon niet altijd een optie, zeker niet als het vleeswaren betreft dat ik 10 uur in me tas moet hebben

Van beperkt leven is in mijn ogen geen sprake, maar ik ben niet anders gewend. Het is aanpassen, etiketten lezen en niet bang zijn om te vragen wat in een product zit of dat familie rekening met me wil houden. Het is net hoe je er in staat. Kijk niet naar wat niet meer mag maar naar je mogelijkheden want die zijn er genoeg.
IJs kan je sorbetijs nemen, dat is melkvrij (vader is allergisch voor melk en kan dat wel eten). Ook dat hebben ze bij genoeg ijssalons. Daarnaast is er ook soja-ijs, wat bij iedere AH wel wordt verkocht. Een broodje op het station zal misschien lastig zijn, maar maak thuis een lekker luxe broodje klaar en neem dat mee.
Als je aan familie vertelt wat je wél mag zal je niet snel voor de nare situatie komen te staan dat je alles moet afslaan omdat je het niet mag hebben. Tijdig inlichten maakt al een hoop verschil! Ik heb nooit negatieve reacties gehad zoals "Nou, dan heb ik liever niet dat je bij mij eet" maar altijd heel positief en voorzichtig.

En ja, soms word je ermee geconfronteerd. Ik maak het nog regelmatig mee, zelfs vandaag nog. Schoonmoeder die een pot pesto in de pastasaus kieperde en toen pas besefte dat daar cashewnoten in zitten. Kom daar al anderhalfjaar over de vloer. Snel wat spinazie opgewarmd en heb net zo lekker gegeten als de rest! Collega's trakteren standaard op slagroomtaart, dat weet ik en als er dan taart in de koelkast staat neem ik gewoon een luxe broodje.

Het anafylaxie netwerk (even googlen) heeft handige kaarten voor als je op reis gaat. Ik kon daarmee in Griekenland perfect duidelijk maken welke voedingsmiddelen ik wel of niet mocht hebben, maar ook wat er in geval van nood gedaan moest worden. Die kaarten zijn voor de meeste Europese landen beschikbaar :j.

Als je vragen hebt, stel ze gerust :j.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:54

lifaya schreef:
vuurneon schreef:

Thee neem ik eigenlijk niet omdat het vaak geen goed effect op mijn maag heb :') ookal zit ik aan de maagbeschermers (omeprazol 40mg) toch heb ik soms nog steeds nachten dat ik wakker lig van de pijn en brandend gevoel in mijn maag...

Ja het is verdomd vervelend. Vind het niet erg om bewust te eten, maar bijna niks kunnen eten is een helll........

Er zijn kruidentheeen die juist goed zijn voor je maag. Van celestial seasonings of yogi tea bijvoorbeeld. Die zijn bij De Tuinen en Natuurwinkels/biosupermarkten te koop. Zijn erg lekker! Vind ik iig :P

Kan me overigens goed voorstellen dat 't rot is als je ineens twee toch wel hoofdbestanddelen van eten niet meer mag. In heel veel dingen zit inderdaad melk en ei. Kan je zelf geen tips geven aangezien ik er geen ervaring mee heb verder. Al weet ik wel dat je, als je bv cake ofzo gaat bakken, het ei kan vervangen door 1 eetlepel lijnzaad met kokend water. Op deze site staan heel veel recepten zonder ei enzo. Zeker het proberen waard!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:47

Neem ook eens contact op met een natuurgeneeskundige therapeut en/of acupuncturist. Ik heb daar zelf goede ervaringen bij met o.a. hooikoorts en melkintolerantie.
Door de achterliggende oorzaak aan te pakken zal je waarschijnlijk even een tijdje moeten ontzien van de producten waar je gevoelig voor bent, maar als die oorzaak verholpen is, zal je weer rustig aan de producten kunnen eten zonder direct symptomen te krijgen. Wanneer je systeem weer ''overvol'' is, door bijv. stress of verkeerde voeding, zal je misschien weer last van symptomen krijgen.