Lens implantatie / Ooglaseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:19

Loetie84 schreef:
Limonade schreef:
Ja! Maar het idee dat er dag en nacht wat in zit vind ik niet prettig. Kreeg er ook droge ogen van.

Wil de Femtolasik dan wel doen... nou ja, wie weet ooit eens haha. Eerst een peerd :Y)

Beter eerst je ogen laseren, en dan een peerd. Als je eenmaal een peerd hebt, heb je geen centjes meer voor laseren :P

Haha jawel joh, gewoon door sparen.

Nee vind het nog best eng. Vooral dat flapje verhaal :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:29

Die dag-en-nacht lenzen heb ik nu ook! Ik heb de Acuvue Oasys, hele fijne lenzen! Had altijd hele droge en rode ogen van m'n harde lenzen en veel irritatie, en met deze gaat het echt goed! En heeeeel fijn dat ik de wekker kan zien 's nachts en 's ochtends niet met m'n loodzware oogleden een lens er nog in moet proppen :+

Limonade: Het flapje verhaal vind ik ook eng, vooral omdat in sommige gevallen het flapje perongeluk is afgescheurd... oeps... Dan zit je met een heel groot probleem :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:37

Limonade schreef:
Vooral dat flapje verhaal

Ik zal niet in detail treden, maar je voelt er niets van. Alleen naderhand vond ik het niet zo prettig. Maar het is echt de moeite waard, iedere dag ben ik weer blij dat ik de stap genomen heb.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 09:53

Yes! afspraak voor vooronderzoek staat, 15 maart naar kliniek Rijnzicht. Vind het nu al enorm spannend, hoop echt dat ik in aanmerking kom. Mijn voorkeur gaat ook naar lensimplantatie! Idd omdat je het ongedaan kunt maken en geen beschadiging aan het oog toebrengt.

Denk dat je neit te veel naar de behandeling moet kijken en de pijn, maar naar het resultaat. Overleven doe je het wel!

Loetie84

Re: Lens implantatie / Ooglaseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:56

Spannend hoor! Zal voor je duimen... Maar als ik het zo lees, kom je redelijk snel voor inplantatie in aanmerken. Makkelijker in ieder geval dan voor (bepaalde vorm) van laseren.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:57

Succes! :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:18

Dankje, ja ik heb alleen wel grote pupillen, das wel een probleem. En ik twijfel of m,n ogen constant genoeg zijn..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:45

Spannend zeg!

Ben wel erg benieuwd wat ze zeggen over je sterktes. Wanneer heb je voor het laatst je ogen gemeten?

Ik ga op het moment nog ieder jaar met een kwartje en soms een halfje achteruit dus voor mij zit het er sowieso nog niet in :\

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:57

vorig jaar maart ging ik voor mijn autorijexamen, kon de kentekens niet lezen. Ogen zijn toen 4 keer opgemeten in 2 weken tijd, iedere keer verkeerd, hele andere sterktes, dus kreeg de bestelde lenzen en zag daar vervolgens niets mee, dat was dus niet mijn oogsterkte. Mijn huidige sterkte zie ik wel aardig mee, maar heb andere lenzensterkte en daar zie ik ook prima mee. Dus geeeen idee wat nu echt mijn oogsterkte is en of die verandert is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:03

Lenssterkte en brilsterkte verschillen, dat hoort zo.

Wat raar trouwens dat het 4 keer verschillend is opgemeten... Dat hoort echt niet... Wat gek.

No offence, maar als je niet weet of je oogsterkte verandert is waarom heb je dan al een gesprek? Ik zou eerst eens naar een goede opticien of optometrist gaan en kijken of je sterkte is verandert met de sterkte in je bril of lenzen (en zo kun je kijken of het is verandert de afgelopen tijd). Anders heeft het toch helemaal geen zin om uberhaupt een consult te doen bij een oogkliniek, omdat je 0,0 zekerheid hebt over de stabilisatie van je ogen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:07

Mijn mam is denk nu zo'n 12 jaar geleden gelaserd. Wel in Belgie maar goed. Dit is de beste keuze die ze ooit gemaakt heeft!
Mijn zus heeft het ook gedaan. Kon vrijwel geen lenzen verdragen en is ook super tevreden erover.
Ik heb het nooit willen doen ivm de angst om schade te krijgen maar ik begin nu toch steeds meer te twijfelen! Heb eigenlijk geen last van mijn lenzen, maar het lijkt mij heerlijk om ze een dag niet in te hebben en dan gewoon te kunnen zien.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:06

Focussed schreef:
Lenssterkte en brilsterkte verschillen, dat hoort zo.

Wat raar trouwens dat het 4 keer verschillend is opgemeten... Dat hoort echt niet... Wat gek.

No offence, maar als je niet weet of je oogsterkte verandert is waarom heb je dan al een gesprek? Ik zou eerst eens naar een goede opticien of optometrist gaan en kijken of je sterkte is verandert met de sterkte in je bril of lenzen (en zo kun je kijken of het is verandert de afgelopen tijd). Anders heeft het toch helemaal geen zin om uberhaupt een consult te doen bij een oogkliniek, omdat je 0,0 zekerheid hebt over de stabilisatie van je ogen.

Omdat ik dus geen idee heb of de sterkte die ik nu heb wel correct is. Ben bij 3 opticiens geweest, bij allemaal meerdere keren gemeten. Geen enkele keer dezelfde uitslag. Dit in een maand tijd. Bij die kliniek meten ze het toch beter op, en was ook op aanraden van de kliniek dus.. heb telefonisch overlegt. Ja ik weet dat de kans enorm klein is dat het kan, maarja, dan heb ik er maar wel alles aan gedaan.. en heb ik duidelijkheid

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:28

Hier ook echt enorme twijfels om het wel/niet te doen. Nuja, dat ik het ga doen staat denk ik al wel vast, enkel het wanneer nog niet. Momenteel zit ik op -7.75 en -6.25 en ik ben niet zeker dat mijn sterkte constant gaat blijven. In de afgelopen 12 jaar ben ik van plm. -1 naar bijna -8 verhuisd, dus dat is bijna iedere 1,5 jaar wel een puntje achteruit. Nu ben ik vorige week weer bij de opticien geweest en volgens hem zit ik al bijna een jaar op dezelfde sterkte, maar twijfel toch. Heb de laatste weken weer zo'n ontzettende last van hoofdpijn. Denk dat ik het nog een half jaartje ga aankijken om te zien of mijn sterkte in die tijd nog af gaat nemen. Wil het laseren nu al zo lang, maar door de fluctuatie kan het steeds niet.

Hoe is trouwens het verschil in prijs bij de verschillende klinieken? Bij VisionClinics zag ik dat het 3600 voor 2 ogen is. Scheelt dat (erg veel) met andere klinieken?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:32

Mijn dochter gaat naar Visus in Rotterdam en daar kost het 2000,- incl. vooronderzoeken. Ze wordt gelaserd met de frontwave methode, als ik het goed onthouden heb. Dus dat scheelt behoorlijk met jouw bedrag.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:57

Zes jaar terug betaalde ik al 2000 euro voor 2 ogen in Amsterdam, dus 3600 euro lijkt me vrij duur :D

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:58

Ik heb mijn ogen laten laseren.

Afgelopen jaar gingen mijn ogen dramatisch achteruit na al 13/14 jaar lensgebruik. Ik kon alleen nog hydrogel daglezen verdragen en dit moest ik ook regelmatig afwisselen met een bril. Aangezien een bril totaal niet praktisch is met paardrijden en motorrijden moest er een andere oplossing komen.
Mijn ogen waren zo slecht dat ik bij vlagen letterlijk behoorlijk pijn aan mijn ogen had zodra ik buiten kwam en de zon scheen op witte/felle oppervlakken.

Ik geloof dat ik begin juli een afspraak heb gemaakt bij Lasekcentrum in Boxtel. Mijn zus en zwager waren hier ook al geweest en hadden daar goede ervaringen. Het is niet de goedkoopste, maar hé, het zijn je ogen, dus goede eerstehandservaringen hebben me over de streep getrokken. Ik had aan beide ogen -5. Met bril had ik ook cilinder, ik weet niet meer hoeveel omdat de bril voor 'erbij' was. Bij lenzen had ik, meen ik, geen cilinder. Daar dus aangekomen schrok de arts behoorlijk van mijn ogen en riep zelfs een assistente erbij, ik was zo'n beetje een 'worst case scenario' (hij deed het heel subtiel hoor, maar ik vang zulke dingen ook subtiel op ;) ). Ik had behoorlijke vaatingroei, ontstekingen, heel de rambam. Mijn ogen moesten eerst 6 weken herstellen, ik mocht absoluut geen lenzen dragen in deze periode.
Had ik mijn lenzen doorgedragen, dan waren mijn vaatjes nog ingegroeid tot aan mijn pupillen en waren er bloedingen ontstaan tijdens de ingreep omdat de arts hier dan in gesneden had.

Door de vaatingroei paste de behandeling 'femtosecond lasik' het beste bij mij, omdat bij deze ingreep de incisie ook dichter bij de pupil wordt gedaan (en dus verder van mijn ingegroeide vaatjes vandaan). Helaas een van de nieuwere technieken en dus een stuk duurder.

Ergens tussendoor krijg je nog een grote controle met oogdruppels waar je pupillen van krijgt als schoteltjes :'). Je oogdruk wordt hier gemeten en de waardes van je ogen worden wat exacter gemeten en verder wordt de algehele gesteldheid van je oog nog eens onder de loep genomen.

Half/eind augustus was het dan zover. Best spannend, de afspraak was helaas pas in de middag voor de zenuwen, maar eigenlijk staken die pas de kop op vlak voordat ik de 'O.K.' in moest. Dat heeft ook wel weer zijn voordeel, namelijk dat je eerder naar bed toe kan. Voordat ik de O.K. in ging kreeg ik verdovende druppels in mijn ogen, hierdoor voel je niets van de behandeling.
De O.K., eerst moest ik plaatsnemen voor het apparaat dat de incisie maakt in je hoornvlies, je krijgt een klem op je oog die de oogbolling goed houdt en je oog uiteraard open houdt. Er wordt een lampje op je oog gezet waar je naar moet blijven kijken. Je ziet zelf niets tijdens deze ingreep, behalve het lampje.
Daarna neem je plaats voor het apparaat welke daadwerkelijk het lasergedeelte doet. Ook hier moet je naar een lampje kijken en zie je verder weinig. Na een tijdje ruik je een verbrand luchtje, dit is het daadwerkelijke laseren (helemaal niet eng overigens).
Daarna veegt de arts je hoornvlies weer strak over je oog met een soort kwastje met een bepaald goedje eraan.

Buiten de O.K. zie je heel wazig, alsof je ontstoken ogen hebt. Na 5 minuten buiten de O.K. raakte de verdoving uitgewerkt en begon ik het te voelen. Ik kan het gevoel absoluut niet omschrijven als 'pijnlijk' maar wel als behoorlijk geïrriteerd, alsof er een hoop zand in je ogen zit, een soort krasserig gevoel. Dit houdt de rest van de dag aan. Je krijgt een mooie pikzwarte zonnebril mee die je de hele dag op moet houden ivm gevoeligheid voor licht/stofdeeltjes, etc. De eerste tijd moet je je best doen niets te lezen (ook geen ondertiteling bij programma's, iets wat je automatisch doet, dus effe oppassen). Je ogen zullen de eerste tijd ook erg snel moe zijn.

's Nachts moet je oogkapjes op ivm onbewust wrijven in je oog/op je buik liggen met je oog dichtbij het kussen, etc, ik moest dit 2 weken volhouden evenals geen make-up dragen en jezelf bij stoffige omgevingen vandaan houden, ik zou dus ook voorzichtig zijn met bezoekjes aan paardlief (motorrijden werd ook afgeraden de eerste tijd, maar dat is voor jullie minder van belang gok ik :+).

De volgende dag is het geïrriteerde gevoel al een heel stuk minder en kunnen je ogen al meer hebben wbt inspanning (maar uiteraard wel voorzichtig blijven)! Het herstel gaat echt bijzonder snel!

Volgens mij heb ik met deze hele lap tekst een hele hoop vragen wel beantwoord.

Mijn behandeling kostte 2000,- per oog, met 10% korting van Univé (dat was de meest gunstige vergoeding overigens). Duur ja, maar ik had weinig keus gezien de slechte gezondheid van mijn ogen...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:16

Idd een héle lap tekst, maar onwijs duidelijk! Denk dat ik toch ook maar hard moet sparen!!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:55

Loetie84 schreef:
Idd een héle lap tekst, maar onwijs duidelijk! Denk dat ik toch ook maar hard moet sparen!!

Ik heb er echt nog geen minuut spijt van gehad, het is het geld dubbel en dwars waard :j. Zeker doen!! Ook op vakanties enzo is het echt een verlossing.

Als iemand nog meer vragen heeft, ik beantwoord ze graag!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:17

Ik heb nog een vraag.. hoe hebben ze geconstateerd dat je ogen stabiel genoeg waren?
Verder bedankt voor je informatie!! :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:27

Dat doen ze niet, ik denk ook niet dat ze dat kunnen zien. Ik geloof wel dat de vraag een keer gesteld wordt, maar het is meer aan jezelf om te bepalen of je al kunt gaan investeren.
Ik had al ruim 4 jaar -4,75 en -5. Bij de laatste lensmeting is er bij het andere oog een kwart bij gekomen, maar die meting vond ik maar zo-zo (lensway, geen aanrader).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 02:06

Pff als ik die prijzen lees per oog, dan heb je echt mazzel dat een mens er maar 2 heeft :')

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 02:35

Ik heb mijn ogen 14 juni een jaar geleden laten laseren. Eerste 2 dagen veel, heel veel pijn gehad, maar god wat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik wil nooit weer anders. De eerste weken was het wel echt wennen, elke keer weer de bril pakken die ik niet meer hoefde te gebruiken, of voor de spiegel staan om de lenzen uit te halen!!.

Ik was idd ook € 2000,- per oog kwijt, ik heb het bij het OMC in Groningen laten doen, ze hebben me echt overal op voorbereid, en alles super duidelijk uitgelegd. Ben echt ontzettend blij dat ik het daar heb laten doen!!

Wat lensimplantaten betreft, ze kunnen er weer uitschieten, lijkt me echt niet een fijn idee.. Stoot je je oid, schieten je implantaten eruit.

Wat betreft stabiliteit, het mooiste is dat je ogen de afgelopen 2 jaar niet meer den -0,5 verandert zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:04

mienetje: Heb je bronnen/informatie over het uitschieten van implantlenzen. Heb er nog nooit van gehoord en de lenzen zitten op zo'n manier aan het oog vastgemaakt dat het me vrij lastig lijkt om ze los te krijgen/ Kan er ook niks over vinden op internet.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:09

Focussed schreef:
mienetje: Heb je bronnen/informatie over het uitschieten van implantlenzen. Heb er nog nooit van gehoord en de lenzen zitten op zo'n manier aan het oog vastgemaakt dat het me vrij lastig lijkt om ze los te krijgen/ Kan er ook niks over vinden op internet.

Ik heb niet een directe bron zelf, dit was met een lezing hierover, was een meisje die had haar ogen laten laseren, net voor of na dat ze dat had laten doen, kwam er iemand binnen waarvan de lensimplantaat eruit was gegaan.. Ik geloof door een ruzie oid.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:39

mienetje schreef:
Focussed schreef:

Ik heb niet een directe bron zelf, dit was met een lezing hierover, was een meisje die had haar ogen laten laseren, net voor of na dat ze dat had laten doen, kwam er iemand binnen waarvan de lensimplantaat eruit was gegaan.. Ik geloof door een ruzie oid.

Ik heb dit ook niet kunnen vinden op internet. Wel dat je door hard in je ogen wrijven je hoornvlies kunt beschadigen als je implantaten hebt...