Pijn door bureaustoel; zitbal? Knielkruk? Nog wat anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:09

Vjestagirl schreef:
Als ik moet kiezen tussen het vervangen van mijn garderobe en kunnen eten deze maand, dan weet ik wel wat ik kies ;)

Volgens mij heb je al een paar platte schoenen voor 15 euro, waarom zou je daar je garderobe aan aan moeten passen, ze kunnen toch ook in een zakje onder je bureau voor alleen tijdens het zitten?

Ik ging niet voor 15 euro mijn rug opofferen hoor :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 09:04

Met mijn scheve voeten kan ik geen schoenen van €15 aan, daar loop ik binnen een maand doorheen. €15 is trouwens ook een week eten. En 1 paar schoenen wat je iedere dag draagt is geen porum, t moet ook nog een beetje bij de outfit passen. En al mijn nette broeken zijn op lengte-hakken dus zou ik of allemaal nieuwe broeken moeten kopen, of alles moeten laten vermaken (en dan ziet het er niet meer uit als ik wél hakken aan heb).

Maar goed, ik vroeg niet om wat ik voor schoenen zou moeten betalen, ik ben opzoek naar een andere zitoplossing.

sallandval

Re: Pijn door bureaustoel; zitbal? Knielkruk? Nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:46

Nouja je vraagt letterlijk ook "nog wat anders?" maar wilt de simpelste en goedkoopste optie die het beste voor je lichaam zou zijn niet horen omdat het er niet zo mooi uit ziet en/of omdat je niet wilt lezen wat ik schrijf (zittend slijten je schoenen immers niet, al heb je de scheefste voeten ter wereld).

Dus in feite moet de baas maar een dure stoel of ander zitmeubel betalen omdat jij platte schoenen niet mooi vind? Strikt genomen zou je zelfs je schoenen uit kunnen doen onder je bureau, geen kip die daarop let als je donkere sokken aandoet... en dat kost helemaal niets!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:22

Stap naar je preventieadviseur, heb je die niet dan rechtstreeks naar werkgever of de arbeidsgeneesheer. Preventieadviseur is de persoon die in België instaat voor wat in Nederland door de ARBO-wetgeving verplicht wordt. Ik ben trouwens zelf preventieadviseur bij bedrijf in België en je hebt duidelijk recht op een betere stoel momenteel, dat is verplicht volgens onze welzijnswetgeving op het werk. Vraag er eentje volgens de norm NPR 1813. Zitballen en kniestoelen worden hier NIET aangekocht, niet onder mijn advies en daar heb ik goede redenen voor. Zitbal is té actief zitten voor een hele dag, wel erg goed voor af en toe half uurtje anders te belastend voor je rugspieren. Kniestoel is zéér slecht voor de knie!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:03

Persoonlijk denk ik dus dat zadelkrukken ontzettend fijn zijn. Omdat je dan wel echt op je kont zit, maar je heupen in een vele prettigere houding staan dan een gewone stoel. Je ziet ze ook vaak in kapsalons. Ik zou het daar zo een behoorlijke tijd op uit kunnen houden denk ik.

Afbeelding

Deze dingen dus! Lijken me heerlijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:55

sallandval schreef:
Nouja je vraagt letterlijk ook "nog wat anders?" maar wilt de simpelste en goedkoopste optie die het beste voor je lichaam zou zijn niet horen omdat het er niet zo mooi uit ziet en/of omdat je niet wilt lezen wat ik schrijf (zittend slijten je schoenen immers niet, al heb je de scheefste voeten ter wereld).

Dus in feite moet de baas maar een dure stoel of ander zitmeubel betalen omdat jij platte schoenen niet mooi vind? Strikt genomen zou je zelfs je schoenen uit kunnen doen onder je bureau, geen kip die daarop let als je donkere sokken aandoet... en dat kost helemaal niets!

Ik bedoelde met 'nog wat anders' niet: vervang je complete garderobe, sorry dat ik niet duidelijk was. Ik geef er idd om hoe ik eruit zie, ik heb een kantoorfunctie waarbij de CEO en alle belangrijke managers van diverse afdelingen binnen het bedrijf op de zelfde verdieping zitten en dagelijks meermaals langslopen. Het is gewoon kantoor etiquette om er netjes uit te zien hier.
Ik vind platte schoenen niet perse niet mooi (heb op het moment ook ballerina's aan) maar ze passen niet onder iedere outfit, en ik wil niet mijn schoenen afstemmen op mijn stoel maar op mijn outfit.

Ik kán geen donkere sokken aan, want ik draag geen donkere sokken in mijn pumps. Daarbij hebben we open bureaus en zie je dat dus wel.

Daarbij staat de RUG leuning van de stoel ook niet goed, en is het zitvlak van de stoel ook te laag tov van het bureaublad, maar dat vergeet jij voor het gemak eventjes.

Maar bij deze ik ben opzoek naar zítoplossingen, geen verbouwingen van mijn garderobe. Voor de compleetheid: ik hoef ook geen tips over operaties waardoor ik beter in de stoel pas.

Shiloh: daar heb ik ook naar gekeken, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het lekker zit.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:40

Zadelstoel is ook té actief zitten. Goed voor even...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 19:48

Ja, dan gaat dat niet werken voor mij. Ik moet echt iets hebben waar ik uren en uren in kan zitten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:50

Een stoel dus...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 19:51

De zoektocht naar een juiste stoel zal ook wel niet zo makkelijker zijn...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:54

Ympi schreef:
Stap naar je preventieadviseur, heb je die niet dan rechtstreeks naar werkgever of de arbeidsgeneesheer. Preventieadviseur is de persoon die in België instaat voor wat in Nederland door de ARBO-wetgeving verplicht wordt. Ik ben trouwens zelf preventieadviseur bij bedrijf in België en je hebt duidelijk recht op een betere stoel momenteel, dat is verplicht volgens onze welzijnswetgeving op het werk. Vraag er eentje volgens de norm NPR 1813. Zitballen en kniestoelen worden hier NIET aangekocht, niet onder mijn advies en daar heb ik goede redenen voor. Zitbal is té actief zitten voor een hele dag, wel erg goed voor af en toe half uurtje anders te belastend voor je rugspieren. Kniestoel is zéér slecht voor de knie!

deze zitten super!
het geeft een heel actieve zithouding, je kunt hier niet op onderuit zakken, is erg goed voor je rug.
ik heb altijd in de horeca (keuken/ achter een buffet) gewerkt, en kon door reuma niet lang staan, heb er toen zo een via de arbo-nog wat vergoed gekregen, helemaal voor mij op maat gemaakt, kon je in hoogte verstellen, en helling van zitvlak en ruggesteuntje instellen, echt een topding!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:58

Lees ik het goed: is je bureau niet in hoogte verstelbaar? Dus iedereen heeft het bureau op dezelfde hoogte? Dat kan toch nooit werken? Of zijn de mensen daar allemaal even groot en wijk jij af ;)

Voor je voeten kun je evt. nog een verstelbaar voetenbankje nemen (dus tenen hoger dan hakken) dan compenseer je daar je hakken mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 19:59

Het bureau is niet in hoogte verstelbaar, 90 man werken allemaal aan bureaus van dezelfde hoogte :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:37

Ik heb wegens rugklachten nu een zadelkruk gekocht, zit goed en kan het er de hele dag op volhouden als het moet.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:38

Ik heb je PB gestuurd...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:38

Ik heb het gezien, dank je wel! Ik ga het eens overleggen!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:42

Graag gedaan ;-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 14:48

Er is een oplossing gekomen. 1 van de meiden had een speciale stoel door het bedrijf aan laten schaffen omdat ze hetzelfde probleem had als ik. Zij vertrekt nu, en ik mag haar stoel gaan gebruiken. Compleet in te stellen aan alle kanten, dus als het goed is kan ik die naar mijn lijf zetten ipv andersom.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:44

Ympi schreef:
Zadelstoel is ook té actief zitten. Goed voor even...

Die zitten zo heerlijk !! Maar voor langere tijd geen ervaring !

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:02

Ik moet wel even lachen hoor, mensen hier denken dat het hele zitprobleem opgelost is door platte schoenen te dragen?!? :D

Goede oplossing dat je die andere stoel krijgt! Stel de stoel in (het liefste samen met iemand die er verstand van heeft, zeker als je er 8 uur op een dag op moet zitten) op jouw lichaam en bureau en het probleem moet verholpen zijn. Vergeet niet: met je benen over elkaar zitten is ook slecht, al doen vele (ik ook) dat automatisch. Probeer je voeten naast elkaar op de grond te houden.
Is het een stoel met synchroontechniek erin? Dan raad ik je aan m iets zwaarder in te stellen voor je gevoel, veel mensen zetten m te licht en worden "gelanceerd", want niet helemaal de bedoeling is. ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:12

Dit is wel een heel lastig probleem! Ik heb ook een nieuwe baan en dus een ander buro met stoel. Paste niet goed. Het is ongelofelijk wat dat met je doet.. Mijn stuitje deed pijn, rug stijf, schouder tintelde en ik durfde het niet zo goed te zeggen.
Gelukkig is mijn buro wel verstelbaar, ik heb gereedschap meegenomen en met een collega het buro wel 10 cm lager gezet! Ik ben vrij klein :o
Nu kan mijn stoel zo laag dat ik goed zit en dan pas ik ook nog aan mijn buro. En na een week waren alle klachten over! Het is dus echt wel belangrijk dat je er iets aan doet. Kan een voetenbankje ook niet helpen? Of de leuningen van de stoel slopen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:37

Ik zou zeggen; laat eens een ARBO onderzoek doen. Jouw werkgever is nl. verplicht om ervoor te zorgen dat jij correct zitmateriaal hebt.
Zodra jij klachten krijgt gaat er iets mis, dus vraag dat eens aan. Daar moet als het goed is uitkomen dat jij een verkeerde stoel hebt - voor jou - en dat er dus wat anders uitgeprobeerd moet gaan worden.
Er zijn heel veel 'gewone' bureau stoelen die op veel manieren in stelbaar zijn en zich dus aanpassen aan jouw maten. :)
(en ook veel firma's waar je deze stoelen op proef kan krijgen)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:52

Mensen, als jullie gelezen zouden hebben, had je gezien dat TS een goede stoel krijgt.