overlijden van partner of ouders weet jij wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juud87

Re: overlijden van partner of ouders weet jij wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:39

@InekeH:
Is het niet handig om dat ook uit te printen? Stel dat je laptop crasht, of zodanig met jou bij een ongeluk betrokken raakt (ikzelf heb mijn laptop wel eens mee de auto in/naar school etc.) dat de schijf niet meer te lezen is..

Wat ik meegemaakt heb is het volgende: Als je zo veel mogelijk naar wens van de overledene doet dat het voor jou ook goed voelt. De meeste mensen willen namelijk goed doen uit respect, en als duidelijk is wat de overledene wil dat je het zo kan uitvoeren waardoor het goed is. Dan heb je er vaak ook vrede mee.
Moet er wel bij zeggen dat ze uitvaarten die ik meegemaakt heb naar de hand van het geloof ging, zelf heb ik daar niks mee, maar oma had dat wel. Of echt heel duidelijk omdat het vastgelegd was, en beide uitvaarten gingen zoals ik het ook wel zou willen (afgezien van de muziek en deel geloofsplechtigheid)

Nog een puntje erbij van mij: mocht het financieel haalbaar zijn zou ik wel graag willen dat er na de uitvaart met dichtbijstaande familie en goede vrienden gegeten wordt. Vond dat zo fijn bij beide oma's. Dat je nog even na kan praten ergens anders zonder dat je na een half uur weggebonjourd wordt.

En een uitvaartverzekering, ja ik weet t niet. Toen mijn schoonvader overleed kreeg ie na jaren van inleggen maar 3000 euro. Bij lange na niet genoeg om alle kosten te dekken. Hij wilde sowieso alleen een crematie, koffie achteraf met zelf meegebrachte Drentse koekjes (even de naam kwijt), simpele kist en hij wilde per se met boerenwagen weggebracht worden, dat heb ik dan goedkoop kunnen regelen, bij een normale uitvaartkoets was je zeker drie keer zoveel kwijt.
Maar je hebt ook nog kosten van de kaarten erbij, het afleggen, spreekpersoon etc. En bij hem kon je iets niet kiezen, weet niet meer zo goed wat, maar het maakte wel iets belangrijks behoorlijk beperkt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:08

maar dus als ik t goed begrijp moet je dus mocht iemand overlijden weten waar dus de papieren liggen van je uitvaartverzekering/gewone verzekering en het nummer van je huisarts? en die dus bellen...
en waar moet je laten neerzetten wat je wensen zijn? kan je dat zelf op een briefje zetten? moet dat op papier neergezet worden bij verzekering? of mag dat ook gewoon mondeling afgesproken worden met familie leden?

kist keuze krijg je daarvoor dan een boek? of moet je in een zaal rondkijken bij kisten soorten? begeleiding richting grafplaats/crematorium moet je dat zelf ook kiezen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:17

Uitvaartverzorger wist ik dat ik die moest bellen. Huisarts daarentegen niet :o
Mijn ouders hebben al jaren de cd's klaarliggen met uitgezochte nummers en ze willen gecremeerd worden.
Ik ben enig kind en volgens mij hebben ze geen testament.
Als je niet weet of en welke notaris ze hebben, kun je dan gewoon een willekeurige notaris bellen :o?

Eigenlijk zou ik zelf ook een lijstje moeten maken met nummers en inlogcodes van de bank / facebook e.d. zodat dat allemaal van het net kan worden gehaald.

Nathalie, kistkeuze ken ik van de showroom, je hebt idd verschillende soorten vervoer, condoleance, verschillende koeken etc en de rouwkaart gaat via een boek.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:22

NathalietjeB schreef:
maar dus als ik t goed begrijp moet je dus mocht iemand overlijden weten waar dus de papieren liggen van je uitvaartverzekering/gewone verzekering en het nummer van je huisarts? en die dus bellen...
en waar moet je laten neerzetten wat je wensen zijn? kan je dat zelf op een briefje zetten? moet dat op papier neergezet worden bij verzekering? of mag dat ook gewoon mondeling afgesproken worden met familie leden?

kist keuze krijg je daarvoor dan een boek? of moet je in een zaal rondkijken bij kisten soorten? begeleiding richting grafplaats/crematorium moet je dat zelf ook kiezen?

Ja, het is wel handig als je die papieren ongeveer weet te liggen. Wat je wensen zijn omtrent de begrafenis kun je op een papiertje zetten of mondeling doorspreken met je familie. Het blijft dan wel de vraag of de wensen goed onthouden worden en/of het briefje niet kwijtraakt. Ook is het belangrijk dat de nabestaande waarmee het besproken wordt op één lijn zitten om misverstanden te voorkomen.
Bij de Dela kun je zelf een soort 'paspoort' aanmaken met al je wensen omtrent de afscheidsdienst en begrafenis/crematie.

Wil je het goed regelen, dan kun je het bij een notaris op papier laten zetten. Ook kun je daar een testament aan laten maken waarin komt te staan wie de erfgenamen zijn en wat deze dan erven.

Zelf heb ik niets vasts omtrent mijn begrafenis of crematie geregeld en mijn vriend ook niet. Ik weet zelfs niet eens of ik begraven of gecremeerd wil worden, dit mag mijn vriend bepalen samen met de kinderen.
Wel hebben wij vast laten leggen wat er met de kinderen moet gebeuren als mijn vriend en ik beiden komen te overlijden. Wij hebben een voogd aangewezen. Ook hebben we vast laten leggen dat ze tot hun 23e jaar niet zonder toestemming van die voogd aan het geld kunnen komen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:27

Ik heb het helaas meegemaakt toen mijn vaderen mijn stiefmoeder maand geleden bij een ongeluk om het leven kwamen.
Toen mijn moeder 4 jaar geleden stierf heeft mijn vader gelijk verteld waar zijn verzekeringspapieren lagen en wat hij wilde (cremeren).
Ik heb toen ik in het ziekenhuis hoorde dat ze beide waren overleden gelijk de begrafenis ondernemer gebeld die ook mijn moeder haar uitvaart heeft geregeld (is toevallig ook een kennis van me) en die heeft een en ander in gang gezet.
Verder moet er echt enorm veel geregeld worden, maar je kan veel vinden op internet en bedrijven en de begrafenisondernemer helpen je altijd wel verder.

Ben nog steeds van alles aan het regelen, duurt allemaal erg lang, maar ja het is niet anders.
de eerste maand wordt je echt geleefd en heb je geen tijd om stil te staan bij je verdriet.
Ik moet mezelf soms nog steeds vertellen dat ze net meer terug komen, en dat je het echt allemaal zelf moet regelen, terwijl je daar echt geen zin in hebt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:20

@Juud, ja ik heb de brief ook uitgeprint en in de kluis gelegd. Maar ik verander af en toe nog wel eens wat, dus de meest recente versie staat op mijn laptop. Verder zal mijn laptop ook een rol spelen in de uitvaart (mits die niet gecrasht is natuurlijk ;) ). Ik heb een fotoserie erop staan waarvan ik graag wil dat ze die laten zien inclusief muziek.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:00

een testament op laten maken waar laat je dat doen dan? en wat gebeurt er met b.v erfenis als er geen testament is? word dat dan alsnog over familie leden verdeelt?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:02

Mijn vader had geen testament dus al zijn bezittingen werden verdeeld onder de erfgenamen en dat waren in ons geval, mijn zusje en ik, aangezien mijn moeder ook niet meer leeft

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:06

Een testament laat je opmaken bij de notaris. dat wordt daar ook bewaard en ingeschreven in een register dus ook bij een andere notaris wordt bij zoeken bekend dat er een testament is. In een testament kan je van de wettelijke verdeling afwijken (dus bv iemand onterven, iemand tot enig erfgenaam benoemen of nog een hoop andere dingen). De notaris kan daarin ook adviseren, wat je wilt regelen en hoe je dat het beste kan doen.
Indien er geen testament is is de wettelijke regeling van toepassing. Die vind je in boek 4 van het burgerlijk wetboek, in 4:10 BW staan de parentele naar welke verdeeld wordt. In de eerste parentele staan de echtgenoot en de kinderen, als die er zijn gaat de erfenis daarheen, zijn die er niet wordt er gekeken naar de 2e parentele, de ouders en broers/zussen, en ga zo maar door. als in 1 parentele iemand gevonden is wordt niet meer verder gekeken.
De notaris regelt ook de verklaring van erfrecht, die voor het regelen van een hoop zaken nodig hebt (daarmee kan je aantonen dat je erfgenaam bent en dan kan je een hoop regelen).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:09

Testament maak je op bij de notaris. Is er niets? Dan moet je na die tijd alsnog naar een notaris om zeggenschap over de bankrekeningen te krijgen. Kindsdeel heb je altijd recht op. Belasting is ook gek op erfenissen :=
Heb je geen partner? Dan gaat het geld naar je next of kin; ouders. Zijn de ouders er niet meer!? Broer/zus.
Zijn het je ouders die zijn overleden? Dan geld verdeeld onder kinderen. Huis indien gewenst in de verkoop of broer/zus uitkopen als je er zelf wilt wonen.

Je mag altijd afzien van een erfenis want met een erfenis kun je ook schulden erven.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:12

Met een vader als uitvaartleider weet ik wel wat er moet gebeuren. Hierdoor heb ik zelf ook al wel nagedacht over hoe ik zelf bepaalde dingen wil hebben mocht het zover zijn. Bij mijn verzekeringsmaatschappij hebben ze een 'laatste wensen formulier' waarop je in kunt vullen wat je wensen zijn met betrekking tot muziek, kist, kaarten en dergelijke.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:16

vuurneon schreef:
Je mag altijd afzien van een erfenis want met een erfenis kun je ook schulden erven.

Als je zuiver aanvaard zul je ook de schulden moeten voldoen. je kan echter ook beneficiair aanvaarden (dat is onder het voorrecht van boedelbeschrijving) daarmee ontloop je dat probleem.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:51

Ik heb geen flauw benul wat ik zou moeten doen eigenlijk :o
Gelukkig heb ik 6 broers/zussen, en manlief ook 4 :j Dus hoeven wij niks alleen te doen.
Als mijn man overlijd zou ik denk eerst ouders oid bellen om me te helpen en ondersteunen.

Verstandig om er over na te denken, maar denk er liever niet aan eigenlijk!
We hebben wel beide een uitvaartsverzekering.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:55

Ik had het eerlijk gezegd ook niet geweten wat ik allemaal zou moeten regelen en wie ik allemaal zou moeten bellen als vriendlief plotseling zou te komen overlijden.. Vrees dat er in eerste instantie niet meer in mij op zou komen dan mijn ouders, zijn vader en zijn zus te bellen.

Dankzij dit topic weet ik het nu wel. Wel belangrijk dat je hier over na denkt, want als het je plotseling overkomt, en je hebt geen flauw benul wie en wat er allemaal gebeld en geregeld moet worden.. :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:03

Mijn vader is in het ziekenhuis overleden, opweg naar de operatiekamer, dus ha hoefde niet gebeld te worden.

Mijn ouders hebben mij al van jongs af aan verteld waar de map stond in de kast met de uitvaartspullen. Dit keer heb ik samen met mijn moeder de uitvaartondernemer gebeld, die regelt alles. Wij hebben dat als zeer fijn ervaren. Je hoofd staat er totaal niet naar om nog van alles te regelen.

Mijn moeder is altijd goed georganiseerd, kon ook direct alle adressen vinden voor de kaarten, ook erg makkelijk om dat bij elkaar te hebben, in case of.

Alleen mijn vader heeft nooit aangeven welke muziek hij graag wilde tijdens de uitvaartdienst, dat heb ik samen met mijn moeder uitgezocht, vond dat zelf nog het moeilijkste.

En mijn moeder wilde graag als eerste de zaal verlaten ipv als laatste. Vond dat zelf erg ongemakkelijk, sta je daar afgescheid te nemen van de kist waar je vader in ligt en er zit dan een hele zaal vol mensen naar de kijken. Ondertussen ben je als eerste in de koffie/thee ruimte, dus iedereen komt dan naar je toe om je te condoleren en als ze weggaan, komen ze nog een keer naar je toe. Dat zou ik anders gedaan hebben :o

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:30

ik vond dat juist met me opa wel fijn dat wij als eerste afscheid mochten nemen toen de kist omlaag ging naar het crematorium gedeelte ... t was voor mij om maar ervan af te zijn zeg maar .... van dat vreselijke gestaar naar de kist waar iemand die je lief had in ligt..

ik ben blij dat mijn ouders of man gelukkig nog heel lang bij me zijn...(at least i hope so)
ik was er eigenlijk zo over na gaan denken door alle soaps met mensen die dood gaan enz ik had zoiets van stel je voor dat je zelf zoiets moet meemaken...ik weet gelukkig nu wel hoe alles verloopt met een pony het hoe en t wat ...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:36

Bij mijn vader ging de kist niet omlaag, die bleef gewoon staan en kon je er omheen lopen.

Wij zijn er ook over na gaan denken, toen mijn vader overleed. Hebben gelukkig wel veel op orde en ook al jaren een verzekering. Ook voor onze kinderen. Maar vind het best een moeilijk onderwerp, zeker naar de kids toe (5 en 7). Ze weten wel bij wie ze gaan wonen als er wat met ons gebeurt voordat ze 18 zijn. Maar echt tot ze doordringen doet het (gelukkig) niet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:47

AmyII schreef:
Ik weet helaas ook wat ik moet doen als wie dan ook komt te overlijden..
Huisarts bellen en daarna uitvaartverzorger, ook inderdaad de financiële kant (die bij mij 2x goed gegaan is en 1x niet) heel belangrijk dat mensen uitvaart verzekerd zijn!!! Zijn ze dit niet, dan brengt dat zóveel stress mee, niet te kort..

Ik heb het vorig jaar helaas mee moeten maken. De vader van mijn vriend is toen plotseling overleden. Gelukkig heeft de begravenis ondernemer alles goed geregeld en gehlopen met alles wat we nog moesten doen.

Hoezo zou dat stress mee brengen? Ik ben niet verzekerd voor mijn uivaart en ben ook niet van plan om dat ooit te gaan doen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:56

lucifertje schreef:
AmyII schreef:
Ik weet helaas ook wat ik moet doen als wie dan ook komt te overlijden..
Huisarts bellen en daarna uitvaartverzorger, ook inderdaad de financiële kant (die bij mij 2x goed gegaan is en 1x niet) heel belangrijk dat mensen uitvaart verzekerd zijn!!! Zijn ze dit niet, dan brengt dat zóveel stress mee, niet te kort..

Ik heb het vorig jaar helaas mee moeten maken. De vader van mijn vriend is toen plotseling overleden. Gelukkig heeft de begravenis ondernemer alles goed geregeld en gehlopen met alles wat we nog moesten doen.

Hoezo zou dat stress mee brengen? Ik ben niet verzekerd voor mijn uivaart en ben ook niet van plan om dat ooit te gaan doen.

Als iemand niet zomaar 10.000 euro heeft liggen voor de uitvaart dan hang je, en dat kost een hoop stress voor de nabestaande..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:58

een uitvaart kost al gauw 5000-6000 euro, nou dat heb ik niet zomaar liggen hoor, mijn vader was maar voor de helft verzekerd, dus de rest moeten we nog op zien te hoesten.

Ik zou mijn nabestaande daar niet voor op willen laten draaien, geloof me dat brengt echt wel stress met zich mee.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:01

Silly1972 schreef:
een uitvaart kost al gauw 5000-6000 euro, nou dat heb ik niet zomaar liggen hoor, mijn vader was maar voor de helft verzekerd, dus de rest moeten we nog op zien te hoesten.

Ik zou mijn nabestaande daar niet voor op willen laten draaien, geloof me dat brengt echt wel stress met zich mee.

Nou 5000-6000 is wel krap hoor...
Wij moesten het graf ook nog kopen, en wij waren zeker 10.000 kwijt en hebben echt niets geks gedaan.

Ja de steen van mijn moeder had extra tekst, maar verder was alles wel standaard..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:03

De huis arts
familie
begravenis ondernemer
eventueel kan je het in de krant zetten of kaarten versturen naar familie

Ik hoop dat het nog lang niet zover zal zijn als het om mn moedertje gaat
maar ik weet wel wat ik moet doen ...

Ik heb het ook meerdere malen besproken en mn moeder zou begraven willen worden en ik weet ook wat voor kist en bloemen ze wil en ik weet ook dat als mijn moeder bv een erg ongeluk krijgt en ze komt er gehandicapt uit dat ik de stekker eruit mag trekken als ze in coma ligt...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:05

Pascal schreef:
Silly1972 schreef:

Nou 5000-6000 is wel krap hoor...
Wij moesten het graf ook nog kopen, en wij waren zeker 10.000 kwijt en hebben echt niets geks gedaan.

Ja de steen van mijn moeder had extra tekst, maar verder was alles wel standaard..

Voor een crematie is het niet krap ;-)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:06

Ik zelf ben echt geen voorstander van een uitvaart verzekeringen. Ik heb ze vaak genoeg mee gemaakt om er echt geen te willen en dan vooral geen dela.
In het geval dat je het niet kan betalen prima, maar voor mij niet.

Als je een beetje normaal doet dan kost een uitvaart tussen de 5000-6000 euro.

Goed dit is nogal off topic ;)

Mocht het gebeuren zou ik eerst, wss door de 'paniek' 112 bellen vervolgens de famillie bellen en als laatste de begravenis ondernemer..
waarom bel je eigenlijk met de HA?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:09

om een persoon dood te verklaren