Reumatoïde Artritis, nog meer bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:45

Loiz schreef:
Maar alsnog, bij Reuma is het zo dat het inmuunsysteem over ijverig is. Je wilt de werking van MMS dus juist voorkomen naar mijn idee.
Die breekt cellen af, en je inmuunsysteem zelf breekt ook al te veel af, dan breek je dus dubbel zoveel cellen af. Of klinkt dat onlogisch?

Dat is wat ik ook al zei: als je een auto-immuunziekte hebt, wil je geen middelen die je immuunsysteem sterker maken. Dat is al te sterk.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:45

Ik heb reuma verschillende varianten bekend vanaf mijn 4e en ik mag niet meer paardrijden.
Neemt niet weg dat ik t af en toe wel stiekem doe!

Caily

Re: Reumatoïde Artritis, nog meer bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:47

Waarom mag je precies niet meer paardrijden als ik vragen mag?

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 18:48

Ibbel schreef:
En heb je enig idee wat deze abacadabra moet betekenen?

Je hoeft niet kleinerend te doen, ik weet wat het betekend ik heb m'n research gedaan in zowel reuma als MMS. Ik vind dat het het proberen waard is, dus jullie zullen wel snel horen hoe het uitpakt!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:48

HL, omdat je schokken krijgt op je gewrichten, met name je knieen en enkels ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:49

Niet meer mogen rijden? Dat is een achterhaald idee.
Er is al lang bekend uit onderzoek dat (stevig) sporten de ziekte niet negatief beïnvloedt. Sporten heeft geen effect op de ontsteking of de gewrichtsschade.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Te veel pijn is niet goed, maar je ziekte kun je niet verergeren door te bewegen/te sporten. Sporten/bewegen is in het algemeen goed, al is het alleen maar voor je algemene conditie. Rust roest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:50

Eva1993 schreef:
Je hoeft niet kleinerend te doen, ik weet wat het betekend ik heb m'n research gedaan in zowel reuma als MMS. Ik vind dat het het proberen waard is, dus jullie zullen wel snel horen hoe het uitpakt!

Leg eens uit dan, want ik kan me er geen voorstelling van maken. Wat zijn resistente ketens?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:52

Ibbel schreef:
Niet meer mogen rijden? Dat is een achterhaald idee.
Er is al lang bekend uit onderzoek dat (stevig) sporten de ziekte niet negatief beïnvloedt. Sporten heeft geen effect op de ontsteking of de gewrichtsschade.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Te veel pijn is niet goed, maar je ziekte kun je niet verergeren door te bewegen/te sporten. Sporten/bewegen is in het algemeen goed, al is het alleen maar voor je algemene conditie. Rust roest.

Idd. klopt helemaal! als ik niet sport heb ik veel meer pijn.
Uiteraard heb ik tijdens sporten ook wel 'pijn' maar zoveel minder.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:53

Dat snap ik :P Maar ik bedoel meer, is er aangetoond dat je daardoor de slijtage/ontstekingen opwekt/ verergerd? Ik durf wel te zeggen, al zegt de hele wereld dat ik moet stoppen met rijden, ik blijf rijden totdat ik het domweg niet meer kan. (Ik rij overigens niet heel fanatiek, beetje bossloffen, het liefst nog zonder zadel). Daarbij, ik fiets enkel 10km naar mn paard, dat was een ideale portie dagelijkse beweging volgens mij fysio :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:55

Hija, dat is NIET aangetoond, integendeel. De ontstekingen/schade worden NIET verergerd door sporten. Google-scholar maar eens op RAPIT, een Nederlands onderzoek naar fitness bij RA patienten. Dat heeft dat glashelder aangetoond.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:56

Ik zou ook niet mogen sporten,niet meer voetballen en ook niet paardrijden.Maar ik doe het al jaren nog steeds.Als ik naar de H.A. had geluisterd,zat ik nu vastgeroest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:57

Huisartsen hebben bijster weinig verstand van reuma. Dat is jammer, maar wel de realiteit. Is ook niet raar, HA's zien jaarlijks hooguit 1-2 nieuwe RA patienten.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:19

Ibbel schreef:
Eva1993 schreef:

Leg eens uit dan, want ik kan me er geen voorstelling van maken. Wat zijn resistente ketens?

Denk dat ze daarmee bedoelen is dat veel bacteriën of andere micro-organismen resistent worden voor antibioticum, omdat het gebruik niet goed genoeg is of niet voldoende is aangehouden. Bij MMS kan dat niet (aan de hand van het verhaal) dus zullen er geen resistente ketens/groepen/families of whatever voor MMS kunnen ontstaan.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:21

Loiz schreef:
HL, omdat je schokken krijgt op je gewrichten, met name je knieen en enkels ;)

Lijkt mij ook niet heel fijn eigenlijk, ik kan vaak nauwelijks lopen door de pijn of op en neer springen, laat staan dan zulk soort schokken opvangen.

Ibbel schreef:
Loiz schreef:
Maar alsnog, bij Reuma is het zo dat het inmuunsysteem over ijverig is. Je wilt de werking van MMS dus juist voorkomen naar mijn idee.
Die breekt cellen af, en je inmuunsysteem zelf breekt ook al te veel af, dan breek je dus dubbel zoveel cellen af. Of klinkt dat onlogisch?

Dat is wat ik ook al zei: als je een auto-immuunziekte hebt, wil je geen middelen die je immuunsysteem sterker maken. Dat is al te sterk.

Misschien neemt de stijfheid dan wel af door gebruik van MMS? Overigens is stijfheid een van mn grootste klachten. Maakt t 's ochtends allemaal erg lastig voor me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:35

Eva1993 schreef:
Denk dat ze daarmee bedoelen is dat veel bacteriën of andere micro-organismen resistent worden voor antibioticum, omdat het gebruik niet goed genoeg is of niet voldoende is aangehouden. Bij MMS kan dat niet (aan de hand van het verhaal) dus zullen er geen resistente ketens/groepen/families of whatever voor MMS kunnen ontstaan.

Tja, dat is een open deur. MMS is geen antibioticum. En bacteriën spelen geen rol bij reuma of kanker.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:38

Ibbel schreef:
Eva1993 schreef:

Tja, dat is een open deur. MMS is geen antibioticum. En bacteriën spelen geen rol bij reuma of kanker.

Beschrijving is ook niet specifiek voor reuma. Het wordt voor veel ziektes (succesvol aan verhalen te zien) gebruikt.
Ik heb ook geen idee HOE, ik ben geen wetenschapper en ik ken RA en MMS ook niet perfect. U kunt me dom of naief noemen of zeggen dat ik in sprookjes geloof, maar ik heb wel hoop en ik wil heel graag weer een keertje normaal kunnen lopen en opstaan. Als zo'n dom goedje helpt of de pijn minder maakt dan ben ik dat eeeeuwig dankbaar, en dan kan t me ook vrij weinig schelen HOE t precies werkt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:45

Dan denk ik dat je meer kans hebt door naar een goede reumatoloog te gaan die je de juiste medicatie voorschrijft ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:46

Zolang je je normale medicijnen maar inneemt, en het in overleg met je reumatoloog doet.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:51

Ik heb nog geen medicijnen, ga volgende week donderdag naar m'n reumatoloog in t AMC en als ik tegen die tijd nog geen verschil merk dan ga ik gewoon m'n medicijnen nemen. Wil zo snel mogelijk van m'n pijn af, dus welke manier dan ook.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:15

Ik heb vanaf mijn 23 RA en ben nu 41.
Heb 26 operaties gehad voor mijn reuma, en ik gebruik sinds 2006 Enbrel dat is ook een biological.
Ook gebruik ik al een jaar of 15 metotrexaat , eerst in pilvorm, maar omdat ik daar zoveel maagklachten van kreeg, ben ik op een gegeven moment overgestapt naar de injecties.
Ik heb dus 2 injecties per week en het gaat nu goed met me.
Heb weinig pijn , alleen veel last van mijn rug omdat ik een kapotte tussenwervelschijf heb.
Ik rijd nog wel gewoon paard af en toe.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:35

Meld me ook
Heb sinds vorig jaar september ook de diagnoise RA gekregen na al een half jaar konstant met schouder en pols ontstekingen te hebben gelopen.
Waar steeds van werd gezegt dat het overbelasting was
Tot ze een bloedproef deden en mijn reumawaarden zo hoog waren dat mijn arts gelijk naar de reumaklineik belde en ik de volgende ochtend al heen kon.
Ik slik nu 20 mg MTX en het gaat redelijk goed.
Heb van de zomer een terugval gehad en toen Arava erbij gekregen,maar daar gingen mijn leverwaarden van door het plafond en toe 5 mg meer MTX gaan slikken.
Moet 1x in de 5 weken heen om te prikken ,maar dat was in het begin elke week en is langzaam uitgebouwd,omdat de waarden nu konctant blijven.

En gek maar waar met koud weer heb ik er minder last van,tot nu toe is het in de zomer steed erger geweest dan met het regenachtige weer.

Ik merk ook dat als ik veel beweeg dat het beter gaat dan als ik niks doe.
En wat ik ook gemerkt heb is dat ik geen zure dingen moet eten zoals yoghurt en citrusvruchten.

Drink ik vers geperste sinaasappelsap weet ik dat ik de volgende dag last heb.

Slik zo weinig mogelijk ibo,maar af en toe kom je er niet onderuit als je goed wilt funktioneren.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:36

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar leven op 2400 mg ibuprofen per dag... Meid dat is echt KILLING voor je maag. Heb je wel maagbeschermers???

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:37

Ben trouwens 44 jaar en mensen die vervroegd in de overgang zijn gekomen(was 40) hebben 60% meer kans op reuma.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 23:23

gabyfedde schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar leven op 2400 mg ibuprofen per dag... Meid dat is echt KILLING voor je maag. Heb je wel maagbeschermers???

Sinds een weekje pas.. Heb 2400 mg zo'n 4 weken geslikt zonder maagbeschermer, kon prima volgens mijn reumatoloog.. Ondanks dat ik zelf wel beter weet aangezien ik opleiding apothekersassistent doe nam k t toch maar, ze zei dat t met mijn klachten prima kon. Ging wel goed alleen ik slaap wel ontzettend slecht. Omdat ik dan 's nachts wakker werd en op nuchtere maag toch nog een ibu nam vanwege echt de dodelijke pijn ging t toch mist en kreeg k wel een beetje maagklachten pijn/misselijkheid. Toen zelf naar HA gestapt en maagbeschermers gekregen. :)

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 23:26

Zit overigens nu bij een andere reumatoloog, mijn eigen wist bijna zeker dat het geen RA was en wou me zo wegsturen, op aandringen een bloedonderzoek afgetroggeld waaruit reumafactoren bleken. In t AMC toch ontstekingen gevonden.. Blij dat ik een ander heb, en dat ik koppig ben geweest anders wist k nu nogsteeds niks :+