80-100% afgekeurd al ruim 4 jaar en nu opgeroepen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: 80-100% afgekeurd al ruim 4 jaar en nu opgeroepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:58

Ik heb een longziekte en hartkwaal, maar ben gewoon voor 100% goed verklaard door het UWV. De arts vond het ook erg, maar ja... 'niets aan te doen'.
De regels zijn veranderd per 1 januari... dus ik hoop voor je dat ze je niet aan alle kanten gaan korten.
Succes in elk geval op je afspraak (wanneer heb je die?).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:02

Quellian schreef:
Ik heb een longziekte en hartkwaal, maar ben gewoon voor 100% goed verklaard door het UWV. De arts vond het ook erg, maar ja... 'niets aan te doen'.
De regels zijn veranderd per 1 januari... dus ik hoop voor je dat ze je niet aan alle kanten gaan korten.

Dat is ook bizar :(:) , het is echt de verkeerde kant opgeslagen

Ik zou eerst nog een brief krijgen dat ik een oproep ga krijgen en dan word ik nog een keer gebeld voor de definitieve afspraak, zgn om de mensen niet te laten schrikken zei ze, daarom belde ze iedereen, ik word hier niet blij van :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:06

Ook ik heb een gelijkwaardig verhaal.. alleen even niet de puf om het uit te leggen.. Komt er op neer dat ik terwijl ik ziek ben uit de ziektewet ben geschopt.. en in de WW terecht ben gekomen.. inmiddels is mn ww afgelopen en val ik tussen wal en schip.. ik woon samen dus vriendlief moet voor mij zorgen.. iets waar hij eigenlijk niet op zit te wachten... niet omdat hij niet wil maar omdat hij dat niet kan.. daar hij ook zn eigen rekeningen wil/moet betalen.. en die van mij dus opstapelen.. (even voor de goede orde.. ik ben héél dankbaar voor alles wat hij wel voor me doet en betaald, daardoor kan ik enigzins mn hoofd boven water houden) maar het schort aan het UWV..

Vorig jaar is het uwv erachter gekomen.. dat ze heel veel mensen (die niet bestaan) hebben voorzien van een uitkering.. maar omdat die mensen niet te traceren zijn en wel onterecht uitkering hebben gekregen.. moeten wij nu boeten.. Ze moeten op een bepaalde manier toch dat geld terug 'verdienen'.. ok dit is misschien een speculatie.. maar zo voelt het gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:21

Miepie77 schreef:
Quellian schreef:

Dat is ook bizar :(:) , het is echt de verkeerde kant opgeslagen

Ik zou eerst nog een brief krijgen dat ik een oproep ga krijgen en dan word ik nog een keer gebeld voor de definitieve afspraak, zgn om de mensen niet te laten schrikken zei ze, daarom belde ze iedereen, ik word hier niet blij van :n

Waarom ben je bang dat je weer wat moet gaan doen?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:38

heeft niets met bang zijn dat ik weer wat moet gaan doen te maken, maar met de kennis dat dat niet gaat en dat dat nu wel geprobeerd word,
verder zeg ik niets tegen Lovely aangezien hij/zij rare PB's stuurt en in veel topics onrust zaait

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:38

Hier idem: 80-100% afgekeurd..
Eerst deels opnieuw afgekeurd, hierop in bezwaar gegaan en toen helemaal goedgekeurd (moet niet gekker worden)
En nu dus weer goedgekeurd... 2jr ziektewet... het is wat genuanceerder, maar ik heb er een advocaat opgezet.. (bezwaar op bezwaar :') )
Overigens moet ik nu paar uurtjes ww aanvragen en voor de rest bijstand. Want als Wajonger was die 20u geen arbeid: Dus geen WW'..
Wia afgewezen ivm te weinig urenverlies (Heb 50% urenverlies op de parttime job die ik had).

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:45

Tja, ze willen gewoon bij zoveel mogelijk mensen vaker evalueren of ze eventueel toch (deels) aan het werk kunnen om zo de WIA uitkeringen te beperken. Ik zou me er maar niet druk om maken, gewoon gaan en kijken hoe het verder loopt. Als blijkt dat je toch weer langzaam aan wat kan gaan doen dan is dat alleen maar positief lijkt me :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:54

Gewoon lekker gaan en zien waar het schip strand.

Ik ben ook van mening dat heel veel mensen al is het maar 2 uur in de week best wat kunnen gaan doen, en dat dit ook goed voor de mensen is. Zo kom je ook onder de mensen etc.

En als jij denkt dat je een opleiding kunt doen van 8-10 uur is het toch niet erg als ze voorstellen enkele uurtjes te werken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:00

Miepie77 schreef:
heeft niets met bang zijn dat ik weer wat moet gaan doen te maken, maar met de kennis dat dat niet gaat en dat dat nu wel geprobeerd word,
verder zeg ik niets tegen Lovely aangezien hij/zij rare PB's stuurt en in veel topics onrust zaait

Nou, ik heb je geen rare PB's gestuurd, ik heb wel een keer de PB- en Quoteknop door elkaar gehaald en toen de onbedoelde PB weer verwijderd. Je hebt dus totaal geen reden om te stoken.

Maar om het even over werken te hebben, veel mensen met CVS zijn erbij gebaat om te leren goed met hun energie om te gaan. Veel mensen denken dat te kunnen, maar blijkt vaak dat er nog wel het een en ander aan verbeterd kan worden.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:37

Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je zelf 8-10 uur wilde werken in de paarden maar dat de keuringsarts dat geen goed idee vond.. En nu ben je bang dat ze gaan zeggen dat je best een paar uur kan gaan werken. Dat is dan toch alleen maar mooi als ze je groen licht geven om wat te gaan doen?? Want als je 8-10 uur in de paarden kan werken (zwaar werk), kan je lijkt mij ook een heleboel andere dingen doen in die uren.

Of zie ik dat nu zo verkeerd??

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:56

puma schreef:
Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je zelf 8-10 uur wilde werken in de paarden maar dat de keuringsarts dat geen goed idee vond.. En nu ben je bang dat ze gaan zeggen dat je best een paar uur kan gaan werken. Dat is dan toch alleen maar mooi als ze je groen licht geven om wat te gaan doen?? Want als je 8-10 uur in de paarden kan werken (zwaar werk), kan je lijkt mij ook een heleboel andere dingen doen in die uren.

Of zie ik dat nu zo verkeerd??

ik wilde de opleiding instructie paardrijden gehandicapten gaan doen en dan op de gehandicaptenmanege waar ik nu 2 keer 2.5 uur per week help 2*4 uur gaan werken, dus geen stalwerk ivm het zware werk wat je aanhaalt, dat hoef ik nu ook niet te doen, ik had dit bedacht omdat ik gewoon iets wilde doen ookal ben ik van alles doodop, stal is vlakbij mn huis en ik ken de mensen goed en weet dat ze rekening met me houden, ik woon alleen en heb altijd fulltime gewerkt en de muren komen een beetje op me af, maar ik weet en voel wel dat ik echt maar heel weinig kan doen en begin nu het gevoel te krijgen dat ik maar beter niets had kunnen aangeven bij het UWV, als vrijwiligger heb ik geen druk en als ik ziek thuis zit omdat mn weerstand heel slecht is maken ze daar geen probleem van, van een 'gewone' baan kan je dat niet verwachtten en ik merk aan sommige reacties dat ze het gewoon niet snappen, ik wilde wel, maar ik kan gewoon niet en UWV denkt dat de deur nu op een kier staat, zoals die vrouw het zei dat het nu wat beter met me zou gaan, omdat ik die opleiding aanvroeg, maar dat is gewoon niet zo, ik wilde gewoon een beetje invulling in mn leven, heeft me lang gekost om te accepteren dat ik gewoon niet meer kan wat ik vroeger kon en nu ik daar eindelijk aan toegeef en mn leven anders ga indelen, nu heb ik het gevoel dat ik weer terug die stress in word geduwd door het UWV, zullen sommigen wel niet begrijpen, maar zo voel ik het en is het voor mij

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:58

Miepie77 schreef:
Shenavallie schreef:
Zelf zat ik ook een paar jaar in de WIA, maar ben er met veel moeite vanaf gekomen. Ik wilde dolgraag werken, maar werd tegen gehouden door de "artsen" van het UWV. Die waren van mening dat ik het (nog) niet aankon en dat ik voor hetzelfde percentage als jij arbeidsongeschikt moest blijven. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon gaan doen wat ik wilde (ook omdat me een waanzinnig mooie baan in de paarden werd voorgeschoteld). Nu ben ik een paar jaar verder en ben nog steeds zo blij dat ik indertijd voor die baan ben gegaan. Het heeft me heel wat schrijven en bezoeken naar het UWV gekost om duidelijk te maken dat ik dit toch echt wel heel graag wilde. Er zijn nog wel eens dagen dat het me zwaar valt en ik doe heel veel op wilskracht, maar het geeft me zoveel voldoening. Het is een te mooie baan en ik wil me niet nutteloos voelen, iets wat ik in die jaren dagelijks voelde. Nu voel ik me waardevol (met name naar mijn gezin toe) en ben er erg trots op dat ik uiteindelijk naar mijzelf heb geluisterd en niet naar de mensen die achter hun bureautje zitten en mij één keer in het jaar zagen (en daarbij ook nog eens steeds iemand anders voor mij had). Luister naar je hart, maar wel met gezond verstand. ;)

dankjewel shenavallie :)

het is gewoon raar, in oktober was ik zwaar teleurgesteld dat de keuringsarts me niet goed genoeg vond om uberhaupt weer iets te gaan doen en met moeite heb ik me hierbij neergelegd de afgelopen maanden met het idee om het komende jaar te gaan bedenken voor mezelf wat ik wel of niet zou kunnen gaan doen in de toekomst en nu ineens word ik gebeld en heb ik sterk het gevoel dat ik nu een bepaalde kant op geduwd ga worden en ik heb daar geen trek in, ik had iets bedacht afgelopen zomer om me idd niet compleet nutteloos te voelen maar zie wel in dat ik heel beperkt ben in mn mogelijkheden, anders solliciteerde ik wel naar mn oude functie kan daar met mn cv zo een baan in vinden, maar dat gaat gewoon niet meer en ik weet ook dat sommige artsen wel en sommige artsen cvs nog steeds niet erkennen, maar het is er wel, wat voor etiket het nu heeft maakt mij eigenlijk niet uit.
Ik woon alleen dus dit is ook mn enige inkomen en steun heb ik niet, als zij ineens gaan zeggen je kan dit wel terwijl dat niet zo is, pikken ze wel een gedeelte van mn WIA af en dan zit ik nog steeds thuis maar dan met nog minder geld.
grootste kenmerk van mijn ziektebeeld naast de extreme vermoeidheid is dat ik niet tegen druk/stress kan, dus ja ik raak dan in paniek omdat het nu vrij redelijk gaat nu ik niets hoef, maar als er maar iets is alles minder word, hoofdpijnaanvallen,paniekaanvallen, vermoeidheid word erger, weerstand weg, maagklachten enz
Ik had die opleiding in de paarden bedacht omdat ik iets had van dat is iets wat ik echt leuk vind dus ik hoopte dat ik omdat daar niet zoveel druk op staat dat ik dat dan wel 8-10 uur per week zou moeten kunnen, arts dacht het niet, dus waarom dan nu dit, ik wilde me voor een gedeelte een beetje nuttig voelen, maar ik heb nu het idee dat ze mn eigen initiatief tegen me gaan gebruiken, misschien niet te volgen voor mensen die werken en dit niet voelen, dat ik net thuis zat met een maagzweer en hartkloppingen dacht ik ach ik doe even een paar weekjes rustig en en dan gaan we er weer voor, maar zo makkelijk/simpel is het helaas niet. Het vervelende is ook dat mensen het niet aan je zien, behalve dat ik vaak de opmerking krijg dat ik er moe uitzie, maar voor de rest hoor ik vaak jij afgekeurd, ja ik ben volledig afgekeurd, als ik smiddags naar de stad ga, dan doe ik die hele dag verder niets en de dag erop ben ik totalloss, maar dat zien de mensen die me in de stad zien lopen niet.

Je kunt bij wijze van spreken ook beter je been breken, dat is zichtbaar... Ik snap precies wat je bedoelt, maar het komt ook omdat men de moeite niet meer neemt om zich ook oprecht in een ander te interesseren/verplaatsen. Men heeft z'n oordeel al klaar en hoort daardoor niet wat de ander werkelijk te zeggen heeft. Het klinkt zo makkelijk, maar het gaat erom wat JIJ weet en voelt. Het ligt in dit geval aan de onkunde en onwetendheid van de ander dat men er anders over denkt. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:00

Quellian schreef:

Zo scheef.... mensen die echt niet kunnen (aantoonbaar), die MOETEN werken en mensen die makkelijk KUNNEN werken worden thuis gehouden. :n

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:03

Positief denken over de toekomst (iets meer werken bijv) wordt direct afgestraft: 'Oh dat denk je dán te kunnen, dan kan je het NU ook wel'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:05

Miepie77 schreef:

Je mag van het UWV altijd eerst proberen, voordat je uitkering gestopt wordt en als het niet gaat, dan behoud je je uitkering. Zolang je geld verdient, zal je uitkering naar rato uitgekeerd worden. Dat houdt in dat je te allen tijde aangevuld wordt als je baan minder betaalt. Verdien je meer, dan zul je het bedrag dat je teveel van UWV ontvangt moeten terug betalen. Kijk hier overigens wel mee uit, want het kan aardig in de papieren lopen. Hou - zodra je gaat werken - je uitkering apart, zodat je niet achteraf voor de verrassing komt te staan dat je een gigantisch bedrag in ene terug moet betalen. ;)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:18

Shenavallie: Dat word gesuggereerd: Ik geloof dat die termijn tot 5jr is? In mijn geval (Wajong) is er na 3jr een zware terugval geweest en ze laten je vallen als een baksteen. (sorry ik heb er gewoon echt geen goed woord voor over :') *probeert haar eigen frustratie uit dit topic te houden* )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:20

Creatas schreef:
Shenavallie: Dat word gesuggereerd: Ik geloof dat die termijn tot 5jr is? In mijn geval (Wajong) is er na 3jr een zware terugval geweest en ze laten je vallen als een baksteen. (sorry ik heb er gewoon echt geen goed woord voor over :') *probeert haar eigen frustratie uit dit topic te houden* )

Klopt, het mocht in mijn geval voor een half jaar. Ik heb alles op alles gezet om het te laten slagen, want ik wilde hoe dan ook van het UWV af. Ben ook absoluut niet te spreken over de wijze van communicatie en de werkwijze van deze instelling. Vandaar dat ik TS (en medelezers) wil waarschuwen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:31

Volgens mij wordt er deze maand weer opnieuw gekeurd (herkeurd), mijn moeder moest namelijk afgelopen week ook al heen. :j
Als het goed is wordt je om de 5 jaar herkeurd.
Ik ben ook 80 tot 100% afgekeurd, maar ik probeer wel mijn steentje bij te dragen door vrijwilligerswerk te doen. :j
(op dit moment niet, vanwege zware therapie)
Dan ligt de druk net iets lager en kun je aangeven wanneer je iets echt niet meer kunt doen en voel je je een keer niet goed, mag je thuis blijven.
Is dat geen optie, als je het overlegt?

Edit; Ik zie net dat je een WIA hebt, ik heb een [***], dus misschien verschilt dat en heb je niks aan mijn reactie. :o

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:34

praat me niet over het UWV kan hun bloed inmiddels wel drinken na 4 jaar, vb dat mijn vader op sterven lag, 3 jaar geleden nu, moest ik in die week naar het UWV voor een evaluatiegesprek, maar je snapt mn hoofd stond daar niet naar en ik wilde in de hospice bij mij vader blijven, hij kon elk moment doodgaan immers, ik heb toen 3 dagen voor de afspraak afgebeld en het uitgelegd, werd genoteerd, werd ik de dag erop teruggebeld, wat ik wel niet dacht en dat mn uitkering gestopt zou worden want ik onttrok me van de controles, ik nog gezegd dat ik in januari, was de week voor kerst, van harte naar ze toe wilde komen, maar nu niet, kennis van me die erbij stond heeft de hoorn toen uit mn hand getrokken en ze uitgemoerd wat ze wel niet dachten, of ze wel geveol in hun lijf hadden, iemand met een burnout toen nog gaan zeggen dat ze zich onttrekt als haar vader op sterven ligt, toen zou diegene het in de groep gooien, ze zijn toen met moeite akkoord gegaan maar kreeg nogwel de medeling dat het in mn dossier zou komen te staan, heb ook een aantal keer maar de helft van wat ik per maand hoor te krijgen van ze gestort gekregen en als ik dat meldde zeiden ze niet sorry of zo maar oke dat storten we volgende maand met de uitkering van die maand, dat ik alleen woon en dan mn vaste lasten niet kan betalen die maand intereseert ze niet en kan zo nog wel even doorgaan, dus ik vertrouw het voor geen meter

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:37

Jemig, dat ze ongevoelig waren en enkel naar regeltjes,wetjes kijken dat wist ik.. Maar dit te lezen vind ik echt heel, heel erg zeg.... Wow.. valt mijn mond van open..
En als hun een terugbelafspraak maken en niet nakomen; tja het loopt wel eens uit he.. (en daar heb je dan een 1,5 uur voor vrijgepland! )

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:38

KoudbloedKim schreef:
Volgens mij wordt er deze maand weer opnieuw gekeurd (herkeurd), mijn moeder moest namelijk afgelopen week ook al heen. :j
Als het goed is wordt je om de 5 jaar herkeurd.
Ik ben ook 80 tot 100% afgekeurd, maar ik probeer wel mijn steentje bij te dragen door vrijwilligerswerk te doen. :j
(op dit moment niet, vanwege zware therapie)
Dan ligt de druk net iets lager en kun je aangeven wanneer je iets echt niet meer kunt doen en voel je je een keer niet goed, mag je thuis blijven.
Is dat geen optie, als je het overlegt?

Edit; Ik zie net dat je een WIA hebt, ik heb een WaJong, dus misschien verschilt dat en heb je niks aan mijn reactie. :o

ik doe aan vrijwilligerswerk op de manege waar ik wilde gaan werken en idd het is heel fijn dat er dan niet van alles moet en als ik ziek ben ik gewoon thuis kan blijven zonder meteen een hijgende arboarts aan de telefoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:45

Miepie77 schreef:
kennis van me die erbij stond heeft de hoorn toen uit mn hand getrokken en ze uitgemoerd wat ze wel niet dachten, of ze wel geveol in hun lijf hadden, iemand met een burnout toen nog gaan zeggen dat ze zich onttrekt als haar vader op sterven ligt,
Dat is ook niet zo slim om te doen, zeker niet door iemand anders. :\

Wel fijn dat je toch nog een beetje kunt werken. :)
Ik heb ook een aantal jaar met paarden en mensen met een beperking gewerkt en dat is heel dankbaar werk. :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:48

KoudbloedKim schreef:
Miepie77 schreef:
kennis van me die erbij stond heeft de hoorn toen uit mn hand getrokken en ze uitgemoerd wat ze wel niet dachten, of ze wel geveol in hun lijf hadden, iemand met een burnout toen nog gaan zeggen dat ze zich onttrekt als haar vader op sterven ligt,
Dat is ook niet zo slim om te doen, zeker niet door iemand anders. :\

het eerste telefoontje had ik heel keurig afgehandeld en bij de 2de zag mn kennis mn wanhoop en die werd toen boos voor me, was ik zelf niet toe in staat, misschien fout maar dit is toch krom?

Wel fijn dat je toch nog een beetje kunt werken. :)
Ik heb ook een aantal jaar met paarden en mensen met een beperking gewerkt en dat is heel dankbaar werk. :j

zeker dankbaar, dan heb ik nog een beetje het idee dat ik wat kan en dat mensen blij zijn dat je er voor ze bent :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:54

Creatas schreef:
Jemig, dat ze ongevoelig waren en enkel naar regeltjes,wetjes kijken dat wist ik.. Maar dit te lezen vind ik echt heel, heel erg zeg.... Wow.. valt mijn mond van open..
En als hun een terugbelafspraak maken en niet nakomen; tja het loopt wel eens uit he.. (en daar heb je dan een 1,5 uur voor vrijgepland! )

idd geregeld word er soms tot 4 keer toe een andere datum en tijd afgesproken, nou ja medegedeeld, inspraak heb je niet, ik moet er met de trein heen en heb ze al meerdere keren gevraagd of ik als ze willen dat ik kom smiddags kan komen omdat ik erg veel moeite heb met opstarten smorgens en van ver moet komen, maar moest de laatste keer zelfs om 9 uur er al zijn en zeg er daarom maar niets meer over, lijkt wel of het erom gedaan word, of dat er ineens heel iemand anders zit dan de vorige keer en dat word ook niet verklaard, nee leuke instantie :n

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:15

Lastige situatie. Ik heb ook CVS, daarnaast een chronische darmaandoening en stressklachten maar helaas geen uitkering.. Om rond te komen zal ik gewoon door moeten..
Daarnaast zijn er veel mensen in mijn omgeving die wel misbruik maken van hun uitkering dus dat ze het regelmatig controleren vind ik alleen maar goed. Wel vind ik dat als het echt niet kan ze niet moeilijk moeten doen en je uitkering gewoon moeten verlengen. Ik hoor ook regelmatig dat mensen worden goedgekeurd die echt niet kunnen werken en dat snap ik echt niet. Weet niet of het zo is maar ik heb gehoord dat ze vroeger met bepaalde quota's werkten. Er mochten maar zoveel mensen per dag worden afgekeurd en als je pech had viel jij daar dus buiten..
Maar het is wel jaar dat je drie maanden later alweer word opgeroepen. Misschien valt het mee en is het gewoon een standaardprocedure vanuit de nieuwe wet. Succes in ieder geval!