Hardlopen (op barefoot/minimal schoenen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:35

Ik ren ook barefoot(style). Ik heb een paar Vibram Fivefingers Speed en een paar New Balance minimus trail. De laatste gebruik ik bij slechter weer en bij langere loopjes (vanafr een km of 10), omdat deze niet iets dikker zijn onder de voorvoet. Maar voor korte stukjes ren ik ook wel op blote voeten, heerlijk over het fietspad (wel goed uitkijken voor steentjes!). Ik heb een heel andere looptechniek gekregen, met name vanaf toen ik ook blote voeten ging rennen (ren nu meer op veerkracht ipv spierkracht), en merk dat het veel minder moeite kost dan eerst op gewone hardloopschoenen. Ook had ik toen steeds last van een hamstringblessure, die nu volledig over is, en zijn mijn voeten rechter gaan staan (met name mijn linker voet was eerst een beetje doorgezakt). Ik ben wel tot twee keer toe met mijn neus op de feiten gedrukt dat je dit echt heel langzaam moet opbouwen, want anders is het vragen om blessures. Heb je de juiste techniek eenmaal te pakken en zijn je voeten sterker geworden, dan kun je je normale afstanden weer zonder problemen afleggen. Ik heb in ieder geval de smaak te pakken en zou niet anders meer willen (al durf ik alleen 's avonds met blote voeten over straat te rennen, het ziet er natuurlijk nogal komisch uit :')).