Krachttraining voor vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:43

delerium schreef:
Leuk dat jullie gemotiveerd raken trouwens :)
Zou willen dat ik dat zelf ook kreeg :') Maar helaas, het blijft hangen bij "bijna".
http://www.slank-en-sterk.nl/ is een site met echt goede informatie :)

Alleen bodypump: ik zou dat geen krachttraining durven noemen. Ja, je bent met gewichtjes bezig, krijgt iets meer kracht en wordt er fitter en slanker van, maar het slaat de plank KT-technisch gezien goed mis, en dat is prima want het is nooit als krachtroutine opgezet.
Bij de pump heb je nagenoeg géén isolatie van spiergroepen (effe uit mn hoofd: alleen tracks voor schouders en lunges dienen enig hoger doel.). Bij pump heb je dus spiergroepen ipv spieren, heb je véél reps op laag gewicht. Bij KT heb je juist minder reps, maar op hoog gewicht. En niet alleen voor spiergroepen maar ook (juist!) voor geïsoleerde spieren.
Toen ik nog weleens wat deed lungede ik bij de pump met 12.5 per kant en kon dat ook wel een hele track aan. Maar 3x 10 per been op 25kg totaal is echt helemaal niets, daar kun je zo de helft bij pakken.

En lenig van BP?? *grijns* Try Body Balance!

Bodybalance doe ik ook wel eens ja :j Heb ik heel veel aan tijdens het pumpen (en ook tijdens het paardrijden trouwens!) :D
Tja, ik weet van de theoretische kant vrij weinig, weet alleen dat het goed werkt voor het sterker maken van je grote en kleinere spiergroepen en dat je dat resultaat vrij snel gaat merken. Ik heb juist iets gehoord dat de 'traditionele' manier van krachttraining voor vrouwen niet geschikt is maar waar dat dan weer op gebaseerd was... al sla je me dood :+ In ieder geval, als je bang bent dat je een bodybuilder wordt door krachttraining, dit gebeurt bij Bodypump níet :Y)

[edit] Inderdaad, dat wat Renee16 zegt! :j

hetbommeke

Re: Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:57

Ik doe zelf (met ups en downs :o ) Power 90 of Turbo Jam. Hierin wordt ook een combi gemaakt, ene dag cardio andere dag kracht. En dat het liefst 6 dagen per week :roll:

Door gezin, werk, paard etc. heb ik weinig tijd nog om naar de sportschool te gaan, vandaar P90/TJ. Lekker makkelijk thuis te doen, duurt maar een half uurtje en je ziet echt resultaat als je het netjes iedere week volhoudt :o
Meestal red ik het om 4 dagen per week te sporten, 2 cardio en 2 kracht.

Weegschaal gaat niet omlaag, vet verbrand wel heel snel, spieren nemen toe, zit ook strakker in mijn velletje. Om gemotiveerd te blijven, gebruik ik een meetlint ipv de weegschaal :j

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:58

alleen is het gewoon achterhaald...
Weinig reps, hoog gewicht. Doe je het andersom (dus laag gewicht, veel reps) ben je niet bezig met krachttraining maar eerder met een variant van duursport!

En voor vrouwen niet geschikt: nee, als het doel is enorme spierballen te krijgen. Die komen namelijk niet bij vrouwen tenzij dat echt je ultieme doel is en je tot het naadje wilt gaan om dat te bereiken. Maar dat is voor 99% van de vrouwen gewoon niet weggelegd. Dus het zogenaamde bodybuilding, nee, daar hebben vrouwen geen talent voor. Maaaar dat neemt niet weg dat het principe ervan (hoog gewicht, weinig reps) wél heel geschikt en goed is.

En echt niet mis met pump etc, maar het is gewoon niet hetzelfde, het heeft er weinig mee te maken zelfs...

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:00

Oke, prima, dan hou ik me verder stil :Y) Al blijf ik wel meelezen want ondanks dat pump dus niet 'echt' krachttraining is, vind ik het wel interessant om te lezen over krachttraining :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:06

Sabine: eigenlijk ben ik gewoon blij dat iedereen gewoon alles zegt hoor :+
Ik heb me een tijdje echt serieus verdiept in de materie en echt heel veel mensen weten gewoon het verschil niet. Logisch ook, want als je als vrouw naar de sportschool gaat word je ook gewoon precies verteld wat jij zegt. Want vrouwen en de zuivere krachttraining: dat wordt gewoon weinig gedaan...

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:24

Maar hoe zit het dan met de vorm van de spieren?
Ik dacht namelijk altijd dat als je met weinig gewicht vaak herhaalt je je spieren lang en dun houd, en als je met veel gewicht traint je eerder korte, dikke spieren krijgt.

En die korte, dikke spieren wil ik nu dus juist niet :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:45

J_Onne schreef:
Maar hoe zit het dan met de vorm van de spieren?
Ik dacht namelijk altijd dat als je met weinig gewicht vaak herhaalt je je spieren lang en dun houd, en als je met veel gewicht traint je eerder korte, dikke spieren krijgt.

En die korte, dikke spieren wil ik nu dus juist niet :P

Lang en dunne spieren en korte dikke spieren zijn voor een heel groot deel erfelijk bepaald. Ik heb bv van mezelf korte dikke spieren die vrij droog zijn, dus als ik krachttraining doe kun je ze in notime zo omtekenen :+ Anderen trainen wat ze willen maar daar zie je nooit de aftekeningen.

Als je doel is om je spieren te versterken moet je in principe trainen met een gewicht dat je na je series en herhalingen die oefening niet meer zou kunnen doen en echt je spiervermoeidheid voelt.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:25

Dit vind ik wel een goede site: http://www.fitness-island.com/
Hier vind je info over de verschillende vormen van krachttraining, schema's en oefeningen per spiergroep. Gisteren ben ik begonnen met P90. Vorig jaar heb ik p90x gedaan maar dat valt niet echt te combineren met fulltime werken en 2x daags paarden. Krachttraining is heel erg leuk vind ik zelf, wat ik wel vaak zie is dat meiden bang zijn om spierpijn te krijgen en ze altijd met 1 of 2 kilo oefeningen doen. :))

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:49

ik train ook , ook kracht training, vechtsport (deze 2 met personal trainer) , stukje cardio en wat groepslessen (bodycombat, XCo)
niet iedereen wordt een spierbundel, beter gezegd maar weinig vrouwen worden het
dat kost heel wat meer dan alleen 3 x per week trainen

en dan nog de manier van trainen, je hebt ook piramide training met gewichten en dat is conditioneel je spieren pakken en niet om je op te blazen ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:07

Hier eentje die 5x per week aan krachttraining doet :D

Leuk dat er eens een topic over is!
Ik ben nu vooral bezig met dumbells en barbells en zit dan ook vaak in het 'mannenhok', gelukkig kennen ze me daar nu wel, maar eerst keken ze me echt aan van 'Wat doe JIJ hier?' :=

Ik vind krachttraining errug verslavend en vele malen leuker dan cardio..
En ik zeg het eigenlijk tegen iedereen inderdaad := Maar kracht vóór cardio werkt veel beter op de vetjes dan alleen cardio.

Als je eerst hard aan de krachttraining gaat en daarna nog een kwartiertje gaat cardio-en (of langer) dan merk je veel sneller resultaat.
Plus het wordt allemaal sneller strakker.

Bij cardio gaat het allemaal wat losser hangen.
Wieehh :):) I love krachttraining haha :D

Laatst een gesprek gehad met de fitnessinstructeur, hij bevestigde mijn vermoeden al, vrouwen worden nooit zo snel breed.. Dat zit gewoon niet in de natuur van de vrouw.. :j Dus daar hoef je echt net bang voor te zijn..

Ik sport nu 1 jaar alleen maar kracht (daarvoor veel cardio gedaan) en ik zie er echt niet uit als een body builder hoor _O- Bij lange na niet.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:52

Interessante gesprekken hier :) Wat ik heb gedaan was een proefles met dumbells trouwens. Hier hebben ze allemaal andere namen voor die sporten, maar dat kwam hier wel op neer. Moet zeggen dat ik dat echt wel zwaar vond, ondanks dat ik maar heel lichte gewichten had gepakt (totaal een kilo of 5). Maar als je dat een uur lang doet. Wij trainden echt iedere spiergroep.

Ik ga binnenkort lekker eerst krachttraining doen, daarna cardio. Ben benieuwd of dat werkt. Nu maar hopen dat ik genoeg tijd heb, want dat is ook een beetje periode afhankelijk helaas... Deze week gaat hem niet worden, dan ben ik een weekje bij mijn ouders in Uden waar ik niet naar de sportschool kan, maar volgende week... :P

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:46

Wees niet bang om snel te gespierd te worden! Hier zijn meestal jaren voor nodig! Vraag aan een instructeur wat het beste voor jou is, wat is je doel, wat wil je graag bereiken. Hij of zij kan een schema voor je maken. Neem wel de tijd voor de apparaten en de oefeningen, raffel het niet snel af en combineer krachttraining met cardio. Eerst kracht, daarna cardio! Voor ieder persoon is dit weer anders maar met een juiste balans kan je je lichaam heel goed vormen!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:30

Ik doe ook enkel krachttraining en af en toe een beetje cardio voor de afwisseling ;) Ik train in de sportschool. Ik warm dan eerst 10 minuutjes op met cardio (Vaak stevig wandelen of fietsen) en ga dan aan de gang met krachttraining. Ik eindig ook weer met cardio.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:50

Ik meld me ook!
Ben sinds kort begonnen met Power 90x en het bevalt echt super.
Helaas ben ik al altijd een heel gespierd persoon geweest waardoor ik
nu wat moet oppassen met gewichten. (ik heb altijd hoog niveau geturnd, een 8pack was dan ook normaal bij ons. :D )

Maar stiekem wil ik wel terug naar het lichaam dat ik toen had, lekker strak!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:04

Leuk dat je p90x doet, heb ik vorig jaar ook gedaan.
Waarom moet je nu oppassen met gewichten?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:06

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:39

moeshie schreef:
Ik meld me ook!
Ben sinds kort begonnen met Power 90x en het bevalt echt super.
Helaas ben ik al altijd een heel gespierd persoon geweest waardoor ik
nu wat moet oppassen met gewichten. (ik heb altijd hoog niveau geturnd, een 8pack was dan ook normaal bij ons. :D )

Maar stiekem wil ik wel terug naar het lichaam dat ik toen had, lekker strak!

Dit ken ik! Heb ook geturnd, was ook heel gespierd en ben van het turnen in fitness gerolt. Nog steeds gespierd!! :o

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:07

Caye schreef:
http://www.bootcampnederland.nl/unc lees deze link maar eensategorized/waarom-cardio-je-dik-maakt-jens-olde-kalter/

Heel verhelderend artikel! Schroeft de motivatie goed aan! *\o/*

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:12

mooi artikel
ik cardio ook alleen maar voor de hartslag even omhoog (conditioneel) en doe dan altijd interval
voor de rest is het balance en kracht

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:34

Maar als je dus alleen flink aan het hardlopen bent zou je niet afvallen volgens jullie? Of gewoon minder snel..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:08

moeshie schreef:
Caye schreef:
http://www.bootcampnederland.nl/unc lees deze link maar eensategorized/waarom-cardio-je-dik-maakt-jens-olde-kalter/

Heel verhelderend artikel! Schroeft de motivatie goed aan! *\o/*

Ik krijg niks gevonden met die link (2e).
Kun je hem als echte link eens hier neer zetten?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:14

ik doe een combinatie van kracht - en cardio. Ik doe het niet om af te vallen maar gewoon omdat extra beweging goed voor je is.
Nu na bijna 3 jaar kun je duidelijke spieren zien in bovenarmen en boven op de schouders.
Van het spinnen heb ik fiets-kuiten gekregen.

Geduld is een schone zaak, goede begeleiding heel belangrijk.
Succes!

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:01

De link doet het bij mij ook niet!

Maar is het echt zo belangrijk dat je eerst krachttraining doet en daarna cardio of kun je het ook andersom doen?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:07

Ik doe bijna altijd cardio (lopen, fietsen, moonwalk en van groepslessen body attack)
Het spijtige bij ons is dat je helemaal geen begeleiding krijgt op de fitness toestellen en ik ook niet alleen aan krachttraining wil beginnen omdat ik niet weet hoe het moet, want heb er wel zin in gekregen :).
Toch op de club eens kijken of er geen bink is die me wil helpen :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:08

Ik kan eigenlijk niet geloven dat je niet af zou vallen van cardio. Bedoel je bent toch flink aan het bewegen? Snap het niet. :+