De eerste euthanasiekliniek in NL opent 1 maart haar deuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 23:20

ChantalD schreef:
Hier val ik dus wel over persoonlijk. Ik ben van mening dat je als arts zodra je je dienst begint gewoon arts bent. Persoonlijke overtuigingen, op welk vlak dan ook, zijn persoonlijk en zouden wat mij betreft thuis moeten blijven. Onder diensttijd is een arts gewoon arts, en geen Christen, Moslim, Jood, Hindoestaan of wat dan ook, gewoon arts. Hij is daar voor zijn patienten en zou die gewoon zo goed mogelijk moeten helpen. Daar is hij voor opgeleid en wordt hij voor betaald. Als een patient iets wil, en het is medisch en juridisch gezien toegestaan, dan heeft in mijn ogen de patient het laatste woordt. Het is tenslotte zijn/haar eigen lichaam. Als arts zou je dan alleen het belang van de patient voor ogen mogen hebben, en niets anders.

Daar ben ik het wel mee eens :j Al zal het moeilijk worden dit te realiseren voor iemand met een geloof. Toch vind ik dat je euthanasie moet kunnen toepassen op een terminale patiënt. Zou mooi zijn als de patiënt euthanasie wil plegen en de arts vervolgens zegt "Sorry Mr/Mvr, maar dit mag ik niet van mijn geloof".. Dan gaat er weer een heel gedoe aan vooraf voordat de patiënt weer opnieuw euthanasie mag plegen..

@Mistral: Voor de arts zal het inderdaad ook moeilijk zijn, maar aan de andere kant helpt diegene wel weer iemand toch.. Had ik nog niet over nagedacht eigenlijk.. Goed punt.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:28

Miracle_ schreef:
ChantalD schreef:
Hier val ik dus wel over persoonlijk. Ik ben van mening dat je als arts zodra je je dienst begint gewoon arts bent. Persoonlijke overtuigingen, op welk vlak dan ook, zijn persoonlijk en zouden wat mij betreft thuis moeten blijven. Onder diensttijd is een arts gewoon arts, en geen Christen, Moslim, Jood, Hindoestaan of wat dan ook, gewoon arts. Hij is daar voor zijn patienten en zou die gewoon zo goed mogelijk moeten helpen. Daar is hij voor opgeleid en wordt hij voor betaald. Als een patient iets wil, en het is medisch en juridisch gezien toegestaan, dan heeft in mijn ogen de patient het laatste woordt. Het is tenslotte zijn/haar eigen lichaam. Als arts zou je dan alleen het belang van de patient voor ogen mogen hebben, en niets anders.

Sorry maar hier val ik dus over. Je moet er wel achter staan, anders krijg je slapeloze nachten. Ik ben Christen, zelf ben ik er NIET tegen, maar zoals mijn moeder wel. En die mensen mogen hun keuze maken om voor euthanasie te kiezen, maar ik vind dat een arts de keuze ook mag maken om het te weigeren, als hij zich er niet goed bij voelt. Jij zegt dus dat een arts geen religie mag hebben? want een arts met wel een religie heeft gewoon die religie. thuis,op straat en ook op het werk en dat kun je hem niet zomaar afpakken.

Verder vind ik het denk ik wel goed zo`n kliniek, ik snap het heel goed als mensen vreselijke pijn hebben en terminaal zijn, maar dubbel vind ik het allemaal wel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:31

Ik heb vanuit mijn werk dit eens mee gemaakt, hoe zenuwachtig de arts was en hoe zwaar hij het zelf vond. Daar denk he normaal niet over na. Maar ik denk dat ook al help je iemand er mee het er niet makkelijker op zal worden.

_Ella_

Re: De eerste euthanasiekliniek in NL opent 1 maart haar deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:33

het lijkt me nogal een rotbaan in zo'n kliniek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:39

Voor alle mensen die nu al zeker weten dat ze misschien ooit voor euthanasie willen kiezen: vul een euthanasieverklaring in en bespaar jezelf, de arts en je nabestaanden een hoop onzekerheid.
Meer informatie hierover: http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pagkey=72063

Let op: euthanasie is geen makkelijkere manier om zelfmoord te plegen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:02

lovelanga schreef:
ChantalD schreef:

Sorry maar hier val ik dus over. Je moet er wel achter staan, anders krijg je slapeloze nachten. Ik ben Christen, zelf ben ik er NIET tegen, maar zoals mijn moeder wel. En die mensen mogen hun keuze maken om voor euthanasie te kiezen, maar ik vind dat een arts de keuze ook mag maken om het te weigeren, als hij zich er niet goed bij voelt. Jij zegt dus dat een arts geen religie mag hebben? want een arts met wel een religie heeft gewoon die religie. thuis,op straat en ook op het werk en dat kun je hem niet zomaar afpakken.

Verder vind ik het denk ik wel goed zo`n kliniek, ik snap het heel goed als mensen vreselijke pijn hebben en terminaal zijn, maar dubbel vind ik het allemaal wel.[/quote]
juist daarom vind ik zo een kliniek een goed idee ben je er als arts zijnde op tegen door geloof of wat dan ook,
dan ga je niet in zo een kliniek werken.
ik vind dat iedereen die terminaal is die keus moet kunnen maken.
maar vind ook dat een arts niet verplicht is het te doen hun hebben ook recht op hun geloof.
en juist daarom vind ik zo een kliniek wel wat want dan stoot je niemand voor het hoofd als arts zijnde door te weigeren (want dat gebeurt niet in zo een kliniek lijkt mij)
en mensen die terminaal zijn hoeven niet bang te zijn voor afweizing door een arts.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:06

Nee precies, ik neem inderdaad ook niet aan dat artsen die het niet willen er ook niet gaan werken ;) "goede oplossing" dus inderdaad

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:08

goede zaak. beter als voor een trein springen, en andere mensen traumatiseren daarmee. of het thuis doen, en je naasten ermee opzadelen/confronteren.
+:)+
die keuze moet er zijn..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:14

Lovely schreef:
Voor alle mensen die nu al zeker weten dat ze misschien ooit voor euthanasie willen kiezen: vul een euthanasieverklaring in en bespaar jezelf, de arts en je nabestaanden een hoop onzekerheid.

ja leuk die verklaring ik werk in de zorg en kom vaak tegen mensen hebben de verklaring en zijn dementerend vervolgens heb je familie dit dit niet willen daar gaat je verklaring hierdoor zie ik regelmatig mensen al wel 10 jaar op bed liggen niks meer kunnen en vol gestopt worden met eten en drinken..verklaring of niet het gebeurt..

wel zeg ik top dat de kliniek er komt in mijn omgeving ervaring gehad met dit soort zaken en er komt veel bij kijken..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:26

Ik vind het super dat deze kliniek er komt :j

Als iemand zó ziek is en zelf ook niet meer verder wil, dan moet deze mogelijkheid er gewoon zijn. Heb een tijdje gewerkt bij een meid van 21 die compleet verlamd was (Niet aangeboren hersenletsel), dag en nacht aan de beademing... voedsel en vocht via sonde, steeds ontzettend hoesten omdat haar speeksel gewoon haar longen in liep, daardoor ook steeds op de IC met longontsteking.
Ze huilde zo'n beetje 24/7... echt heel triest... Dat zo iemand het leven beëindigd wil hebben, snap ik heel goed.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:29

spicegirl schreef:
goede zaak. beter als voor een trein springen, en andere mensen traumatiseren daarmee. of het thuis doen, en je naasten ermee opzadelen/confronteren.
+:)+
die keuze moet er zijn..

het is voor mensen die heel ziek zijn,
niet voor mensen die het even niet meer zien zitten en dan dood maar als uit weg nemen.
en die mensen doen het ineens die geven niet toe dat ze het niet meer aan kunnen.
dat is het harde voorde nabestaande die mensen praten niet.

vind ook niet dat iedereen maar zomaar even moet kunnen zeggen ik zie het niet meer zitten ga naar zo een kliniek

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:34

Ook ik vind het heel goed dat deze kliniek er komt :j

Je bent baas over je eigen leven en eigenlijk is het van de zotte dat het zó vreselijk moeilijk is geweest altijd om daar zelf een beslissing over te kunnen maken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:35

Ik vind het goed!

Wel vind ik dat dit alleen mogelijk moet zijn voor terminaal of gronisch zieken.

Niet voor als je bijvoorbeeld levensmoe bent omdat je psygisch het niet op rijtje hebt, maar verder lichamelijk wel gezond bent.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:40

Waarom verdienen mensen die psychisch ziek zijn een rust? Lijden die niet?

Waarom moet je persé lichamelijk ziek zijn, voordat je mag kiezen voor de dood?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:41

Ik vind het heel goed, zoiets had er al veel eerder moeten zijn. Vind het heel krom dat we er wel alles aan doen om een leven maar te verlengen, maar dat over een leven verkorten zo'n probleem wordt gemaakt.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:43

Daphne__ schreef:
Waarom verdienen mensen die psychisch ziek zijn een rust? Lijden die niet?

Waarom moet je persé lichamelijk ziek zijn, voordat je mag kiezen voor de dood?

nee dat niet,
maar die mensen praten er niet over en de nabestaande komen er pas achter dat hij zo diep in de problemen zit,
als ze zelfmoord hebben gepleegt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:46

Nou, dat is niet in alle gevallen zo. Ik weet meerdere mensen die verteld hebben dat ze zelfmoord zouden plegen en iedereen zei; Ahh dat doet ie toch niet, die komt wel terug! Helaas konden ze die personen ophalen en een paar dagen later begraven of cremeren.

En ik lees hier ook dat er geen hulp bij zelfdoding moet komen voor mensen met psychische problemen. Dat vind ik onbegrijpelijk :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:50

Daphne__ schreef:
Nou, dat is niet in alle gevallen zo. Ik weet meerdere mensen die verteld hebben dat ze zelfmoord zouden plegen en iedereen zei; Ahh dat doet ie toch niet, die komt wel terug! Helaas konden ze die personen ophalen en een paar dagen later begraven of cremeren.

En ik lees hier ook dat er geen hulp bij zelfdoding moet komen voor mensen met psychische problemen. Dat vind ik onbegrijpelijk :)

in de meeste gevallen zweijgen die mensen.
ik vind dat het wel moet kunnen maar dat er wel eerst met zo iemand gekeken moet worden of er echt geen andere oplossingen zijn :j

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 01:35

Als iemand ee verklaring heeft dan vind ik ook niet dat de familie daar nog op terug mag komen
Je moet de beslissing van je dierbare respeceren
Natuurlijk laat je geen euthanasie plegen bij een griepje
Maar als je dierbare echt ziek is en er is geen kans op verbetering
Dan moet het gewoon kunnen
Stel een van mijn ouders zou zo een verklaring hebben dan zou ik dat niet aanvechten
Een arts beeïndigt echt geen leven als er nog een reeële kans op genezing is

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 02:18

Ik vind het goed dat er zo'n kliniek komt. Ik weet ook wel zeker als ik later zo moet lijden ik ook euthanasie wil. Denk mede doordat wat er met mijn oma is gebeurd en een jonger vrouwtje die ik ken ik er achter sta. Maar alleen als het niet meer gaat.

Mijn oma had een euthanasie verklaring getekend, maar mijn tante stond er niet achter en ze vonden dat die niet geldig was omdat ze niet meer wist wat ze deed. Ze was zo ziek, maar mijn tante die wilde het natuurlijk niet geloven dat het bijna einde verhaal was. Die had nog steeds hoop gehouden dat ze het ging overleven, terwijl mijn moeder zich er veel beter op had voorbereid.. Dus daar ging het de mist in dat er geen euthanasie is gepleegd. Als je dat zo graag wilt en je dierbare houden dat dan tegen, dat vind ik zo triest. Ik weet ook trouwens niet of er uiteindelijk euthanasie is gepleegd door de morfine op te hogen. Kan best dat het wel zo is gebeurd.

Bij een jonger vrouwtje is dat wel gebeurd. Door de morfine op te hogen is ze overleden, maar die was ook wel erg ziek ook.

Dus voor zulke zaken vind ik die kliniek top. Wat eerder al is gezegd is dat het geen kliniek is voor mensen die het even niet meer zien zitten en een andere oplossing voor zelfmoord plegen. Als het nou zo erg is en uit een strenge screening blijkt dat het beter is, dan heb ik het liever ook zo dan voor de trein springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 05:21

Goed dat de kliniek er is, en hopelijk is dit een eerste stap naar veel meer vrijheden op dit gebied. Wat mij betreft mogen mensen zelf kiezen wanneer ze willen sterven, ook als je niet terminaal ziek bent of veel pijn hebt.

Een hoop ziektes, vooral ouderdom gerelateerde ziektes, bouwen gewoon heel langzaam op waardoor het voor familie/arts erg moeilijk wordt om een euthanasie moment te bepalen (vandaag, of nog een maandje wachten, en een week later is het niet erger geworden dus wachten we nog een maandje, etc). Zelf zou ik daarom gewoon een datum prikken een tiental jaren vantevoren, ervoor zorgen dat ik alles gedaan heb tegen die tijd wat ik wil doen, mijn spullen verdelen onder de mensen die ik lief heb, iedereen recht in de ogen kunnen kijken en afscheid nemen, en dan euthanasie plegen op een humane manier te midden van iedereen waar ik van hou.

Dat lijkt me een waardiger afscheid dan 15 jaar in een bejaardentehuis zitten met een luier om terwijl ik mijn eigen kinderen niet eens meer herken. Dus hopelijk komt die mogelijkheid er in een tiental jaar als iedereen gewend is aan deze kliniek.

p.s. er moet voor dit soort zaken dan natuurlijk wel een screening zijn, en je prikt een genoemde datum natuurlijk niet een week vantevoren

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 06:23

Ik vind het een ontzettend goed initiatief, maar vraag me af hoe het de artsen daar zullen vergaan..

daantjuhhh schreef:
Ik vind het goed!

Wel vind ik dat dit alleen mogelijk moet zijn voor terminaal of gronisch zieken.

Niet voor als je bijvoorbeeld levensmoe bent omdat je psygisch het niet op rijtje hebt, maar verder lichamelijk wel gezond bent.

Dit stuit mij enorm tegen de borst, kan je het toelichten?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:32

Als familie kan je het niet tegenhouden in principe. Het criterium is dat er sprake is van een ondragelijk lijden en dat de situatie uitzichtloos is én dat iemand nog volledig goed bij de tijd is om die beslissing te kunnen nemen. Als dat laatste niet meer zo is, dan kan je 100 verklaringen ingevuld hebben maar zal het nooit gehonoreerd worden. Dat is dus bij mensen met dementie een groot probleem. Het moment dat je bij de tijd bent, vind je je zelf nog te goed. Maar als je het zou willen, kan je het niet meer beslissen.
Persoonlijk vind ik ook dat je als arts het niet hoeft te doen. Je zweert/belooft een ander mens geen schade te berokkenen. Maar ik vind wel, gezien wat ik meegemaakt heb met mijn vader, dat je dat in het begin van een traject goed duidelijk moet maken en mensen niet aan het einde in de kou moet laten staan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:45

Toen ik de OP las kwam er een golf van rust over me heen, ik weet niet echt waarom :o Ik vind het heel fijn dat mocht er iets gebeuren waardoor ik niet meer verder zou kunnen/willen leven, dat er dan zo'n kliniek is en dat er misschien geen jaren meer overheen gaan :P

Of ben ik nu heel creepy aan het denken? :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:18

Lovely schreef:

Mijn vader is weduwnaar en heeft zo'n verklaring ingevuld en deze verklaring ligt bij mij in de la. Mocht hij zelf niet meer in staat zijn om een beslissing te kunnen maken, dan ben ik de gemachtigde en voer ik uit wat zijn wens is/was.