Paleo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:04

Het behoort tot de groep 'zuivel en eieren' ja. :) Eieren zijn geen zuivelproduct, echt niet. Een dierlijk bijproduct, dat wel.
Laatst bijgewerkt door Joyce_ op 01-02-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:05

mayniac_val schreef:
Miryamk schreef:
@mayniac_val Heb je de moeite genomen het filmpje te bekijken?

Ja, ergerde me dood aan het muziekje, de manier waarop het in elkaar stak en de holbewoner waarvan werd beweerd dat hij een groentetuin had :)

_Tara_: ja, E-tjes en hopen suiker in ons voedsel zijn niet goed nee. Maar in West-Europa eten we al zolang brood dat ons lichaam er naar gemuteerd is. Mutaties gaan sneller dan je denkt :)

Dat brood zit tegenwoordig ook vol E-tjes en een hoop mensen zijn allergisch voor gluten, net als voor melk.

Ik denk zelf dat er wel wat meer voor nodig is dan een simpele mutatie :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:05

@Joyce_
Het moeilijke is: er is altijd iets op nummer 1 van overlijden.
Je gaat altijd ergens dood aan. En als je hart op is, dan stopt hij ermee.

Indien hart/vaatziekte van nr 1 af is dan komt kanker of iets anders zeker op nummer 1 te staan, en moet er daar weer wat tegen gedaan worden. En dan komt hart en vaatziekte weer op 1.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:07

Ik eet bijna geen zuivel, want het is gewoon niet natuurlijk voor mensen om dat te eten. Door de jaren heen zijn mensen er enigszins aan gewend, maar toch zijn vrijwel alle mensen lactose-intolerant. De één meer dan de ander. Wij geven toch ook geen moedermelk (van onszelf) aan ouderen? Hoe onnatuurlijk is het dan om moedermelk van de koe, want het is voor de kalveren, zelf te gaan eten/drinken? Ik zeg niet dat ik helemaal geen zuivel eet of drink, af en toe wel kaas of een toetje, maar dat is hooguit 1 keer per week. Veel klachten kunnen hier vanuit ontstaan.

Brood vind ik dan wel weer natuurlijk om te eten, het is van een natuurproduct gemaakt. Moet je natuurlijk geen brood hebben dat vol conserveringsmiddelen en andere troep zit, maar gewoon puur brood.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:07

_Tara_ schreef:
Dat brood zit tegenwoordig ook vol E-tjes en een hoop mensen zijn allergisch voor gluten, net als voor melk.

En hoeveel mensen zijn er niet allergisch voor noten?
Of fruit? Of Eieren?

Theoretisch kan kan dit dus niet omdat het oervoedsel zou zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:08

Brainless schreef:
_Tara_ schreef:

En hoeveel mensen zijn er niet allergisch voor noten?
Of fruit? Of Eieren?

Theoretisch kan kan dit dus niet omdat het oervoedsel zou zijn.

Dat kan ik dan eerlijk gezegd ook niet verklaren. Misschien dat we overgevoelig zijn geworden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:09

Voor mij is dat dieet juist schadelijk; heb intolerantie voor de meeste noten en ook veel fruitsoorten. Goed, de oermens had vast geen hooikoorts, maar werden ook geen 80 gemiddeld. Dus om dat nou als uitgangspunt te hebben?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:10

Misschien moeten we ook maar blij zijn dat dat de nr 1 doodsoorzaak is, Brainless. Betekent in ieder geval dat het geen aids is, of de pest, of cholera. Ik noem maar wat. Maar toch denk ik dat het grote aantal mensen met hart- en vaatziekten (of ze er nu aan sterven of niet) absoluut te wijten valt aan onze eetgewoontes.

Wat ieder daar mee doet, moet ie zelf weten. Ik eet zelf ook nauwelijks brood, omdat ik me zo kan voorstellen dat (zeker wit brood) niet de beste voeding is die je je kan voorstellen. Een lekker stuk bruin brood met pitjes en zaadjes voelt voor mij dan al een stuk gezonder, haha.
Daarentegen eet ik wel een aantal keer per week pasta en dat zal dan net zo slecht zijn. :') Ach, zolang je zelf maar een goed gevoel hebt over je eetgewoontes, toch?

mayniac_val

@_Tara_:Glutenvrij brood is er al en het lijkt me ook dat je brood zonder E-tjes kunt krijgen toch? Dat er bepaalde stoffen zijn waar mensen niet tegen kunnen (verkeerde mutatie dus!) betekent niet dat we het niet kunnen eten omdat 'de oermens dat ook niet deed'.
Nogal wiedes dat die dat niet deed, zo'n vergelijking is dom. Water drinken deden ze in de middeleeuwen ook niet, betekent toch niet dat ik de hele dag bier moet drinken 'omdat zij dat toen ook niet deden'?

Joyce_

Maar komt dat ouder worden door onze fantastische eetgewoontes (meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht!!!) of door de verbeterde leefomstandigheden en medische kennis?

mayniac_val

Re: Paleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:12

@Joyce: dat laatste natuurlijk. Maar de argumentatie voor zulke diëten is kul, de mensen die dit ontwikkeld hebben, houden zich overduidelijk niet bezig met evolutie.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:13

Ik denk idd dat het feit dat mensen 'in leven gehouden worden' door allerlei pilletjes en apparaten nou niet betekend dat we met z'n allen zo gezond zijn gaan leven...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:14

_Tara_ schreef:
Ik denk idd dat het feit dat mensen 'in leven gehouden worden' door allerlei pilletjes en apparaten nou niet betekend dat we met z'n allen zo gezond zijn gaan leven...

Er is wel wat meer ontwikkeling geweest dan pilletjes en apparaten :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:15

Mensen moeten meer met hun voedsel bezig zijn, dat wel. Het is te gemakkelijk geworden om goedkope fastfood te kopen. Toen mijn vader jong was hadden ze zelf dieren die ze vetmesten en lieten slachten. Brood werd zelf gemaakt. En toch ondanks het bewust zijn, genetisch belast met hart en vaatziekten. Voedsel alleen had mijn ooms niet kunnen redden helaas. Genetisch pech gehad.
Maar om nou te redeneren vanuit de oermens gaat er gewoon niet helemaal in bij mij, wij leven niet meer zoals de oermens en ik denk ook wel dat de spijsvertering is veranderd.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:16

vuurneon schreef:
Mensen moeten meer met hun voedsel bezig zijn, dat wel. Het is te gemakkelijk geworden om goedkope fastfood te kopen. Toen mijn vader jong was hadden ze zelf dieren die ze vetmesten en lieten slachten. Brood werd zelf gemaakt. En toch ondanks het bewust zijn, genetisch belast met hart en vaatziekten. Voedsel alleen had mijn ooms niet kunnen redden helaas. Genetisch pech gehad.
Maar om nou te redeneren vanuit de oermens gaat er gewoon niet helemaal in bij mij, wij leven niet meer zoals de oermens en ik denk ook wel dat de spijsvertering is veranderd.

Dat is 'ie dus niet :n Onze 'evolutie' kwa maken van chemische, gemaakte voedingsmiddelen is veel sneller gegaan dan onze vertering mee heeft kunnen evolueren.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:18

Ik denk dat vuurneon meer bedoelt dat je niet moet redeneren vanuit de prehistorie omdat dat dom is en er wel degelijk mutaties zijn geweest tussen toen en nu (en dat is wetenschap, geen dieet zonder argumenten). Vanaf het einde van de 19e eeuw zijn er inderdaad chemische bestanddelen gekomen, maar sinds wanneer is dat de 'oertijd' en 'hoe de mens van nature leefde'?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:19

Maar dan nog snap ik deze leefwijze niet helemaal. Tegenwoordig is veel fruit ook bespoten, kip is veelal besmet met die bacterie etc. Dus ook het 'oereten' is veranderd.
Denken vanuit een oermens is lastig in deze tijd (en weten ze wel exact wat ze aten in die tijd?). Ik ben echt voor bewust zijn hoor, maar eten zoals de oermens is voor mij een brug te ver. Staan wij ver vanaf tegenwoordig.

(en inderdaad m-v daar ging het mij om :j )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:22

Ik heb dit dieet een klein jaar gevolgd en voelde me erg goed....
Totdat 'slechte' gewoonten er weer in slopen, en ik voel me nu beduidend minder fit.

Ik ga er dus absoluut weer mee aan de slag.
Ik geef er wel een eigen invulling aan.... ik ben geen vlees liefhebber (en nog minder een sympathisant van de vleesindustrie), ik eet dus weinig of geen vlees... en anders alleen van de biologische slager...

Of de redenatie helemaal sluitend is weet ik niet... ik bedoel, ik weet niet of dit HET dieet is voor iedereen.
Ik weet wel dat het makkelijk vol te houden is, je er fit van wordt en bewuster consumeert....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:26

Ninx: maar dan leef je toch niet volgens deze leefwijze als je vlees schrapt? De oermens hield wel van een stuk vlees immers :) en daar bestaat ook een aardig deel uit de schijf uit.
Gewoon uit interesse :j hoe los je dat op? Extra noten en zaden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:59

vuurneon schreef:
Ninx: maar dan leef je toch niet volgens deze leefwijze als je vlees schrapt? De oermens hield wel van een stuk vlees immers :) en daar bestaat ook een aardig deel uit de schijf uit.
Gewoon uit interesse :j hoe los je dat op? Extra noten en zaden?

Vis, kaas, eieren, noten, zaden....
Vlees is inderdaad een substantieel deel vh dieet....
Maar goed, eerlijk vlees is vrijwel niet te verkrijgen... en de 'meuk' die je in de supermarkt vind zal ongetwijfeld niets bijdragen aan de gezondheid. Daarbij heb je feitelijk maar een dobbelsteentje aan vlees nodig per dag. Als je optelt is een klein stukje eerlijk vlees per week voldoende. Ik vind de hoeveelheid vlees die het dieet voorschrijft ook redelijk bizar...
Ik gaf er dus wel degelijk een eigen draai aan ;-)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:01

Toch wel een leuke discussie geworden.
Ik denk dat het gewoon goed is om je bewust te zijn van wat je eet, en de eventuele gezondheidsrisico's die je kan lopen wanneer je alles maar naar binnen schuift.
Nogmaals ik zou ook niet als een oermens kunnen eten maar deze theorie vind ik interessant. Ik ben me rotgeschrokken toen ik op E-nummers ging letten, dat we eigenlijk zo weinig vrije keus hebben over wat we eten (omdat het bijna overal in verstopt zit) Ook de vele problemen die kunnen ontstaan door een overdosis koolhydraten worden imo onderschat. Het is zo 'normaal' dat het wel goed zou zijn.. :?
En wie lekker aan de Big Mac wil mag van mij hoor :D

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:18

ik vind dat, als je volgens de voedselregels van de prehistorie wil leven, je dan ook je eigen vlees dood moet knuppelen in het bos.. in een berenvelletje 8-)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:28

Helaas geen bos in de buurt, de buren hebben wel een konijn in de achtertuin :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:42

ik vind paleo wel ontzettend interessant. Ik vind het niet zaligmakend overigens hoor, maar ik denk echt dat onze Westerse voedingspatroon gewoon écht niet goed is. Imo zijn brood en melk ook nergens goed voor. We zijn er gewoon niet op gemaakt om melk te verteren.. Een kennis van mij had er ooit een heel verhaal over, over dat er - volgens mij - een stof in zit die zwaar giftig is en eigenlijk alleen door 'baby's' verteerd kan worden. Het is ook eigenlik heel raar dat we melk van andere dieren gebruiken als voeding imo.....

Brood en gluten is voor de meeste mensen ook niet gezond denk ik... Ik denk echt gewoon dat onbewerkte voedingsstoffen het beste zijn. En ook biologisch voedsel enzo :) Want het is gewoon raar dat we gifstoffen naar binnen werken. Als je kijkt hoeveel heeeeel kleine hoeveelheiden medicatie al invloed kunnen hebben op onze gesteldheid/eetlust ( ik heb zelf een poosje ritaln geslikt, en dat was echt een inieminie pilletje met héél veel gevolgen ) Dán moeten die gifstoffen/ chemische stoffen die we onbedoeld binnen krijgen door voeding, toch ook wel onwijs veel invloed hebben op obze gesteldheid, zowel fysiek al psychisch...

Daarnaast hoor ik ook wel eens - en ik weet niet of het waar is, heb geen harde bewijzen :P - dat er in aziatische landen bv. veeel minder kanker voorkomt. En aziaten eten veel minder brood en melk bv. Dat vind ik toch wel interessant eigenlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:00

mayniac_val schreef:
@Joyce: dat laatste natuurlijk. Maar de argumentatie voor zulke diëten is kul, de mensen die dit ontwikkeld hebben, houden zich overduidelijk niet bezig met evolutie.

weet je wat het is, tuurlijk zijn we veranderd en zijn we niet meer dezelfde mensen als in de steentijd, We hebben een ander bewegingspatroon en daar moet ook ons voedingspatroon op aangepast worden. Maar in feite is ons darm/ maagstelsel in de basis nog hetzelfde ...

En hoewel we steeds ouder worden, neemt ook het aanal welvaartsziektes toe... Dus ergens doen we tóch iets verkeerd.... Tenzij je je zelf helemaal nergens last van hebt. Maar ik geloof dat 1/6 mensen tegenwooreig oververmoeidheidsklachten heeft... Tsja!