Tandarts geeft advies, laat daar achteraf flink voor betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:33

Wat? Ok ik moet binnenkort ook naar de TA om een gaatje te laten vullen, ga maar niks vragen, straks kost me dat ook nog een boel extra :wow:

Overigens is mijn TA heel lief hoor.. Geen egoistische of onbeleefde plork zoals ik hier eerder van iemand in het topic las. Gelukkig maar :+

pluisje88

Misschien kun je de consumentenbond proberen?

smurfje

lastig hoor. tegenwoordig mogen ze helaas zelf doen wat ze willen.
dat is die nieuwe wet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:34

denice schreef:
Morganlefay schreef:
kan iedereen een goed advies geven: zeg nog je tandartspolis op en zet het geld wat de polis kostte op je spaarrekening.succes verzekerd

Zo doe ik het ook dit jaar, iedere maand bespaar ik bijna 30 euro!

Bij mij kost de tandartspolis 11 euro per maand en ik kan voor 350 euro declareren. Ik haal bijna elk jaar mijn poliskosten eruit, helaas ;)

Anoniem

Re: Tandarts geeft advies, laat daar achteraf flink voor betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:37

Sowieso blijft het allemaal goedkoper als je tandarts zelf alles doet ipv je doorverwijzen naar de mondhygienist.. ik heb zelf gelukkig een tandarts die alles zelf doet, want van dit soort rekeningen word je niet blij :n

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:44

Zit hier op mijn werk in de pc te kijken naar onze prijzen, hier word 25 euro gerekend voor een poetsinstructie, vroeger (vorig jaar dus) viel dit onder de plaque score. Als een mondhygiëniste haar moet moet houden kan ze haar werk niet doen want het is haar taak jou mondhygiëne verbeteren en daar hoort een bepaalde uitleg bij zodat jij kan voorkomen dat zij het moet schoonmaken, of erger, er gaatjes ontaan onder de tandplak.

Ik vind de rekening dus niet meer als normaal.

En zij kan die "gewoon zomaar" rekenen zonder het te vertellen. Het is verplicht vanaf 1 januari 2012 een begroting mee te geven aan de patiënt indien de behandeling meer als €150,- zal gaan kosten.

En als het goed is staan alle prijzen van iedere tandarts op zijn/haar website en liggen in de wachtkamer ook dit is verplicht!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:45

LuvdaTossa schreef:
Het salaris van een tandarts ligt momenteel tussen de 5 en 6 duizend euro per maand...

Het is trouwens een haar en ik ben er geweest en ik krijg er echt geen stok tussen de deur. Dus daar valt voor mij niets meer te halen. Zij vind dat ze in haar recht staat en dat ze dat mag declareren.

Ik heb nog geen idee wat ik nu moet doen, betalen is wel het laatste waar ik aan denk :+ De normale kosten ga ik wel betalen, maar die 30 euro? Ik wil eerst weten wat mijn rechten zijn.

Heb je een rechtbijstandverzekering?
Anders kun je ook nog naar het juridisch loket gaan (volgens mij gratis).

Die 30,- euro zou ik ook niet betalen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:48

klinkt als de kapper: wil je t gewassen? wil je de massagestoel aan? creme in je haar? wil je t droog hebben?
vervolgens moet je voor allerlei dingen betalen.
overigens zijn de vrije tarieven in een testfase dus verander niet teveel straks moet je dingen terugdraaien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:50

volgens mij was zoiets laatst ook voor de klaaglijn van radio noordholland. Ik zou mijn rechtsbijstand ff inschakelen :+

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:54

Miiejs schreef:
Zit hier op mijn werk in de pc te kijken naar onze prijzen, hier word 25 euro gerekend voor een poetsinstructie

Maar ik heb dus helemaal geen poetsinstructie gehad :+ Alleen onder de behandeling vertelde ze me dat ik moest gaan stoken (met platte kant naar beneden) en dat ik beter elektrisch kon gaan poetsen. Onder de behandeling! Daarnaast vind ik de prijzen ook totaal niet in verhouding met elkaar staan, maar goed dat is wellicht een andere discussie.

Ik citeer een website:

Citaat:
Als er straks vrije prijzen zijn, is het belangrijk dat iedereen in de tandartsstoel weet wat hij of zij krijgt voor welke prijs en dit ook kan controleren. In de regeling mondzorg die nu is vastgesteld staan verschillende afspraken over hoe tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici hun patiënten moeten voorlichten over de inhoud of prijs van een behandeling. Zo hoort er straks in hun praktijk een standaardprijslijst te hangen en brengen zorgverleners bij behandelingen boven de € 150 offerte uit.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:05

Uhmmm volgens is dat poets instructie?! Ze legt je toch uit hoe het moet?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:12

Ik vind uitleg na je behandeling oke als ze dat in rekening brengen. Maar tijdens je behandeling?! Lekker dubbel op zeg!! Zoals wordt gezegd boven de € 150,- moeten ze een offerte maken. En de zorgverzekeraar heeft zelf max tarieven vastgesteld die prijzen zijn absoluut niet gek. Alleen de tandartsen declareren zoveel hoger dan vorig jaar!! Vind het jammer dat de zorgverzekeraar zo slecht in beeld komt want als die alles moeten vergoeden wat de tandarts declareerd gaan de zorgkosten enorm stijgen! Hier moet een balans in komen en dat is er niet. En ik vind zo wie zo dat de tandarts de patient wel op de hoogte mag brengen van de kosten.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:00

Poetsinstructie houdt naar mijn weten in, dat ze met een tandenborstel voor gaan doen hoe jij je gebit het beste kunt poetsen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:10

Jans schreef:
Sowieso blijft het allemaal goedkoper als je tandarts zelf alles doet ipv je doorverwijzen naar de mondhygienist.. ik heb zelf gelukkig een tandarts die alles zelf doet, want van dit soort rekeningen word je niet blij :n

Helaas is de kwaliteit van mondhygiënebehandelingen door tandartsen vaak lager dan die door mondhygiënisten. Een mondhygiënist (niet te verwarren met een preventie-assistent) heeft een 4 jarige HBO opleiding afgerond welke alleen maar op mondhygiëne gericht is. Een tandarts heeft een 5 of 6 jarige universitaire studie afgerond waar mondhygiëne maar een heel klein onderdeel van is.

TS: Je hebt het steeds over tandplak. Tandplak is een zacht laagje wat je zelf met een juiste mondhygiëne kan verwijderen. Tandsteen is een harde laag hard geworden tandplak die alleen met professionele instrumenten verwijderd kan worden. In beide gevallen is instructie wenselijk, want je kunt het dus gewoon voorkomen. Als jij met tandplak op je gebit naar de tandarts gaat gaat er dus ergens iets mis en is het terecht dat je instructie krijgt. NIET terecht is het dat er alleen tijdens de behandeling wat gezegd is. Instructie houdt in dat je zelf met de tandarts/mondhygiënist/preventieassistent gaat oefenen met de geadviseerde materialen. Bv een tandenstoker, tandarts/mondhygiënist/preventieassistent laat zien hoe het moet en laat jou het nadoen. Als je iets verkeerd doet stuurt hij/zij bij, net zo lang tot je het goed doet. Aangezien dit allerbelangrijkste stukje van de hele tandheelkunde (met een goede mondhygiëne zijn eigenlijk alle problemen te voorkomen) tijdrovend is, is het niet onterecht dat er wat voor gerekend wordt. Maar, dan moet er wel wat gebeuren en niet alleen maar zeggen welke producten je moet gebruiken.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:16

Arggg ik bedoel steeds tandsteen. Dat heb ik eens in de zoveel tijd door dat stangetje van mijn beugel achter mijn voortanden.

Als ze daadwerkelijk oefenen en het inplannen als preventie en voorlichting; dan snap ik dat wel. Dit was meer een kwestie van we noemen het tijdens de behandeling en dan zetten we het snel op de rekening. Dat vind ik gewoon niet netjes! Zelf heb ik helemaal niets in de handen gehad. En als ze had aangegeven dat het €30 ging kosten, had ik het helemaal niet gedaan. Ze heeft mij niets nieuws verteld...

Daarnaast had ik beide tips óók al van de tandarts gekregen en wist ik het dus wel. Alleen het is erin geslopen, inmiddels stook ik trouw elke avond en poest ik per dag één keer gewoon en één keer elektrisch. Die mondhygiëniste hoef ik nooit meer te zien :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:26

LuvdaTossa schreef:
Arggg ik bedoel steeds tandsteen. Dat heb ik eens in de zoveel tijd door dat stangetje van mijn beugel achter mijn voortanden.

Als ze daadwerkelijk oefenen en het inplannen als preventie en voorlichting; dan snap ik dat wel. Dit was meer een kwestie van we noemen het tijdens de behandeling en dan zetten we het snel op de rekening. Dat vind ik gewoon niet netjes! Zelf heb ik helemaal niets in de handen gehad. En als ze had aangegeven dat het €30 ging kosten, had ik het helemaal niet gedaan. Ze heeft mij niets nieuws verteld...

Daarnaast had ik beide tips óók al van de tandarts gekregen en wist ik het dus wel. Alleen het is erin geslopen, inmiddels stook ik trouw elke avond en poest ik per dag één keer gewoon en één keer elektrisch. Die mondhygiëniste hoef ik nooit meer te zien :D

Helemaal mee eens, is zeker niet netjes!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 14:38

Ik heb een hele nette brief geschreven en binnen een paar dagen had ik de desbetreffende tandarts aan de lijn met de excuses en dat ik het niet hoefde te betalen :D

Al is het maar 30 euro, ben toch blij dat het is opgelost :)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:53

Fijn dat het is opgelost! Ik ga al 5 jaar niet naar de tandarts, dus ik heb er geen last van :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:10

Dat is zeker niet netjes, voor die declaratie had jij gewoon een werkelijke instructie moeten krijgen :) is je tandsteen wel verwijderd? Het kan ook zijn dat ze dat onder die code heeft gedeclareerd

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:39

Ik vind het onbeschoft en schandalig, dat ze het durven!
Dit valt toch gewoon onder service, het is verdorie een antwoord van 5 woorden, dan heb je het over seconden.
En ze durven er niet alleen geld voor te vragen, maar nog meer geld dan voor een reinigingsbeurt. Als je als geld vraagt voor zo'n kort "advies", dan moet je wel de verhouding in de gaten houden.

Ik zou voorlopig niet betalen en een klacht indienen bij de beroepsvereniging.
En dat zou ik hem/haar ook melden. En daarnaast een belletje plegen naar de rechtsbijstandverzekering.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:48

Dus, als je de volgende keer in de tandartsstoel ligt, en de tandarts (ongevraagd!!) een tip geeft hoe je moet poetsen, moet je meteen uitgillen dat je het niet wil weten, en je vingers in je oren stoppen? Wat is dit een pure onzin zeg!
Miiesje, wat had TS dan moeten doen om dit niet te hoeven betalen? Het bovenstaande?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:58

>
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:25

Boras schreef:
En ze durven er niet alleen geld voor te vragen, maar nog meer geld dan voor een reinigingsbeurt. Als je als geld vraagt voor zo'n kort "advies", dan moet je wel de verhouding in de gaten houden.

Dat is normaal hoor .. een goede instructie of uitgebreide voorlichting duurt echt wel even, en is ook een investering op langere termijn :j

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:29

Boras schreef:
Ik zou voorlopig niet betalen en een klacht indienen bij de beroepsvereniging.
En dat zou ik hem/haar ook melden. En daarnaast een belletje plegen naar de rechtsbijstandverzekering.

Ik hoef het niet meer te betalen ;) Zie mijn één na laatste post. Heb een brief geschreven en daarna telefonisch contact gehad dat het inderdaad niet klopte. Excuses zijn gemaakt, maar het blijft dus opletten. Alleen als het advies wordt ingepland en minimaal 10 minuten duurt, mogen ze je ervoor laten betalen. Dat was bij mij overduidelijk niet het geval en ik heb vandaag de credit nota gekregen :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:31

dressagelady schreef:
Boras schreef:

Dat is normaal hoor .. een goede instructie of uitgebreide voorlichting duurt echt wel even, en is ook een investering op langere termijn :j

Ja, maar hier gaat het toch niet om een goede instructie of uitgebreide voorlichting?
En dat is nu juist het punt van ts.