Prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Re: Prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:16

Dat durf ik je niet te zeggen, ik heb er niet naar gekeken de laatste keer :o

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:44

Voor mijn idee was het naaldje met bloedprikken niet dikker dan die van een vaccinatie. Ik heb een paar weken terug toevallig bloed moeten laten prikken en ik ben ook onwijs bang voor naalden, maar het viel me echt voor 100% mee. Nou scheelde het wel dat onze buurvrouw wel wilde prikken voor ze aan haar ronde begon, maar volgende keer ga ik gewoon naar het 'bloedprikuurtje'. Vaccinaties vind ik vervelender, ik heb dan altijd nog dagen last van m'n spieren, maar hier heb ik gewoon een klein blauw plekje aan overgehouden en that's it. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:50

Hier nog een met een prik fobie.. zeker voor vaccinaties en dergelijke.. Heb zelfs wel eens per ongeluk een zuster een gebroken kaak geslagen, raakte in blinde paniek :\ Maar bloedprikken vind ik tegenwoordig no bigdeal meer.. Dat is echt een fluitje van een cent. Zo gepiept!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-12 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:53

Ik ken veel mensen die dat prikje nog erger vinden dan het bloedprikken :D

Gebroken kaak?? :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:59

Ja ik deed het niet expres hoor... zit niet in mn aard..maar raakte in paniek.. Ik moest stil zitten voor de prik, dus ze hielden me met zn drieen vast.. Maar ik was zo bang en in blinde paniek dat ik me los wilde worstelde en op het moment dat mijn arm en vuist(van de spanning) ''los schoot'' kwam zij net met haar hoofd naar beneden en toen was het PATS... := Geen verhaal om trots op te zijn.. -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-12 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:01

Share schreef:
Ja ik deed het niet expres hoor... zit niet in mn aard.. maar raakte in paniek.. Ik moest stil zitten voor de prik, dus ze hielden me met zn drieen vast.. Maar ik was zo bang en in blinde paniek dat ik me los wilde worstelde en op het moment dat mijn arm en vuist(van de spanning) ''los schoot'' kwam zij net met haar hoofd naar beneden en toen was het PATS... := Geen verhaal om trots op te zijn.. -O-

O jee, dat is wel heel heftig := :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:03

Gelukkig heb ik me tegenwoordig iets beter onder controle met dit soort dingen hoor haha ;) Al ben ik nog geen fan van faccinaties..
Maar bloedprikken is nu wel een fluitje van een cent! :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:08

Ik was vroeger heel erg bang voor bloed prikken, ik vroeg dan altijd of ik een "baby naaldje" kon krijgen. Dat was een iets dunner naaldje, dat kreeg ik als kind altijd en toen ik 16 was vroeg ik er nog steeds om :D

Maar als ik nu bloed moet laten prikken, neem ik het liefst iemand mee en daar ga ik dan mee zitten kletsen, kijk gewoon de andere kant op en ondertussen eet ik een pepermuntje. Ik vraag nog wel altijd heel schijterig of die mensen echt wel goed kunnen prikken, haha. Uiteindelijk valt het achteraf altijd hartstikke mee, alleen jammer dat je er een blauwe plek aan overhoud. Maarja, dat is nou eenmaal zo en dat zou wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken ;)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:46

Ik houd ook echt niet van prikken, maar moet elke 2 maand een B12 prik halen bij de dokter en daardoor raak je er snel aan gewend.
Maar die hep. B prik heb ik ook gehad, die vallen echt reuze mee. Idd gewoon aangeven dat je het eng vindt en er niet naar kijken. Wat is persoonlijk fijn vind is wanneer ze aangeven wanneer de prik komt... maar dat is voor iedereen weer anders.
Succes!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:31

Ik was vroeger ook als de doods voor naalden. Als ik weer geprikt moest worden (vaccinatie of bloedafname), hing ik aan de deurpost en kreeg je mij zeker niet mee.
Drie jaar geleden begon ik aan de opleiding voor in het lab en moest ik ook ingeënt worden en zelf gaan leren prikken!! := Daar heb ik dus flink tegenop zitten kijken. Maarja, ik wilde graag die opleiding doen, dus ik ging maar wel. Bij die vaccinatie heb ik flink zitten stressen en noem maar op, maar gelukkig had ik genoeg mensen om mij te steunen erbij. Daarnaast zei ik altijd tegen de prikster dat ze het maar snel moest doen! Was ik er ook weer snel vanaf!
Op verschillende stages heb ik bloed laten afnemen om zelf mijn bloed te kunnen onderzoeken. Daarnaast heb ik pas geleden een tijdje in het ziekenhuis gelopen voor mijn gezondheid en ben ik ook weer vaak genoeg geprikt. Nog steeds vind ik het niet echt leuk en kijk ik ook niet als ik geprikt wordt, maar ik merk wel dat hoe vaker ik geprikt wordt, hoe makkelijker ik er iedere keer mee omga. Al gaat dit beetje bij beetje. Maar ondanks dat heb ik mijzelf pas geleden opgegeven voor bloeddonor!! :D Erg spannend, maar ik heb er zeker zin in!

Dus het kan zeker goed komen! Je wordt ouder en moet vast nog wel een paar keer laten prikken, dus je angst wordt denk ik zeker wel minder. En wees gerust dat het erg normaal is dat je er bang voor bent! ;)

En tja, hoe dubbel het misschien klinkt, maar ik ben als de doods voor naalden en vind het erg leuk om andere mensen te prikken! En het helpt zeker dat ik weet wat bange mensen door maken als ik ze ga prikken! :)

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:37

Het wel even melden van te voren dat zetten ze je op een betere stoel voor het geval dat! en verder vroeg ik mij af welke opleiding je doet? Want als je stages in de gezondheidszorg loopt is de kans aanwezig dat je nog vaker tegen dit probleem aanloopt. Ben zelf verpleegkundige en ben vaak geprikt voor TBC testen. En wil je nooit op reis? want daar heb je ze ook voor nodig. Deste meer reden om een manier voor jezelf te vinden om er niet te druk mee bezig te zijn en het gewoon te doen. Het moet toch. (ben zelf ook bang maar deze instelling helpt mij)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:33

Ik studeer maatschappelijk werk, ga stage lopen in de verslavingszorg :) tbc testen raadden ze ook aan maar daar heb ik vanaf gezien :o

En hep. A heb ik wel voor reizen, hep. B heb ik nooit zo nodig gevonden voor op reis

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:36

Ik heb niet de andere reacties gelezen, dus misschien is mijn voorstel wel dubbel. Zelf ben ik echt panisch als het om prikken/injecties gaat en moet het dan ook niet al te lang van tevoren weten, anders ga ik helemaal flippen. :o Er moet dan ook te allen tijde iemand met me mee. Er zijn wel eens momenten geweest dat 5 man me vast moesten houden, maar gelukkig is dat inmiddels gereduceerd naar 1 persoon. Dat even terzijde, maar hier komt de reden waarom het nu "makkelijker" gaat: ik kreeg namelijk de tip om te vragen om een babynaaldje in plaats van een normale naald. De normale naalden zijn namelijk vrij "dik" en voel je ook (althans, in mijn geval). Een babynaaldje is maar heel dun en daarbij voel je alleen heel licht het aanprikken, maar niet meer dat de hele naald in je lijf zit c.q. eruit getrokken wordt. Sinds ik daar om vraag, hoef ik niet meer een heel arsenaal aan mensen te regelen en is één persoon genoeg. ;) Om heel eerlijk te zijn blijft het een lastig onderwerp voor me, want terwijl ik dit type zit ik al met enorme zweethanden bij het idee, maar wellicht dat dit voor jou ook kan helpen?

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:40

voor mijn studie moet ik ook die 3 hepatitis B entingen en nog een keer bloedprikken. Toen mijn vriendin daarvoor vertelde dat ze altijd flauw viel bij het prikken, kon ik me dat echt niet voorstellen. Totdat ik dus bij de 1e prik zelf bewusteloos op de grond lag :oo sindsdien ben ik superbang, lig er nachten van te voren wakker van in bed := gelukkig ging bij de 2e prik wel alles goed. Nog 2 te gaan brrr. Het ligt er ook wel beetje aan hoe ze prikken volgens mij. De 1e keer voelde ik m echt heel diep gaan, echt heel pijnlijk. De 2e voelde ik amper.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:47

Ik had prikangst, nu in 1,5 jaar 36 prikken erop heb zitten... Is de angst volledig verdwenen :D geen kleffe handjes meer, geen 'ik wil hier weg!' maar ik maak zelfs een gezellig praatje! Zelfs bloedafname vind ik geen probleem meer, terwijl ik er 2 jaar terug zelfs nog bij moest gaan liggen := (en ik ben wel eens tussen de planten geprikt voor een griepprik omdat ik ze mee trok := )
Dat is ook mijn tip, praat met de prikmensen of zing een liedje in jezelf :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-01-12 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:47

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:48

Als iets geen pijn doet is het wel bloedprikken!

Ik heb ooit eens een prik in de onderkant van m'n voet gekregen (voor verdoving) en dat is een van de gevoeligste delen van je lichaam en dat deed ZEER.... ik heb een hoge pijngrens, maar ik barste spontaan in huilen uit!!! toen heb ik ook een tijd even prikangst gehad, moest de griepprik krijgen (normaal nooit, maar m'n moeder lag in 't ziekenhuis en.. nouja lang verhaal) en ik was bijna weggerent :+

Tegenwoordig ben ik bloeddonor en doneer ik zo'n 3x per jaar bloed en zit ik dus zo'n 10 min. met een naald in m'n arm. Ben hélemaal compleet over die 'angst' heen! Bloedprikken voel je namelijk écht niet, ik kijk wel altijd de andere kant op omdat ik 't geen prettig gezicht vind, maar pijn doet 't hélemaal niet, die naald zit een beetje ongemakkelijk, maar dat heb je niet met bloedprikken, je hoeft er namelijk geen 10 min mee te zitten :+

Nog even een voorbeeldje, paar maanden terug gaatje in m'n tanden, dus naar de tandarts om te laten vullen, moest verdoofd worden, dus een prikje. Nou, held als ik ben, dacht ik no problem, ik ben dat gewent! kom maar op met die naald, het was een 'klein naaldenprikje'.... nou, amehoela!!!! geef mij die grote naald maar voor 't bloedprikken.... want dat deed ZEER......

Enne.... ik wil je nu niet bangmaken maar dat bloedprikken dat doet écht géén pijn!!! je voelt het niet eens echt niet!

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:51

Ik meld me! Ik ben ook echt ontzettend bang voor naalden.. Ik moet het ook niet al te vroeg weten, want dan word ik gek en wil ik het liefste vluchten. Een jaar of 2 geleden zat ik met mijn vingers tussen de auto deur, met als gevolg: bloeduitstorting onder 2 nagels. Eentje was zo erg, dat er een gaatje in mijn nagel gebrand moest worden. Toen ik dat te horen kreeg, was het 'uh, houdoe he' en wilde weg. Ze moesten me met 3 man vast houden.. Maar het gekke aan alles is, ik heb stage gelopen op een hengstenhouderij en mocht soms ook merries spuiten. Ik vond het zelfs leuk om te doen! Op de boerderij vind ik het ook leuk om een varken of koe te mogen spuiten (al heb ik wel moeite als ik ze met een wat dikkere naald moet spuiten, dan beeld ik me in dat ik het ook 'voel'), maar als ze bij mij moeten spuiten, vind ik het doodeng!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:52

Ik heb ook een fobie voor naalden. :j Vorig jaar moest ik ook bloed laten prikken en dat was echt geen pretje.. :n Prutserige assistente die niet goed in m'n ader kon prikken en daardoor eerst 10x met die naald in m'n arm zat te prikken voordat ze 'm eindelijk had. :\ En ik werd er heel erg misselijk van, het duurde laaang. |o Ik wens je veel succes! :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:56

Oh niet van die angstverhalen gaan vertellen mensen... nouja, die van mij is ook een 'angstverhaal' mbt naalden, maar ik wil alleen duidelijk maken dat bloedprikken geen pijn doet daarmee.

Meid, kijk gewoon de andere kant op, dan heb je 't waarschijnlijk niet eens door. Neem iemand mee die dan aan die kant zit waar je mee kan praten :j

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:58

ik ben er ook heel erg bang voor, ik heb een keer pfeiffer gehad en toen moest ik best vaak bloedprikken. Wat een hel was dat zeg, ze kunnen bij mij de aders ook nooit vinden dus prikken ze eerst 5x mis :7

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:59

Ik kan nu precies aanwijzen waar ze moeten prikken en met welke naald, dat scheelt wel! Kans op mis prikken is daardoor nihil :)
Zo heb ik er zelf ook nog wat controle over.

(nee, anderen prikken lukt mij echt niet. Als ik een blaar moet doorprikken bij iemand krijg ik al kippenvel haha, zo'n held ben ik ook weer niet :') als ik iemand zie spuiten op tv, bv drugs kijk ik echt weg := )

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:06

Ik heb ook mega prikangst maar het gelukkig de afgelopen jaren wel naar een wat normalere angst over kunnen zetten. Voorheen als er werd gezegd dat ik ergens voor geprikt moest worden, werd ik al helemaal panisch. Nu zou ik er ook niet blij van worden, maar met de juiste voorbereiding wel enigszins normaal erheen kunnen (zonder flauwvallen of hyperventilatie :D).

Tip 1: neem iemand mee, bij voorkeur iemand waarbij je je volledig op je gemak voelt, en zorg dat als er geprikt wordt, jij met diegeen het over iets heel erg leuks hebt
Tip 2: geef van tevoren aan dat je prikangst heb, ze houden hier dan echt goed rekening mee :)
Tip 3: stel jezelf een beloning in het vooruitzicht ( eindelijk die schoenen die je al zolang wil ;))
Tip 4: plan het in de ochtend, hierdoor hoef je er niet tegenop te zien
Tip 5: zorg dat je goed gegeten hebt (tenminste, als je niet nuchter hoeft te prikken)
Tip 6: probeer het te relativeren: dit zal zeker niet de laatste keer zijn dat je moet prikken, er zijn mensen die veel ergere dingen ondergaan dan een prikje, etc.

Dit zijn dingen die mij erg geholpen hebben, hopelijk heb je er wat aan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:14

Corelli schreef:
Utixo schreef:
Ik heb ook ontzettende angst voor naalden en ziekenhuis onderzoeken. Met bloedprikken hebben ze 2 mensen nodig om mijn arm vast te houden. Mensen die de angst niet hebben zegen vaak gekscherend dat ik me niet zo moet aanstellen, maar de angst overwint alles. Als je bloed moet prikken, geef je angst van te voren aan, dan kunnen ze zorgen voor assistentie. Succes!

Waarom moet je zo worden vast gehouden, heb je vluchtdrang?

Neuh, van angst trek ik eerst mijn arm terug, en vervolgens ga ik lopen meppen :+. Kan er niets aan doen, gebeurt vanzelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:15

O, ja vergeten; geef aan dat je bang bent :j