Waar wonen met zorg voor chronisch zieke? (kanker)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:10

Een traplift een optie?? en verdere beugels in huis?
En zoals degene hiervoor mij zei, ik werk ook in de thuiszorg en komen vaak in huizen met 2 verdiepingen en dat gaat prima:)

Nuage

Re: Waar wonen met zorg voor chronisch zieke? (kanker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:12

Een traplift zou misschien kunnen, al heb ik daar ook hele sterke twijfels bij. Maar daar moet ik me over laten voorlichten. De trap naar boven is ook erg smal en steil namelijk en de muurtjes zijn niet al te dik en sterk. Dus of je daar zo'n zware constructie aan kunt hangen zonder per ongeluk de muur naar de muren door te breken... weet ik niet :=

En ook daarvoor geldt weer, wordt dat ook weer kosteloos hersteld?

Klinkt misschien stom hoor, maar als ze wel uiteindelijk verhuisd (of erger... ) dan moet het huis compleet in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:15

Dat is idd vervelend maar echt hoor die mensen komen in zoveel huizen dat er echt wel oplossingen zijn! Laat ook eens via de huisarts of thuiszorg een ergo therapeut thuis langs komen zodat ze samen kunnen kijken voor eventuele oplossingen :)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:15

Misschien een iets te drastische oplossing maar kijk ook eens naar een hospice vergoed vanuit de awbz. Als ze toch thuis wil blijven is het misschien een optie naast het hoog-laag bed om te kijken naar een echte slaapbank. Mijn tante ligt ook erg veel beneden en heeft daar een leuk slaapbankje neer gezet die gewoon echt een bank lijkt maar het zelfde comfort bied als een bed.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:22

Een hospice dat is toch voor de laatste fase in je leven? Dat is gelukkig nog niet aan de orde, en wanneer dat wel zo is dat is totaal niet te voorspellen. Mijn schoonmoeder was bij de diagnose in aug 2009 al opgegeven en kreeg nog wel behandeling om tijd te rekken. We zijn als de wiederweerga op vakantie gegaan met haar en zijn zelf in mei 2010 getrouwd zodat ze daar nog bij kon zijn. En verdomd, er kwam een experimentele behandeling vrij waarvoor patienten over een specifiek gen moesten beschikken, en zij had dat gen! Ze blijft even ziek, en beter worden zal ze niet, maar we zijn dus al bijna 2,5 jaar verder en ze is er nog steeds hoor! Going strong :) Ik heb al vaker gedacht dat ze niet lang meer had, maar voor ik het wist had ze er weer een jaar bij geplakt. Ongelooflijk wat dat betreft.

Wat ze nu nog doet is: boodschappen op haar scootmobiel (alles duurt wel eindeloos maar het lukt haar wel) en met de taxi 1x in de week zwemmen in het ziekenhuis, ze gaat nog op visite bij mensen, etc. Maar haar jas uitdoen is een crime, dat lukt haar bijna niet. Komt doordat ze veel pijnklachten heeft. Dus ze heeft echt wel hulp nodig omdat ze zo slecht loopt en een slechte balans heeft, maar echt verpleegt worden is gelukkig nog niet nodig.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:22

Traplift kan ook best bij een smalle trap, wil je er lopend langs kun je de stoel inklappen. Ik lees in het begin ergens dat er een huishoudelijke hulp is als die er via de thuiszorg komt. Kun je die gewoon even bellen, misschien dat zij zelfs nog een spoed indicatie voor je kunnen regelen. Er is heel veel mogelijk in de thuiszorg, mocht het zo ver komen is er ook intensivieze zorg dan komt er vaker een verpleger en kunnen ook snachts controleren. Zo hoeft ze niet uit huis.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:34

Je zult idd eerst t CIZ moeten gaan bellen zodat er een indicatie komt.
Op basis van die indicatie kan je dan verder kijken naar welke opties er zijn voor haar.
http://www.ciz.nl/

Je kan wel van alles bedenken maar straks kan dat toch niet omdat ze er geen indicatie voor krijgt of juist een hogere/zwaardere indicatie

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:54

Nuage schreef:
Een traplift zou misschien kunnen, al heb ik daar ook hele sterke twijfels bij. Maar daar moet ik me over laten voorlichten. De trap naar boven is ook erg smal en steil namelijk en de muurtjes zijn niet al te dik en sterk. Dus of je daar zo'n zware constructie aan kunt hangen zonder per ongeluk de muur naar de muren door te breken... weet ik niet :=
.

een traplift komt niet aan de muur te hangen maar zit op een soort rails wat op de trap bevestigd is.
maar ik denk niet dat ze een traplift toe gewezen krijgt. ze kijken ook naar de levensverwachting en als die niet al te lang meer is dan vinden ze het al vaak te duur.
hier heb ik een mw. gehad van halverwege 50 met een hersentumor. ze kreeg geen traplift omdat ze te jong zou zijn en omdat ze nog maar een paar maanden te leven had. ze heeft hem toen zelf aan moeten schaffen.

over het beneden slapen en het wassen:
mensen die beneden slapen die wassen wij in de keuken of met een bak water en dan op bed wassen. willen ze een keer douchen en kunnen ze de trap goed op zonder gevaar dan gaan we mee naar boven. maar alleen als het zonder valgevaar is want anders zeilen er i.p.v. 1, 2 mensen naar beneden als het misgaat.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:03

Tieme schreef:
Nuage schreef:
.

een traplift komt niet aan de muur te hangen maar zit op een soort rails wat op de trap bevestigd is.

hier duidelijk te zien
Afbeelding

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 00:17

Ohja ik zie het :j Wel logisch eigenlijk nu ik erover nadenk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:02

Nuage schreef:

En ook daarvoor geldt weer, wordt dat ook weer kosteloos hersteld?

Klinkt misschien stom hoor, maar als ze wel uiteindelijk verhuisd (of erger... ) dan moet het huis compleet in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht.

Is het huis gehuurd van de woningstichting? Die hebben vaak afspraken met de gemeente dat aangepaste huizen in de aangepaste staat blijven, zodat wanneer er weer iemand een aangepaste woning nodig heeft, er één beschikbaar is. Dus het is zeker niet zo dat je het dan weer in de originele staat terug moet brengen. Nogmaals: neem contact op met de gemeente, die zijn verantwoordelijk voor dit soort zaken.

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:34

Mijn moeder heeft een tijd lang met aanpassingen in huis geleefd (badkamer/slaapkamer beneden gemaakt, traplift etc.). Toen dat ook niet meer ging is ze verhuisd naar een fokus woning. Dit zijn aangepaste woningen, waarbij wel assistentie wordt verleend, maar de bewoner zelf zegt hoe/waar/wanneer. Er is altijd hulp als het nodig is (mensen zijn aanwezig in het gebouw), maar je houdt wel je privacy en regie. Voordeel hiervan was ook dat er meer jonge chronisch zieken zaten (moeder woonde in Zoetermeer, maar zijn woningen in meerdere steden). http://www.fokuswonen.nl/

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:27

Het huis is van de woningstichting :j Het zijn hele oude huizen die sowieso binnenkort compleet gerenoveerd moeten worden en dan moet iedereen er ook tijdelijk uit. Maar dat gebeurt volgend jaar pas. Geen idee dus of ze nu al zouden investeren in zo'n woning waarbij volgend jaar weer een berg veranderd moet worden. Maar als ik het niet vraag zal ik het nooit weten natuurlijk :)

Bedankt voor de tip over fokuswonen! Die kreeg ik ook via de PM en dat is zeker iets wat we gaan nakijken. Ze hebben zelfs woningen vlakbij mijn schoonmoeders huis beschikbaar! Het enige wat ik me afvroeg is of dit ook voor mensen als mijn schoonmoeder is, of meer voor gehandicapten die hulp nodig hebben bij het dagelijks leven maar niet.... tja.. stervende zijn zeg maar.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:36

Als je schoonmoeder niet beneden wil slapen dan kan je ook altijd nog een postoel lenen zodat ze 's nachts niet de trap af hoeft .
Dit heeft mijn moeder ook gehad toen ze met de chemokuren bezig was ,'s morgens kwam de thuiszorg om mijn moeder te helpen en die leegden dan gelijk de postoel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:41

Ook een goeie Snowgirl38! Dat ga ik ook bespreken met haar. Dan moet ze alleen wel de thuiszorg ook hebben tzt uiteraard. Maar dat moet sowieso gebeuren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:47

of een toilet boven met een sanibroyeur

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:48

Thuiszorg aanvragen en die laten nadenken over hulpmiddelen die er tzt nodig zijn.
Dan hoef jij je hoofd daar niet over te breken ;)
Kan jij het uit handen geven en je bezig houden met de echt belangrijke zaken, het emotioneel ondersteunen van je schoonmoeder. Ik denk dat dat al genoeg energie van je neemt..
Zoek een goede organisatie in de buurt, ga zeker vergelijken welke het beste bij jullie zou passen. :j
Heel veel sterkte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 01:04

Nuage schreef:
Het huis is van de woningstichting :j Het zijn hele oude huizen die sowieso binnenkort compleet gerenoveerd moeten worden en dan moet iedereen er ook tijdelijk uit. Maar dat gebeurt volgend jaar pas. Geen idee dus of ze nu al zouden investeren in zo'n woning waarbij volgend jaar weer een berg veranderd moet worden. Maar als ik het niet vraag zal ik het nooit weten natuurlijk :)

Neem contact op met de woningstichting of er een geschikter huis is gezien de situatie. Als je moeder zo sterk blijkt kan het best dat ze er anders nog zit als er gerenoveerd gaat worden en ze kunnen haar onder deze omstandigheden niet in elk willekeurig leegstaand ander huis van hen stoppen.

Trouwens lang niet alle aangepaste huizen blijven aangepast. Zat plaatsen waar alles er uitgesloopt wordt en op de schroothoop beland, aangezien veel van die trapliften niet overplaatsbaar zijn naar ander huis (allemaal maatwerk nl).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:19

Nou word net gebeld ze durft niet meer alleen thuis te zijn, durft niet meer te lopen. Ze komt nu dus hierheen (we gaan haar ophalen) en we hebben morgen vrij genomen in de hoop met spoed iets te kunnen regelen. Iemand tips over waar ik morgen begin met bellen? Ik dacht zelf de gemeente of thuiszorg? Wil met spoed (hoge spoed) thuiszorg regelen voor haar en dan tegelijk zoeken naar nieuwe woonruimte met zorg.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:27

Huisarts inlichten en vertellen van de nood...
En eigenlijk niet in huis nemen want dan gaat men er van uit dat dat een goede oplossing is...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:33

Morgen brengen we haar weer naar huis overdag. Alleen de nachten is ze hier. Overdag kan ze hier niet alleen zijn met 2 grote honden, dat is nog gevaarlijker. Maar wij werken allebei fulltime dus is niet te doen op lange termijn.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:42

Maar je huis arts moet je kunnen helpen dan wel met een spoed indicatie dan wel een nood bed indicatie in een bv verpleeghuis...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:50

Oke dan begin ik daarmee morgen :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:11

Pfoe... Nog voordat ik haar kon ophalen word ik net gebeld dat ze in de gang is gevallen en de politie het raam er uit moest tikken want ze kwam niet overeind. Ga haar dus nu meteen halen dit gaat geen seconde langer meer..

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:21

Pff heftig hoor, ik hoop dat je een fijne oplossing kunt vinden voor haar!