Wanneer heb jij een bril/lenzen gekregen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:53

Ik kreeg een bril toen ik 2 was. Wat mijn sterkte toen was weet ik niet, maar keek toen al wel scheel. De laatste jaren is mijn sterkte niet veel veranderd. Het schommelt een beetje tussen de 3,50 in, vergeet steeds of dat min of plus is. Vroeger heb ik vaak van die grote plakpleisters op mn ogen gehad icm met de bril. Sinds een jaar is mijn zicht ineens met 10% achteruit gegaan, maar dit blijkt niet aan mn sterkte te liggen. Weet het precieze er niet van, maar zie sindsdien minder scherp. Wel valt het mij op dat ik de laatste jaren minder scheel kijk. Heb daar trouwens ook nog een operatie aan gehad op mn 4e.
Heb altijd al een bril gehad. In groep 8 ben ik eens lenzen gaan proberen, maar dat vond ik ook niet fijn. Het dragen van een bril ben ik ook enorm zat, dus misschien ga ik weer lenzen proberen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:56

Ik heb op m'n 9e een bril gekregen met -3 (zag dus echt geen drol) . Inmiddels 4 brillen, 13 jaar en nog wat minnetjes verder zit ik nu op m'n 5e bril met -5,5 (rechteroog) en -5 (linkeroog). Tevens heb ik sinds 2 jaar lenzen (eerst daglenzen, nu twee-weekse lenzen).

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:35

Omdat ik niet ging lopen....ook niet toen ik al twee jaar oud was ging het balletje gaan rollen en daar liep ik al op mn tweede levensjaar met een bril op mn neus, kaliber jampotglazen.
Op mijn tiende kreeg ik lenzen. Dit viel helemaal niet mee maar hoe dan ook het zou me lukken. Dat is ook gelukt. Want als ik zoiets in mn hoofd heb....zit het niet in mijn tenen.

Op mijn 23e heb ik implantlenzen gekregen. Dit met de opzet dat ik me zonder mijn lenzen beter zou kunnen redden en uiteindelijk met extra contactlenzen beter zicht zou krijgen. Er is +10 sterkte ingezet wat inhoud dat ik nu nog +/-2.50 en een flinke cilincer overhoud aan beide ogen. Dit is nu vijf jaar geleden en inmiddels gaat het de goede kant op. Het is echt heel moeilijk om qua pasvorm en sterkte goede lenzen te vinden doordat de voorkant van mn oog niet glad is zeg maar. Beetje heuvelig. Dit heeft bij mij enorm veel pijn veroorzaakt, vergelijk het met marathon lopen op te krappe schoenen, maar doordat k nu zachte lenzen zonder sterkte (fungerend als soort kussentjes) met daarop de contactlenzen (die de pijn veroorzaken) krijgen nu alle oogspieren wat rust en gaat het de goede kant op.
Veel mensen zeggen jeetje dat je het volhoud....zet toch een bril op je neus! die begrijpen er dus echt niks van....
Maar dat is dus iets wat ik echt een verschrikkelijk iritant ding vind....en ik heb 13jr lenzen gehad wat goed ging....en me niet laten opereren om vervolgens de rest van mijn leven met een bril te moeten lopen terwijl ik weet dat het zicht met lenzen beter zal zijn en dus de kwaliteit van peven zal verbeteren.
Ik heb het laatste jaar veel afgezien en pijn gehad en ik ben er nog niet maar het gaat nu de goeie kant op gelukkig. Inmiddels zit ik bij het LUMC.....als ze het dáár niet meer zouden weten.....weet ik het ook niet meer. Maar voorlopig geloof ik erin dat ze daar me echt kunnen helpen.

Tja ogen..... Maar ach er zijn ergere dingen!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:37

Ik heb sinds 2 jaar lenzen, had toen -2 (nu nog steeds). Nu draag ik ze nog eigenlijk nooit, de wazige wereld bevalt mij beter denk ik :')

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:44

Ik heb sinds mijn negende een bril, met welke sterkte ik begon heb ik geen idee meer van. Inmiddels heb ik links min 5,25 en rechts min 4,75. Met links een cylinder, wat meteen ook mijn luie oog is. Ik heb lenzen geprobeerd, maar die gingen steeds in de littekens in mijn ogen zitten wat niet prettig aanvoelde ( ben 2 keer aan mijn ogen geopereerd)
Als ik ga zwemmen ( draag ik wel lenzen) is het wel een stukje minder omdat mijn ogen dan vochtiger zijn, ik hem ook vrij droge ogen.

Ik draag dus altijd een bril, hoor van veel dat ik ook een brillenhoofd heb en eigenlijk vind ik het zelf ook wel leuk staan. Ik heb dus inmiddels ook twee brillen.
Een leuke bril vinden is alleen wel een probleem omdat met mijn smalle hoofd veel brillen al snel te breed zijn. Gelukkig hebben ze inmiddels ook leuke kinderbrillen en die passen wel beter bij mijn hoofd. Daarnaast ziet niemand dat ik een kinderbril op mijn hoofd heb. :D

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:04

Ik heb al een paar jaar een bril. Eerst met een kleine sterkte -0.50 en -0.75 geloof ik. Maar nu zit ik op de -1.75 Draag sinds een jaar mijn bril iederedag maar als ik ging paardrijden ging hij altijd af. Als ik mijn cap op deed ging die bril soort van vliegen dus dat werkte niet. Heb nu sinds een paar dagen (zachte) lenzen en ik moet zeggen dat dat toch wel heel handig is! Dat ik daar nooit eerder aan gedacht heb :+ Ik zie er ook nog eens veel beter door heen, alles is veel scherper! Het lukt me nog niet om de lenzen lang in te hebben maar dat moet vast wennen.. Na 3/4 uurtjes voelt die lens heel droog aan en is het net of hij bij het knipperen iedere keer mee schuift. Het voelt ook vervelent aan dus dan gaan de lenzen uit en komt de bril weer op. Als ik ze eruit haal zijn ze ook heel droog (of is dat normaal?) Morgen avond moet ik voor controle.

Lous

Re: Wanneer heb jij een bril/lenzen gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:08

Dat ze heel droog kunnen zijn is normaal. Als je voelt dat het heel droog wordt in je oog kun je ook even een paar druppeltjes lenzenvloeistof in je oog druppelen.
Ook is het zo dat de ene lens op het ene oog beter zuurstofdoorlatend is dan de andere lens op een ander oog. Even naar de opticien voor meer info over verschillende lenzen is dus een goede optie. :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:15

Dat is idd wel een handige tip, even wat lenzenvloeistof in je oog druppelen. Morgen heb ik controle, dan hoor ik vast welke opties er allemaal zijn of dat ik er gewoon aan moet wennen.

Rijden jullie ook paard met lenzen in? Nemen jullie het lenzenbakje ook altijd mee tijdens het rijden?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:16

Ik kwam er pas achter dat ik slecht (L: -1,25 R: -0,75) kon zien toen ik een jaar of 11 was. Ik kreeg toen een bril, maar vond dat vervelend en deed die dan ook nooit op. Bij hoge uitzondering als ik de ondertiteling niet kon lezen. Nu draag ik sinds 3/4 jaar daglenzen omdat ik zeer gevoelige ogen heb. Mijn lenzen moeten zelfs speciaal besteld worden uit het buitenland. :+ Hierna is er trouwens wel een hele wereld voor mij open gegaan. Jeetje! Ik wist niet dat alles er zo scherp hoorde uit te zien. :') Ik ben voor het laatst gemeten op L: -2 en R: -1.50 met cilinder.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:21

Jeetje Floortje2002 wat een verhaal :(:) Hopelijk gaat het alleen nog maar de goede kant op in de toekomst.

Ik had een bril vanaf mijn 19e. Bij autorijles moest ik iedere keer aan mijn autorijleraar vragen hoe de weg nu liep :o . Hij stuurde me naar een opticien en daar bleek -1,75. Erna altijd een bril op met autorijles en TV kijken. Na een paar jaar overgegaan op lenzen tot ik ze niet meer kon verdragen en een paar jaar terug naar volle tevredenheid laten laseren :D . Toen zat ik op -3,5, dus zonder iets zag ik alles wazig.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:34

Ik heb nu 4 jaar lenzen, ik zat altijd achteraan in de klas en kon inderdaad het bord maar moeilijk lezen en dat zorgde ook voor hoofdpijn. Ik heb maar -1 en -1.25, maar das wel genoeg voor hoofdpijn in zo'n geval..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 04:10

Sinds mijn 16e ofzo heb ik lenzen.

Eerst was ik natuurlijk eigenwijs en dan verberg je een beetje dat je slechte ogen hebt (want een bril is stom, lol). Maar als je steeds dichter op de TV gaat zitten om de ondertiteling te lezen en je het schoolbord niet meer kan lezen dan moet je er toch maar eens aan geloven. Toen was het dus ook meteen -3,5 bij de opticien (zonder lenzen zag ik maar iets van 30% ofzo).

Sindsdien gaan mijn ogen nog wel langzaam achteruit, maar ik kan tenminste weer alles zien!

Als mijn sterkte nu een tijd stabiel blijft zou ik mijn ogen graag laten laseren en dan ben ik helemaal klaar.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 06:37

Mijn eerste bril kreeg ik met c.a. 8 jaar , daarna werden de ogen heel snel slechter .
Denk dat ik met een jaar of 18/20 mijn eerste contactlenzen kreeg , ik zat toen op -8 .
In 2004 heb ik me laten laseren ben toen van -8,25 naar zonder lenzen/bril kunnen zien gegaan . *\o/*

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 07:02

Ik kreeg mijn eerste bril op m'n 10e of 11e. Ze merkte op school dat ik niet meer kon lezen wat er op het bord stond, dus werd vooraan geplaatst. Toen zijn we maar zo snel mogelijk naar de opticien gegaan. Heb tot mijn 14e een bril gehad, en ben nu over naar lenzen. Heb nu -2,5 rechts en -2,0 links.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 07:24

Ik heb nu bijna een jaar een bril (beide ogen -0.75)
Ik kwam erachter toen ik het schoolbord niet meer kon lezen.(en ik alles dus van mijn vriendin over ging schrijven)
Ik had vooral last bij een wit glimmend bord met rode en blauwe letters
Toen heb ik voor de grap een bril van een vriendin opgehad (-1), en zag ik ineens veeeel meer. :+
Dus toen maar eens een afspraak bij de opticien gemaakt. ;)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 07:58

Ik kreeg een bril toen ik een jaar of 11 was... had toen -1.50 links en -1.75 rechts....Is denk ik zo langzaam gegaan dat je het als kind niet doorhebt dat je minder ziet dan de rest. Mijn moeder kwam erachter toen er op school wat van werd gezegd, ik kon namelijk geen antwoord geven op vragen van het bord als ik achterin zat!
Nu heb ik links -6.25 en rechts -7.00 en een cilinder. Heb elke dag een bril op, heb ook maandlenzen, maar gebruik die vooral voor gelegenheden :P ik ben erachter gekomen dat het met de paarden enzo niet echt fijn voor mijn ogen is, en ben te lui om na school of werk mijn lenzen om te wisselen :P

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:00

Ik heb een bril gekregen toen ik 13-14 jaar was. Enkele jaren later naar lenzen overgestapt. Ik had toen -1.75 en -1.50. Nu 16 jaren later heb ik nog steeds dezelfde sterkte. Ik hoop dan ook dat het zo blijft, want als ik het hier zo lees van sommigen...

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:20

Ik ben aan de bril gegaan toen ik 8 was. Ik zag geen vlammetjes of lampjes meer, maar sterretjes :+
Er ging een wereld voor me open toen ik mijn bril kreeg! Toen ik 14/15 was mocht ik eindelijk lenzen :D
Geen idee waarmee ik begonnen ben, iets van -1 ofzo?
Inmiddels zit ik met allebei op -6 waarbij nog een cilinder bij mn rechteroog.
Die cilinder heb ik nu pas een jaartje :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:28

Ik heb sinds groep 6 een bril, begon bij -.50 en is ondertussen iets van -5 beide. Ik ging elk halfjaar/jaar wel naar de brillenwinkel omdat ik merkte dat ik niet helemaal goed meer zag, en ben toen nog eens naar de oogarts geweest, maar t was geen afwijking, gewoon aangeboren.. Mijn moeder had -6 voordat ze zich had laten laseren en mijn vader ook zoiets, dus het zit er wel in ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:23

Pfoeh Floortje2002, dat is wel naar zeg! Kan me voorstellen dat je toch hebt doorgezet maar ik vind het wel knap van je :j Mijn oogafwijking is nogal ingewikkeld maar ik ben in het LUMC ook erg goed geholpen.

Misschien een beetje off topic maar ik zie zoveel luie ogen voorbij komen.. Kunnen jullie iets zien in die 3D-plaatjes waarbij je blijkbaar een cross eye trick moet doen, zoals deze: http://i25.tinypic.com/o7ou3c.gif ?
Ik zie daar echt niets in, vroeg me af of dat komt door mijn luie oog of gewoon omdat ik een beetje incapabel ben :P

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:28

Ik had constant hoofdpijn, echt al jaren. Nooit wat achter gezocht eigenlijk, maar mijn schoonmoeder zei 'Doe je rechterhand eens voor je oog'.
Kon nog niet eens de ondertiteling van tv lezen. :o

Dus op naar de oog arts, testen doen.. Die meneer stond er niet gek van te kijken dat ik zo'n hoofdpijn had. :D
Mijn rechter oog is 100 % goed, links is de afwijking: + 2.50 cylinder - 1.75

En nu heb ik voor mijn linker oog 1 lens en is de hoofdpijn ook verdwenen.
Als ik mijn lens 's avonds uit doe dan lijkt het alsof ik super scheel kijk, en voor de grap met 1 oog wat proberen te pakken gaat ook finaal de mist in door de cilinder afwijking.

Ondanks dat ik maar 1 slecht oog heb, is het geen lui oog. Hij doet wel gewoon mee volgens de oogarts.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:36

Ik kreeg een bril in groep 4. Bleek toen -2,50 te hebben :+
Op mijn 16e kreeg ik lenzen. En inmiddels zit ik op sterkte -7.00 rechts en -6.50 links.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:02

Ik heb (nog) helemaal niks
Dacht dat mijn ogen slecht waren meting laten doen beide ogen -0.25
Maar heb het idee dat ze wat achteruit zijn gegaan
Maar wacht er nog even mee
Want weet als je eenmaal aan lenzen/bril zit je ogen alleen nog maar meer (sneller) achteruit gaan en dan blijf je bezig...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:08

goh ik zou het niet precies meer weten. Ik denk dat ik een jaar of 7/8 was toen ik een bril kreeg, alleen gingen mijn ogen zo hard achteruit dat ik ieder half jaar nieuwe glazen moest.
Toen ik 11 was kreeg ik harde lenzen, omdat ze hoopten daar de vervorming van mijn oogbol, en dus de achteruitgang van mijn ogen te kunnen beperken.
Ik heb nu sinds een aantal jaar zachte lenzen, ben nu 37 en zit op -10,75. Voor het gemak zeg ik meestal maar -11.
laatst had ik last van overwear, dus te veel en te lang mijn lenzen gedragen, mijn ogen accepteerden geen lezen meer. moest ik verplicht met mijn oude brilletje op die ook niet meer op sterkte is. en nee wat denk je
valt dat ding van de wastafel. glas (kunststof) kapot.
nee voelde me toen echt enorm gehandicapt en ben super blij dat ik nu mijn lenzen weer gewoon in kan.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:12

:wow: -11!!! :wow: Ik vraag me dan altijd af hoe iemand ziet zonder bril/lenzen. Zoiets? :oo

Afbeelding