Lenzen, alle voordelen en nadelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:21

Ik heb maar 1 bril voor een flink aantal jaren. Lenzen moet je telkens opnieuw kopen.
Als een lens valt, kan je gaan zoeken (en soms niet meer vinden). Bril vind je direct :P
Met bril kan je makkelijker op/af naar wat je zelf fijn vind. Lenzen heb je altijd in en haal je er niet zomaar uit.
Maar een bril wordt snel vies en is lastiger schoon te maken (vegen ed) dan lenzen.
Bij sommige mensen staat geen bril leuker dan wel bril (al is dat een flutargument).

Mijn reden om geen lenzen te nemen: ze kunnen mijn sterkte + cilinders niet in een lens stoppen :D

marlies85

Re: Lenzen, alle voordelen en nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:07

Ik ben sinds een week een setje maandlenzen op proef omdat ik ook twijfel :)
Ik zie echt veel beter met lenzen dan met een bril := alleen krijg ik in de loop van de dag een beetje droge ogen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:14

@ tessa, als je bril goed past dan blijft hij gewoon zitten. En ik weet niet hoe vaak jij hard met je hoofd schudt op een dag x). Alleen moet je af en toe de pootjes weer goed laten buigen (dat wat achter je oren zit buigt na een tijdje een beetje terug) maar dat kan meestal gewoon gratis bij je opticien

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:14

marlies85 schreef:
Ik zie echt veel beter met lenzen dan met een bril := alleen krijg ik in de loop van de dag een beetje droge ogen.

Dan is je bril niet meer op sterkte denk ik!

Voor mij is een nadeel dat ik lenzen gewoon niet in krijg bij mijn linker oog, daar doe ik 1,5 uur over omdat ik een behoorlijk ernstige hoornvliesbeschadeging heb gehad en mijn oog dus weg draait.

Iets anders is dat ik met lenzen in niet tegen de verwarming van bussen en treinen kan, krijg ik hele zere droge ogen van.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:48

Ik vind lenzen echt een verschrikking. Heb ze een half jaar gehad maar echt :n Stof van de paarden gaat irriteren, ogen tranen, indoen/uitdoen kost iedere keer weer even tijd. Doe mij maar een bril :j Opzetten en afzetten kost 1 seconde :P En die paar keer dat ik ga zwemmen doe ik dan wel daglenzen in.
Het argument dat je met lenzen mooier zou zijn vind ik echt onzin. Ik heb zelf een half jaar lenzen gehad maar kon niet aan mezelf wennen. Vind mezelf juist mooier met bril en dat hoor ik van meer mensen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:50

Alleen maar voordelen, het is mooier vind ik, voelt er niks van en je kan er gwn mee zwemmen, douchen etc

astra4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:50

Ik draag inmiddels al 26 jaar lenzen. Ik begon met harde lenzen; daar had ik vaak last van. Ik voelde ze altijd duidelijk zitten in mijn oog. Ook dreven ze af en toe wat heen en weer op het traanvocht...vreemd gevoel. Het voordeel van harde lenzen is wel dat ik daar scherper mee zie.
De meeste ervaring heb ik dus met zachte lenzen. Tegenwoordig is er enorm veel keus, dus er is voor bijna iedereen wel een fijne lens te vinden. Zelf draag ik tegenwoordig maandlenzen, extra zuurstofdoorlatend. Thuis draag ik wel vaak een bril. Uit gemak, en ook zie ik nu eenmaal scherper met mijn bril. Dit komt omdat ik een cilinderafwijking heb, en ik heb geen cilindrische lenzen.
Nog 2 extra voordelen die ik ervaren heb:
Ik heb vrijwel geen last van tranende ogen als ik uien snij
Ik heb vrijwel nooit last van sigarettenrook als die in mijn oog waait

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:12

Ik heb nu ongeveer driekwart jaar lenzen en vind het ideaal.
Maar ik gebruik er altijd een bril naast. Als ik vrij ben, draag ik geen lenzen.
Zo gaan de lenzen ook weer langer mee :Y)
Ik werk in de horeca en vooral als het warm is, is een bril niet fijn.
Ik heb nooit ontstoken ogen gehad, wel had ik in het begin de standaar lenzen en die voelde ik constant zitten.
Nu heb ik lenzen die extra zuurstofdoorlatend zijn, en die voel ik niet zitten.

Ik heb een collega, en die kan totaal niet over lenzen, welk merk ze ook gebruikt...

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:43

Bedankt voor alle reacties.
Misschien dat ik binnenkort ook maar is een maandje lenzen op de proef ga nemen!

Toch ben ik benieuwd, drijven de lenzen niet door heel je oog als je traanogen hebt door de wind oid?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:45

Nee omdat zachte lenzen niet op het oogvocht drijven! Dit is wel zo bij harde lenzen, die voelde ik verschuiven als er veel wind stond (maar 1 keer knipperen en ze zitten weer waar ze horen)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:48

Oke dat is dan wel fijn, ik vroeg het me ineens af :p

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:33

En ze kunnen trouwens ook niet 'achter je oog' schuiven, want aan de zijkant, nog redelijk vooraan zitten je oogspieren vast en daar kan de lens niet langs.. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:36

Geen last meer van een beslagen bril! Ik ben heel blij met m'n lenzen! Ik heb zachte lenzen en als ik heel erg moet huilen/tranen willen ze nog wel eens verschuiven maar na een paar keer knipperen zitten ze goed.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:40

Focussed schreef:
Nee omdat zachte lenzen niet op het oogvocht drijven! Dit is wel zo bij harde lenzen, die voelde ik verschuiven als er veel wind stond (maar 1 keer knipperen en ze zitten weer waar ze horen)

Ik heb al jaren (ik schat bijna 18 jaar) harde lenzen en ik heb hier nooit last van.

Mijn bril is inmiddels niet meer op sterkte, maar ik heb een tijd lenzen en bril afgewisseld. Het heeft allebei zo z'n voor- en nadelen.
Grote voordeel van lenzen vind ik het zichtveld, met een bril heb je er toch altijd een 'randje' omheen en dat bleef ik onbewust toch zien.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:20

ik zelf heb geen lenzen omdat ik dat niet mag van de opticien. (te lage sterkte) Mijn vriend heeft al jaren lenzen. Die heeft maand lenzen. Hij zal nooit een bril dragen omdat hij het een verschrikking vind. Hij heeft zelfs lenzen in als zijn ogen ontstoken zijn. zelf zou ik als het mag ook gelijk lenzen nemen. ik vind een bril totaal niet makkelijk, het is niet mooi, hij word snel vies ik ben hem altijd kwijt.. mijn geluk is dan dat ik hem niet altijd op hoef te hebben.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:27

Ik heb al zeker 15 jaar lenzen en wil niet meer zonder (ja misschien laten laseren).

Ik heb altijd een half jaar pakket, maar omdat ik zeker 2 maanden met mn lenzen doe, heb ik aan een halfjaar pakket genoeg voor een jaar. Heerlijk.
En ja mijn opticien weet dit, mn ogen en lenzen zien er perfect uit, dus hij ziet niet in waarom.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:45

Hilli schreef:
Focussed schreef:

Ik heb al jaren (ik schat bijna 18 jaar) harde lenzen en ik heb hier nooit last van.

Mijn bril is inmiddels niet meer op sterkte, maar ik heb een tijd lenzen en bril afgewisseld. Het heeft allebei zo z'n voor- en nadelen.
Grote voordeel van lenzen vind ik het zichtveld, met een bril heb je er toch altijd een 'randje' omheen en dat bleef ik onbewust toch zien.

Met mijn oude harde lenzen had ik hier ook geen last van, met m'n nieuwe wel. Omdat ik zulke droge ogen kreeg dat mijn harde lenzen vacuum zogen hebben ze "slecht passende" aangemeten. Ze zitten dus veel losser en zijn daardoor veel beweeglijker (En kunnen niet vacuum zuigen). En met die merk ik het zeker wél als het waait :)

Maar goed ben nu sinds een maand aan de zachte en vind dat veel fijner. 10 jaar harde maar ik mis ze nog niet :+

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:51

Ik heb nu ruim 2 jaar harde lenzen. De voordelen zijn al grootendeels genoemd volgens mij, maar ik ben ook heel blij dat ik van mijn bril af ben. Ik ergerde me altijd dood aan dat ding, gewoon het feit dat er de hele tijd iets op je neus staat. :+
Het nadeel vindt ik wel bij harde lenzen is dat als er een vuiltje onder komt het verschrikkelijk pijn doet, en je oog ook snel gaat tranen. (ook erg fijn als je geen waterproof make up op hebt :P) En dat ik er wel rode ogen van krijg. Hoe dat komt weet ik niet. Ook als je bijvoorbeeld op de computer zit, en je te weinig knipperd (en dus je oog niet goed bevochtigd) ga je ze heel erg voelen, omdat je ogen dan dus een beetje 'uitdrogen'. Het voordeel van harde lenzen boven zachte is wel dat je, als er een vuiltje onder zit, hem voelt en weg knipperd, of je lens eruit haalt. Bij zachte voel je dit niet, dus beter draagcomfort, alleen wel meer kans op onstekingen daardoor. En harde lenzen zijn makkelijker indoen.
Het is alleen wel zo dat de overstap van harde op zachte lenzen heel goed te doen is. Maar als je begint met zachte en je dan harde wil, is het heel lastig, omdat je harde lenzen dan echt vreselijk vindt zitten.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:18

Evony schreef:
marlies85 schreef:

Dan is je bril niet meer op sterkte denk ik!

Ik zie ook veel beter met lenzen dan met bril en ik heb mijn bril nog niet zo lang! Kom net bij de opticien vandaan en die zegt dat ze het wel vaker horen dat mensen beter door lenzen dan bril zien.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:22

Ik heb al zo'n 15 jaar zachte lenzen en dat bevalt prima, heb wel een bril voor erbij maar die heb ik weinig op.

Ik denk dat de meeste voor- en nadelen wel genoemd zijn. Een groot nadeel vind ik wel de prijs, heb gevoelige ogen met een vrij hoge (of lage?) cylinder en kom dus op dure lenzen uit (ongeveer 30 euro per maand), maar als je om het jaar een nieuwe bril koopt kom je daar denk ik ook wel op uit :D.

Wil je aanraden wel naar een goede opticien te gaan, ik zou zelf nooit kruidvatlenzen of lenzen van een 'goedkope' opticien dragen. Het is echt belangrijk om je ogen ieder halfjaar door een optometrist te laten checken!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:49

Ik heb alweer zo'n 3 jaar lezen en het bevalt me erg goed. Beslaat niet, je kan er mee zwemmen, zonnebril op en je hebt niet de hele tijd zo'n bril op je neus. Heb er wel gewoon een bril bij, voorals ik last heb van m'n lenzen of even geen zin heb om ze in te doen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:19

Ik heb ook zachte lenzen gehad, helaas mag ik deze niet meer dragen en moet ik nu harde lenzen gaan dragen, omdat ik echt extreeeem droge ogen heb.. Ik vind ze zo vreselijk die harde lenzen dat ik ze nooit in heb. Ik hoopte dat het met dragen minder pijn zou gaan doen, maar nu na 1,5 maand doen ze nogsteeds verschrikkelijk zeer. Heb al drie keer andere gehad van mij opticien, maar zelf hij verwacht niet dat ik ooit nog iets op mijn oog kan dragen helaas. Ik kan wel zachte lenzen in, alleen heb ik dan kans dat ik mijn oog zo erg beschadig dat ik vrijwel bind kan worden.

Als ik jou was TS zou ik echt voor zacht gaan :j Zacht voel je niet zitten, hard is zeer oncomfortabel.
Zeker niet van de etos of internet nemen, 3 maandelijkse controle is zeer belangrijk, want op je ogen moet je nu eenmaal zuinig zijn!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:50

Wat raar dat je harde lenzen krijgt bij droge ogen.. Harde lenzen staan erom bekend dat ze juist voor droge zorgen? Of is er een andere reden voor de harde lenzen?
Ik kreeg ook droge ogen van mn harde lenzen, voelde ze ook altijd zitten en was weinig draagcomfort. Heb nu nieuwe lenzen van siliconen hydogel, product wat de hoeveelheid vocht nabootst als in een oog zonder lens. Kost wel een flinke duit, maar het is het geld dubbel en dwars waard!
Ik heb ze in weeklens vorm en draag ze zelfs dag en nacht (dat kan bij deze).. Nou m'n harde lenzen zaten 1 uur redelijk en daarna al droog :=
Zag dat Dailies nu ook daglenzen van siliconen hydrogel heeft Vandaag

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:04

ik heb ook al 10 jaar lenzen. (maandlenzen, dag en nacht) Ik wil nooit nog een bril!
Voor mij zijn er geen nadelen. Alleen voordelen!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:51

Ik was (zo door alle verhalen) wel van plan zachte lenen te gaan nemen :)