Hier is ie als cadeautje ingepakt naar een kaboutertje gegaan om als mutsje te dienen voor kabouter fopspeen.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Hier is ie als cadeautje ingepakt naar een kaboutertje gegaan om als mutsje te dienen voor kabouter fopspeen.
girlyggirl schreef:pfff ik vind het altijd vreselijk als ik kleuters met spenen zie lopen...zooo slecht voor articuleren en gebit! ik denk ook dat de ouders het negen van de 10x "zo zielig" vinden om m af te pakken. dus moeders ff skup onder de kont, speen is voor babys
![]()
*wacht totdat heel moeder bokt over dr heen valt
Je heb helemaal gelijk 

aangezien ze met 8 a 9 mnd ook al uit een gewone beker leerde drinken ivm gebit (als ze niet op een fospeen sabbelen zitten ze soms wel hele dagen met zo'n drinkfles met speen in hun mond) en toen ben ik ook gelijk begonnen met als ze uit bed kwam, ik haar speen daar in bed achter liet en gewoon zei 'Nee, de speen is voor als je gaat slapen, dan mag je lekker je speentje in maar niet als je gewoon wakker bent en gaat spelen'.
Vergat ze toch weer haha! En toen later zei ik 'ja maar ik ga nu geen speen meer kopen hoor, je slaapt al zo lang zonder, eigenlijk heb je er niet een meer nodig he' En dat moest ze toen wel beamen ja en toen was het klaar
_RMHorse_ schreef:En ze schaamt zich niet kapot hiervoor???haha, mijn zus is 20 en duimt nog steeds:P
is ergens iets niet goed gegaan met afleren:P
.dressagelady schreef:_RMHorse_ schreef:En ze schaamt zich niet kapot hiervoor???haha, mijn zus is 20 en duimt nog steeds:P
is ergens iets niet goed gegaan met afleren:P
Ik heb de eerste keer nadat ik van de tandarts kwam persoonlijk mijn speen en flessen weg gegooid omdat de tandarts zei dat het toch niet zo goed voor je was

toen de ergste zuigbehoefte weg was.
en weegt dat op tegen misschien 1 week onrustige slaap ? 
)fokfanaat schreef:ik heb het cold turkey gedaan, verteld dat ze er te groot voor zijn, niet goed voor de tandjes, en alles weggehaald, even drama, gewoon voet bij stuk houden, is zo over.
Tat_jana schreef:ik denk dat het vooral een kwestie van mama's is hoe belangrijk vindt ik dat kinder gebitje
)Tat_jana schreef:* verwacht ook heel moeder bokt over haar heen *
Ik heb de speen weg gehaald bij mijn zoontje toen hij 6 a 7 maanden werdttoen de ergste zuigbehoefte weg was.
2 nachten opgebleven en NOOIT geen last meer gehad..
Ik vindt het ook vreselijk om "lopertjes" met spenen te zien,, gaat mijn haar van overeind staan.
Een evt volgende kindje wordt ook weer zo gedaan..
het zelfde met flessen, zodra het EVEN kon heb ik ze er vanaf gehaald, hij drinkt nu alleen nog uit de tuitbeker, maar vaak drinkt hij met beide handjes uit een bekertje ( vandaag een jaar geworden ).
ik denk dat het vooral een kwestie van mama's is hoe belangrijk vindt ik dat kinder gebitjeen weegt dat op tegen misschien 1 week onrustige slaap ?