Fopspeenperikelen ... Help !!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Fopspeenperikelen ... Help !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:50

:D Hier is ie als cadeautje ingepakt naar een kaboutertje gegaan om als mutsje te dienen voor kabouter fopspeen. :))

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:52

Wat nu als je een briefje maakt met daarin dat er kleine babies zijn *ergens* die geen speentjes hebben, en dat de speentjesfee vond dat hij al zo'n grote jongen is nu die wel zonder speen kan, en dat voor hem laat 'bezorgen' in de brievenbus en dan zeggen oooh *naam kind* er is een brief voor jou gekomen van de speentjesfee, en dan het verhaal van de speentjesfee hierboven erachteraan? Dan voelt hij zich vast heel trots dat de speentjesfee hem groot genoeg vindt etc. De cold turkey manier vindt ik erg cru hoor, het zijn kleintjes die een stukje vertrouwdheid hebben aan hun speen, en zijn vanaf geboorte niet anders gewend dan slapen met speen, ik zelf ben geen mietjemoeder maar dit soort dingen vind ik wel belangrijk om voor het kind op een fijne manier aan te pakken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:41

girlyggirl schreef:
pfff ik vind het altijd vreselijk als ik kleuters met spenen zie lopen... :o zooo slecht voor articuleren en gebit! ik denk ook dat de ouders het negen van de 10x "zo zielig" vinden om m af te pakken. dus moeders ff skup onder de kont, speen is voor babys :Y)

*wacht totdat heel moeder bokt over dr heen valt

Haha, Als moeder ga ik je nu niet aanvliegen hoor :D Je heb helemaal gelijk :j
Ik zie soms zelfs weleens kinderen in de stad lopen van 4 5 jaar met een speen in hun mond... Kom op :P
Mn zoontje heeft er ook echt veel te lang mee geslapen(is ie nu ook vanaf zie eerdere post), maar mee naar buiten mooi niet :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:55

Een uurtje inslapen met speen is ook echt totaal niet te vergelijken met zo'n 4 jarige die continue met speen loopt.
Dat is echt erg en schadelijk.. Dat uurtje niet

TS: als je het zo rustig afbouwd is er niets aan de hand. Gewoon af en toe proberen zonder speen in laten slapen. Lukt niet? Morgen weer een dag
Succes

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:57

Ik ken een meisje die is 5 en die loopt thuis nog met een fopspeen, wist niet wat ik zag laatst!! :oo
Ik ben met 9 maanden al begonnen met afbouwen := aangezien ze met 8 a 9 mnd ook al uit een gewone beker leerde drinken ivm gebit (als ze niet op een fospeen sabbelen zitten ze soms wel hele dagen met zo'n drinkfles met speen in hun mond) en toen ben ik ook gelijk begonnen met als ze uit bed kwam, ik haar speen daar in bed achter liet en gewoon zei 'Nee, de speen is voor als je gaat slapen, dan mag je lekker je speentje in maar niet als je gewoon wakker bent en gaat spelen'.

Na een paar dagen liet ze zelf haar speen al in bed achter als ik haar uit bed kwam halen.
Toen ik zeker wist dat dat 'geregeld' was werd ik weer wat makkelijker met de speen, omdat ik wist dat als ik het wilde, we de speen weer binnen no-time hadden 'afgeleerd'. Ze heeft uiteindelijk tot ongeveer 2,5 jr een speen gehad maar was daar verder niet echt verslaafd aan, ze vond 't gewoon fijn en het was ook meer een gewoonte dan dat ze het nodig had voor mijn gevoel. De ene keer droeg ze 'm alleen 's nachts en de andere dag had ze hem wel een hele dag in. Verschilde gewoon per dag. En op gegeven moment was mijn man die dingen zo beu dat 'ie ze (vlak voor ze naar bed moest) allemaal bij elkaar heeft gezocht en weggegooid ( op 2 op reserve na ivm operaties en verblijven in het z-huis) en gezegt dat ze kwijt waren.

Mijn dochter reageerde heel nuchter en zei 'oh, dat is niet erg hoor papa dan slaap ik wel zonder en kopen we morgen wel een nieuwe'.
Toen de volgende dag kwam, heb ik het onderwerp 'speen' gewoon gemeden en was zij het ook vergeten om erover te beginnen haha.
En als ze er nog eens om vroeg in de trant van 'ohh, nou zijn we nog vergeten een speen te kopen in de winkel' zei ik, 'ja verdikkeme, nou daar moeten we dan van de week maar eens voor kijken' ;) Vergat ze toch weer haha! En toen later zei ik 'ja maar ik ga nu geen speen meer kopen hoor, je slaapt al zo lang zonder, eigenlijk heb je er niet een meer nodig he' En dat moest ze toen wel beamen ja en toen was het klaar :D

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:02

haha, mijn zus is 20 en duimt nog steeds:P
is ergens iets niet goed gegaan met afleren:P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:03

Daarom heb ik mijn dochtertje vlak na de geboorte een speen aangeboden ook al had ze daar niet direct behoefte aan, ik dacht, liever een speen dan dat ze straks gaat duimen. Een speen die kan je afleren terwijl je een duim altijd bij je hebt ;)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:34

_RMHorse_ schreef:
En ze schaamt zich niet kapot hiervoor???

Ik heb de eerste keer nadat ik van de tandarts kwam persoonlijk mijn speen en flessen weg gegooid omdat de tandarts zei dat het toch niet zo goed voor je was :))

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 12:42

Deze morgen bij t ontbijt :
Zoonlief heeft zijn fopspeen meegebracht (anders blijft die altijd in bed !), hij neemt de schaar en zonder dat ik iets aan hem vraag knipt hij ze in 2... "Voila, krijg ik nu een hondje ?" :=
Oeps, wat nu ? Maar gelukkig bedoelde hij een fur Real speelgoedhond ;) .
Dus ja, tuut kapot, samen speelgoedhond gaan kopen en (bang) afwachten wat er vanavond gaat gebeuren (verwacht traantjes...)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:46

dressagelady schreef:
_RMHorse_ schreef:
En ze schaamt zich niet kapot hiervoor???

Ik heb de eerste keer nadat ik van de tandarts kwam persoonlijk mijn speen en flessen weg gegooid omdat de tandarts zei dat het toch niet zo goed voor je was :))

jaawel en ik vind het wel grappig :D

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:57

Yoika, wat goed van hem dat hij dit heeft gedaan en wat goed dat jij met m naar de winkel bent geweest om gelijk zo'n hondje te kopen :j

Misschien kun je hem eerst vragen om het hondje beneden te laten slapen als je naar boven gaat. Mochten er dan tranen komen, kun je opperen om het hondje alsnog bij hem te laten slapen zodat het hondje hem kan troosten.
Misschien gebeurd het huilen helemaal niet en kan hij gewoon lekker naar bedje :j

Verder ben ik erg blij met het 'spenenfee' verhaal, nu heb ik een idee om over een tijdje de speen van mijn dochter weg te krijgen :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:06

* verwacht ook heel moeder bokt over haar heen *

Ik heb de speen weg gehaald bij mijn zoontje toen hij 6 a 7 maanden werdt :) toen de ergste zuigbehoefte weg was.
2 nachten opgebleven en NOOIT geen last meer gehad..
Ik vindt het ook vreselijk om "lopertjes" met spenen te zien,, gaat mijn haar van overeind staan.
Een evt volgende kindje wordt ook weer zo gedaan..

het zelfde met flessen, zodra het EVEN kon heb ik ze er vanaf gehaald, hij drinkt nu alleen nog uit de tuitbeker, maar vaak drinkt hij met beide handjes uit een bekertje ( vandaag een jaar geworden ).
ik denk dat het vooral een kwestie van mama's is hoe belangrijk vindt ik dat kinder gebitje :) en weegt dat op tegen misschien 1 week onrustige slaap ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 01:01

Ik vind dat wel heel erg vroeg. Als ik een vergelijking trek met mijn oudste: die kreeg met 7 maanden nog gewoon borstvoeding naast wel wat vaste hap. Daar wilde ik maar al te graag even een speen instoppen omdat ik anders gelijk met druipende borsten stond. Daarbij heeft ze nu een schitterend recht gebit waar geen ortho aan te pas hoeft te komen. Ze liep ook vroeg en ja, ook soms met een speen. Was blij dat ze die wel wilde want dan kon je er ook makkelijk afgekofde melk met een fles inkrijgen.

5 jaar vind ik wel oud voor een speen maar tot een jaar of twee vind ik er niks mis mee als het kind er behoefte aan heeft.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 01:20

ik heb een zoontje van 2.
en die liep tot 1 januarie ook steeds met een speen.
en 1 januari vond ik het genoeg nieuw jaar nieuwe dingen.
en speen gewoon gepakt en hem een snoepje gegeven.
ding verstopt (op zijn eigen kamer voor als hij gaat slapen)
en tegen hem gezegt dat mama niet wist waar hij was.
drie dagen lang kwam hij telkeens met een andere speen aan zetten (hij is blijkbaar ook goed in vertoppelen :+ )
maar had uit eindelijk alle speenen bij elkaar.
nu loopt hij zonder.
alleen als hij heel ziek is mag hij er 1 en als hij gaat slapen mag het van mij ook nog.

hier in de straat loopt er 1 die is 4 en loopt er elkedag nog mee.
als ze uit school komt is hem mama mag ik me speen.
nee je hebt je speen nog niet nodig je gaat nog niet naar bed.
ja maar mama ik ben moe ik wil even op de bank liggen (trapt mama regelmatig in en dan loopt ze met de speen)
trapt mama daar niet in pakt ze er gewoon 1 en dan zegt de moeder niks meer.
tja zo stimuleer je het niet natuurlijk. dus heb ik ze ergeens gelegt waar hij niet bij kan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 07:34

fokfanaat schreef:
ik heb het cold turkey gedaan, verteld dat ze er te groot voor zijn, niet goed voor de tandjes, en alles weggehaald, even drama, gewoon voet bij stuk houden, is zo over.

ik ook, mijn dochter moest er vanaf van de tandarts omdat haar kaken scheef op elkaar begonnen te groeien.
Dus ik heb gewoon uitgelegd dat ik alle tutjes weg zou gooien omdat haar mond en tandjes anders scheef werden. Weggedaan, 1 nacht drama gehad en daarna klaar.
(ok, nog even een drama omdat ze er net mee accoord was toen mijn schoonmoeder bij het oppassen bij haar thuis nog een tut had en die had gegeven, daar gaat je werk, maar goed, het ging relatief simpel.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 07:40

Tat_jana schreef:
ik denk dat het vooral een kwestie van mama's is hoe belangrijk vindt ik dat kinder gebitje :)

Beetje straf gesteld want die tut moet er uit zodra ze een jaar of vier/vijf zijn, de vorm van de mond en de stand van de tanden vormt zich nl.daarna nog gewoon terug goed. Reken een jaar VOOR ze gaan wisselen. Dus het is nergens voor nodig om een baby zijn speentje al af te pakken. Ik denk zelf: tjee je hele leven zit vol met dwang en dingen die niet mogen, je dieet in de hand houden, stoppen met roken, niet te veel drinken, presteren op school en werk, .. van alles wat moet of juist niet mag. Laat ze daarom lekker vooral genieten van die eerste jaren dat het allemaal nog WEL mag!
Overigens heb je bij te vroeg de speen weghalen best kans dat ze in tijden van stress gaan duimzuigen. En dat afleren is echt een crime!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 07:42

Ik ken die van Nanny zo:

Penelope de speenfee haalt, net als de tandenfee, spenen op bij grote kinderen voor de kleinere kinderen.
Je doet 'm in een grote envelop, mooi versierd met 'Penelope' erop geschreven. Zij haalt 'm dan op, en je krijgt er iets anders moois voor terug! (Klein cadeautje oid.)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:57

Komen goede tips voorbij hier *leest verder* :D

Mijn zoontje is bijna 2 en verslááfd aan zijn tut, maar hij begint ook te slissen, dus ik wil dat ding eruit hebben. Nu heb ik hem wel zo ver dat hij hem alleen krijgt als hij gaat slapen, want als hij wakker is dan gaat tutje slapen (op het dressoir) tot Kian weer gaat slapen.
Maar ik moet het niet in mijn hoofd halen om ergens heen te gaan zonder een tut bij me te hebben, want in het slechtste geval kun je erg rap weer naar huis.
Het liefst loopt hij met 5 tutten te slepen, legt ze netjes voor zich op tafel als hij gaat eten en oh jee als er iemand naar kijkt ;)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 10:07

Wij zijn nu 3nachten verder zonder speen.
Het gaat redelijk, alleen het inslapen is erg moeilijk, huilen, tutje terugwillen, niet alleen willen blijven, opstaan ...
Eens hij slaapt gaat het goed tot rond een uur of 4, dan weer zelfde liedje ...
Gevolg, vermoeide humeurige kleuter in huis, maar ik hoop dat het nu iedere dag beter zal gaan.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:24

Goed zo, volhouden hoor.
Het wordt vanzelf makkelijker. (houd je daar maar aan vast ;) )

Het is even niet leuk, maarja, ze moeten er toch doorheen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:09

Die van ons is 19 maanden en slaapt alleen nog met zn speen, maar heeft nooit overdag met zn speen gezeten, ja toen hij nog heel klein was wel maar ruim voordat hij kon kruipen was het alleen als hij ging slapen dat ie zn speentje kreeg. Soms slaapt ie ook al wel eens zonder, maar dat is dan alleen overdag.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:07

Tat_jana schreef:
* verwacht ook heel moeder bokt over haar heen *

Ik heb de speen weg gehaald bij mijn zoontje toen hij 6 a 7 maanden werdt :) toen de ergste zuigbehoefte weg was.
2 nachten opgebleven en NOOIT geen last meer gehad..
Ik vindt het ook vreselijk om "lopertjes" met spenen te zien,, gaat mijn haar van overeind staan.
Een evt volgende kindje wordt ook weer zo gedaan..

het zelfde met flessen, zodra het EVEN kon heb ik ze er vanaf gehaald, hij drinkt nu alleen nog uit de tuitbeker, maar vaak drinkt hij met beide handjes uit een bekertje ( vandaag een jaar geworden ).
ik denk dat het vooral een kwestie van mama's is hoe belangrijk vindt ik dat kinder gebitje :) en weegt dat op tegen misschien 1 week onrustige slaap ?

ben ik het helemaal mee eens. ik heb dat bij mijn kids ook gedaan. die sliepen ook vanaf een maand of 8 al niet meer met speen. en zodra ze uit een tuitbeker konder drinken gingen de fles de deur uit.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:15

Ik heb nooit behoefte gehad aan een fopspeen, wou die dingen niet hebben. Wel was ik helemaal gek van duimen. Totdat mijn zus zei dat als je bleef duimen, je duim helemaal zou krimpen totdat er niks zou overblijven. Heb jaren mijn duim niet meer in mijn mond durven steken :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:18

mijn moeder heeft tegen me gezegd dat ie kwijt was en dat we nergens een nieuwe konden krijgen :') ik was eraan verslaafd maar volgens mij heeft het heel goed geholpen.