Spalkje. Na enkele jaren echt nog zo nuttig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:46

Hier staan ze echt nog steeds hetzelfde heb er wel wekenlang een liniaal naast gehouden :o
Ik was ook zo bang dat ze scheef zouden gaan staan weer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:47

Hoe langer ie blijft zitten, des te beter. Ik had van nature ook echt geen erg scheve tanden. Heb slechts een half jaar een beugel moeten dragen. En toch, 10 jaar verder zonder spalkje gaan ze aan de wandel.
Ik overweeg nu weer een beugel te nemen boven... Want de tandarts zei ook, of het bij deze wandeling blijft weet ik niet. Kan zijn dat het erger wordt.

Elise_K

Re: Spalkje. Na enkele jaren echt nog zo nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:49

Mijn spalkje aan de bovenkant had ik binnen een paar maanden er af. Mijn ondertanden komen erg ver bij de boventanden, hoe hoog ze m ook plaatsen, ik bijt m er telkens af. De ortho vond het niet echt nodig, en nu na zo'n 4 jaar staat het niet echt scheef...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:50

Ik heb 2 jaar met een beugel gelopen en heb de spalkjes er 14 jaar ingehad. Maar ik heb geen idee of het verschil maakt hoe lang ze gezeten hebben, heeft mijn tandarts niks over gezegd

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 22:28

LADPR, jij merkt er nu niets van dat je tanden schever zijn gaan staan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:12

Mijn bovenste spalkje is op kerstavond eruit gesprongen, dus geen tandarts te bekennen. Helaas zijn mijn tanden ruim een halve cm naar voren gaan staan. Is al minder erg dan de vorige keer dat mijn spalkje eruitging, toen kwam er een spleet van 3 mm tussen mijn tanden en kon ik weer een jaar een beugel. Ik ben nu aan het overwegen of ik weer aan een beugel ga beginnen *zucht*

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:18

Oh jee, dat is snel zeg!

Nou ik laat hem toch maar vast maken. :j Alhoewel, zo scheef stond het voordat ik de beugel kreeg ook niet. Maar anders kunnen mijn kiezen zo niet meer op elkaar, ghehe. :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:25

Nadat mijn beugel er op mijn 14-de uitgehaald is,heb ik alleen onder een spalkje gekregen. 10 jaar later viel het mijn tandarts op dat mijn tanden boven aan de wandel gingen.
Gevolg: Ik ben terug gegaan naar mijn ortho en heb een half jaar boven met een beugel gelopen ( 6 brackets en een draadje) en heb daarna alsnog een spalkje gekregen.

Daarnaast komt het zeer vaak voor dat tandvlees terugtrekt in de komende jaren, dit komt door het dragen van een beugel in het verleden doordat tanden steeds weer in een andere positie werden gedwongen. Het spalkje zorgt er dus voor dat alles goed vast blijft zitten, nu en in de toekomst.

Mijn spalkje is aan de onderkant twee keer los geweest en daar zitten nu grote klodders op.
Laatst bijgewerkt door Lous op 18-01-12 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:25

de mijne is al keer of 3 weer beter vastgelijmd. iedere keer bij de half jaarlijkse controle..

ik heb em alleen onder. en inderdaad ook bij mij moet er iedere keer een beetje tandsteen weggehaald worden. ik heb em al 15 jaar ofzo.

als ik hem er onder uit haal weet ik zeker dat het schots en scheeft komt te staan.. mijn kiezen staan namelijk ook scheef.. een staat compleet uit de rij.. bij de andere kant netzo.. veelste weinig ruimte.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:28

Christiene schreef:
de mijne is al keer of 3 weer beter vastgelijmd. iedere keer bij de half jaarlijkse controle..

ik heb em alleen onder. en inderdaad ook bij mij moet er iedere keer een beetje tandsteen weggehaald worden. ik heb em al 15 jaar ofzo.

als ik hem er onder uit haal weet ik zeker dat het schots en scheeft komt te staan.. mijn kiezen staan namelijk ook scheef.. een staat compleet uit de rij.. bij de andere kant netzo.. veelste weinig ruimte.

Ik heb dat inderdaad aan de rechterkant ook, dat er een kies volledig uit de rij staat. Misschien het gevolg van de doorgekomen verstandskiezen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:31

Dat kan goed komen door de verstandskiezen, dat was bij mij boven ook de oorzaak.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:33

Adamootje schreef:
Christiene schreef:

Ik heb dat inderdaad aan de rechterkant ook, dat er een kies volledig uit de rij staat. Misschien het gevolg van de doorgekomen verstandskiezen.

ja klopt komt daardoor.. vroeger als kind had ik een hele oude tandarts die wou ook een paar keizen trekken als ik ouder was.. maar die stopte en toen kwam er een moderne jongere.. die had het er nooit over. wel over beugels..
toen me verstandskiezen doorkwamen werd het dus zo bij mij links en rechts.

heb jij daar ook wel eens een gaatje? je komt er slechter bij met tandenstoker of borstel.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:45

Bij mijn verstandskiezen? Nee, dan laat ik ze meteen trekken. := Elektrische tandenborstel is ideaal om de verstandskiezen te poetsen. En bovendien heb ik minder last van tandsteen doordat ik nu poets met de elektrische tandenborstel...

Verder sowieso nooit *klopt af* zoveel last van gaatjes (gehad).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:48

Ik vond die krengen maar lastig en zeer pijnlijk. Heb ze meteen laten trekken wanneer mogelijk. Tijdens het trekken voelde ik niks. Het doorkomen was veel pijnlijker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:57

Ik heb al een spalk vanaf mijn 14e jaar. Ben nu 30. Ik laat hem zitten. Ik wil niet het risico lopen dat de boel weer scheef gaat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:15

Adamootje schreef:
LADPR, jij merkt er nu niets van dat je tanden schever zijn gaan staan?

Nee die van mij staan nog precies zo als met de spalkjes. Mijn tanden staan extreem dicht op elkaar doordat ze nooit iets getrokken hebben toen ik een beugel kreeg, maar toch verschuiven ze niet.

Ik heb wel een paar jaar terug alle vier verstandkiezen laten trekken.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:17

Ik heb ook een spalkje.. Het 'leuke' is dat die tanden keurig recht staan. De tanden er omheen zijn wel gewoon door gegroeid. Oftewel ik heb nu een dracula gebitje.. :+

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:20

mijn beugel is er inmiddels ook al een jaar of 11 uit, maar mijn spalkjes moeten blijven zitten van de tandarts.
ik heb in die elf jaar meerdere keren een los spalkje gehad en uit luiheid soms een paar weken zo gelaten. gevolg is wel dat er een paar tanden niet meer helemaal recht staan.
dus ik laat ze lekker zitten :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:22

Door dat spalkje zitten mijn tanden weer helemaal scheef. :S Heb hem 6 jaar. De bovenste is er nu uit.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:25

Ik heb al 12 jaar een spalkje, vind het ook wel een irritant ding maar laat hem toch maar zitten. Het grootste nadeel vind ik dat maiskolfen en appels blijven hangen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:27

mijne ging er na een jaar al uit (hij was los geraakt en stak zo me gehemelte in..auw :Y) , toen vertelde ze me dat ik geen nieuwe kon zetten omdat het maar 1x hecht :? gevolg... tanden staan weer in oude positie :')
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 19-01-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:32

Mijne liet 2 jaar terug (na er 7.5 jaar ingezeten te hebben) aan de bovenkant los op 2 plekken, en toen ook nog aan 1 uiteinde een paar dagen voor ik naar de tandarts moest. Heb het laatste uiteinde zelf los gekregen doordat ik steeds met het losse draadje liep te spelen met mijn tong :P Tandarts heeft ernaar gekeken en vond het niet nodig hem terug te laten plaatsen, en 2 jaar later staat alles nog keurig recht. Onder zit ie er wel nog steeds in.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:33

Mijn spalk is na 5 jaar los geraakt (Jaren terug). Ook ik mocht weer een beugel ^)
ivm kronen wilde mijn tandarts de spalk eruit halen, maar dat kreng blijft er zo lang mogelijk in zitten! 2x een beugel is meer dan zat.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:11

Lous schreef:
Ik vond die krengen maar lastig en zeer pijnlijk. Heb ze meteen laten trekken wanneer mogelijk. Tijdens het trekken voelde ik niks. Het doorkomen was veel pijnlijker.

Ja dat klopt. :oo Wat een pijn hebben die krengen gedaan.

Ik lees veel verschillende reacties. Maar veel van jullie raden dus aan het spalkje terug te plaatsen. Ik merk nu nog niets van een eventuele scheefstand, maar hij zit los op twee plekken en niet volledig los dus. Ik zal binnenkort eens een afspraak proberen te maken. :j

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:13

Mijn beugel was er ook bijna 10 jaar uit + spalkje toen ik mijn spalkje kapot beet en daardoor mijn hele gebit weer is gaan verzetten en draaien en ik nu alweer met een blokjesbeugel rondloop :(
Dus ik vind het raadzaam om het te laten zitten of opnieuw goed te laten vastmaken :j