Wat te doen om te ontspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Re: Wat te doen om te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:01

@Bienotje
Ik heb nu voor enige tijd een klein boekje waar ik vanalles bij houdt! In december schreef ik alle kerstcadeautjes voor familie op, ik heb een lijstje met dingen die ik nog moet doen, enz. Dat helpt me zeker! :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:25

Als ik zo'n lijst maakt hoopt die zich aan het eind van de week juist enorm op, omdat niet alles wat ik plan in de dag past, schuif ik het weer door naar de volgende dag en dat werkt ook niet...
Een redmiddel bij mij is wel dat het een stuk beter gaat wanneer ik m'n vriend zie, helaas zie ik hem alleen maar in het weekend.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:32

Ja, sommige dingen staan er wel lang op. Maar gelukkig houd ik wel van opruimen en doorstrepen. Dus zo'n tik zit er wel in me om iets van het lijstje te kunnen doorstrepen! :')

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:53

Wat bij mij heel goed werkt om te ontspannen is het herbeleven van het paardrijden. Misschien klinkt dat heel suf, maar je geeft aan dat paardrijden je een ontspanning geeft. Zelf kun je heel goed je hersenen voor de gek houden.

Klein gek voorbeeld: bedenk iets wat je heel vies vindt om te eten, iets waarvan je bijna van gaat spugen. Je doet nu je ogen dicht en je beeldt je in dat je dat nu eet. En dan ook echt een levendige voorstelling ervan maken.
Ikzelf vind mosselen heel vies, dus heb dit testje gedaan alsof ik een mossel at, ik werd helemaal misselijk ervan, maag draaide om :r

Het omgekeerde kun je ook doen, als je 's avonds in bed ligt even je ogen dicht doen en je inbeelden dat je op je paard zit. Lekker aan het rijden bent, paard voelt ontspannen, buigt goed in, doet wat je wilt :P Zeg maar een heerlijke perfecte training of bosrit of springles oid. Iets wat jij leuk vindt om te doen met je paard.

Je brein denkt nu dat je daadwerkelijk aan het rijden bent, je dus echt op je paard zit en daardoor maakt het dezelfde stofjes aan (oa endorfine) wat ervoor zorgt dat je een heel relaxt gevoel krijgt en de adrenaline in je lijf afbreekt.

Bovenstaande noemen ze dus ook meditatie. Niets zweverigs maar gewoon je bovenkamer voor de gek houden ;)

Verder zijn er in de iTunes-store ook podcasts te downloaden van Oasis Meditation. Is wel engels maar dat zijn geleide meditaties, je hoort dan iemand praten die zegt dat je je eerst op je ademhaling moet letten en dan op je lichaam etc. Erg fijn :j

En inderdaad, sporten is een goede, op de bank met een goed boek. Of in bed voor het slapengaan tot 100 tellen en als je gedachten afdwalen weer bij 1 beginnen. Of alleen denken: adem in, adem uit en daar bewust van zijn en proberen je gedachten erbij te houden (niet te krampachtig).

Een uur voor het slapengaan geen TV meer kijken of achter een beeldscherm zitten. Ook niet op je smartfoon kijken etc. En als je wat wilt onthouden dat opschrijven, een soort van extern geheugen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:13

Bedankt voor de tips hetbommeke! Dat ga ik zeker proberen!

Vandaag ben ik voor het eerst bij de fysio geweest voor mijn hyperventileren. Daar zijn wij er achter gekomen dat ik inderdaad dus erg gespannen ben. Maar we zijn er ook achter gekomen dat het voornamelijk komt door mijn perfectionisme en faalangst. Dus ik moet minder hooi op mijn vork gaan nemen en inderdaad eens goed gaan ontspannen.
Dus ik ga zeker alles eens goed proberen uit dit topic!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:18

wat ook heel goed helpt.
boven op het opschrijven wat hier al gemeld word.
gewoon elke zondag een week planning maken. deze dan zo maken
dat je eigenlijk niks mag en kan aan passen.
dit is een tip die ik van therapie mee kreeg, om alles wat meer rust in te brengen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:22

Ga dit topic even volgen. Kan mezelf zeer slecht ontspannen.

@ Zorro: Goeie tips, ga ik zeker proberen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:27

Wat ik vandaag heb mee gekregen van de fysio is om twee keer per dag eventjes te gaan liggen met mijn handen op mijn buik en dan goed door mijn buik gaan ademhalen.
Adem in, adem uit en een pauze. Dan weer iedere keer opnieuw. Ik moet dan goed gaan letten dat ik die pauze zeker goed mee neem. Ik heb het bij de fysio al moeten doen en werd er zeker rustiger van en hoop dat dit zeker nog meer gaat helpen!
Ik vertel dit, omdat misschien andere hier ook iets aan hebben :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:31

Ik ga sinds een paar weken naar 'yoga en meditatie', ik kom er altijd heerlijk ontspannen van terug.
Voordeel is dat je dan daar bent en onder begeleiding gaat mediteren, je kunt dan dus niet toch stiekem de afwas gaan doen die er nog staat bijvoorbeeld.
De yoga-oefeningen helpen om even lekker met je lijf bezig te zijn, daarbij moet je ook op je ademhaling letten.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:33

Goed ademen kan een hoop doen. Ik heb ook "moeten" leren ontspannen, toen ik begon met buikademhalingen en ik ze daarna met mijn ogen dicht moest doen, barstte ik spontaan in huilen uit, gewoon opgespaarde spanning waarvan ik niet eens wist dat ik het had.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:51

Ashley5 schreef:
Wat ik vandaag heb mee gekregen van de fysio is om twee keer per dag eventjes te gaan liggen met mijn handen op mijn buik en dan goed door mijn buik gaan ademhalen.
Adem in, adem uit en een pauze. Dan weer iedere keer opnieuw. Ik moet dan goed gaan letten dat ik die pauze zeker goed mee neem. Ik heb het bij de fysio al moeten doen en werd er zeker rustiger van en hoop dat dit zeker nog meer gaat helpen!
Ik vertel dit, omdat misschien andere hier ook iets aan hebben :)

Eigenlijk is het dus hardstikke simpel... Maar het klinkt allemaal zo lastig. Moet je dan die pauze nemen als je uitgeademd hebt? Je kan het neem ik aan ook voor en na het slapen doen? Ik heb geen tijd om 2x per dag op bed te gaan liggen :')

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:55

Haha, ik ook niet!
Die pauze is inderdaad na het uitademen! :j

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:24

@Ellabellaah
Je schrijft dat je geen tijd hebt om 2x per dag op bed te gaan liggen (dit soort oefeningen hoeven niet per se in bed en hoeven niet lang te duren, hoor). Ik lees ook dat je snel achterloopt op je planning, als ik dat tenminste goed begrepen heb.
Ik denk dat dat een reden zou kunnen zijn waarom je moeilijk kunt ontspannen. Misschien neem je wel te veel hooi op je vork. Soms kan het goed zijn om ergens tijd in te investeren om er op een gegeven moment profijt van te hebben.
Als je meer ontspannen bent en geleerd hebt om je tijd goed in te delen zou je mogelijk meer aankunnen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 21:50

@Tina1965
Zoals ik al eerder vermeld heb in dit topic ben ik er bij de fysio er achter gekomen dat mijn perfectionisme en faalangst in de weg staan bij mij en dat ik daardoor te veel hooi op mijn vork neem. Ik heb dus hetzelfde 'probleem' als Ellebellaah dat ik moeite heb om voor sommige dingen tijd te nemen. En dat zijn vooral de dingen die mijn ontspanning bezorgen. Dit is inderdaad een kwestie van goed plannen en tijd in delen, maar dit is voor mij heel erg moeilijk, omdat er in mij een gevoel roept dat ik nog zoveel wil doen.

@Ellebellaah
Ben jij toevallig ook perfectionistisch? O:)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:54

Ik weet sinds vorige week dat ik ADHD heb, in de kerst vakantie is daar onderzoek naar gedaan. Toen vielen een aantal dingen wel op zijn plek moet ik zeggen... chaotisch, niet plannen, onrustig, idd perfectionistisch als iets niet op kleur staat wat normaal wel zo is moet ik het altijd goed leggen, niet zeker over dingen, 10x controleren of ik wel écht mijn sleutels in m'n zak heb, denken dat ik veeeel meer dingen in een dag kan doen dan dat eigenlijk in een dag pas, concentratie problemen en ga zo maar door...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:11

@Ashley5
Dat had ik idd. gelezen en reageerde ook alleen op Ellabelaah ;-). Had al het idee dat er wat overeenkomsten waren, zoals dat perfectionistische. Denk dat je goed bezig bent om ontspanning te leren vinden.

@Ellabellaah
Misschien niet de diagnose waar je op zat te wachten, maar inderdaad een verklaring voor een heleboel dingen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:14

Tina1965: Ja inderdaad, maar juist ook weer wel. Ik ben heel blij dat ik nu wéét waar het vandaan komt en dat we er ook gericht een behandeling op kunnen starten. Had ook een vreemd gevoel toen we daar heen gingen voor de uitslag, aan de ene kant hoop je natuurlijk niks te hebben en dat het een tijdelijk iets is, aan de andere kant juist wel zodat er een stukje duidelijk komt. Want als ik dat niet zou hebben, wat dan wel?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:29

Heel veel succes met de behandeling, Ellabellaah!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:12

Na een aantal dagen weer een berichtje. :)

Ik merk dat het nog erg moeilijk is om rustig aan te doen. Onbewust draaf ik nog flink door, raak ik gespannen en krijg ik het benauwd door hyperventilatie. En pas als het zo ver is, bedenk ik me dat ik eventjes moet gaan zitten.
Maar als ik er eenmaal bewust van ben, raak ik sneller weer rustiger en ontspannen door vele tips te gebruiken! Dus er is bij mij zeker vooruitgang in bepaalde opzichte :P

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:51

Klinkt helemaal niet verkeerd, Ashley. Die bewustwording is toch een van de belangrijkste stappen vooruit die je kunt maken!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:14

Die bewustwording komt steeds meer, heeft even z'n tijd nodig.

Heb je een telefoon waar je reminders in kunt zetten? Dan zou je dat bv op 2 tijdstippen op de dag kunnen doen. Wat jou het beste uitkomt, bv een keer in de ochtend en een keer in de middag oid. Je hoeft dan a la minute alles te laten vallen om je oefeningen te doen, maar je wordt er wel aan herinnert.

Succes

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 22:23

Ik kan helaas niet mijn telefoon gebruiken. Ik loop op dit moment fulltime stage in een lab in het ziekenhuis.
's Morgens kan het heel druk zijn en dan wil ik te veel dingen tegelijkertijd doen. Even dit doen, oh en dat moet nog gebeuren en dan snel dat nog even er tussendoor... Maar dit doe ik ook omdat ik erg enthousiast ben. Ik wil het wel graag doen. Maar dat is het 'm juist. Dat gas terug nemen is moeilijk als je iets te enthousiast erin bent :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:53

Mijn schoonzusje heeft erg veel baat gehad bij Buteiko therapie.

En mijn vriend heeft een tijdje bij een haptonome gelopen, deze heeft hem ook goed geholpen te leren luisteren naar zijn eigen grenzen en die ook beter te kunnen aangeven (zowel naar zichzelf als naar zijn omgeving).
Misschien heb je daar iets aan?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 11:33

Nou, ik ben vrijdag weer bij mijn ademhalingstherapeute geweest. Dit ging allemaal erg goed en daar heb ik ook een ontspanningsoefening geleerd.

Bij deze oefening ga je lekker op een stoel zitten met je ogen dicht en ga je per deel (eerst je voeten, dan je kuiten, dan je knieën, enz.) eens voelen of je gespannen bent of juist ontspannen. Wanneer je gespannen bent, moet je het dan natuurlijk gaan ontspannen. En zo ga je je hele lichaam af.

Niet helemaal geweldig uitgelegd, maar ik moet zeggen dat het werkte bij mij. Onder de oefening merkte ik dat er allemaal spanning vrij kwam en dan voornamelijk in emoties.
Dat was een hele aparte ervaring!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:46

Als je ergens spanning voelt in je lijf, kan het helpen om de spieren op die plek even bewust aan te spannen en weer los te laten