hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:10

Ik heb trouwens geen pijn door de hypermobiliteit, ben ik hierin de enige?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:11

suuzepuus schreef:
Misschien ook eens laten testen op Ehlers-Danlos. Het is niet alleen de gewrichten die zo moeilijk doen maar je kunt er meer problemen door krijgen. Testen is niet pijnlijk. ze hebben bij mij een stukje huid bij mijn knie weggehaald. deed niet pijn en heb een klein mooi littekentje.

Tegen mij zeiden ze dat er geen specifieke bloedtesten en dergelijke waren om te testen op Ehlers danlos.
Dit hebben ze bij mij gedaan doormiddel van buigproeven (dus ´te ver´ doorbuigen)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 16:34

nicci88 schreef:
Barbabientje schreef:
Ik ben niet perse hypermobiel maar zit los in mn banden.. Krijg dus heel snel kramp in mijn heupen als ik zeg maar in een liggende houding lig met mn benen wijd ( O:) ) en dus ook bij paardrijden.. Nu is paardrijden goed voor mijn heupen dus doe het ook zo vaak mogelijk.. Als ik het een tijd niet doe merk i het meteen..

hahaha rot is dat he?!

oh jee, die ken ik dus ook......
"sorry schat , momentje , even mn been goed doen......" :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:56

phormicola schreef:
Ik heb trouwens geen pijn door de hypermobiliteit, ben ik hierin de enige?

Nee, voor mij was mijn hypermobiliteit toen het geconstateerd ook een "oh, moet ik daar iets van merken dan"-klacht :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:57

rachel_j schreef:
@inekeH87 ; nou dat is ook sterk , ik ben altijd heel tenger geweest en kon vreselijk veel eten , dankzij een snel werkende schildklier (een ongeluk heeft vervolgens mn spijsverteringsstelsel op zn kop gegooid dus nu is dat over) , mijn bloedsuiker is ook altijd aan de lage kant, en heb in de afgelopen jaren ook 2x een hypo gehad.

wow toch wel raar dat zoveel overeen komt :P. Ik ben nog wel heel tenger en kan gelukkig eten zoveel ik wil. Voorbeeld: ik heb net avondeten gehad en tijdens het koken een paar stukjes boterkoek, na het eten ben en jerry's ijs en bijna direct daarna nog twee stukjes chocolade. Vandaag overdag heb ik 6 boterhammen op die flink belegd waren. En 4 koeken. Uiteraard ook gewoon ontbeten en een halve liter volle melk op. Straks neem ik nog een paar bananen, mandarijn en ik heb nog een zak drop liggen die ik soldaat ga maken. Echt erg eigenlijk dat ik zoveel eet :o , maar ja als ik het niet doe, dan ben ik binnen de kortste keren eng mager en zegt iedereen dat ik anorexia ofzo heb :P.
Nadeel is dat als ik een paar dagen minder eet door stress, mijn bloedsuiker zo omlaag gaat dat ik ook tegen een hypo aanzit. Laagste bloedsuiker ooit wat gemeten is, was 2 en toen liep ik nog vrolijk te springen en had ik eigenlijk nergens last van :P.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:07

nicci88 schreef:
suuzepuus schreef:
Misschien ook eens laten testen op Ehlers-Danlos. Het is niet alleen de gewrichten die zo moeilijk doen maar je kunt er meer problemen door krijgen. Testen is niet pijnlijk. ze hebben bij mij een stukje huid bij mijn knie weggehaald. deed niet pijn en heb een klein mooi littekentje.

Tegen mij zeiden ze dat er geen specifieke bloedtesten en dergelijke waren om te testen op Ehlers danlos.
Dit hebben ze bij mij gedaan doormiddel van buigproeven (dus ´te ver´ doorbuigen)

Bij mij hebben ze na mij herseninfarct een stukje huid uit mijn knie weggehaald en in het lab bekeken. Dit was voor Ehlers Danlos. Die buigtesten wezen er wel op maar volgens het laboratorium onderzoek heb ik het niet. er is dus wel een manier om het te testen..... Ze kunnen er niks aan doen dus eigenlijk heeft het geen nut. Maar ik wilde graag weten hoe ik aan mn CVA kwam....
Ik heb ontzettend veel onderzoeken gehad in het zikeenhuis en dat stukje huid uit mn knie kon ik ook nog wel missen hoor!!

InekeH87

Re: hypermobiel/hyperlaks/sub-luxerende/instabiele heupen? wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:17

er is idd wel een labtest voor Ehler-Danlos, maar die doen ze dus alleen als er al een sterk vermoeden is. De test zelf geeft weinig meerwaarde. Ja zo weet ik nu dat ik hele zwakke bloedvaten heb, maar daar doe/kan ik verder niets mee.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:28

Ja ook ik heb last van het hypermobiliteitssyndroom.
Hierdoor veel last van nek, rug en benen. Door paardrijden word de pijn minder maar ben daarna niet geheel pijn vrij. Ook hier last van benen die op sommige momenten niet mee willen werken. Doormiddels van kramp haha. Nu is er laatste ook uitgekomen dat ik last heb van lage bloeddruk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:38

InekeH87 schreef:
er is idd wel een labtest voor Ehler-Danlos, maar die doen ze dus alleen als er al een sterk vermoeden is. De test zelf geeft weinig meerwaarde. Ja zo weet ik nu dat ik hele zwakke bloedvaten heb, maar daar doe/kan ik verder niets mee.

Inderdaad kun je er nuiks mee. Maar nadat er bij mij een bloedvat gescheurd was wilde ik het toch graag weten. Er is geen aanwijsbare oorzaak namelijk.
Waarschijnlijk komt het doordat ik mijn hoofd gestoten heb maar zeker weten doen ik dat nooit.....

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:35

Ik heb ook last van hypermobiliteit. Dit heb ik in mijn jongere jaren in combinatie gehad met een te lage spierspanning. Dit was heel erg hinderlijk en zodoende schoten mijn gewrichten snel uit de kom. Het grootste struikelblok waren mijn enkels. Iedere keer verloor ik de controle over mijn enkels en lag ik weer languit op de grond. Na veel fysiotherapie en oefenen heb ik er sinds 3 jaar een stuk minder last van :)

kadeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:27

Ik ben ooit eens bij een kraker geweest en die had een zéér vluchtige uitleg gegeven over wat ik zou hebben... Snapte er geen snars van, hij gooide precies gewoon met allerlei termen.
Heb al zo vaak informatie over wat ik heb gevraagd aan de artsen waar ik woon en krijg telkens te horen dat het 'tussen de oren zit' en dergelijke nutteloze opmerkingen. Als m'n enkels letterlijk ombuigen als ik hakken draag, is dat dan fantasie :') ?
Weet het eigenlijk nog steeds niet wat ik heb maar zal na m'n examens toch eens (nog) een andere dokter opzoeken...

Heb eigenlijk vnl. last van mijn nek, zo het achterste gedeelte van m'n hoofd, heupen (kan echt niet lang in dezelfde houding zitten. Moet ze ook kraken om 'beter' te voelen), enkels, polsen, schouders, ... Ik heb echt niet veel macht ook en kan zeker geen "zware" dingen van boven oogniveau aannemen of bv. mijn armen omhoog houden om haar te stijlen. Grootste probleem momenteel zijn mijn schouders; ik slaap op 1 arm (beweeg veel als ik slaap, dus wissel wel af van arm) waardoor ik waarschijnlijk mijn schouders te veel belast.

Iemand tips (die je zelf thuis kunt doen ofzo, zit nu in een examenperiode dus ik sluit me momenteel nogal thuis op haha)?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:28

Naar een goede fysiotherapeut gaan?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 08:11

vanmiddag 15;10 staat de afspraak bij de orthopeed , ik ben benieuwd!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:37

Wat ben ik blij met dit topic.
Ik heb ook last van hypermobiliteit.
Er gaat dan ook geen dag voorbij zonder pijn.
Voornamelijk mijn schouders zijn een drama dag in /dag uit pijn.
Wel geprobeerd door met oefeningen de spieren sterker te maken om zo de boel op de plaats te houden , maar hierdoor worden mijn spieren weer zo moe dat het allemaal nog erger wordt.
Daarnaast heb ik ook last van nek,rug, bekken/heupen, knieën , vingers, polzen,ellebogen,enkels en dat is het geloof ik.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het inkorten van de banden van met name de schouders?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:47

Hier nog een hypermobieltje.
Ben al een keer aan mn schouder geopereerd. Veel last van al mn gewrichten. Duim gaat vaak uit de kom en de laatste tijd ook veel last van mn heupen ;(

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:06

Ik heb dankzij een goed revalidatieprogramma in het ziekenhuis, bestaande uit fysio, maatschappelijk werk, psychologie en ergotherapie, nu veel en veel minder pijn en vermoeidsheidsklachten.
Ik heb dankzij de fysio en door thuis veel te oefenen de boel versterkt, en met de andere therapieen leer je om je dag goed in te delen; activiteit en rust afwisselen.
Voorheen was ik zo moe dat ik elke middag 2 uur in bed lag, dat doe ik nu helemaal niet meer! En ik kan lichamelijk al veel meer dan eerst. Ben echt super blij!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:35

Ik meld mij ook !
Ik heb mijn hele leven nooit vollop kunnen sporten door pijn in mijn enkels en knieën, en niks hielp eigenlijk (fysiotherapie, podotherapie, mensendiecktherapie) etc etc. Braces hielpen een beetje, maar langer dan 10/20 minuten spelen ipv 60 ging echt niet. Paardrijden was trouwens gemiddelde last, niet heel storend..
Dit werd steeds erger en ik was in oktober naar de dokter gegaan, die stuurde me naar de revalidatie arts in het ziekenhuis, en die zei al meteen ''en dan heb je hier last, en hier last'' en zo en zo.. En het was meteen duidelijk dat ze het wist. Ik was dus hypermobiel met sterk in mijn benen/enkels maar dit omdat ik ook platvoeten heb. Ik heb ook, niet zo sterk en niet zo veel last van, bij mijn ellebogen/schouders.
Bij mij gaat het allemaal gelukkig niet uit de kom.
Ik korfbal nu helemaal niet meer sinds oktober, maar hoop dat het op een moment in het dagelijks leven pijnloos(of iets wat daar op lijkt) zal zijn en ik het weer kan proberen. Met paardrijden heb ik nu ook last, ik rijd met braces(van Push, misschien kent iemand hier die?) en dubbele elastische braces bij mijn linkerbeen voor het opstijgen.

Ook ben ik erg snel moe, ik ga gemiddeld dan ook rond 9uur, half 10 naar bed. Als het al niet eerder is, maar voor speciale gelegenheden probeer ik wel langer op te blijven(oudejaarsdag ging ik om 9u slapen, en om half 12 weer de wekker)
Ook las ik op de vorige pagina dat dit er ook bij kan horen; ik ben een echte koukleum :j

Het is nu zelfs dusdanig pijnlijk dat ik wel huilend op de fiets zit van de pijn, dit is dan meestal omdat ik dan op school naar de 3e verdieping moest en traplopen ook erg pijnlijk is..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:49

Ik heb het ook alleen nt in mijn heupen maar handen/schouders/knieen/enkels
Heb er in principe geen last van maar als ik blessure krijg is et meteen erger dan gemiddeld/langere herstel periode omdat lichaam het zelf niet op kan vangen.
Zo had ik vorig jaar bv knieban gescheurd, normaal vangt je knie dat zelf op en moet je natuurlijk wel herstelperiode in maar mijn been kon ineens dingen die niet normaal waren en ging kapot vd pijn uiteindelijk moest ik sterkste brace met buig mechanisme dat ik maar bepaalde hoek mocht buigen en zo is het uiteindelijk met 2x pw fysio hersteld.
Jar ervoor enkelband gescheurd zelfde verhaal uit wanhoop had arts me in het gips gezet.
Ik ging gewoon fietsen etc met gips maar toen het eraf ging was het 5x erger. Omdat je spieren niet gebruikt rond je enkel warendie verslapt en konden de hyperflexie dus helemaal niet meer opvangen.
Dus tip laat je nooit "vastzetten" en blijf bewegen als je spieren verslappen word het veel erger!
Sporten helpt ooj toen ik nog hockeyde was ik veel "harder" qua spieren en had ik veel minder (been) blessures
Enige wat mij helpt is fysiotherapie.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:58

ik ben ook hypermobiel. Ben al aan mn enkels en knie geopereerd. Het meeste last heb ik van mij nek, rug en heupen. Ik loop bij de fysio en ben net klaar met mensendieck. Doe bijna dagelijks oefeningen om mijn spieren in conditie te houden zodat die de klappen op kunnen vangen wat mijn banden niet doen. De vermoeidheid is wisselend, hangt er ook vanaf hoe ik slaap. En als ik veel last heb van mn spieren heb ik ook meer last van mn vermoeidheid. Ik heb voornamelijk last van mn nek en daardoor van hoofdpijn. Gelukkig gaat het de laatste tijd wel goed :)
En idd wat colette_007 zegt: je spieren goed in conditie houden, dat verminderd de kans op blessures

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:45

Hmm ik ben wel veel moe zeker na wat zwaarder werk en ook echt een koukleum nie normaal.
Mijn temperatuur was v.d week ook weer 36,5.
Maar dacht eigenlijk niet dat het verband had.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:12

ik heb ook een lage lichaamstemperatuur.. ben ook een onwijze koukleum.. maar weet ook niet of dat verband heeft

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:27

Ik heb juist een iets hogere lichaamstemperatuur. Alhoewel ik het wel steeds kouder krijg nu ik geen 18 meer ben :P

Ik vind het erg naar om te lezen dat jullie er zoveel pijn van hebben :(:) Ik wist echt niet dat andere hypermobieltjes daar mee te maken hadden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:14

Ik ben ook een onwijze koudkleum? Mijn temp ligt ook vaak laag, heb dus ook niet snel verhoging (voor mijn doen wel, maar volgens de maatstaven niet)

Zijn hier ook mensen die hinder ondervinden in teugeldruk door hypermobiliteit? Kan niet zo goed uitleggen, maar ik heb al heel snel dat ik het gevoel heb dat ik teveel druk geef (of niet meer druk kan geven) omdat mijn schouders gewoon te slap zijn (en nee ik loop echt niet in de mond van mijn paard te raggen), ik doe ook iets bijzonders in arm/schouderhouding merk ik...

Op zich niet zo raar denk ik, aangezien m'n banden te lang en te slap zijn, kan ik minder druk uitoefenen en omdat mijn nek/rug een deel spierspanning opvangt heb ik een andere houding ofzo?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:26

@ colway:
Ik heb daar heel veel last van mijn polsen en vooral schouders schieten als het ware op slot.
Krijg dan onwijze kramp doet ontzettend veel zeer wordt moe of ik een ontzettend sterk paard tegen moet houden maar er komt amper kracht uit mijn armen.
Wat mij wel helpt is mijn ellebogen gebogen houden maar voor de rest..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:29

Ik heb de laatste tijd heel erg dat m'n schouders 'kraken' :? Doet echt heel erg veel pijn en ik heb dit nog nooit eerder gehad.