Help! Met paard achterovergeklapt. Been onwijze blauwe bult!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:58

Ik had ook al een ambu voor je gebeld als ik er bij was geweest hoor!!!!! Gouden tip: neem even contact op met de huisarts. Liever dat je een keer te veel gaat, maar dat weet je zeker of het wel of niet stuk is. Niet stuk betekend dat je morgen ook zeker weer kunt belasten zo ver het gaat als je dat zo heel graag wilt ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:59

Als je been erg dik wordt kan het zijn dat je onderhuids bloed en daar kun je ook gewoon dood aan gaan. Zeker als je lies betrokken is, waar grote aderen lopen.
Hoofdletsel kun je ook achteraf nog dood aan gaan.
Breuken waar je mee door blijft lopen worden moeilijk te zetten= nog veel meer ziekenhuisbezoek en operaties.

Met andere woorden, je hoort op de eerste hulp. Bel bij de buren aan of ze op je beesten kunnen passen. Of schakel familie in.
Bel gewoon 112 of een ambulance bedrijf uit je buurt en laat je halen. Ze regelen ook vervoer van gevallen die niet meteen noodgevallen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-01-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:59

Niet buiten bewust zijn geweest en ook niet gebraakt :n

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:59

Kun je niet iemand bellen die je komt helpen? Je familie, goede vriendin?
Kun je alles wel goed bewegen? Heb je een scheurend of knakkend geluid gevoeld of gehoord?
Is je hele been dik, of alleen heel plaatselijk?En waar zit de zwelling? Neemt het nu al een beetje af?
Ben je misselijk geweest, of een beetje suf? Ben je nu duizelig?
Wat een vragen he? Deze zullen ze anders op de huisartsenpost ook stellen.

Je moet je eigenlijk wel laten nakijken hoor. Bel ze maar even voor advies.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:00

dubbel geplaatst

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:00

Jantine_ schreef:
Goldy schreef:
wat denk je van een bezoekje aan de eerste hulp? of opseminst aan je huisarts....

ik kan het nog steeds niet snappen dat mensen zo'n klapper maken niet zelf kunnen bedenken dat dat misschien verstandiger is dan hier een topic aanmaken met de vraag of ze eind van de week weer kunnen rijden......

Ik heb geen rijbewijs, kan niet zomaar even weg. Degene die ik kan bellen wonen minimaal 30min rijden.
Ik heb de zorg over 4 paarden en 3 honden, kan niet zomaar even weg.

En het is misschien raar dat ik niet naar de huisarts/dokter ben geweest maar ik ben niet zo kleinzerig.

in je openingspost staat dat je naar binnen bent getilt....(wat erg dom is na zo'n klap...ik had 112 gebeld...)

op dat moment was je dus niet alleen.

en de buren dan die kunnen vast in geval van nood je ook brengen.....

maar goed t klinkt als of je niet wil horen dat t beter is om je na te laten kijken....

sterkte dan maar

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:01

Ja gewoon de dichtstbijzijnde eerste hulp bellen en het verhaal uitleggen je kunt dan toch wel terecht.
Dat maakt niet uit of je normaal niet daar zit heb ik ook gehad van de week toen ik bij mijn vriend zat boven in het land

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:01

Stel, je belt geen HAP (gewoon de dichtstbijzijnde, en gewoon doen hoor! := ).. Zorg dan iig dat iemand je een keer in de twee uur vannacht kan checken als je last van je hoofd hebt of je een beetje loom voelt..

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:03

Ninia schreef:
Kun je niet iemand bellen die je komt helpen? Je familie, goede vriendin?
Allen wonen erg ver weg.
Kun je alles wel goed bewegen? Heb je een scheurend of knakkend geluid gevoeld of gehoord?
Niet goed nee. Je bedoeld bij de val? Heb ik wel gevoeld maar niet gehoord, met lopen (waggelen) ook niet.
Is je hele been dik, of alleen heel plaatselijk?En waar zit de zwelling? Neemt het nu al een beetje af?
Plaatselijk, binnenkant van m'n been.
Ben je misselijk geweest, of een beetje suf? Ben je nu duizelig?
Na de val was ik misselijk en duizelig. Nu absoluut niet meer. Heb veel gegeten en gedronken
Wat een vragen he? Deze zullen ze anders op de huisartsenpost ook stellen.

Je moet je eigenlijk wel laten nakijken hoor. Bel ze maar even voor advies.

dancertje

Re: Help! Met paard achterovergeklapt. Been onwijze blauwe bult!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:04

Zou toch even wat regelen echt waar TS

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:04

Lusitana schreef:
Als je been erg dik wordt kan het zijn dat je onderhuids bloed en daar kun je ook gewoon dood aan gaan. Zeker als je lies betrokken is, waar grote aderen lopen.
Hoofdletsel kun je ook achteraf nog dood aan gaan.
Breuken waar je mee door blijft lopen worden moeilijk te zetten= nog veel meer ziekenhuisbezoek en operaties.

Met andere woorden, je hoort op de eerste hulp. Bel bij de buren aan of ze op je beesten kunnen passen. Of schakel familie in.
Bel gewoon 112 of een ambulance bedrijf uit je buurt en laat je halen. Ze regelen ook vervoer van gevallen die niet meteen noodgevallen zijn.

jeetje, maak 'r niet zo bang joh!

ze is niet buitenbewustzijn geweest, niet misselijk of braken dus is hersenschudding uitgesloten.
als het goed is had je ook een cap op?
je zou voor de zekerheid iemand je om de 30min en daarna om het uur wakker laten maken.

daarnaast is het been alleen een bult, zou best kunnen zijn dat er iets heeft vast gezeten bv beugel ofzo
ik zou goed koelen, been hoog houden vannacht evt wekadvies en morgen ochtend je eigen dokter bellen voor afspraak

p.s. ik ben doktersassistente
Laatst bijgewerkt door Juuls_ op 08-01-12 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:04

Goldy schreef:
in je openingspost staat dat je naar binnen bent getilt....(wat erg dom is na zo'n klap...ik had 112 gebeld...)

op dat moment was je dus niet alleen.

en de buren dan die kunnen vast in geval van nood je ook brengen.....

maar goed t klinkt als of je niet wil horen dat t beter is om je na te laten kijken....

sterkte dan maar

Toen wel ja. Maar daarna is 1 naar het vliegveld gegaan en de ander slaapt niet thuis vannacht. Die komt morgenmiddag thuis.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:05

Ik heb geen cap op gehad, en ik hoef hier absoluut ook geen commentaar op. Voorderest niks geen last van m'n hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:05

idd nooit te drinken geven totdat je zeker weet dat er geen interne bloeding is. ( extern idem maar dat is wat duidelijker )
Je lichaam gaat dan in standje overleven, en stuurt bloed alleen nog naar de vitale organen.
Van het drinken wordt je misselijk , want je maag krijgt geen bloed, of er wordt toch bleod heen gestuurd en dan krijgen je hersenen te weinig ( je hebt te weinig bloed omdat je bloed verliest : intern of extern maakt niet uit )

sowieso goed om de symptomen van shock te kennen. Vriendin van me heeft het leven van mijn man daarmee gerede toen hij een milt ruptuur had en zelf gewoon evne rustig wilde gaan liggen op de hotelkamer na een val met zijn MTB.
Hij heeft het NET gered omdat zij onmiddellijk 112 heeft gebeld en hij met een helikopter naar het ziekenhuis is gegaan.

( ze herkende het door het eenmalige zweten en koude ledematen,zweet door shock komt niet terug als het het wegveegt )

Sorry off topic, maar dit ter illustratie hoe belangrijk het is om de kenmerken van een shock te kennen. Diegene voelt zich pas echt beroerd als het te laat is nml.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:08

als je nu gewoon ongerust bent (door alle reacties) kan je misschien het beste naar de
huisartsenpost in de buurt bellen, dan kan daar een dokter je controleren

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:09

Waar zit je ergens, als je niet bij huis bent? Misschien dat iemand in de buurt zit en met jou op pad kan?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:09

Ik zou gewoon doen waar jezelf zin in hebt, :j je stelt je eigen prioriteiten , en als afgunst van ziekenhuis boven verantwoordelijkheid voor je eigengezondheid gaat , zeg ik , dit dikke been helpt jou devolgende keer een verstandige beslissing te nemen ...... Het is waar jezelf de keus voor maakt.
Zolang je maar achter je eigen keuze staat......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:10

Jantine_ schreef:
Ik heb geen cap op gehad, en ik hoef hier absoluut ook geen commentaar op. Voorderest niks geen last van m'n hoofd.

Als je echt helemaal niet misselijk bent geweest ( hersenschudding kan ook zonder overgeven en zonder bewustzijnsverlies... iedereen is daar weer anders in )
En je voelt je op de pijn in je been na goed. Dus niet vaag ,niet licht in je hoofd.
Dan kun je de gok nemen. Maar wel elke twee uur laten wakker maken ( desnoods door je ouders via de telefoon )

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:12

Ben absoluut niet vaag of licht in m'n hoofd.
Ik zal 2 wekkers zetten elke 2 uur :)

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:13

Jantine_ schreef:

ehh, dat heeft geen zin. Het gaat er juist om dat iemand controleert of je nog wakker kan worden ... :)
Of je niet stiekem een bloeding hebt en bewusteloos dreigt te raken/ of al bewusteloos bent.
Jezelf wekken heeft geen enkele zin

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:14

Even voor de zekerheid langs de huisarts inderdaad, gewoon om even te kijken of er niks belangrijks kapot is :)
Ze zullen waarschijnlijk geen enge dingen met je gaan doen als je nog erop kan staan hoor :) (Alleen heel veel duwen en porren waarschijnlijk, want dat doen ze nou eenmaal :P)

Edit: Hm, je kunt je beter laten bellen, want als je wazig bent of niet opneemt dan kan iemand anders nog om hulp bellen :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:14

Heb je evt een foto van je been? Dat is iets makkelijker te beoordelen dan zo vanf schrift!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:15

Nouja ik heb er 1 op mn telefoon, die kan ik niet op de computer krijgen. Dus als iemand dat wel lukt kan ik hem via iemand sturen via ping?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:16

Jantine_ schreef:

Dan sla je dus de hele plank mis, dit heeft geen nut

Kei hard gezegd
Of je belt nu de dichtst bij zijde hap op en gaat overleggen
Of je gaat het risico nemen dat er een kleine kans is dat je morgen niet meer als de oude wakker word of helemaal niet meer