Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 09:45

Inderdaad geheugen gaat achteruit, heb een keer zo'n erge periode van slapeloosheid gehad dat ik zelfs waanvoorstellingen (hallicunaties) kreeg :oo
Maar ik bleef doorwerken, belande op een dag bijna met de auto in de berm door mijn slaperigheid.

Ben vroeger in therapie geweest bij een Slaaptherapeut...kreeg bandjes van haar mee die ik moest draaien als ik ging slapen. Niet geholpen helaas.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:51

Als ik eenmaal slaap word ik wel een keer of twee per nacht wakker (meestal tussen half 3 en half 5) maar het grootste probleem heb ik met inslapen. Of ik nu erg moe ben of juist niet ik lig vaak tot 1 of vaker 2 uur wakker ongeacht te tijd dat ik naar bed ben gegaan. Als ik in de morgen college/practica heb moet ik er om 6 uur al weer uit. Dit doet zich al een paar jaar voor en niets helpt tot nu toe (rustgevende muziek tot ademhalingsoefeningen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:54

Probeer ontspanningsoefeningen. ga op yoga, probeer meditatie oefeningen..een ontspanningsmassage kan helpen, dan zijn je spieren niet meer zo stram, is je lijf ontspannen...probeer ook je denken stil te zetten..is is moeilijk, maar als er een gedachte komt, train je naar gedachteloos en dat train je weer in meditatie oefeningen..

Ik had een ander bed gekocht, een pracht van een boxspring en ik kon ineens veel makkelijker in slaap komen, het bed wat ik jaren had, was achteraf waardeloos....

Van niet slapen krijg je hallucinaties, wordt je emotioneler, kan je niet meer nuchter relativeren, je zintuigen staan meer op scherp wat juist vervelend is...dus doodste stilte s'nachts is belangrijk, blokkeer al het licht wat in je kamer kan komen, dus zorg voor goede zwarte verduistering bv een extra rolgordijn dat aansluit op je ramen....licht maakt nl ook dat je wakker blijft of snel wakker wordt

Morrie

Re: Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:59

ervaren slapeloze meldt zich.
Ik slaap slecht sinds 1987, na een traumatische gebeurtenis begon de ellende, ik heb zo'n 15 jaar slaappillen gehad tot mijn huisarts ineens zei: je krijgt niets meer en toen begon het grote wakker liggen.

Ik sta iedere morgen om 6 uur op, want ik moet paarden voeren, paddock uitmesten en het terrein vegen voor ik naar mijn werk ga, om niet uit mijn ritme te raken, sta ik ook in het weekend en in vakanties om 6 uur op. Vakanties haat ik: ik kan vanwege de paarden nooit weg en als ik thuiszit tussen het voeren/mesten door, ga ik op de bank liggen slapen en dan is het eind zoek.

's Avonds om 9 uur/half 10 kan ik letterlijk niet meer op m'n benen staan, dan moet ik naar bed. dan slaap ik tot een uur of 2 en dan is het vaak bekeken.

Ik ben er helemaal aan gewend, doe werk achter de pc en nu (nog geen 10 uur) prikken en tranen mijn ogen al.Ik vraag me wel eens af wat ik aan werk zou kunnen verzetten als ik uitgerust ben...... dat moet enorm zijn....

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:58

Morre, ik heb weleens iets gelezen over slapeloosheid na een traumatische gebeurtenis. Het zou kunnen dat je lichaam daardoor in een continue staat van alertheid is, waardoor je niet kunt slapen.

Mindfullnes-oefeningen doe ik bijna elke dag, al 1½ jaar lang, maar ook dit helpt niet tegen mijn slaapprobleem. Soms heb ik het gevoel dat ik gewoon een hopeloos geval ben :')

Ben ooit 42 uur aan 1 stuk door wakker geweest, toen slikte ik ook nog melatonine en was ik al bekend met de mindfullnes. Ik begon zelfs vormen tussen de blaadjes van de boom te zien, terwijl het waaide, en werd bang dat ik de controle over mezelf en mijn gedachten zou verliezen. Dat was echt niet fijn...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:59

Herkenbaar Sylke :j. Wat kan je geest toch achteruit gaan als je niet slaapt...Ook niet meer uit je woorden komen of versprekingen doen :x .

Mijn telefoon begon een paar jaar geleden tijdens die hele lange periode van slapeloosheid 's nachts ineens tegen me te praten en me zelfs verrot te schelden -O- . Dokter dacht dat ik psychotisch was, echter dit weerlegde ik en ik hield vol dat het door oververmoeidheid kwam. Uiteindelijk heeft een psychiater bevestigd dat het door mijn slapeloosheid kwam en dat het niet zo vreemd was.

En nu zit ik hier weer als een zombie met een wazige blik in mijn ogen en moet er allerlei advertenties en flyers uit doen vandaag :Z

Hebben jullie ook last van misselijkheid door het slaapgebrek?

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:15

Oei, dat is wel eng laetitia, gelukkig is het bij mij nooit zo ver gekomen. Dan was ik echt bang geworden... Want ik denk dan, stel je hebt 1x een psychose en er is niemand bij. En je hebt t nog nooit gehad, weet je dan überhaupt wel dat je een psychose hebt gehad? En precies die gedachten maken met weinig slaap dat ik bang wordt dat ik de controle verlies, en dat er dingen gebeuren zoals met jou en je telefoon..

De misselijkheid ken ik wel, heb zelfs een periode gehad dat ik meteen naar de wasbak moest rennen zodra ik opstond. Vaak met weinig slapen ook verminderde eetlust, vreselijk irritant... Willen eten, maar het bijna niet binnen krijgen, en vervolgens nog zwakker zijn omdat je niet fatsoenlijk kan eten.

Ik denk echt dat slaapproblemen onderschat worden hoor. Veel mensen hebben er last van, en ondervinden hierbij ook hinder in het dagelijks leven.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:51

Het wordt zeker onderschat, mensen beseffen vaak niet dat het echt een probleem kan zijn.
Mijn moeder zei vroeger altijd dat ik me niet zo moest aanstellen en dat ik 'heus wel geslapen had'.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:01

Ooh ik meld me ook! Bijzonder dat er zo veel mensen last van hebben. Jammer om te lezen dat veel bij de notoire 'niet-slapers' niet helpen.. Ik ben er zelf ook een van. Probeer al jaren ritme te houden en om 23u naar bed te gaan. Helaas houdt dat in dat ik meestal pas tegen 1 à 2 uur slaap. Ook wordt ik tussendoor minstens 3 keer wakker, waarna het weer even duurt voordat ik weer slaap. De wekker gaat al weer om half 7. Ik heb dit al jaaaaaaaren helaas.(ook alles al geprobeerd om er vanaf te komen, ik slaap helaas alleen als ik te veel gedronken heb :+ maar dat is niet zo fijn wakker worden..)
Tot voor kort kon ik er goed mee omgaan, maar nu ik te maken heb met een aantal stressvolle situaties merk ik dat ik zowel fysiek als geestelijk toch echt last heb van het slechte slapen. Fijn om te weten dat ik in ieder geval niet de enige ben.. Ik lees mee!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:08

Ik kan nooit in slaap komen. Zeker niet in de vakantie, omdat mijn ritme dan zo anders is. Ik heb er mijn hele leven al last van, ik weet niet anders. Als ik niet kan slapen ga ik altijd muziek luisteren en bladen lezen. Meestal kom ik na een uur dan wel in slaap. Op school ben ik dan vaak heel moe. Soms heb ik periodes dat het echt élke dag zo is, en dan blijf ik op een gegeven moment gewoon een dagje thuis om weer 'op te laden'.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:08

Ik heb het niet zo ernstig als ik hier bij sommige lees, maar wel regelmatig periodes dat ik uren wakker lig voor ik eindelijk in slaap val.
Ik probeer altijd evengoed op tijd op te staan, niet overdag te slapen & te sporten. Sporten maakt m'n hoofd leeg en lichaam moe, wat nog weleens wil helpen.
Al met al is het iets om moedeloos van te worden he.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:11

Ik heb er steeds minder last van, maar wat ik zelf altijd wel erg prettig vind is zorgen dat je gesport hebt voordat je naar bed gaat. Niet dat ik dan per se sneller slaap, maar kan dan wel lekker rustig in bed liggen met mijn ogen dicht en ben dan tenminste ook ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:25

Na langdurige slapeloosheid volgt vaak burn-out. Verhoogde adrenaline gehaltes zijn niet gezond. Ik heb er 10 jaar last van gehad, was altijd weer blij als ik 3 uur had geslapen en met 4 uur kon ik enigszins de dag doorkomen...ben heel blij dat ik nu redelijk tot goed slaap...

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:43

Skygirl schreef:
Ik heb er steeds minder last van, maar wat ik zelf altijd wel erg prettig vind is zorgen dat je gesport hebt voordat je naar bed gaat. Niet dat ik dan per se sneller slaap, maar kan dan wel lekker rustig in bed liggen met mijn ogen dicht en ben dan tenminste ook ontspannen.

Nou, ik heb even gethaibokst, was de training tot 21.30. Ondanks dat ik een conditie van niks heb, liep ik altijd te stuiteren als ik terug kwam, en sliep ik op die dag later dan op andere dagen. Als ik train geef ik téveel en kwam elke keer als een adrenalinebom terug.
Voor veel mensen helpt het overigens wel!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:36

ik heb heel mijn leven al problemen met slapen, maar 2011 spant wel de kroon. ziekte en overlijden van Mist en mijn andere paard Gardy die maandenlang getreurd heeft en nu zelf ook slaapproblemen heeft (lang verhaal dat ik misschien nog wel eens op medisch zal zetten)
Waar ik vroeger toch een uur of 4-5 kon slapen, is dat nu maar hooguit 2.- 3 uur- al een jaar. Ik werk vaak 6 dgn per week en met pieken vaak 12 uur of langer (gelukkig nu maar 8 uur met hier en daar een uitschieter) en dat is niet alleen achter de pc maar ik geef ook veel trainingen- en maak veel vertikale km's (constructiewerf)
Vorige week vond ik mijn mobieltje in de koelkast....en had ik bij vertrek naar werk smorgens om 6.30uur blijkbaar de achterdeur wagenwijd open laten staan :+

In 2010 heb ik een jacuzzi gekocht en sindsdien heb ik nog nooit zo goed en lang geslapen, maar sinds Mist ben ik er niet meer in geweest, je kijkt namelijk uit over de stallen en daar krijg ik momenteel nog steeds geen rust van ;(

Ik heb 2 vrienden die de afgelopen 1.5jr thuisgebleven zijn met een burn-out...maar om heel eerlijk te zijn, ik probeer medelevend te zijn en stiekum denk ik....waarom precies ??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:58

Ik heb een tijd heel erg last van slapeloosheid gehad, nu gaat het steeds beter. Voor mij is ritme heel erg belangrijk. Ik ga nu elke dag rond dezelfde tijd naar bed (half 11/11 uur) en doe dan ook altijd precies hetzelfde. Eerst even tv-kijken, kopje thee (caffeïne vrij), dan tanden poetsen, make-up afhalen, toilet en in bed liggen. Even lezen en dan slapen. Op vrije dagen probeer ik om dezelfde tijd naar bed te gaan, en niet te laat weer uit bed te komen. Het vergde even wat tijd voor mijn lichaam er helemaal aan gewend was, maar nu zit ik in een heel lekker ritme. Ook als ik een nacht slecht slaap ga ik toch om dezelfde tijd weer naar bed, hoe moe ik ook ben. Op de dag slapen verstoord je ritme.
En ik slaap met oordoppen. Ik word helemaal gestoord van welk geluid dan ook als ik wil slapen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:07

Hallo,

magik mij hier ook melden ?

ik slaap al jaaren slecht.. meestal niet voor 1-2 uur ..
en dan smorgs vaak niet bed uit te komen, zelfs slaap ik door wekkers heen..
heb echt veel dingen aan mn hoofd. en loop onbewust te piekeren over dingen ..

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:14

Ik meld me maar... Al jaren ben ik een slechte slaper en nu de laatste tijd is het veel erger geworden. Ik slaap ongeveer 2,3 uur per nacht en ben de hele dag dood en dood moe. Soms val ik op de bank bijna in slaap en ga dan snel naar bed om daar weer wakker te liggen.

Ik heb geen concentratie meer, vergeet echt alles, ben vaak duizelig en misselijk gewoon omdat ik niet kan slapen. Slaappillen krijg ik van de dokter niet dus ben ik gaan blowen, dat hielp een tijdje maar nu ook niet meer.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:37

*komt ook binnenvallen*
Sylke schreef:
Vaak met weinig slapen ook verminderde eetlust, vreselijk irritant... Willen eten, maar het bijna niet binnen krijgen, en vervolgens nog zwakker zijn omdat je niet fatsoenlijk kan eten.
Als in, wel trek hebben maar al misselijk worden bij het idee dat je er iets in moet stoppen? In dat geval, dankjewel, je hebt misschien een antwoord op mijn vraag gegeven.
Duizeligheid, misselijk zijn, slecht geheugen, slechte concentratie, klinkt allemaal bekend.

Enfin, volgende slechte slaper meldt zich. Ik slaap nu alweer 5 jaar echt chronisch slecht, daarvoor alleen bij 'speciale gelegenheden' zoals stressvolle situaties en als ik mijn ritme niet bewaakte en dan duurde het wel weer een tijdje voordat ik weer op schema lag, lastig maar niet onoverkomelijk.
De laatste jaren is het echt bergafwaarts gegaan. Een echt ritme heb ik al niet meer en zelfs slaappillen werken niet meer als slaappillen. Ook alles al geprobeerd, maar dus niet met blijvend resultaat. Om toch maar wat aan slaap te krijgen slaap ik nu maar wanneer ik dat kan (bv om kwart voor 12 's avonds op Oudjaarsdag :') of gewoon een heel weekend knock-out gaan) en probeer ik me er niet druk om te maken, dat laatste werkt sowieso niet als je wilt slapen.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:50

Pluizebolpum schreef:
*komt ook binnenvallen*
Sylke schreef:
Vaak met weinig slapen ook verminderde eetlust, vreselijk irritant... Willen eten, maar het bijna niet binnen krijgen, en vervolgens nog zwakker zijn omdat je niet fatsoenlijk kan eten.
Als in, wel trek hebben maar al misselijk worden bij het idee dat je er iets in moet stoppen? In dat geval, dankjewel, je hebt misschien een antwoord op mijn vraag gegeven.
Duizeligheid, misselijk zijn, slecht geheugen, slechte concentratie, klinkt allemaal bekend.

Ja inderdaad, wel de trek maar als je eenmaal begint te eten smaakt het niet. Behalve fruit en groenten, en daar kan een mens niet op leven!
Dit heb ik ook met teveel stress, dus dat kan ook een oorzaak zijn. Ooit in 2 weken 5 kilo afgevallen vanwege stress. Geen Sonja Bakker die daar tegenop kan.... Jammer alleen dat ik al iets ondergewicht had, en pas 2 jaar later zat ik weer op gezond gewicht...

One_Love, dat blowen heb ik ook gedaan. Dat begon overigens niet vanwege slaapproblemen, maar gewoon met vrienden en omdat ik zo eindelijk kon ontspannen. Uiteindelijk rookte ik er elke avond wel 1 voor het slapen. Dit doe ik ook niet meer, heel af en toe rook ik er wel 1 s'avonds met andere mensen, maar kan niet zeggen dat dat altijd een goede nacht betekent.

R0cky_lofz, als het echt het piekeren is zouden ontspanningsoefeningen (meditatie, lijf ontspannen, mindfullnes) misschien kunnen helpen. Dit is niet iets wat na 1x werkt, maar een proces om rust te krijgen in je hoofd door met 1 ding tegelijk bezig te zijn. Ook kan je proberen je op wat anders te richten, helpt het misschien om te schrijven voordat je gaat slapen, of een boek te lezen?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:58

Jeetje, best bizar om te lezen dat mensen dit in extreme mate hebben. Ik ben zelf ook een slechte slaper, altijd al geweest. Vooral met inslapen heb ik moeite, tenzij ik wacht tot het 3 of 4 uur 's nachts is. Maar als je wekker om 7 uur weer af loopt is dat geen optie. Ik heb diverse dingen geprobeerd, waaronder ontspanningsoefeningen omdat ik vooral ga lopen piekeren 's nachts. Dit heeft tot noch toe helaas niet geholpen. Ook krijg ik altijd honger 's nachts (ons avondeten is altijd rond half 7/7 uur).

Merk dat het nu weer erger begint te worden, mijn slapeloosheid. Ik voel me down, kan bijna nergens meer van genieten, ben continue met mijn gedachten ergens anders, kan me nergens op concentreren, geheugen werkt minder. Moet ook zeggen dat nu ik hier lees dat mensen er ook duizelig en misselijk van worden dat me ook bekend voor komt. Komt soms vanuit het niets opspelen en daar kan ik echt heel beroerd van worden.

Concentratievermogen vind ik toch wel lastig, vooral met autorijden is het zo belangrijk voor me dat ik mezelf eraan herinner dat ik op de weg blijf letten. Soms rijd ik naar stal (circa 10 minuutjes rijden) en als ik dan op stal ben vraag ik mezelf af hoe ik eigenlijk op stal ben gekomen..

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:01

ik heb gehoort dat het het beste is om een uur voor dat je wil gaan slapen het het beste is als je dan niet meer tv kijkt of computer.

die stralen blauw licht uit , en dat remt de aanmaak van melatuline waar je slaperig van wordt.

en ohja ik ben ook een zeer slechte slaper

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:18

En je telefoon niet te dichtbij leggen als je slaapt heb ik ook gehoord. Al die dingen werken bij mij niet, van tv kijken word ik juist eerder moe omdat ik dan moet staren. Ik ben achterstevoren geboren, misschien daarom dat bij mij alles omgekeerd werkt? :D
Wel lees ik meestal een boek in bed voordat ik ga slapen.

En mensen hier met een relatie of samenwonen, hoe doen jullie dat? Ik heb (gelukkig :') ) geen relatie meer, maar mijn ex sliep altijd heel vroeg, en stond ook vroeg op. Totaal het omgekeerde van mij dus... En het is toch wel leuk dat als je samen bent, je ook samen slaapt...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:21

ik moet hem wel naas me leggen want als ik hem ergens anders op leg gooit mijn kat hem er van af :') ben al meerdere keren niet op tijd wakker geworden omdat die batterij uit mobiel was gegaan :')

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:30

Ik ben eigenlijk altíjd moe, krijg ook regelmatig te horen waarom ik zo uitgeblust ben.
Kan slapen wat ik wil, het helpt niet, en heb ook best vaak slapeloze nachten (oa omdat mn moeder snurkt -:) ).
Heel vaak lig ik dan gewoon wakker, te woelen en te niksen, ogen dicht, en net zo lang proberen.
Ben nu ook (voor mijn doen) gewoon niet moe, dus maar net zolang bokken tot ik wél moe ben... :\