Ongezonde levensstijlen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:04

Ik ben veel te zwaar en probeer altijd goed op te letten.
Ik eet veel salade, we koken bijna alle dagen in de week en dingen zoals jus over de aardappelen vermijden we zowiezo.
Ik zal niet zeggen dat ik nooit eens ongezond eet, jawel hoor en ik snoep ook wel eens.
Maar ik eet geen zak chips leeg, chips eet ik uit een puddingkommetje.
Desondanks lukt afvallen niet ook niet met hulp van het ziekenhuis.

Maar als ik dan zie wat anderen zich naar binnen proppen, dan komt er lichtelijke frustratie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:05

verse groentes die niet versneden zijn, zijn inderdaad best lang houdbaar ;-) Anders versnijden en dan invriezen, kan je ze met pasta's of soepen of roerbakken weer uit de vriezer halen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:05

@ jesito, dat lijkt me ook frustrerend, wel eens naar een voedingsconsulent geweest?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:07

Yucca schreef:
Aan gepelde tomaten is verder niets toegevoegd (toch?)

Volgens mij wel... volgens mij bevat alles in potten suikers/zouten en conserveringsmiddelen.
Maar zou ik eens op een blik moeten kijken (ik maak het liefst saus van blikken gepelde tomaten met Italiaanse kruiden, maar daar houdt vriendlief niet zo van, die noemt het 'doorzeefsaus' :+ ).

Maar ik denk dat het ook wel veel vooroordelen zijn wat betreft dikke mensen... ik doe het zelf ook, ik beken.
En mede om die reden vond ik het héél vervelend om koeken te gaan halen op mijn eerste werkdag na een periode van ziekte, waarin ik flínk was aangekomen door medicijnen (en een dikke snoet had door de Prednison). Och och... wat voelde ik me in die tijd toch slecht als ik boodschappen moest doen. Ik snoep(te) zelf niet, maar woon niet alleen en heb niet alleen met mezelf rekening te houden. Dus ja, ook in mijn karretje lag (ligt) chips, koekjes, snoepjes, frisdrank, etc.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:08

Jesito, ik ken je frustratie. Vriendinnen die heel veel eten met hun maatje 32.
Heb jij weleens koolhydraatarm geprobeerd? Ik kwam ook altijd van alles aan maar met khd arm gaat het allemaal wat makkelijker. Pb me gerust als je interesse hebt, ik voel erg met je mee.

Het valt mij inderdaad ook op hoe ongezond sommigen kunnen eten. Maarja, ongezond is vele malen goedkoper en voor gezonde dingen moet je soms wat meer je best doen (groenten zijn heerlijk mits je ze goed bereid).

Magrathea

Re: Ongezonde levensstijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:21

Ik merk nu ook wel echt nu ik op mezelf woon dat het heel lastig is om gezond te blijven eten. Niet zozeer omdat ik elke dag naar de friet grijp hoor, absoluut niet, maar ik heb bijvoorbeeld net een halve courgette weggegooid die er een beetje dubieus uit zag. Als je in je eentje woont is het gewoon lastig om dingen een beetje betaalbaar te houden en óók eten niet weg te hoeven gooien (want daar heb ik echt een hekel aan). De andere helft van de courgette zit trouwens in een sausje die deels nog in de vriezer ligt, maar daar zat echt al veel courgette in :P

Meer studenten met hetzelfde probleem?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:22

Colway schreef:
@ jesito, dat lijkt me ook frustrerend, wel eens naar een voedingsconsulent geweest?

Op het ziekenhuis heb ik toen veel begeleiding gehad met fitnesprogramma en uitleg over voeding.
Als ik af zou vallen zou ik ook gemotiveerder kunnen blijven.
Ik was na 4 maanden amper 1 a 2 kilo kwijt.
Koolhydraatarm dieet heb ik eens gezien bij een collega en vind ik alles behalve gezond.
Dat betekend geen brood, pasta, in het begin zelfs geen fruit, aardappelen.
Mijn collega zat dan met een blikje tonijn en wat crackers en tuurlijk werkt dat maar dat houd geen paard vol, tenminste dit paard niet :D
Wel bedankt voor je tip en knap als je het kunt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:29

Jesito, ik sluit me qua dat aan bij F_Orumster :)
Of KHD arm gezond is vraag ik me ook af, maar het is een prima manier voor gewichtsverlies en het is ook echt mákkelijk vol te houden! Het is alleen niet iets dat je levenslang vol moet houden. Geen 'nieuwe levensstijl' zoals zoveel mensen zeggen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:34

Oeps ik herken mezelf hier wel in :')

Ik wil 's ochtends nog wel eens ontbijten met een toetje (tiramisu, chocolademouse, vla) en lunchen met pizza, frituur of chips.

Avondeten wordt gemaakt door m'n moeder, die combineert zakjes en potjes wel altijd met verse groente en rauwkost van de groenteboer.

Ondanks dat ben ik nog steeds maatje 34, maar ik beweeg er wel veel naast dus dat houdt het nog een beetje in balans.

Ik ben namelijk liever lui dan moe als het om eten maken gaat, dus als het zo uit het pakje in de mond kan ben ik tevreden. (Wat een erge gewoonte eigenlijk :+ )

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:35

Ik viel ook onder zo een persoon die dacht gezond te eten. (Ookal eet ik gewoon gezellig vruchtenhagel op brood. ;) )
Verse groente en een of ander (wok)sausje erover. Totdat ik me eens ging inlezen over E621.
Ik hoef het niet meer. Proefdieren worden vet en dom.... en het zit in zo ontzettend veel voeding. Triest.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:39

Zwarte koffie past prima in een gezond menu trouwens hoor ;)

Als ik 2 aardappeltjes bij m'n avondeten neem dan spring ik al uit de band voor mijn gevoel. Al dat zetmeel, dan ben ik echt een stoute meid :+
Ik ben 26 en heb al 11 jaar geen frisdrank gedronken. Al zeker 7 jaar heb ik geen korreltje geraffineerde suiker binnen gehad. Ik heb nog nooit met een zakje gekookt, kook altijd vers.

Ik eet minstens een pond groenten per dag en verder is 'gezond eten' echt een kwestie van waar je in geloofd hoor. Ik vind graanproducten erg ongezond die eet ik dan ook niet. Ik vind vlees en vet wel gezond en dat eet ik dan ook regelmatig.
Met Kerst ga ik weer eens een sneetje Frans brood eten, wat rijst misschien en heeeeeeel misschien eet ik een plakje choco cake mee, dat zou dan voor het eerst in 7 jaar zijn. Ik verheug me er nu al op :))

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 12:58

Waarom vind je graanproducten ongezond? Daar zitten toch juist veel voedingsstoffen en vezels in?

Het gaat me hier ook niet per se om of mensen dik zijn of niet (wel als het door ongezond eten komt), maar dat er gewoon geen besef is van 'gezond eten'. Zo denkt ook iedereen dat melk en kaas gezond is maar dat is helemaal niet zo. Ten minste mij wordt het afgeraden met mijn huid.

Wij hebben zo'n biobuy, echt best een grote winkel. Net een supermarkt maar dan alleen met bio producten, pfew dan gaat er echt een wereld voor je open. Dan wil je echt de hele winkel leegkopen haha. Alleen is het natuurlijk wel flink duur helaas..

Ik drink ook echt in het weekend wel eens frisdrank, of soms als het me aangeboden wordt. Ook eet ik echt wel eens een lekker croissointje. Maar ik probeer toch wel minstens 4x in de week gezonde pap of iets dergelijks als ontbijt te nemen. Ook probeeri k netjes aan mijn 2 stuks fruit te komen en aan mijn groente kom ik ook wel. Daarnaast drink ik zeker genoeg water en drink ik ook veel gezonde thee. Gewoon verse kruiden of mengsels, eigenlijk nooit zwarte thee. Dat zijn bij mij vooral dingen waar ik op let. Ook ben ik gek op wijn dus eigenlijk drink ik dat ook wel regelmatig, maar rode wijn is dan ook zo slecht nog niet.

Maar wat vinden jullie dan van al die cosmetica? Dáár zit pas veel rommel in, dat wil je echt niet weten. Tschijnt dat je al die chemische rotzooi ook nog opslaat in je huid..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:08

Ik koop vaak spullen bij de Tuinen, scheelt toch ook alweer een stukje. Wel ben ik een makeup fanaat en ik maak me niet druk om wat er allemaal inzit, als het maar mooi is :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:13

Ik draag nauwelijks make up, dus daar maak ik me niet druk over :n
Over wat gezond is en niet bestaan inderdaad nogal wat meningsverschillen :j Vooral als het gaat om suikers, vetten etc.
Voor mij is het belangrijk om suikers en zetmeel met een te grote invloed op mijn bloedsuikerspiegel te vermijden. Dus geen aardappels bij het avondeten (zoveel nuttigs zit daar trouwens ook niet in) en al helemaal geen wit brood, of sauzen met toegevoegde suikers en zetmeel. Terwijl bijvoorbeeld het voedingscentrum veel producten aanraadt met veel suikers en zetmelen.
Maar ik heb dan weer geen problemen met een goed stuk kaas bijvoorbeeld. Alles met mate natuurlijk, dat dan weer wel.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:09

Vjestagirl schreef:
Maar ik heb een plan voor mezelf, vanaf 1 januari ga ik 1 maand niets meer eten wat uit een pakje of een zakje komt. Geen heinz tomatenpuree meer, geen kant en klare salades van de AH, geen soep-uit-zak, maar zelf maken. Ik ben van plan alleen nog de basisproducten te kopen (melk, suiker, boter etc.) en de rest gewoon zelf te maken.

Ik hoop voor je dat je er tijd voor hebt :-).
Zonder gekheid, maar zelf tomatenpuree maken vraagt gewoon veel tijd. Net zomin eigen gemaakte bouillion e.d.
Erg lekker, maar of het gezonder is weet ik niet.
Tomaten in blik is nog steeds de beste basis voor sausen en soepen, waarom? Omdat de kastomaat geen smaak heeft. De blik tomaat is geteeld onder de zon en op goede natuurlijke bodem.
Ik ben zelf kok, maar veel dingen in pot en blik kun je bijna niet zelf klaar maken. Het vraag veel tijd en je krijgt de smaak niet veel beter.
Wat ik nu wel ga verwijderen uit de keuken zijn de bouillionblokjes.

Ga je nu ook brood zelf bakken?
Dat wil ik ook wel heel graag, maar de tijd..... die ontbreekt bij mij. Daarnaast moet je zelf gebakken brood ook meteen op eten, want de volgende dag is het haast niet meer te eten.

Mijn droom is een eigen groenten en fruittuintje. .... of ik daar tijd voor heb???? eehh, nee :-)

Maar ik eet wel gezond vind ik, ik eet netjes mijn fruit, groenten eet ik te weinig (of je zoveel moet eten, of niet maar volgens mij spekken we de groentenboer, want de fransen en italianen eten veel minder groenten). Maar eet wel bruin brood. Ik snoep niet al te veel. Chips en andere zoutjes daar kom ik niet aan..... vind ik niet lekker.
Ik eet niet te veel vlees..... en roomboter en slagroom, tja ik ben kok zonder deze twee basis produkten is het eten gewoon niet lekker. Ze zeggen niet voor niets "hoe vetter, hoe better" :-).

En er wordt beweert (wetenschappelijk onderbouwd) dat je van melkprodukten niet dik kan worden.
http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truth ... cium.shtml

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:16

jesito schreef:
Colway schreef:

Op het ziekenhuis heb ik toen veel begeleiding gehad met fitnesprogramma en uitleg over voeding.
Als ik af zou vallen zou ik ook gemotiveerder kunnen blijven.
Ik was na 4 maanden amper 1 a 2 kilo kwijt.
Koolhydraatarm dieet heb ik eens gezien bij een collega en vind ik alles behalve gezond.
Dat betekend geen brood, pasta, in het begin zelfs geen fruit, aardappelen.
Mijn collega zat dan met een blikje tonijn en wat crackers en tuurlijk werkt dat maar dat houd geen paard vol, tenminste dit paard niet :D
Wel bedankt voor je tip en knap als je het kunt.

Koolhydraten zijn vaak wel de boosdoeners van te dik worden, vooral de foute koolhydraten. Ik let om op gewicht te blijven vooral op de koolhydraat inname en vooral wat ik wanneer eet

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:13

Al je kijkt naar films en docu's van 50 jaar geleden. Dan zie zelden dikke mensen. En in die tijd at men koolhydraten, brood en aardappelen.
In azie eten ze 3 keer per dag rijst. En daar zie je ook zelden dikke mensen.
Zo gauw mc.donald (fast food) om de hoek komt kijken dan gaat het mis.

Heel iemand wel eens gehoord van de spaarstand?
http://www.afvallen-weblog.nl/hoe-haal- ... paarstand/
Ik wel het is mij overkomen, Ik at haast niet, was een sjagrijn en ik kwam als een dolle aan. Ik ben meer gaan eten, meer dan ooit.... en ben weer op mijn oude gewicht (73 kilo bij bijna 1.80) en ik kan de wereld weer aan. En na 4 jaar zit ik nog steeds op dat gewicht ondanks de koksopleiding met zijn roomboter e.d. :-).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:17

50 jaar geleden at men ook tonnen boter en reuzel ;)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 16:27

Maar wordt er ooit gekeken naar de stofwisseling? Als je je eten niet goed verteerd, is het logisch dat je aankomt. En wat verstoort het verteren, juist ;) al die rotzooi wat nu te koop is.

Als je lichaam gewoon normaal functioneert moet dat prima wat koolhydraten kunnen verwerken en hoef je hier echt niet dik van te worden. Alles met mate.

Maar laten we nou eerst eens kijken hoe we bijv de darmwerking kunnen bevorderen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:36

@ Maartpaard, een beetje koolhydraten kun je ook best hebben, maar ik heb er nu heel veel baat bij dat ik ook wat meer kan eten zonder gelijk aan te komen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 16:44

ja maar dan moet je wel de juiste producten nemen zonder koolhydraten. Die light producten zijn bijv vaak troep..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:17

Die neem ik ook niet, ik heb het over schrappen van brood, koekjes e.d. en reduceer ernstig met pasta/rijst. Frisdrank houd ik niet van dus lightproducten nam ik sowieso al niet. Maar heb nu dus zelden honger en ook niet meer trek in suiker maar meer in eens een olijfje, kaasje, tomaatje, paprika.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:21

Ik denk ook niet dat ik super gezond eet. Ik probeer wel elke dag groenten, aardappelen en een gehaktbal te nemen, en weekends vaak apartere dingen zoals aziatisch of wildgerechten.
Maar goed, ik heb 1 keer in de 2 weken altijd wel een aantal dagen dat ik veel pasta eet. Ik eet altijd bruin brood, maar neem niet voldoende melkproducten weet ik van mezelf.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:35

Voeding is zooooo breed.. en zo interessant :D

Zelf ben ik best wel geïnteresseerd in ander mans leefstijlen, dus sportgedrag , eetgedrag etc.

Van thuis uit hebben we eigenlijk altijd vegetarisch gegeten, veel groente en geen vette producten. Ook stond gezondheid op nummer een. altijd veel bewegen en bewust zijn van het bewegen en eten.

Ik merk tegenwoordig steeds meer dat mensen steeds nuchterder over ongezond eten. Of een of ander slecht dieet volgen.
Zelf ben ik tegen (geschreven) dieten. Ofja tegen.. ik snap niet dat mensen zich daar aan wagen met de gedachten hiervan ook echt een gezondere leefstijl te krijgen.
Een gezondere leefstijl /afvallen krijg je pas door het veranderen van je leefstijl en bijvoorbeeld omgeving, en niet door het houden aan een dieet.

Bovendien worden er in dieten altijd wel verschillende voedingsstoffen geschrapt. denkt aan KHD arm dieet..
Ik kan jullie vertellen dat dit allemaal niet goed voor je is!
KHD heb je nodig voor je hersenen, bij een KHD vrij dieet zullen je spieren zich gaan afbreken.
Het zelfde geld bij een lager vet dieet. Je krijgt dan een tekort aan essentiële vetzuren.

Oke genoeg gepraat :+ al met al vind ik het gewoon erg interessant!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:42

Ik ben het opzich ook met je eens, maar bij mezelf geldt ik heb geen klachten (ook eerder te dun dan te dik). Ik kan eten wat ik wil kom toch niet aan. Dat doe ik natuurlijk niet maar in theorie. Daarom sla ik ook veel minder snel een rondje over dan vriendinnen die die aanleg wel hebben. Ook ontbijt ik nooit, simpelweg omdat ik echt geen honger heb s ochtends. Ja iedereen zegt altijd hartstikke ongezond, dat kan allemaal zo zijn maar ik merk er verder de dag niets van. Sterker nog als ik wel goed ontbijt (om 7 / 8 uur) dan heb ik een misselijk gevoel de hele ochtend. Rondjes tussendoortjes bij de AH in tussenuren doe ik 1x per week, eerst veel vaker maar gezien financiele overwegingen en nuttige tijdbesteding ben ik hier vanaf gestapt :+ Ik heb veel jongensvrienden en die zijn wel nog steeds elke dag bij AH voor 2 frikadelbroodjes pp, zakchips en energy erbij. Als het even kan langs de snackbar en daar van alles halen. Maar jongens kunnen dan simpelweg ook veel meer hebben dan de meeste meisjes.

Mensen die ik ken die dieeten hebben dan een nog bijzonderder eetpatroon namelijk lightproducten. Als ik ergens niet in geloof zijn het lightproducten :+ Weet niet wat jullie meningen hierover zijn?

Wat ik dus bij biologie hoorde, is gekeken naar energie doorgave het slimmer om allemaal vegetarisch te worden :+ Gezien de groene planten veel meer energie bevatten dan de dieren die deze op hebben gegeten en zelf ook al een deel verbruikt hebben. Best interessant :) maar natuurlijk zitten er in vlees ook veel andere belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten ;)