Hebben kinderen ook zoiets als een sloopfase?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:06

Klinkt wel als een fase maar eerder een 'mama-uitproberen' fase dan een sloopfase.
Als jij ineens meer thuis bent komt ze dus ook meer met jou in aanraking, moet je duidelijker grenzen stellen.
Het is voor jullie beide heel anders dan wanneer ze 's middags moe van de oppas opgehaald wordt en jij haar na een hele dag werken ziet (dus wat toleranter bent).

Gewoon aanpakken, een 6 jarige heeft allang geleerd dat hij/zij zuinig moet zijn op de spulletjes en dieren geen pijn mag doen. Zet maar in de hoek of op de gang of verbied met bepaald speelgoed te spelen als ze daarmee niet voorzichtig kan zijn.

1Boefje

Re: Hebben kinderen ook zoiets als een sloopfase?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 12:11

Dan had ik ze dus in het weekend wel 7x in de gang moeten zetten. Ze heeft in elk geval 3x gehuild omdat ik boos was en ze moest 1x naar binnen omdat ik het niet tolereer dat er met katten gesmeten wordt!
Het mooie is, ze wurgt de kat zowat half en geef ik ze dan straf, gaat ze troost zoeken bij de dieren. Ze snapt volgens mij niet goed dat ze de dieren echt pijn doet. Oke nou moet ik zeggen dat ik vroeger met die leeftijd ook aan de staart van de katten trok.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:15

De aanhouder wint, hoe consequenter jullie zijn, des te minder vaak ze uiteindelijk op de gang moet staan. T is dan natuurlijk wel de bedoeling dat ze daar geen afleiding heeft, dat ze geen dieren gaat knuffelen haha anders is het geen straf meer.
Praat je als de straf erop zit wel met haar? Dat het na die straf echt klaar is?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 12:17

Natuurlijk. En het ging ook altijd goed, tot nu 1,5 week ongeveer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:18

1Boefje schreef:
Dan had ik ze dus in het weekend wel 7x in de gang moeten zetten. Ze heeft in elk geval 3x gehuild omdat ik boos was en ze moest 1x naar binnen omdat ik het niet tolereer dat er met katten gesmeten wordt!
Het mooie is, ze wurgt de kat zowat half en geef ik ze dan straf, gaat ze troost zoeken bij de dieren. Ze snapt volgens mij niet goed dat ze de dieren echt pijn doet. Oke nou moet ik zeggen dat ik vroeger met die leeftijd ook aan de staart van de katten trok.

Dus?
Kennelijk is dat even nodig dan.Even een paar weken volhouden en dan is het wellicht helemaal niet meer nodig.
Als je nu je kind niet leert dat acties ook gevolgen hebben,berg je dan maar voor 'later' :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 12:20

Sommige dingen doet ze niet bewust, maar ik kan er nog wel kwaad om worden!
Betekend niet dat ze de straf verdient.
Toen ze de kat tegen het raam smeet heb ik ze kwaad naar binnen gestuurd. Dat was een verdiende straf. Maar omdat ze zo nodig ook met haar tengels aan het kersthuisje moet zitten en door haar lompigheid dingen breekt............ik weet niet..........

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:22

Als ze 7 keer iets doet wat niet door de beugel kan, moet ze 7 keer naar de gang, consequentie is het toverwoord. Mijn jongens hebben in een opstandige periode wel 15 keer per dag op de trap gezeten, vanaf 3 jaar 1 min. voor elke levensjaar.

Dat ze wil helpen koken etc., zegt gewoon dat ze graag bij je is, vonden mijn jongens ook leuk en de oudste is nu 11 en helpt nog regelmatig mee, vindt hij gezellig :D

Het is echt een periode en het gaat ook vanzelf weer over, ze wordt ouder en pikt meer emoties en vlagen van gesprekken op waar ze haar eigen conclusies uit trekt, welke misschien helemaal niet terecht zijn, maar zij voelt het wel. Misschien is ze wel een beetje angstig voor wat er komen gaat als jij weer gaat werken.

Veel uitleggen en praten over wat er veranderd als jij weer gaat werken, dan neem je veel frustratie weg. ze geniet er op dit moment gewoon van dat jij lekker bij haar bent. En het moet gewoon even doordringen dat jij gewoon dezelfde lieve mama bent ook als je weer gaat werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:23

1Boefje schreef:
Natuurlijk. En het ging ook altijd goed, tot nu 1,5 week ongeveer.

Wat bij mijn neefje goed werkte, die echt compleet schijt had een time-out was het verbinden aan hele directe consequenties. De regels stonden op papier, bij overtreding werd een bv tv tijd afgehaald. Dat vond hij wel vreselijk en had effect. Nadat hij het had geschopt tot 2 dagen geen tv en spel computers was de lol er vlot af... :=
Misschien werkt op de gang zetten niet voor jullie dochter en moet je wat anders verzinnen. Zolang je maar consequent blijft volhouden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:24

Bij onbewust lompheid heb ik ook nooit gestaft, ongelukjes gebeuren nu eenmaal

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:26

1Boefje schreef:

Dan moet dat maar, als ze voor de 5e keer met de kat gooit zeg je toch ook niet 'laat maar want ze heeft er al 4x straf voor gehad'?
Juist consequent zijn is belangrijk, ook bij de 17e keer.

Mijn kereltje van net 4 heeft een paar weken geleden ook zo'n periode gehad, ik zette hem soms wel 4x binnen een uur tijd in de hoek. Juist dan moet je volhouden, op een gegeven moment ging het knopje om en luisterde hij weer netjes bij de eerste waarschuwing, hij weet immers dat het geen zin heeft door te gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:28

1Boefje schreef:
Maar omdat ze zo nodig ook met haar tengels aan het kersthuisje moet zitten en door haar lompigheid dingen breekt............ik weet niet..........

Ja ligt eraan, had je al gezegd dat ze er niet aan mocht zitten? Had je al gewaarschuwd dat ze voorzichtig moest zijn?
Dan is het natuurlijk wat anders dan wanneer ze gewoon leuk aan het kijken is en per ongeluk iets omtikt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:30

1Boefje schreef:
Toen ze de kat tegen het raam smeet heb ik ze kwaad naar binnen gestuurd. Dat was een verdiende straf. Maar omdat ze zo nodig ook met haar tengels aan het kersthuisje moet zitten en door haar lompigheid dingen breekt............ik weet niet..........

Kun je daar een voorbeeldje van geven?
6 jaar en bewust de kat tegen de raam smijten vind ik niet ok.. Goed dat je haar gestraft hebt!

Misschien eventjes uitleggen dat het voor poes even veel pijn doet, als wanneer het haar zou overkomen?
Misschien denkt ze dat dieren minder pijn voelen o.i.d., vermits ze er wel troost bij zoekt (dus zal ze ze in ieder geval niet haten -> expres pijn doen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:33

Dat van die kat gaat echt VEELS te ver :oo

Troost zoeken bij dat dier zou ze dan mooi kunnen vergeten : jij komt de rest van de dag niet meer bij de dieren in de buurt als je niet normaal met ze om kunt gaan.

Is het nu 1 keer een lompigheidje en hebben ze spijt er van en er wat van geleerd , dan kunnen ze het "goed maken" met dat diertje en alles weer normaal doen , maar komt het vaker voor dan worden de dieren gewoon verboden terrein , klaar.

Maargoed , dat ben ik hoor. Kind heeft absoluut niet het recht om ten koste van dieren te leren :n

Als dat troost zoeken bij de dieren iets is dat ze graag doet , dan is dat een mooie straf...en geeft dat dier meteen een beetje rust en haar het besef dat het een voorrecht is dat ze kan verliezen als ze zo gemeen doet : contact met de beesten is dan over voor de rest van de dag.

Niet luisteren ? Dan ga je maar op je kamer zitten griepen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:33

Gooit ze per ongeluk iets om? Dan kun je wel vragen of ze het wil opruimen. Want ook aan lompigheid zitten consequenties natuurlijk. Geen straf, maar wel de opruim consequenties.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:34

Zo word ik doodmoe van mijn dochtertje (net 1 jaar en 1 maand := ) die ontzettend hardhandig kan zijn. Met gemak geeft ze je een mep in het gezicht of trekt ze de bril van je neus :n

Het lastige is, dat ik haar niet kan zeggen waarom het niet mag. Noujah, ik zeg het wel :+ maar snappen doet ze het nog niet. Met als resultaat dat ze direct met dr lieve luierkont op de grond word gezet en mama weg loopt... en brúllen dat ze dan doet. Hartverscheurend om zo'n kleintje snikkend en over dr toeren te zien zitten, maar inderdaad.... blijf consequent!

Ook is ze erg hardhandig met dieren (aaien is vuistjes dicht en perongeluk een zooi haar meetrekken). Ze kán nu nog niet zachtjes en gecoördineerd zijn, en dus houd ik haar uit de buurt van de katten en honden. Die hoeven namelijk niet lijdend voorwerp te zijn van baldadig gedrag.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:45

Ik vind wel dat je kind veel te veel moet doen: turnen op vrijdagavond, zaterdag ballet of paardrijden, zondag zwemmen. En door de week school. Dat is wel een heel druk programma. Ik vind het ook best raar dat ze nu alles begint te slopen en de kat gaat plagen. Inderdaad, consequent zijn. Desnoods zet je haar op de bank of aan de keukentafel. Bombardeer een speciale bank of kruk of stoel als strafplek. Wekkertje erbij, en als tie afloopt mag je er weer af. En als dat 7x in een weeknd nodig is, dan moet dat maar. Als zij de poes knijpt, knijpt je haar om te laten zien dat dat bij de poes ook pijn doet. En uitleggen. Met 6 jaar kunnen ze dat best snappen. Op school zal ze ook wel regels hebben dat je de klasgenootjes niet mag slaan of schoppen. En misschien zit haar iets dwars, dat ze op deze manier de frustaties kwijt wil raken. Praat er eens op school over, hoe ze zich daar gedraagt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:56

1Boefje schreef:

Bewust of onbewust, ze kan gewoon leren dat gedrag consequenties uitlokt.

Ik heb het idee dat ze er wel makkelijk mee weg komt hoor.
Naar binnen sturen als straf? Wat leert ze dan, leg je haar dat dan uit?
Aan spullen zitten die niet van haar zijn? Simpel,gebeurt dus niet. Hoef je niet meteen te straffen, maar ze kan wel leren er van af te blijven. Ze krijgt nu bijna een vrijbrief omdat jij niet wilt straffen voor onbewuste daden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:10

JessAndHope schreef:
Ook is ze erg hardhandig met dieren (aaien is vuistjes dicht en perongeluk een zooi haar meetrekken). Ze kán nu nog niet zachtjes en gecoördineerd zijn, en dus houd ik haar uit de buurt van de katten en honden. Die hoeven namelijk niet lijdend voorwerp te zijn van baldadig gedrag.

http://www.youtube.com/watch?v=qO6dF0bjVZA

Jongetje is 14 maanden, hond is 20 maanden.
Ook zo jong kun je ze leren dat het niet mag, zowel kind als hond.
Als ze jou in het gezicht slaat gewoon handje pakken en duidelijk NEE, doet ze het nogmaals dan idd op de vloer of in de box. Lijkt heel zielig maar die kleintjes zijn veel slimmer dan je denkt hoor.