zwanger paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:49

ik ben het eigenlijk best wel met thirty eens.
zoals ik in mijn vorige post al zei, stel je voor dat er wat gebeurd, en je valt verkeerd, dan vergeef je jezelf nooit weer. het gaat idd wel om je kind.
dan kan je paard nog zo braaf zijn, het zijn en blijven dieren, en die kunnen elk moment schrikken..
maar ieder zijn eigen keus nauurlijk...

sundance11

Re: zwanger paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:53

tot 24 weken ongeveer. Moet van de week bevallen ( wordt ingeleid) en hoop met 4-6 weken er weer op te kunnen. Mis het rijden best wel.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:58

Ik ben ook direct gestopt met rijden, niet omdat ik bang ben dat mijn paard zal schikken, maar hij kan ook bijvoorbeeld uitglijden en ik wil gewoon geen risico lopen.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:02

ik heb de avond voor de bevalling nog een parcours van 1.20m gesprongen, maar als ik toen had geweten dat ik zwanger was, was ik wel al veel eerder gestopt, iig met springen :)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:12

Ik ben nu 17+4 en ik rijd nog wel. Maar niet meer buiten en ook niet meer springen. Ik stap nu ook zeker niet op een vreemd paard. Van 6 tot 15 weken heb ik amper nog gereden ivm misselijkheid maar ik ben het nu weer een beetje aan het oppakken.
Iedereen moet het denk ik voor zichzelf bepalen tot wanneer je het nog aandurft. Thirty heeft natuurlijk wel een beetje gelijk maar aan de andere kant zit ik aardig stevig en ben ik er in de 16 jaar dat ik al rijd er misschien 5 keer afgevallen en dat was allemaal of met springen of zonder zadel en dat doe ik dus niet meer.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:04

UltimOo schreef:
ik heb de avond voor de bevalling nog een parcours van 1.20m gesprongen, maar als ik toen had geweten dat ik zwanger was, was ik wel al veel eerder gestopt, iig met springen :)

Je wist op de avond voor je bevalling niet dat je zwanger was? :?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:51

whahaha dat boktverhaal kan ik me nog wel herinneren UltimOo, was echt geweldig om te lezen :D

Zonder gordel uit het raam hangen enz, vind ik een beetje een scheve vergelijking ;)
Maar zie voldoende topics voorbij komen van veel te jonge kinderen te paard, zonder vasthoudende moeder, op een jong dier, zonder passende bescherming enz. DAT vind ik pas risico nemen met je kind!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:08

Inmiddels ben ik bijna 16 weken zwanger en ik ben eingelijk ook meteen "gestopt" toen ik wist dat ik zwanger was.
Moet zeggen dat mijn paard herstellende was van een peesblessure en ik er enkel een keer om heel even te stappen op zat. Hij krijgt nu lekker tot volgend jaar extra de tijd om te herstellen en dan ga ik er weer op. En moet toegeven dat mn buik al zo groot is dat ik mn oude kleding niet meer pas dus mijn rijbroek ook voor geen goud meer dicht zou kunnen _O- .

UltimOo, jou verhaal ken ik nog wel inderdaad :D , toen de weeën begonnen waren dacht je dat je nierstenen had toch? :oo .
Blijf het nogsteeds een wonder vinden haha.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:14

Ik ben door gereden tot ca 16 weken. Toen ben ik gaan kinderen ivm klachten bij het schaambot. Met 20 weken heb ik nog wel wat rondgestapt...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:14

manishdra schreef:
Toen ben ik gaan kinderen ivm klachten bij het schaambot.

wahahhaa, freudiaanse verspreking?

Gelukkig heb ik ook een aantal rijbroeken die iets ruimer zijn rond de middel, dus die pas ik nog eventjes.
Merk idd aan mijn eigen kleding wel dat ik dikker begin te worden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:02

opisop_shop schreef:
manishdra schreef:
Toen ben ik gaan kinderen ivm klachten bij het schaambot.

wahahhaa, freudiaanse verspreking?

Gelukkig heb ik ook een aantal rijbroeken die iets ruimer zijn rond de middel, dus die pas ik nog eventjes.
Merk idd aan mijn eigen kleding wel dat ik dikker begin te worden.

Noem het eerder een autocorrect... Grrr kan ik mij zo aan ergeren...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:29

_Amara_ schreef:
ik ben het eigenlijk best wel met thirty eens.
zoals ik in mijn vorige post al zei, stel je voor dat er wat gebeurd, en je valt verkeerd, dan vergeef je jezelf nooit weer. het gaat idd wel om je kind.
dan kan je paard nog zo braaf zijn, het zijn en blijven dieren, en die kunnen elk moment schrikken..
.

Zo denk ik er ook over... dat je je eigen leven waagt door te gaan paardrijden is nog tot daar aan toe...
Ik ben direct gestopt met rijden.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:37

Tot ongeveer 17 weken gereden. Daarna te veel pijn met rijden. En idd ook de angst om te vallen, hoe braaf mijn paardje ook was..

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 07:47

Ik reed nog tijdens mijn zwangerschap, ik was inmiddels zo'n 12 weken zwanger.
Ik gaf les op de manege.
Een groepje ging een buitenrit maken en een van de paarden struikelde en viel.

Daar was ik zo van geschrokken. Ik had het ook kunnen zijn.
Ik ben daarna niet meer op een paard gestapt.

Je draagt je kindje maar negen maanden en die tijd kan je best zonder rijden.
Ik wilde op geen enkele manier het risico nemen dat er iets mis kan gaan. :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 07:59

ik ben direkt gestopt met rijden. Wilde ook geen risico lopen ivm eraf vallen Heb 1x uitgestapt op de thinker an mijn zus. Maar had het mij niet vergeven als er toen iets was gebeurt.

De 9 maanden zijn sneller om als je denkt en die tijd had mijn paardje gewoon een vakantie. Af en toe reed een vriendin van mij haar of ze liep een uurtje in de les mee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:11

ik heb gereden tot ong 3 weken voor de uitgerekende datum

ik had echt een brave 18jr merrie en ging gewoon lekker een rondje naar buiten stappen en stukje draf
paar dagen voor de bevalling er nog in de bak even opgezeten
ik had een mooie buik ,de toeter aan de voorkant
veel mensen in de omgeving wisten niet eens dat ik zwanger was maar zagen mij ineens met de kinderwagen bij de wei :+
ik heb me nooit onveilig gevoeld.
en ik was na jaren in het ziekenhuis gelopen te hebben zwanger, de artsen zagen ook geen probleem /gevaar om te rijden
het was natuurlijk geen springwedstrijd of zo ,maar lekker relaxt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:29

Bij de eerste, die is nu 14, heb ik tot 13 weken op mijn eigen haflinger (die ik toen had) gereden, die was pas 4 en wilde nog weleens lelijk bokken dus door rijden was onverantwoord.
Wel heb ik nog tot 30 weken op een Groninger van een ander gereden, zeer makke merrie die nooit een pas verkeerd liep. Met 36 weken ben ik er nog één keer op gaan zitten om haar los te stappen voor mijn ex. Die had zijn beginners lessen op die merrie.

Bij de tweede heb ik vanaf dag 1 niet meer of de Haf gezeten, ik leefde in een staat van oorlog met die merrie, wij konden het niet eens worden over dressuurrijden, in de bak ging ik er gegarandeerd af en buiten ging veel te hard. Levens gevaarlijk, voor mij en kind.
Wel weer op de Groninger gaan rijden tot een week of 20, daarna was ik te dik, groeide veel harder :D

Haf is nu bij iemand die er wel een klik mee heeft maar nu op haar 19e gooit ze nog iedereen eraf in de bak -:(-

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:31

Thirty schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje not done om te rijden tijdens de zwangerschap.
Ben zelf ook direct gestopt.

Je kan toch niet menen dat je wel de alcohol laat staan, stopt met roken, geen rauw vlees, geen spiegeleitje, bloedonderzoeken, echo's etc etc...En dan ondertussen wel een van de gevaarlijkere sporten beoefent?
Hoe kan je jezelf vergeven als je bij een val verkeerd terecht komt met alle gevolgen van dien?

En excuses als 'dan moet je maar in bed blijven liggen, dan kan je helemaal niets overkomen' en 'mijn paard is het braafste van de hele wereld' zijn natuurlijk grote onzin. Er kan altijd iets gebeuren als je moedwillig op een paard stapt. Niemand verplicht je te rijden.
Ik vind het maar hypocriet eigenlijk.

Ik vind het niet zo'n onzin. Ik snap wel waar je vandaan komt maar ik vind het iets minder zwart wit dan dat jij het stelt. Ja mijn paard is erg braaf, maar er kan inderdaad altijd wat gebeuren. Ik stap ook in de auto, niemand verplicht mij (iedereen) dat en het risico dat daar wat gebeurd is veel groter. We kunnen niet van elkaar zien wat voor paard zij rijdt en hoe gevaarlijk het daarbij is om te gaan rijden. Veel mensen stoppen met rijden maar roken of drinken wel, ik vind dat veel gevaarlijker.

Helaas kan ik niet meer rijden, paard kapoet :D maar een stapritje zonder zadel doe ik nog wel ja. Ik heb daarmee niet het gevoel dat ik meer risico loop dat deelnemen aan het verkeer

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:32

Als ik me niet vergis is mijn vriendin blijven rijden tot 5 maanden... Maar ze zat na een tijdje wel heel grappig op haar paard. := Helemaal voorover gebogen in een soort van verlichte zit, maar dat was niet alles en is ze toen dus maar gestopt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:38

of je door blijft rijden hangt geheel af van:

* hoe voel je je?
* heb je een vertrouwd paard?

Zelf was ik uitgerekend op 23 februari en mijn dochter is 17 maart geboren (gehaald)
Op 15 maart van dat jaar had ik nog een stapbuitenrit gemaakt met mijn paard.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:47

sundance11 schreef:
tot 24 weken ongeveer. Moet van de week bevallen ( wordt ingeleid) en hoop met 4-6 weken er weer op te kunnen. Mis het rijden best wel.

Ik zou toch zeker tot 6 weken wachten ivm kans op baarmoederverzakking.
Dat heb ik nu al een paar keer gehoord van mensen hier op Bokt en geloof me, dat wil je echt niet. :n

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 09:07

Iris82 schreef:
sundance11 schreef:

Ik zou toch zeker tot 6 weken wachten ivm kans op baarmoederverzakking.
Dat heb ik nu al een paar keer gehoord van mensen hier op Bokt en geloof me, dat wil je echt niet. :n

Succes Sundance met je bevalling.
En ik geef Iris gelijk als ik jou was zou ik even wat langer wachten. En daar komt bij dat het helemaal niet zo fijn is om binnen een paar weken al weer op het paard te zitten. Ik heb het zelf ook geprobeerd na4,5 week maar ik heb het nog niet eens 5 minuten vol gehouden ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:10

Een kennis van mij heeft de dag voor de bevalling nog gereden. Ook zat zij er vrij senl weer op

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:10

bij mijn 1e tot 16 weken gereden, maar dat was omdat ik toen pas wist dat ik zwanger was.
1week ervoor nog een strandrit gemaakt waarbij ik flink was gaan vliegen.
Het was al een wonder dat ik zwanger was dus zodra ik wist dat ik het was ben ik toch gestopt met rijden.
Bij mijn 2e had ik geen paard onder mijn kont maar wel door gemend met mijn shet tot 1 dag voor mijn bevalling (met mijn 1e was hij nog niet geheel bom proef voor de kar)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:15

Thirty schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje not done om te rijden tijdens de zwangerschap.
Ben zelf ook direct gestopt.

Je kan toch niet menen dat je wel de alcohol laat staan, stopt met roken, geen rauw vlees, geen spiegeleitje, bloedonderzoeken, echo's etc etc...En dan ondertussen wel een van de gevaarlijkere sporten beoefent?
Hoe kan je jezelf vergeven als je bij een val verkeerd terecht komt met alle gevolgen van dien?

En excuses als 'dan moet je maar in bed blijven liggen, dan kan je helemaal niets overkomen' en 'mijn paard is het braafste van de hele wereld' zijn natuurlijk grote onzin. Er kan altijd iets gebeuren als je moedwillig op een paard stapt. Niemand verplicht je te rijden.
Ik vind het maar hypocriet eigenlijk.

Autorijden is vele malen gevaarlijker dan paardrijden. Blijf je toch ook gewoon doen?

Als jij een goede ruiter bent die op een paard rijdt die je kent dan is er niets aan de hand zolang jij je safe voelt. En natuurlijk zijn er allerlei medische indicaties te bedenken dat je wel moet stoppen.

Ik ben met 16 weken gestop bij de eerste...m'n banden leken wel uit te scheuren....dus toen was het laat maar.