Ervaring met triptanen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Ervaring met triptanen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:52

Ik heb die ook voorgeschreven gekregen inderdaad, ben benieuwd! Haha, knetterstoned is ook weer een ervaring erbij :P beter dan pijn.

Ik heb wel de paracod erbij, de afspraak is bij aan het aanvoelen komen van een aanval paracod en werkt dat niet? Dan de triptanen. Zou erg fijn zijn als ik weer normaal kan functioneren door die pillen, want ik ben nu 24 uur uitgeschakeld en dat is niet praktisch naast dat het erg pijnlijk is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:43

Ik gebruik ook Sumatriptan van Sandoz. Andere merken heb ik geprobeerd, maar daar wordt in superstoned van.
De Suma gebruik ik samen met AC COD zetpillen.
Ben ik bijtijds met het aanvoelen van mijn aanval, dan neem ik één tablet en ga ik direct plat in een donkere kamer. Met een uur kan ik dan alweer wat doen.
Ben ik (te) laat, dan is moet ik echt 2 pillen tegelijk nemen, samen met een zetpil. Dan is het écht een uur of 3 plat, ik stoned en dan is het te doen. Zonder medicijnen ben ik dagen onder de pannen.
De dosering van één tablet is 50mg.

Stoned is wel vervelend af en toe, als je daarna nog weg moet. Meestal ben ik eerst een paar uur knockout, de Suma in combinatie met AC COD is een enorme dosis medicatie, maar doe ik het niet, dan ben ik veel verder van huis.

Mijn migraine is een heerlijk overblijfsel van een lekkende ruggeprik...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 14:27

Ik heb er 1 gehad, jeetje wat een bizar gevoel zeg!
Zware armen en benen, heel lang het gevoel gehad of iemand op mijn borst zat en de keel wat dichtkneep en ik voelde mij de dag erna ook gek.
Maaaar... De pijn verdween wel! Ik had de pil voor de nacht genomen en kon de volgende dag wel werken. Op halve kracht, maar beter dan niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:31

Vuurneon, je moet ze écht pakken zodra je voelt dat je hoofdpijn eraan komt. Dus niet later, want dan werken ze niet of niet goed.
Je kan er goed groggy van worden, maar beter groggy dan hoofdpijn.
En METEEN plat als je hem achter je kiezen hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 14:36

Ik heb ze ook gepakt op dat moment :j bij de eerste tekenen moet ik paracod nemen en als dat niet werkt die pillen. Had ik ook gedaan, de echte heftige aanval was nog niet gestart; ik zat nog in het drukkende gevoel op mijn hoofd.
Ik lag gelukkig al plat haha, ik lag al in bed en kon er wel door slapen.
Is mij ook echt op het hart gedrukt; neem het nooit onderweg en ook niet als je alleen thuis bent ( omdat ze het effect bij mij nog niet wist)

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:00

Als ze bij mij zouden helpen, zou ik een triptanen-addict zijn!
Ik heb clusterhoofdpijn en helemaal in het begin heb ik voor de aanvallen Imigran injecties gehad, helaas kreeg ik naast de bijwerking dat ik het idee had dat mijn keel dicht gesnoerd werd, een aanval eroverheen... Ik kan dus niet tegen Imigran, waardoor er een volgende aanval uitgelokt wordt.

Ik heb afgelopen woensdag, omdat ik zo'n giga koppijn had (chronische hoofdpijn hoort bij mij bij de clusterhoofdpijn), van een vriendin Maxalt gekregen. In eerste instantie haalde het heel even de scherpste randjes van de hoofdpijn af, ik dacht nog: dat is lekker, als dit door zet, kan ik dalijk functioneren ;)
Helaas, nog geen uur later knalde er een aanval uit. Nu is hier niet van te zeggen of dat door de Maxalt kwam of dat hij er sowieso aan zat te komen, daar zou ik het vaker voor moeten uit proberen, maar dat laat ik maar zitten ;)
Ook van de Maxalt kreeg ik trouwens het beklemmende gevoel.

Maar wat ik al zei: als het zou helpen, zou ik al mijn aanvallen er mee wegspuiten/slikken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:14

Heb jij geen pure zuurstof erbij dan?
Clusterhoofdpijn heb ik gelukkig niet... Heb al genoeg andere kwalen haha dus ik vermaak mij wel.

Zijn voor jou geen dagelijks pillen geschikt? Krijg docent op de uni ook, maar had wel een groot nadeel dat zijn hartslag altijd rustig is en hij ook altijd een kalm gevoel heeft. Klinkt mooier dan is het haha

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:17

Sorry, ga even onaardig doen, hoe kan jij je suf bokken met al je problemen en baan en etc.?
Oftewel snap er geen hout van :o .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:18

Huh? Hoe bedoel je? Volgens mij moet je mij verwarren met een ander, want ik heb geen baan (alleen een bijbaan waarbij ik vooral in de gewone schoolvakanties werk), ik studeer nog (wel wat aangepast op mijn beperkingen dus langer doe ik erover) maar behalve chronisch ziek (dat ik al vanaf mijn 2e heb) heb ik geen problemen :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-01-12 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:22

Kom je regelmatig tegen hier en dan lees ik (per ongeluk) je problemen :(:) . Maakt niet uit verder, het ga je goed. Maar kan het niet rijmen soms...Misschien mijn probleem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:26

Ik ben alleen chronisch ziek en dat levert wat extra kwalen op, maar ik functioneer gewoon in de maatschappij hoor haha. Alleen soms wat aanpassingen doen :)
Bokken doe ik alleen in de vrije tijd, zoals nu in het weekend. Of als ik mij stierlijk verveel op de uni omdat ik moet wachten tot mijn proefpersonen klaar zijn en ik dan weer verder kan.

Maar wat kun je dan niet rijmen? Wil je best opheldering geven hoor :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:35

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:38

Ik ben invalkracht facilitair medewerker in een zorgcentrum :) dus ik kom gekke dingen tegen, maar werk niet veel (in principe nu alleen in de schoolvakanties) Maar werk er al wel jaren en ja, ik help ook zeker wel mee als er handen tekort zijn.
Dus ik heb wel een balans in mijn leven, studie heeft de eerste plek :j bokken kan ik heerlijk in bed doen (of als ik moet wachten op proefpersonen op de uni) en krijg ik toch even lekker mijn rust.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-01-12 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:41

OK :o , hopelijk heb ik je niet beledigd (kun je nagaan wat beperkte info kan doen).
Kan je je leeftijd niet in je profiel zetten (scheelt)?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:44

Nee hoor, geeft niets :) ik heb liever dat je het vraagt dan thuis dingen aan gaat nemen.
Leeftijd laat ik er bewust uit haha, maar ik ben de 25 wel gepasseerd en de 30 nog niet bereikt haha ;)
Dus de volwassenheid heb ik al bereikt.

Nee geen problemen gelukkig haha :D wel beperkingen waar ik en de mensen in mijn omgeving rekening mee moeten houden. Maar daar is gelukkig alle begrip voor :)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:45

is het niet een mogelijkheid om het eerst te proberen met een maagbeschermer icm met een lichtere pijnstiller als paracetamol/ibuprofen??

als ik het aan voel komen neem ik altijd vlug 2 paracetamol in... dan kan ik het vaak onderdrukken of uitstellen

heb zelf migraine en moet zeggen dat ik het redelijk onder controle heb doordat ik de pil slik... heb echt zelden nog een aanval en als ik er dan 1 heb dan kan ik het met 2 paracetamol redelijk goed handelen (en dan uiteraard t bed in ;) )

mijn migraine bestaat wisselend uit: hoofdpijn uiteraard, soms halfzijdige verlamming of tintelingen in 1 zijde, zicht soms aan 1 of beide kanten verliezen en misselijk zijn...

*edit:
even terug komen op je vraag... ervaring met triptanen heb ik niet omdat ik dat zo lang mogelijk uit wilde stellen...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:47

Thanx, vuurneon :D . Succes met je medicatie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:49

Paracetamol heb ik altijd wel mee, maar dat kan het niet onderdrukken helaas. Dan weet ik niet waar ik het moet zoeken door de pijn. Ibuprofen en andere NSAID mag ik echt niet hebben, dat gaat er direct uit. De arts heeft dat volledig geschrapt.
De triptaan werkte echt goed! Geen fijne bijwerkingen, maar geen pijn meer. Dat is het belangrijkste voor mij. Ik ga overigens nog wel in overleg met het ziekenhuis, moet in februari heen dus kan dit mooi ook voorleggen :j wie weet hebben die beste man ook nog een idee!

Setteke; dank je wel! Gaat helemaal goedkomen, heb een goed medisch team om mij heen en heb ook alle vertrouwen in hun en zij ook in mij :)
Enne als je nog wat dwars zit, stel gerust je vragen hoor :j

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:59

vuurneon schreef:
Paracetamol heb ik altijd wel mee, maar dat kan het niet onderdrukken helaas. Dan weet ik niet waar ik het moet zoeken door de pijn. Ibuprofen en andere NSAID mag ik echt niet hebben, dat gaat er direct uit. De arts heeft dat volledig geschrapt.
De triptaan werkte echt goed! Geen fijne bijwerkingen, maar geen pijn meer. Dat is het belangrijkste voor mij. Ik ga overigens nog wel in overleg met het ziekenhuis, moet in februari heen dus kan dit mooi ook voorleggen :j

heb je de ibuprofen ook geprobeerd icm een maagbeschermer dan?? vaak kan je maag het niet zo goed hebben of kan het bij veelvuldig/extreem gebruik schade aanrichten aan de maagwand maar dit kan verzacht(?) worden door zo een maagbeschermer...

fijn dat de triptanen goed werkte, alleen die bijwerkingen?? pff daar zou ik dan weer geen zin in hebben persoonlijk...

zit je al aan DE pil of iets wat dezelfde functie heeft?? of heb je dat wel eens overwogen?? dat kan in de meeste gevallen hoofdpijnklachten en/of migraine sterk verminderen... mocht je al aan de pil zijn, overleg eens met je huisarts om een andere te proberen... bij mij is het daardoor echt 300% verbeterd!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 02:05

Ik slik nu al 7 jaar de pil, ik kan wel even een balletje opgooien inderdaad :j maar ik krijg echt vooral aanvallen als ik in een allergische omgeving ben geweest en ik heb daar ook echt wat gedaan. Hele dag tijdens het pollenseizoen buiten zitten lokt ook al een aanval uit. Vooral als ik wat minder weerstand heb.

Maagbeschermer was voor de arts geen optie, ik heb er echt een intolerantie voor. Dus heb ook geen last van maagzuur, maar of ik spuug het uit of ik ga vreselijk aan de diarree. Maar valt te proberen als ik echt teveel last heb van de bijwerkingen of anders zetpillen.

Ik neem het zeker mee in het gesprek met het ziekenhuis, dank je voor de inbreng :j

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:21

hmm en middelen tegen je allergie is geen optie?? als je dit specifiek krijgt bij bijvoorbeeld pollen etc... het kan zijn dat een middel tegen allergische reacties ook kan verlichten maar wellicht heb je dit al geprobeerd?? wellicht dat dat icm een andere pil wel verlichting geeft...

ben je trouwens al eens door een (ct)scan geweest?? een kennis van mij heeft dus zijn holtes non-stop vol zitten ook door allergie (diverse dingen) dit zou normaliter vanzelf weg moeten gaan maar bij mijn kennis niet dus... die heeft nu ook andere middelen tegen de allergie die wellicht zouden kunnen werken?? dit is alleen in test-fase zeg maar dus daar kan ik je nog geen resultaat over geven...

drama trouwens al die intoleranties... ik heb er ook een handje van, echt vervelend!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 02:34

Ik heb al rontgenfotos laten maken, tot 2 keer toe een cameraslang door de neus gehad en ze vonden gelukkig geen afwijkingen. Ct scan is daarom ook niet gepland, ze zagen niets afwijkend. Ja, 1 keer. Toen hebben ze mij 2 maand antibiotica gegeven en was dat euvel verholpen gelukkig.
Ik loop al vanaf mijn 2e in het ziekenhuis rond en sta ook onder controle bij de allergoloog. Die heeft al mijn 'oude' medicatie al omgegooid met de longarts dus ik slik al veel minder antibiotica. Mijn weerstand is beter daardoor, ben ook minder vaak ziek nu gelukkig. Eczeem praktisch verdwenen gelukkig! Maar ik reageer nog steeds op bepaalde allergenen. Dus ik volg nu al bijna 1,5 jaar immunotherapie. Na dit pollenseizoen is daar de evaluatie van of ze door kunnen gaan of stoppen.
Ik slik, snuif, druppel en puf wat af haha :P

Ja intoleranties zijn zeker niet praktisch.... :+

Echt enorm bedankt voor het meedenken, zet mij ook even goed aan het denken :j
Hopelijk werkt die test, zou fijn zijn als er wat uitkomt :) mooi dat hij daaraan mee werkt :)

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:30

vuurneon schreef:
Heb jij geen pure zuurstof erbij dan?
Clusterhoofdpijn heb ik gelukkig niet... Heb al genoeg andere kwalen haha dus ik vermaak mij wel.

Zijn voor jou geen dagelijks pillen geschikt? Krijg docent op de uni ook, maar had wel een groot nadeel dat zijn hartslag altijd rustig is en hij ook altijd een kalm gevoel heeft. Klinkt mooier dan is het haha

Zuurstof, verapamil (wat docent op de uni waarschijnlijk heeft), deseril, fromirex, lithium, prednison, noem het op, het heeft allemaal geen zin!
Ben een gevalletje: als ik het doe, doe ik het goed, dus atypische, medicatie-ongevoelige, chronische clusterhoofdpijn. Om die reden ben ik 1 van de weinige die een neurostimulator heeft gekregen ;)
Die heb ik nu sinds 9 mei en sinds september heeft hij ongeveer 50% van de chronische hoofdpijn en 50% van de aanvallen weg gehaald, wat wil zeggen dat ik met de chronische hoofdpijn redelijk goed kan functioneren op het moment (behalve met storm dan) en nu nog 2-3 aanvallen per dag heb.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:08

Ik wordt meestal wakker met een aanval, dus kan ik niet iets nemen voordat de aanval echt doorzet.

Bij mij werkt sumatriptan ook heel goed als ik al wakker wordt met een aanval. Eentje (100mg) innemen, een uurtje wachten (soms iets langer) en aanval is weg. De bijwerkingen zijn bij mij inmiddels vergelijkbaar met een aanval, ik weet dus niet zeker wat bijwerking is en wat bij de migraine zelf hoort. Alleen heb ik er de laatste tijd misselijkheid bij, dat is pas sinds kort en ik gebruik de sumatriptan al jaren. Weet dus niet of de aanvallen heftiger zijn geworden of dat het een bijwerking is. Ik gooi het op heftiger aanvallen.

Heb de laatste tijd minder aanvallen, maar ze lijken dus wel heftiger. Hoewel de sumatriptan ook die de kop in kan drukken en ik me na een paar uur meestal weer helemaal tiptop voel. Het probleem is dat ik er meestal m'n bed voor uit moet om het in te nemen, en dat wel eens een probleem is. Dan kan ik me amper bewegen van de pijn. En sinds de aanvallen heftiger lijken te zijn geworden moet ik ook maar hopen dat ik ze binnen kan houden totdat ze gaan werken.

Ik ga wel gewoon werken met een aanval, neem thuis een pilletje en hoop dat die werkt tegen de tijd dat ik op m'n werk ben, of kort daarna begint te werken. Mocht dat niet zo zijn (is op een jaar of 5 maar 1 keer voorgekomen en dat is een paar jaar terug) kan ik altijd nog naar huis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:47

Nienke, jeetje wat heftig zeg! Is er voor jou ook hoop dat het minder gaat worden dan 50 procent hoofdpijn? Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor jou al een grote winst is en dat je weer iets kan doen. Bijzonder hoor zo'n neurostimulator !

Mick, bedankt voor je inbreng, kun jij geen zetpillen aanvragen? Ik ben ook benieuwd wat het lange termijn effect is van de sumatriptan. Ik vond het zelf vrij heftige pillen.