Ervaringen longontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Re: Ervaringen longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 20:29

Even een kleine update vanaf mijn kant;
Ik ben sinds gister weer aan het werk (half 8 tot 4uur).
Dinsdag heb ik de laatste ab gehad (en blij dat de kuur klaar is haha!).
Opzich gaat het goed met me, maar op het werk doe ik momenteel alleen werk wat ik achter het bureau kan doen, als ik 5/10 minuten sta, en daarbij ook nog wat moet bewegen (bijv als ik kopieen moet maken (zijn flinke stapels)), ben ik meteen flink buiten adem.
Ook toen ik vanmiddag naar de supermarkt was gelopen in de pauze (is een loopafstandje), was ik kapot toen ik weer terug was, dat doen we dus eerst nog maar niet weer.
Ik wil denk ik teveel in een keer doen.
Het hoesten is nog wel flink aanwezig, maar vergeleken met het begin hoest ik al wel heel wat minder. :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:33

Heel herkenbaar.. Ik ben gisteren ook weer begonnen met werken en het viel nog niet mee.. Werk normaal gesproken buiten maar mag even een weekje binnen werken om te kijken hoe het gaat.
@gohya ben je al bij je ha geweest??

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:13

gohya schreef:
Heb je áltijd koorts bij een long ontsteking? en altijd pijn op de longen?
Ik hoest al 4 weken,veel slijm wat ik maar tot halverwege kan ophoesten,en het kraakt op mijn longen.Maar ik heb géén koorts.

Ik heb dat ook een keer gehad, had ook geen koorts (ook niet dat kraken, denk ik, weet niet echt wat je er mee bedoelt?). Dokter had me toen doorgestuurd voor een longfoto en bleek toen bronchitis te hebben. Was na een antibioticakuur weer over (alleen bleef nog wel een tijdje door hoesten).

Lusitana schreef:
Iedereen die langer dan een week hoest moet naar de dokter.

Dan zou ik dus bij bijna elke verkoudheid naar de dokter moeten. :=

Ben een keer bij de dokter geweest (toen ik op controle was voor die bronchitis van hierboven, trouwens), die zei dat ik zwakke longen had (had er vroeger meer problemen mee, had een soort inspanningsastma) en dat verkoudheden en dergelijke daarom snel op mijn longen slaan (lees: altijd :P) en dat ik daarom ook langer zou blijven hoesten.

Ik dacht daarvoor altijd dat het wel normaal was om minstens een week of twee te hoesten als je verkouden was. :+ Hoest ook vrijwel altijd slijm op (wit tot lichtgroenig). Heb gelukkig (voor zover ik weet) nog nooit een longontsteking gehad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:16

gohya schreef:
Heb je áltijd koorts bij een long ontsteking? en altijd pijn op de longen?
Ik hoest al 4 weken,veel slijm wat ik maar tot halverwege kan ophoesten,en het kraakt op mijn longen.Maar ik heb géén koorts.

Nee, hoeft niet!
Ik heb vorige week bloed laten prikken en diverse foto's laten maken. Daar kwam het dus wel uit en zit nu aan de prednison ;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 09:38

flitzz schreef:
Heel herkenbaar.. Ik ben gisteren ook weer begonnen met werken en het viel nog niet mee.. Werk normaal gesproken buiten maar mag even een weekje binnen werken om te kijken hoe het gaat.
@gohya ben je al bij je ha geweest??

Ik ben idd. bij de H.A. geweest en heb een AB kuurtje gekregen,Amoxicilline 125mg.
H.A. zegt dat ik Bronchitis heb.Ik heb de kuur nu bijna op,ik hoest minder maar heb s'morgens nog flinke hoestbuien.Veel slijm dat in de weg zit en niet opgehoest krijg.Hoest nog steeds tot overgeven toe.
Ik merk dat de luchtwegen nog niet schoon zijn.Even de kuur afmaken en dan kijken we verder.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:30

Stomen scheelt ook een hoop! (ik doe er een enkel druppeltje China olie in, helemaal ideaal!)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 12:58

@gohya: ik hoest 's ochtends ook extreem, ook tot overgeven aan toe.
Rest van de dag valt het hoesten mee.
Verder nog wel veel last van m'n longen door het hoesten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:40

Het valt me op dat jullie vooral 's morgens flink moeten hoesten. Ik hoest de hele dag en nacht en nog steeds tot overgeven toe.. Hebben jullie tijdens het hoesten ook het gevoel dat je luchtpijp afgesloten word. Ik moet gewoon naar adem happen om te kunnen hoesten.. Moet van de week dan toch nog maar eens een afspraak maken bij de ha.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:09

Bij mij begon het met keelpijn en toen verkouden geworden het wil alleen maar niet doorzetten.
Nu al ruim 10 dagen niet helemaal lekker, onwijs vaak hoesten, nachts niet goed kunnen slapen en paar
x wakker worden. Morgenochtend ga ik even de huisarts bellen.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:16

Ik heb 4x een longontsteking gehad.
Ja, je leest het goed 4x.
Je voelt je echt afschuwelijk slecht en voelt erg veel pijn.
Antibiotica is niet om te drinken en je voelt je zo moe.
Bij mij ging het na 5 tot 7 dagen beter maar ik had echt nog weken pijn in mijn longen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:04

@flitzz
Ik heb dat maar heel soms dat ik er benauwd van word van dat hoesten.Das alleen als het slijm blijft hangen zeg maar.Overdag hoest ik gelukkig bijna niet,maar tegen de avond weer wel.
Heb ook altijd bloed in het slijm als ik me neus snuit.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:06

flitzz schreef:
Het valt me op dat jullie vooral 's morgens flink moeten hoesten. Ik hoest de hele dag en nacht en nog steeds tot overgeven toe.. Hebben jullie tijdens het hoesten ook het gevoel dat je luchtpijp afgesloten word. Ik moet gewoon naar adem happen om te kunnen hoesten.. Moet van de week dan toch nog maar eens een afspraak maken bij de ha.

Overdag hoest ik wel, maar niet veel.
Maar zodra ik moet hoesten dan heb ik het idee dat ik geen lucht krijg, en moet ik inderdaad echt naar adem happen.
's Ochtends is wel extreem, dan gaat het ongeveer tot overgeven aan toe.
Verder nog veel last van mijn longen (ik denk door het hoesten).
Ik wil woensdag ook nog een keer weer heen, even voor controle of het allemaal goed is.
Verder ben ik nog gigantisch moe, en heel snel buiten adem.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:36

@Niicole__
Heb jij een droge 'blaf ' hoest? of een meer 'rochelende' hoest,dus geen slijm dat muurvast zit.
Denk dat je bij een droge hoest idd. pijn krijgt op je longen en ook je buikspieren/ribben.
Snel buiten adem heb ik ook na zo'n hoest aanval.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 11:28

@Gohya: Ik kan de hoest niet echt plaatsen, het wisseld soms wat.

Ik heb trouwens nu steeds pijn bij mijn borst. Die pijn trekt onder mijn oksel door naar mijn rug (vlak onder mijn schouderblad). Is dit normaal na een longontsteking, of moet ik me hier zorgen over maken?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:39

niicole, die pijn kan nog steeds van je long afkomen (die heeft natuurlijk een flinke optater gehad) of van structuren er om heen (spieren etc) die overbelast zijn geraakt door het constante hoesten enz.
Ik zou me daar pas zorgen over gaan maken als het niet wegtrekt.

Verder iedereen hier met longontstekingen etc succes, hoop dat jullie snel opknappen!

ik heb 3 zomers geleden op vakantie bronchitis gehad (en flink ook) en was daarvan zo van de kaart dat ik me die periode amper kan herinneren. Was op vakantie met een vriendin mee (kamperen, dus ik kon ook nergens in de koelte liggen rusten oid) en heb daar denk ik ongeveer een kleine week gezeten met die bronchitis voordat we terugvlogen. alles wat ik me van die week kan herinneren is dat ik me nog nooit zo beroerd heb gevoeld, ik de eerste paar dagen alleen maar op een matje in de schaduw lag en constant wegzakte en als ik wel 'bij' was dan had ik t gevoel dat ik aan t ijlen/hallucineren was (ik had niet meer door wat 'echt' gebeurde en wat een droom was, ook als bijv die vriendin me probeerde aan te spreken om te vragen hoe het ging was ik niet in staat om te antwoorden etc). geloof dat dat een dag of 3 geduurd heeft (en de hitte hielp daarbij ook niet echt mee) en daarna ging het ietsje beter maar eigenlijk kan ik me alleen nog herinneren dat ik op dat matje lag in de schaduw en later dat ik mn stem volledig kwijt was. en dat ik tijdens de terugvlucht een ibuprofen teveel had genomen en compleet stoned van de pijnstilling in dat vliegtuig heb gezeten (heb 3 uur lang met mn hoofd tegen de stoel voor me geleund, als ik mn hoofd optilde begon het hele vliegtuig om me heen te draaien, was echt behoorlijk de weg kwijt).

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:40

Nadat ik nog steeds veel pijn had, vanmiddag naar het ziekenhuis geweest. (huisartsenpost)
Daar hebben ze weer geluisterd etc., en bleek dat ik nog steeds een longontsteking heb.
Nu weer een kuurtje amoxicilline clavulaanzuur mee gekregen (20 pillen).
Volgende week moet ik weer naar de huisarts voor controle.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:32

@Niicole__
Ik ben heel benieuwd of die Amoxicilline helpt bij jou.Hoeveel mg is het?

Ik heb ook een kuurtje gehad met deze Amoxicilline,ik had 125mg.Is voor 1 week geloof ik,ik moest 3 x daags 1 tablet.Zijn jou tabletten ook zo groot? zijn moielijk door te slikken zeg zulke grote.
In ieder geval heeft het bij mij niet geholpen,mijn Bronchitis is nog niet over.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 21:48

Volgens mij zijn deze ook 125mg. :)
Op het doosje staat: Amoxicilline/Clavulaanzuur Sandoz tablet 500/125 . :)
Ook 3 maal daags 1 tablet.

Zijn inderdaad vrij grote dingen..

Ik hoop dat het helpt. Dit is mijn 2e AB kuur, en heb geen zin om nog een kuur te nemen haha.
Als het volgende week bij de HA nog niet veel beter is, wordt de kuur waarschijnlijk verlengd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:28

Ik heb mijn kuur al op,maar wacht nog met terug gaan naar de H.A.Ik kijk effe aan of het niet alsnog beter word zonder de AB.Loop al ruim 6 weken met dat hoesten.Ik had idd. precies dezelfde tabletten als die jij nu hebt.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 22:40

Ik wou eerst ook wachten, want ze zeiden dat het hoesten nog ff kon blijven, en de pijn normaal was..
Maar ik vertrouwde het niet, vandaar dat ik vandaag heen ben gegaan, en achteraf gezien maar goed. :)

Het gebeurd vaker zei de dokter dat een longontsteking na 1 kuur niet over is..

Dus nu maar weer afwachten.

Die tabletten zijn verschrikkelijk.. Ik wordt er ook erg moe van, had jij dat ook?
En ze zijn ook zo gigantisch..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:43

Nee ik werd niet moe.Maar die grote tabletten zijn vreselijk! moeilijk om die goed door te slikken.
Vind het wel vreemd dat we allebei dezelfde AB kuur hebben,maar jij voor Longontsteking en ik voor een gewone simpele Bronchitis.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 09:50

ik had deze kuur ook voor blaasontsteking (tot eind vorig jaar had ik dat elke maand).
En nu idd voor longontsteking.
We zullen zien of het werkt, ik hoop het wel. Ik wil na mijn weekje vakantie graag weer gewoon kunnen werken. :)

mijn nacht was wel verschrikkelijk. Ik mag niet meer op mijn rechter zij liggen omdat alle troep daar dan heen zakt, zei de dokter.
Dit was volgens hem al gebeurd, dus nu moet ik perse op m'n linker zij liggen, wat ik voorheen eigenlijk nooit deed, niet fijn dus.

Gelukkig zijn de longontsteking klachten niet zo erg meer, behalve het hoesten en de pijn, daar ben ik wel blij om.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:01

Ik heb ook een keer amoxicilline/clavulaanzuur combi gehad. Niet voor mijn longen geloof ik, weet niet meer. Het is iig een breedspectrum antibiotica, dus het werkt tegen veel bacteriën (helaas dus ook tegen de goeie :P)! Ik moest een kuur van 10 dagen, voelde me er echt vrij belabberd door. :P Vond het geen fijne kuur!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:47

Is inderdaad voor veel soorten, staat iig op zo'n papier die ik erbij gekregen heb. :P
Op 't moment voel ik me opzich wel goed, hopelijk blijft het zo, want we gaan vandaag gourmetten, haha!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:49

TS hoe gaat het nu met je? helptdeze kuur nu wel?