Kan een avond mens ook een ochtend mens worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 22:32

Ha, wat een reacties allemaal, zeker veel avondmensen :+

Kids hebben we, maar dat heeft weing geholpen. M'n mannetje is een ochtend mens, als hij wakker is, dan staat ie direct naast z'n bed. Ik draai me dan nog tig keer om, doezel wat weg etc. Hij doet ook de ochtenden met de kids, ik de avonden en nachten, mocht er wat zijn.

Op m'n werk word ik t meest productief vanaf een uur of 2 a 3, dan voel ik me energiek en actief.

Ik kan dan ook zo jaloers worden op mensen die om 6u opstaan. En dan gaan hardlopen of mediteren of yoga-en. Ik zet dan de wekker wel, mep 'm uit en word een uur later wakker.

Het zal wel met discipline en bio ritme te maken hebben. Ik vraag me echt af of ik iedere dag om 6 u m'n bed kan uitkomen als het ook een uur later mag :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:32

Leorah schreef:
uhm.. ik heb DE tip.. haha.. kinderen krijgen! Ik was een absoluut avondmens, met een -laat mij maar even lekker met rust- ochtendhumeur, maar sinds we 3 jaar geleden een dochter kregen, is alles anders.

Ik denk niet dat ik dat ervoor over heb, haha. Dan blijf ik liever avondmens :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:18

haha, kon een avondmens maar een ochtendmens worden. Ik denk het niet. Ik ben zelf ook een avondmens en zou ook graag een ochtendmens worden. Lekker genieten van je ochtend en productief zijn. Mensen denken vaak dat je gewoon niet op tijd naar bed gaat, maar dat is onzin. Ik ga altijd belachelijk vroeg naar bed (22.00uur) en dan nog hou ik de volgende dag niet vol als ik vroeg op moet. Dan ben ik de hele dag moe en 's avonds word ik eindelijk eens wakker :')

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:37

Ook hier een onvervalst avondmens en ik geloof niet dat dat om te zetten is. Aan kinderen geen behoefte maar dan nog, wat nou als dat kind ook een avondmens blijkt te zijn? Ik heb laatst gelezen over een 'wekarmband', die maakt je wakker door te gaan trillen. Dat is op zichzelf niet heel revolutionair, maar dit ding schijnt rekening te houden met je slaapfase. Je stelt die wekarmband wel in op een tijdstip, maar hij begint pas met wekken op een moment dat je al lichter slaapt. En dat weet 'ie dan weer doordat je in die slaapfase al beweeglijker bent en dus makkelijker wakker wordt. Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat hij niet aan gaat op een exact tijdstip, maar hij begint een poosje uur voor het tijdstip dat je aangeeft te zoeken naar een goed moment en dat loopt door tot een poosje na het gewenste tijdstip. Als je écht per sé op een bepaalde tijd op moet staan loop je dus de kans dat je veel eerder wakker wordt gemaakt (maar dan wel op een moment dat qua slaapcyclus past) of je moet voor de zekerheid alsnog een gewone wekker zetten.
Er zijn uiteraard ook nadelen, ik vond het ding vrij duur en hij hoort bij een I-phone of smartphone of iets dergelijks en die heb ik niet. Groot voordeel is dan weer dat 'ie wekt zonder geluid, best fijn voor een partner die op een later tijdstip op mag staan. Mocht het systeem werken, dan wordt het vast nog verbeterd en makkelijker toepasbaar en goedkoper. Tot die tijd laat ik me bijstaan door mijn dappere wake-up light.

Everytime

Re: Kan een avond mens ook een ochtend mens worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:41

Vreselijk ochtenden.. := Ik kan er nooit uitkomen. En 's avonds kan ik nooit slapen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:46

Ik ben ook een avondmens, en ik heb me daar maar bij neergelegd. Lekker handig ook, mijn man is ook al een avondmens.
Door de weeks moet ik er echt om 7 uur uit, dat lukt dan ook wel, maar als het niet per se hoeft...
Ook lig ik er op tijd in, maar dat is echt omdat ik mezelf daartoe dwing. Gisteren om half 10 bijvoorbeeld. Want ik heb ook nog eens heel veel slaap nodig :')

Tijdens mijn studie heb ik trouwens mijn beste stukken geschreven.... juist ja, midden in de nacht.

Ik ben gewoon een avondmens. Door de weeks heb ik weinig andere keuze dan me aan te passen, maar ik blijf 's avonds en 's nachts op mijn best.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:50

Ik ben van een avond naar een ochtendmens gegaan.
Het enige wat werkte was een ijzeren discipline. Dat je er niet uit kan komen is geen excuus.
Eruit zul je! Hop douchen oid en aan de slag. Iedere keer als je blijft liggen maak je het enkel moeilijker voor jezelf. Als je dat een maand volhoudt dan merkt je snel een omslagpunt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:53

@iris: waar ik benieuwd naar ben: ben jij overdag net zo productief en effectief als dat je eerder op andere tijdstippen was? Als dat zo is, vraag ik me namelijk af of jij wel echt een avondmens was.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:59

Hier ook een avond/nachtmens:aangezien ik dan ook nog eens onregelmatige diensten heb valt het niet mee om in een ritme te komen,heb van het weekend twee nachten gewerkt en maandag vroege dienst dus hup half 5 de wekker en vandaag heb ik een middag dienst dus van 14.00-22.00 en dan vrijdag/za/zo en maandag weer nachtdienst,dus ik heb totaal geen levensritme,maar slaap altijd maar een uurtje of 6.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:00

Ik ben een echte ochtendmens.. Sta om kwart over 5 op en ben om half 7 op stal en dan naar school. Maar 's avonds om 9 uur ben ik echt opgebrand en moet ik naar bed :+ Dat is vaak rot als mensen iets leuks met mij willen doen en dat is dan niet zo fijn :P

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:05

Ook al ga ik om half 10 of 10uur naar bed met het idee dan heb ik genoeg slaap gekregen zit ik toch snachts om 03.00u klaarwakker,in het begin slaap ik heel vast en kan men een kanon naast mijn bed afschieten,dan zou ik heel lichtjes wakker worden en denken hoor ik nou iets en meteen weer in slaap vallen,hoe langer ik wil slapen hoe vaker ik wakker wordt van een mier die langsloopt bijvoorbeeld.

Ben altijd jaloers op mensen die lekker savonds om 22.00u naar bed gaan en pas voor het eerst wakker worden wanneer de wekker gaat,ik wordt wel minimaal 2-4x wakker in een nacht en dan moet ik er nog uit om te plassen ook!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:09

Ik ben een avondmens, kan nog heerlijk tot laat met de studie bezig zijn. Maar heb geen probleem met de wekker in de ochtend. Kan gelijk uit bed springen haha :D geen ochtend humeur, niets.
Maar ik presteer pas echt goed vanaf 10 uur in de ochtend, voor die tijd moet je geen hoogstnadjes verwachten van mij.
Ik wist vanochtend bv niet meer mijn telefoonnummer :+

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:15

Ik denk niet dat een avondmens echt een ochtendmens wordt.. Ik moet 6 dagen in de week 5:30 eruit en dat weerhoudt me er niet van om s'avonds gewoon rond 23:00 / 23:30 te gaan slapen. Het vroege opstaan blij ik nog steeds verschrikkelijk vinden, maar het went wel op den duur. Dus makkelijker wordt het wel, maar een ochtendmens zie ik mezelf niet worden, helaas.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:50

Ik ben ook echt een avondmens. Heerlijk vind ik dat, lekker bezig zijn met van alles en nog wat tot in de nacht. Mijn vriend is juist heel erg anders, zijn wekker (en dus automatisch ook degene waar IK ook wakker van wordt) gaat iedere dag om 6.00. Hij springt gelijk uit z'n bed en is helemaal klaar voor de dag. Zo ben ik niet helemaal ;)

Nu heb ik wel gemerkt dat als er iets bijzonders/leuks op het programma staat vroeg in de ochtend, dat ik dan wel ineens een ochtendmens kan zijn. Laatst gingen we paarden trainen op het strand en de wekker stond op 4.30. Tegen de tijd dat de wekker ging was ik al half aangekleed en klaar wakker. Het kan dus wel!
Maarja, op saaie doordeweekse dagen werkt dat idee ook niet meer ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:54

Niet echt een ochtendmens, maar voor mijn werk moest ik er vorig jaar een aantal maanden om 6 uur echt uit. De eerste dagen was echt even op de tanden bijten en doorzetten. Maar ik merkte wel dat het makkelijker wordt als je gewoon volhoudt. Ik was dan 's avonds om 22:00 uur ook wel uitgeteld (maar ik had op dat moment ook wel een hele zware baan). Dus vroeg naar bed en vroeg er weer uit.

Ik denk dat het ook een deel discipline en wilskracht is.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:55

Hier ook een avondmens! De ochtenden hebben nooit echt charme gehad.... behalve op vakantie misschien..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:01

Iris82, ik geloof niet dat jij dan een écht avondmens was. Er is al bewezen dat het niet te veranderen valt, maar ik kan het even niet meer terug vinden.... ik ben er al jaren mee bezig, máánden lang volgehouden om vroeg naar bed te gaan (vroeg = tussen 10 en 11) en proberen op tijd op te staan en vervolgens niet de hele dag gebroken te zijn. Het gaat m echt niet worden. Als ik vroeg naar bed ga lig ik langer wakker dan wanneer ik laat naar bed ga. En dan lag ik rustig tot 3 uur wakker he. Niet leuk, dán ben je pas gebroken! En alles er op aangepast, geen koffie meer drinken 's avonds (drama! Ben ik op teruggekomen! :D ), ontspannende dingen doen 's avond ipv tot laat doorwerken, warme melk drinken, slaaptabletten (die natuurlijke)... het draait allemaal op niets uit. Als ik vroeg op móet ivm belangrijke afspraak dan lukt dat wel, maar vraag niet hoe. En er standaard als een zombie bij lopen. Eigenlijk moet ik een avondbaan hebben ofzo.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:08

Avondmens meld zich :D . Ik ben er mee opgehouden om op tijd op te staan. Ik maak dan ook geen afspraken voor 11 uur. Ook op het werk een goede combi kunnen maken. Ik hoef nu pas om 18.00 te beginnen, heerlijk die avonddiensten. Rustig wakker worden en op de dag de tijd voor de beessies, huishouden, zorg voor oma enz enz.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:17

Mijn tip;
Geef je eigen een schop en denk niet aan het slapen.
Als jij opstaat en alleen maar aan je bed denkt ja dan ben wordt je krankzinnig.

Misschien handig voor de avond mens die vroeg moet op staan;
Zet even je wekker voor midden in de nacht aan, ga eten en drinken en duik dan weer je nest in.
9/10 keer wordt ik in de nacht wakker en heb ik honger/dorst. Ik kan echter dan ook alles eten.
Daarna duik ik mijn nest weer in en wordt ik 5 minuten eerder wakker dan mijn wekker.

Daarnaast kan je ook telkens tegen jezelf zeggen van ik wil om 09:00 of om 11:00 opstaan voor dat je, je ogen dicht doet.
Als je dit een enkel keer tegen jezelf zegt dan wordt je rond die tijd ook wakker.

Echter geloof ik namelijk dat de reden jullie allemaal moe zijn althans de avond mens, is omdat jullie biologische klok naar de knoppen is en dat moet weer herstelt worden.

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:24

Zelf ben ik overduidelijk een avondmens :D
maar volgens mij kun je dat niet veranderen. dat heeft met je biologische klok ofzo te maken...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:28

kensha schreef:
Misschien handig voor de avond mens die vroeg moet op staan;
Zet even je wekker voor midden in de nacht aan, ga eten en drinken en duik dan weer je nest in.
9/10 keer wordt ik in de nacht wakker en heb ik honger/dorst. Ik kan echter dan ook alles eten.
Daarna duik ik mijn nest weer in en wordt ik 5 minuten eerder wakker dan mijn wekker.

Daarnaast kan je ook telkens tegen jezelf zeggen van ik wil om 09:00 of om 11:00 opstaan voor dat je, je ogen dicht doet.
Als je dit een enkel keer tegen jezelf zegt dan wordt je rond die tijd ook wakker.

Heel ongezonde tip lijkt me dat. Gewoon je slaapritme en rust naar de knoppen helpen :')
Natuurlijk kun je jezelf programmeren dat je om een bepaalde tijd wakker wordt, maar dat helpt niet bepaald om een kwalitatief goede slaap te hebben. Wel belangrijk als je optimaal wilt functioneren overdag.

Het is een natuurliujk ritme, dat kun je wel enigzins aanpassen, maar helemaal veranderen niet :n

Tenminste, mijn lichaam geeft op een gegeven moment gewoon aan dat het klaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:29

Jeetje wat veroordelend Kensha, biologische klok naar de knoppen, moet hersteld worden?! Dat onze maatschappij grotendeels is ingericht op ochtendmensen wil niet zeggen dat we zelf ons bioritme verkloot hebben hoor :D

Ik ben er overigens van overtuigd dat de methode van "tegen jezelf zeggen hoe laat je 's ochtends wakker wil worden" alleen werkt als dat ritme er toch al ingebakken zit, zo niet gaat je dat echt niet lukken.

Inmiddels heb ik mijn leven kunnen inrichten op mijn biologische klok, in plaats van deze te negeren. Gaat een stuk beter dan mijn biologische klok te negeren en te doen alsof ik ochtendmens ben. Heb ook jaren om half 9 in de schoolbanken moeten zitten, wekker om 7 uur, en heb zelfs meer dan twee jaar lang 4x per week om kwart over 5 moeten opstaan, maar daar heb ik echt al-tijd moeite mee gehad. Zelfs als kind, toen ik nog geen besef had van ochtend- of avondmensen, was opstaan 's ochtends echt een ramp voor me.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:33

Je bioritme kun je echt wel veranderen hoor, je kunt alles veranderen als je dat wilt. Maar met een 'zo ben ik nou eenmaal geboren' mentaliteit verander je idd bar weinig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:35

kensha schreef:
Ragdollcat schreef:
Helaaaaas, ik ben een avondmens en dat blijft zo, t lukt me gewoon niet, opstaan is vreselijk. Als ik eruit moet voor mijn werk pffff maar op mij vrije dagen en weekenden heerlijk uitslapen.

Nee t lukt niet en dat zal het ook nooit lukken.

Ik had vroeger in een productie bedrijf gewerkt en dan moest je er al om 07.00 op werk zijn.
Ik vond het geweldig al die luie gezichten te zien en mij zie je al gewoon rond hoppelen en sprinten :D .

Hihihi Ik moet om half 8 beginnen, maar dan ben ik al een uur uit bed dan ben ik ook vrolijk hoor hihi. Maar t opstaan he dat blijft verdraaid moeilijk en een marteling.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:37

phormicola schreef:
Je bioritme kun je echt wel veranderen hoor, je kunt alles veranderen als je dat wilt. Maar met een 'zo ben ik nou eenmaal geboren' mentaliteit verander je idd bar weinig.

Pardon?? bij mij niet hoor, al jaren geprobeerd, t lukt niet punt uit. Ligt niet aan de mentaliteit.