Niet kunnen rijden door

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Re: Niet kunnen rijden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:23

Van wie mag je niet rijden? Van de fysio, die rijdt waarschijnlijk zelf niet?
Ik heb een chronische whiplash (al zo'n dertig jaar) en paardrijden is voor mij juist therapeutisch, mijn therapeuten waren ook verbaasd over het effect van het paardrijden, zij merkten echt verschil of ik de dag ervoor wel of niet op het paard gezeten had.
Ik merk ook dat mijn spieren vast slaan als ik niet rijd. Zelfs een half uurtje stappen is voor mij al goed.
Moet ik er wel bij zeggen als ik nu had moeten leren rijden had het niet gekund omdat je dan niet ontspannen op een paard kan zitten en dus teveel "klappen" krijgt maar als je de basis beheerst en ontspannen op een paard kunt zitten is het alleen maar goed.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:32

Ik ben in Juni van mijn paard gevallen en had mijn enkel op 3 plaatsen gebroken en dan nog eens op heel vervelende plaatsen met heel vervelende breuken :+
Er zit nu een plaat, 8 bouten en een pin in en ik ga hier de rest van mijn leven last van houden.
Paardrijden lukt nu wel al terug al heb ik bij de eerste draf meestal wel last.
Joggen bv ga ik nooit meer echt kunnen aangezien mijn laatste % van de torsie/flexie beweging nooit meer gaan terugkomen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:37

Taffje schreef:
Moet ik er wel bij zeggen als ik nu had moeten leren rijden had het niet gekund omdat je dan niet ontspannen op een paard kan zitten en dus teveel "klappen" krijgt maar als je de basis beheerst en ontspannen op een paard kunt zitten is het alleen maar goed.

Draven was voor mij met die hernia's wel lastig hoor, en galopperen op een paard met veel sprong zat ook niet altijd lekker, maar dan ga je even in verlichte zit verder en ga je weer zitten als je denkt dat het kan. Zo kun je de tijd van zitten steeds langer maken en versterk je je spieren gaandeweg.
Ik heb wel twee, drie jaar gedaan om mijn zit weer een beetje voor elkaar te krijgen (en ik merk met doorzitten dat ik nog teveel in stoelzit ga, maar he, er moet iets te werken blijven, ik rij nog *\o/* )

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:52

Je moet ook niet gelijk weer vol aan de bak gaan, begin rustig met stappen, klein drafje en zo opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:55

Dressuur aan de lange teugel is mIsschien leuk voor je :) ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:57

Taffje schreef:
Je moet ook niet gelijk weer vol aan de bak gaan, begin rustig met stappen, klein drafje en zo opbouwen.

Da's waar, maar daar moet je ook het paard voor hebben (of iemand die je paard voor je doorrijdt in de tussentijd natuurlijk) :D

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 09:24

Ik zou zo graag op een paard willen stappen, maar ken wel iemand met een rustig paard alleen die woont zo'n half uur a 3 kwartier rijden bij mij vandaan.. dusja daar rijd ik ook niet zomaar naar toe aangezien ik van 8 tot 5 werk en samenwoon,, dan zou ik om 7 uur in me auto zitten... dan gaat ook niet echt werken.. maar vind vast wel een oplossing

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:51

Waar een wil is, is een weg! :j

Voor mij geldt dus hetzelfde als voor Taffje. Beginnen met stappen en zo opbouwen.
Alleen heb ik geen last meer van de Whiplash dus ben nu weer volop aan de bak.
Volgens mijn fysio was het paardrijden ook heel bevoorderlijk!

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:56

Zooist schreef:
Waar een wil is, is een weg! :j

Voor mij geldt dus hetzelfde als voor Taffje. Beginnen met stappen en zo opbouwen.
Alleen heb ik geen last meer van de Whiplash dus ben nu weer volop aan de bak.
Volgens mijn fysio was het paardrijden ook heel bevoorderlijk!

Ja dat is zeker..

Denk dat ik er dan toch maar is stiekem over na moet gaan denken..

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:22

Ik heb 7,5 jaar terug mijn bekken gebroken gehad. Toen het genezen was, hadden ze liever ook niet dat ik op het paard ging zitten. Maarja zeg dat maar tegen een eigenwijze puber van toen 17 jaar :+.

Ik kon net weer op de fiets zitten na 8 week, en toen dacht ik, van okay als ik dit kan, kan ik ook rijden.
Ben dus op de makste pony gestapt op de manege ( en de kleinste zo;n beetje) kon mijn been nog niet eens omhoog krijgen om in de beugel te stappen :+.

Heb er nooit geen last van gehad met rijden, en door het rijden zijn mijn spieren sneller sterker geworden :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:48

Ik heb vorig jaar september mijn rug op twee plekken gebroken, een ruggenmerbeschadiging ( Heb verlammingsverschijnselen en al gehad ) en een inzakking en heb toen twee maanden niet gereden. Daarna mocht ik wel weer rijden, ik mocht er alleen niet afvallen :+ Tja leg dat maar aan mijn paard uit... niet veel later ben ik er in 1 week tijd 2 keer afgevallen, gelukkig verder niets aan over gehouden. Ik merk wel dat mijn rug snel moe is als ik te lang sta of zit en dan krijg ik zo'n zeurderige pijn in mijn rug. Maar inmiddels rijd ik wel weer een aantal paarden per dag, geef ik veel les waarbij ik dus de hele dag sta en dat gaat nu aardig goed. :) Ik heb het overigens wel heel rustig op moeten bouwen hoor. Na die twee maanden kon ik dan 1 paard rijden maar moest ik wel de rest van de dag plat liggen, dat ben ik toen heel rustig uit gaan bouwen. En nu ben ik een jaar later en kan ik gewoon weer normaal functioneren, ik moet gewoon alleen niet te lang in een zelfde houding staan/zitten en soms moet ik nog wel eens een pijnstiller nemen of even plat gaan liggen. Maar ik ben allang blij dat alle verlammingsverschijnselen weg zijn. :)

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:32

ik heb het momenteel ook dat ik na een werkdag van 8 uur helemaal gesloopt ben,, het is ook maar net de ene of de andere dag.. ligt er ook aan hoe ik heb geslapen die nacht... kan nogal slaan en schoppen in me slaap.. en dan ben ik de hele nacht onrustig...

Als ik de hele nacht onrustig heb geslapen merk ik het echt aan mijn spieren want die doen dan veel meer zeer dan dat ik rustig heb geslapen

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:17

Ook ik ken dit helaas.
Kan door de ziekte van lyme mijn benen niet meer goed bewegen
Echt paardrijden lukt ne niet meer, in een zadel zitten is niet mogelijk.
Mijn vz pony heb ik anders beleerd zodat ik er wel op kan zitten..
Maar echt alleen zitten zonder mijn benen te gbruiken.
Enigste mogelijkheid voor mij om even op een paard te kunnen zitten waar ik enorm blij nee ben dat het nog kan.
Zit verder in een rolstoel
Daarnaast heb ik mijn eigen pony waar ik lekker mee teut.

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 12:10

Ikben niet heel bekent met de ziekte van lyme..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:12

Ik heb mijn rug gebroken waardoor paardrijden echt pijn doet...
Ik doe zoveel mogelijk op de grond met mijn paard, ze staat ook 24/7 buiten.
Heel af en toe rij ik nog eens met haar (enkel stap en draf, galop doet écht pijn!),
maar dat hangt af van hoe mijn rug 's ochtends voelt.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:22

Alstuu ;)

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 16:54

Dankjewell!! worden we weer wijzer van :D

Vandaag weer bij de fysio geweest.. Spieren voelde al soepeler aan.. dus er zit vooruit gang in (alleen merk ik daar zelf vrij weinig van) :d .. we hebben ook weer oefeningen gedaan om me spieren sterker te maken
Dus ik ga denk ik toch stiekem of een paard kruipen denk ik

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:32

kimpjj schreef:
wat jullie allemaal hebben is ook geen pretje om te lezen,

Ik ga denk eerst maar is prberen om volledig te herstellen, want mijn droom is toch een eigen paardje en dan zien we wel hoe het gaat

Ik denk dat dit heel belangrijk is en dat je leert hoe je lijf in elkaar steekt. Wat gebeurd er bij meer inspanning, heb je daarna rust nodig of juist niet.
Gezien je nog geen paard hebt zou je eens kunnen kijken richting een gangen paard.

Ik ben zelf al 6 jaar bakrand ridder door 3 hernia's. Ik heb bijna altijd last van mijn rug, sta scheef en zit dus ook zo op een paard, fiets en in de auto.
Inmiddels hangt er een briefje op stal dat ik op zoek ben naar een braaf paard want ik kan het niet kunnen rijden gewoon nog steeds niet accepteren.
Ik hoop dat er iemand zijn paard aanbied en dan wil ik 1x per week onder begeleiding gaan rijden.

Ik ben wel gaan mennen met mijn fjord maar de andere is weidevulling geworden en inmiddels met pensioen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:56

Ik heb 4 jaar geleden door een ongelukje met het paard mijn knie beschadigd. Ben inmiddels 2x geopereerd en heb de nodige andere behandelingen gehad/geprobeerd maar tot nu toe zonder resultaat. Dat betekent concreet dat ik wel alles mag, maar het gaat niet.
Dus ja mijn 3-jarige staat er wel maar ik kan er zelf bijzonder weinig mee. Ik hoop dat de pijnpoli nog wat voor me kan bedenken, zo niet dan zal ik ook andere plannen moeten gaan bedenken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:11

ik rij al 26 jaar niet meer. :') [maar ook niet minder] _O-

beetje flauw maar oke.
ik heb 26/27 jaar geleden goed in de prak gelegen en kreeg het dringende advies om nooit meer op een paard te gaan zitten.
en juist....de krukken waren nog niet weg of ik zat weer op een paard.
het enigste advies die ik je mee wil geven is luister!!! naar je eigen lichaam.
je lichaam is de enigste juiste raadgever,blijkt het te zwaar doe dan een stap terug.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:07

kimpjj schreef:
Ik heb er een whiplash aan overgehouden,

M'n vriendin heeft het ook al over mennen gehad, heb het ook gevraagd aan de fysio therapeut maar helaas is dit ook geen optie

Heb een whiplash in 1992 gehad, heb 3 jaar halskraag om gehad, 1 jaar overdag en 3 jaar 's nachts... Heb half jaar echt niet kunnen werken en een jaar niet kunnen paardrijden. Als ik de eerste jaren paard reed was ik echt enorm versleten, kapot, moest 2 dagen me liggend weer herstellen.

De eerste jaren na mijn whiplash moest ik vaak plat, omdat ik eenvoudig mijn hoofd niet meer rechtop kon houden.

Nu na zoveel jaar kan ik er veel beter mee omgaan en gaat het ook steeds beter doordat ik expres zwaar werk erbij ben gaan doen zodat mijn spieren een groot deel op kunnen vangen.

Mennen doe ik ook, maar de volgende dagen blijf ik behoorlijke problemen houden en dan zakt de pijn weer af. Hoe ik dat doe? Ik vind het zo leuk en calculeer die slechte dagen gewoon in :+

En nee, ik vraag niks aan een (huis)arts, ik luister zoveel mogelijk naar mijn lichaam en doe dan wat ik geestelijk wil...

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 02:57

kimpjj schreef:
Ja je word nu natuurlijk ondersteund door het gips, misschien ben je ook wel sneller vermoeid als het gips eraf is omdat ook je spieren verzwakt kunnen zijn ????

Maar hoop voor je dat het gips er snel af mag

Rugspieren gebruik ik nog steeds hoor, want ik kan wel zitten enzo, ik kan alleen niet opzij draaien zegmaar.. (dus niet echt met mn bovenlichaam naar links of naar rechts :) )
Die moeheid is gewoon mijn rug die roept 'rustig aan, ik ben hier aan het repareren, hou je koest' :Y)
Gips kan er als het goed is begin/half januari vanaf :) (Zit er ook pas net iets meer dan 2 weken om, en het moet 6-8 weken gips, want het zijn breuken :) Wel houden ze dus 12 weken aan voordat ik mag paardrijden zodat het bot nog wat extra kan uitharden :) )

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 16:41

Ik merk heel goed aan me rug wanneer ik teveel doe,, dan gaat me rug zeer doen en dan word ik moe en dan heb ik ook echt geen zin meer op me werk.. Loop me eigen ook wel druk te maken om dingen... Ben gaan samenwonen met mijn vriend en we zijn nog aan het verbouwen... En ik ben dus zo iemand die niet stil kan zitten... Maar helaas voor mij als ik iets wil doen dan zit me vriend me gelijk boos aan te kijken ( aals het om zware dingen gaat) dan neemt hij het over... Dusjaa,,, het is ook gewoon per dag hoe ik me voel en wat ik kan doen