Zwanger worden, is het wel verstandig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Re: Zwanger worden, is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:12

Amen op Maura's bericht hierboven _/-\o_ :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:20

Hoezo amen? Ik vind met name de eerste alinea heel negatief. Zeker, mijn zwangerschap was een aanslag op mijn lichaam, ik heb een hele zware bevalling gehad en ben daarna heel ziek geweest door een infectie maar het zijn allemaal ervaringen geweest die ik niet had willen missen en die mij een ander, beter mens hebben gemaakt. In die zin vind ik het een emotioneel juiste beslissing geweest omdat ik door de ervaring die ik heb gehad positiever in het leven sta dan voor de zwangerschap en ik veel meer dan daarvoor kan genieten van de kleine dingen in het leven. En ik durf nu ook heel rationeel te kiezen voor een tweede zwangerschap omdat ik weet dat ik sterk genoeg ben om het aan te kunnen ook weet ik dat de kans dat het weer zo gaat als bij de eerste heel klein is. Een zwangerschap is een mooie ervaring die je als je er bewust mee omgaat meer in contact kan brengen met jezelf.

Ts, ik vind het heel goed van je dat je er zo bewust mee bezig bent. Het is heel goed om te onderzoeken waar die kinderwens vandaan komt, en om antwoorden te vinden op je andere vragen. Misschien is het een goed idee om er met een deskundige over te praten, bijvoorbeeld in eerste instantie met je huisarts die je mogelijk door kan verwijzen naar een psycholoog of een maatschappelijk werker om te onderzoeken of je een antwoord kan vinden op je vragen. Het zou een veel mooiere en betere wereld worden als meer mensen zo bewust met hun kinderwens om zouden gaan.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:54

Is niet negatief, kan soms gewoon de harde waarheid zijn.
Zwanger (proberen te) worden is, gezond van lijf en leden of niet, áltijd een sprong in het diepe. NIEMAND kan jou 100% garanderen dat het allemaal goed zal gaan met jou, de baby etc.
En of je er nou vóór het zwanger worden al heel veel ellende mee hebt of niet, de zwangerschap rustig doorloopt of niet, de bevalling en de kraamtijd goed uitpakken of niet, je kindje het goed doet of niet,
ELKE vrouw maakt daarna voorzichzelf de weloverwogen beslissing of het het allemaal waard was en of ze dat nog een keer wil doormaken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:10

Dat klopt zeker maar de kans dat het gewoon allemaal goed gaat is vele malen groter dan de kans dat het (zoals bijv bij mij) niet helemaal lekker loopt. Door de manier waarop Maura het omschrijft lijkt het net alsof het altijd fout gaat en dat is gewoon niet zo. Denk dat ik het anders lees en interpreteer dan jij.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:35

Wauw, het stuk van Maura is heel helder. Ik vind het zeker niet negatief, het prikkelt mij om nog eens kritisch na te denken over mijn kinderwens.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:14

SusanH schreef:
Door de manier waarop Maura het omschrijft lijkt het net alsof het altijd fout gaat en dat is gewoon niet zo. Denk dat ik het anders lees en interpreteer dan jij.

Dan lees je ook anders dan het bedoeld is, en eerlijk gezegd lees je volgens mij zelfs iets anders dan wat er staat. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik heb helemaal niet geschreven dat het altijd fout gaat. Ik heb aangegeven dat er nogal wat risico's aan een zwangerschap zitten. Gezien het feit dat er 7 miljard mensen op de aarde zijn, zou het trouwens nogal naïef zijn om te denken dat het alijd fout gaat (wat mij persoonlijk betreft nog een puntje om bij stil te staan voor je besluit er zelf eentje bij te maken, maar da's een ander verhaal).

Dat jij geen spijt hebt van je zware zwangerschap en bevalling is hartstikke mooi. Dat je denkt dat het je een beter mens heeft gemaakt roept bij mij wel twijfels op en ik vraag me vooral af in hoeverre voor die verbetering een zwangerschap nodig was, dergelijke ontwikkelingen schrijven mensen ook toe aan ernstige ziekten, bijna-fatale ongelukken, het overlijden van dierbaren of een goeie therapie. Je geeft aan dat je het een emotioneel juiste beslissing vindt, maar achteraf kijk je - zoals ze zo prachtig zeggen - een koe in de kont. Wat misschien on-topic interessant zou zijn is de vraag of je ook aan die zwangerschap begonnen was als je had geweten wat het voor fysieke gevolgen zou hebben. En zo ja, waarom.

Dat je zwangerschap voor jou een mooie ervaring is geweest zegt helemaal niets over hoe een ander het zal ervaren. Ik heb dan ook nogal moeite met deze uitspraak:
SusanH schreef:
Een zwangerschap is een mooie ervaring die je als je er bewust mee omgaat meer in contact kan brengen met jezelf.

Ik ken een bijzonder leuke en vredelievende vrouw die door zo'n uitspraak tamelijk agressief wordt. Zij is haar hele zwangerschap verschrikkelijk ziek geweest en heeft het hele gebeuren ervaren als de meest verschrikkelijke tijd uit haar leven die ze zo snel mogelijk wil vergeten (gelukkig helpen de hormonen daar ook goed bij, anders zouden er geen vrouwen bestaan die na een 48-uurs bevalling nog ooit een tweede zouden overwegen). Ook suggereer je met zo'n uitspraak dat wie door een zwangerschap niet méér in contact is gekomen met zichzelf, kennelijk niet bewust genoeg met die zwangerschap is omgegaan en dat laatste vind ik op z'n zachtst gezegd nogal eng.
Elk kind verdient een stabiel nest met twee ouders die goed voor zichzelf, elkaar en hun kind kunnen zorgen en kunnen omgaan met tegenslagen. Dat is niet niks. Als je er rationeel over nadenkt zijn er veel meer argumenten te bedenken om niet aan kinderen te beginnen dan om dat wel te doen (zoals gezegd is er volgens mij maar één argument om er wel aan te beginnen). Daarom zou iedereen er zo goed over na moeten denken als TS doet en daarom reageer ik nu een beetje bitchy. Ik vind het niet terecht om rationele overwegingen af te doen als negatief (en dus niet helemaal realistisch) alleen omdat je zelf in emotioneel opzicht een zwangerschap hebt ervaren als een periode van persoonlijke groei en ontwikkeling. Wat mij betreft is die persoonlijke ontwikkeling een prima bonus, maar het lijkt me een erg slecht idee om zwanger te worden omdat je op zoek bent naar groei en ontwikkeling.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:44

Ook ik vind dat Maura goede en duidelijke teksten schrijft, waar ik me erg in kan vinden(en ja, ik ben ook moeder).

@ TS: ik zat ook met vragen voordat ik zwanger werd.
Niet op het vlak wat jou bezig houd, maar meer in de richting van: ik ben nog niet volwassen genoeg, kan ik m'n kindje alles geven wat het nodig heeft, kan ik mezelf nog wel zijn etc etc.
En misschien, heel misschien ben ik ook wel licht autistisch, is nog nooit onderzocht maar ik ben wel een beetje een "aparte", kan me moeilijk binden en houd helemaal niet zo van knuffelen en kroelen etc.
Ik heb nooit een hevige kinderwens gehad, en de zwangerschap was dan ook niet gepland of gewenst.
Echter, de hormonen doen een heleboel!!!
Zwanger zijn een mooie ervaring? nee, zo heb ik het niet gevoeld.
De pijn bij de bevalling was het allemaal waard? o nee, absoluut niet!
Houd ik van mijn kind? absoluut een volmondige JA.
Probeer ik alles te doen wat in mijn macht ligt om haar een goed leven te geven? ook daar kan ik ja op antwoorden.

Het was misschien niet slim, en ook het feit van overbevolking sprak mee in mijn twijfels.
Maar ik wist van mezelf wel dat ik onvoorwaardelijk van mijn kind kon houden, dat ik haar lief kon hebben en dat ik haar op kon voeden naar mijn eigen idee van wat belangrijk is: sociaal zijn, beleefd zijn, vrolijkheid, vertrouwen geven en hebben.

Moraal van het verhaal: jij bent degene die weet hoe je in elkaar zit, jij weet of je je kind kunt liefhebben.
Jij weet of je je emotioneel kunt binden.
Dat kan niemand anders voor je beslissen, en ik vind het tekenend voor jouw geestelijke gesteldheid en vermogen dat je over dergelijke belangrijke onderwerpen nadenkt.
Of een kind opvoeden de biggest job is, dat is voor iedereen verschillend en ik ervaar het gelukkig niet zo.
Ik ervaar heel veel vreugde en liefde, en dat had ik nou juist niet van mezelf verwacht :)
Jij denkt er zo goed over na, en ik denk dat als je heel diep in je hart kijkt, je eigenlijk het antwoord al weet...
Zoals eerder gezegd: de uitkomst van een zwangerschap blijft altijd een verrassing, maar is dat een reden om zo'n grote wens overboord te gooien?
En dan nog iets: een kind is niet voor even, maar voor heel je leven.
Je zult heel je leven moeder zijn, en de een vind dat geweldig en de ander ziet daar tegenop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:19

Maura: is puur het gevoel wat je stukje bij me op riep, maar het is echt mijn interpretatie hoor. Ik ben trouwens bijna overleden 2 dagen na de bevalling (infectie) en dat heeft echt een blijvende indruk gemaakt. Ben het met je eens dat die verandering ook op andere manieren tot stand kan komen maar het besef van het geluk dat je er nog bent, dat er zoveel mensen oprecht om je geven, dat je weer in goede gezondheid mag verkeren na alle ellende en een gezond kind op de wereld hebt gezet zorgen ervoor dat je extra blij bent met wat je hebt. Dat heeft me echt blijvend veranderd in positieve zin. Ik had het ook gedaan als ik van tevoren had geweten hoe het zou lopen want ik geloof oprecht dat niets wat je in het leven overkomt voor niets is. Daar zal ik ook wel een hoop mensen mee tegen het zere been schoppen.

Ik heb verder geen zin om te reageren want dan ga ik helemaal off-topic en daar heeft ts niks aan. We zitten duidelijk op een heel ander spoor, ik ben gewoon meer een gevoelsmens als iemand van de ratio.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:33

maura schreef:
Rationeel gezien is zwanger worden nooit verstandig, het is namelijk nogal een aanslag op je lichaam en je loopt een reëel risico op zaken als zwangerschapsvergifitiging, bekkeninstabiliteit, tijdelijke of blijvende incontentie en niet te vergeten complicaties bij de bevalling die kunnen uitlopen op een keizersnede of - als je veel pech hebt -de dood.
Emotioneel gezien is zwanger worden al evenmin verstandig, de dingen die hormonen met zwangere vrouwen doen maken die vrouwen meestal niet tot prettiger gezelschap en het duurt na de bevalling nog maanden tot de dames in kwestie weer een beetje zichzelf zijn. En dan heb ik het nog alleen over de succesvolle zwangerschappen die worden uitgedragen en een gezond kind opleveren. Er zijn er ook zat die eindigen in een miskraam of een al dan niet prematuur kind dat mogelijk levenslang extra zorg nodig heeft.

Feitelijk is er maar één geldig argument om te proberen zwanger te worden, namelijk dat je heel graag een baby wilt. En dat argument heeft helemaal niets met verstandig zijn te maken, integendeel. Ik hoor regelmatig van mensen die aan kinderen beginnen waarbij ik dan alleen maar kan denken "als 't een paard was zou ik er niet mee fokken". Ik hoor ook regelmatig schrijnende verhalen over ellendige zwangerschappen, relaties die tijdens de zwangerschap worden verbroken, kinderen die niet bepaald de roze wolk zijn waar ouders op hoopten en ga zo maar door. Mocht je een kind krijgen met een zware vorm van autisme of een andere aangeboren afwijking dan ga je jezelf dat - net als iedereen - een tijdje kwalijk nemen. En daarna ga je, al dan niet geholpen door een therapie, gewoon accepteren dat je kind iets heeft en dat proces kan voor alle betrokkenen heel zwaar zijn. Such is life. Er bestaat geen garantie of verzekering op de resultaten van een zwangerschap. Je kunt je uiterste best doen om bekende risico's te vermijden middels onderzoeken en door gezond te leven tijdens de zwangerschap, maar uiteindelijk is het een loterij en kun je de uitkomt niet kiezen of teruggeven. Ook niet als je niet licht autustisch bent.

Ik vraag me af waar je moedergevoelens vandaan komen. Veel vrouwen weten al van jongsaf dat ze ooit moeder willen worden. Bij vrouwen die dat niet hebben, wordt de kinderwens vaak ingegeven door de partner, de familie of vrouwen in de omgeving die aan kinderen beginnen. In het laatste geval is mogelijk ook sprake van een hormonaal effect, vergelijkbaar met het gelijkschakelen van de menstruatiecyclus bij vrouwen die erg veel contact hebben. Mensen zijn sociale dieren en stemmen hun gedrag af op hun omgeving. Mochten jouw moedergevoelens meer te maken hebben met de (onbewuste) wens om niet af te wijken van je omgeving, een gevoel van eenzaamheid of angst om eenzaam te eindigen, houdt er dan rekening mee dat die gevoelens weer vanzelf kunnen verdwijnen als die omgeving verandert (ouders stoppen bijvoorbeeld soms met vragen om een kleinkind als een broer of zus kinderen krijgt, vriendinnen krijgen hun interesse in andere zaken terug als de kinderen naar school gaan en daar een eigen leven beginnen op te bouwen, een verandering van baan, woonplaats of hobby of een lange verre reis kan je eigen leven zodanig verrijken dat er voor een kinderwens 'geen plaats' meer is). Mogelijk kom je tot de conlusie dat je moedergevoelens niet anders te verklaren zijn en steeds sterker worden. In dat geval lijkt het me handig om op zoek te gaan naar een partner de ook graag een kind wil en met jou die gok wil wagen.

Ben het wel voor een groot deel eens.
Ik heb een zware zwangerschap achter de rug. de keizersnede viel mij juist mee, maar het belangrijkste is dat we een fijn knulletje hebben maar dat er ook zware uren/dagen zijn omdat hij even minder in z'n vel zit.
Hij is nu overgens een half jaar.
Ik heb heel lang geen kinderwens gehad en bij mij is hij gekomen omdat het mogelijk werd (juiste partner en een betere gezondheid). Naar onze mening konden we een baby een fijne thuis geven wat voor ons heel belangrijk was ivm de keuze om er voor te gaan..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:20

@ Mauro: Jou stuk is duidelijk en helder, maar gaat alleen over de moeder. TS geeft ook aan bang te zijn dat haar kind geboren word met autisme, en hoe dit voor haar kind zal zijn. Aangezien ze zelf autisme heeft weet ze dat dit van tijd tot tijd onwijs moeilijk kan zijn. Ze twijfelt dus niet alleen over haar eigen welzijn, maar ook over die van het kind.
En natuurlijk heeft elk kind kans op een ernstige ziekte of een vorm van autisme. Maar door ts haar eigen autisme is deze kans aanzienlijk hoger. En ik vind het onwijs knap en eerlijk van ts dat ze hier over nadenkt en dit ook deelt.

BIj mij zit ook autisme in de familie, mijn zusje en vader hebben dit beide. Mijn zusje wil graag kinderen, ik niet. En ik ben ook bang voor het moment dat mijn zusje daadwerkelijk aan kinderen begint.. Ik ben opgegroeid met een autistische vader, dit werd helaas pas later bekend, maar ik zou het niemand gunnen..
Ik gun mijn zusje alles, en ik zal haar niet tegenhouden als ze aan kinderen wil beginnen, maar ik zal het ook onwijs moelijk vinden mochten mijn toekomstige neefjes/nichtjes er onder lijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:15

Ik heb geen autisme, maar heb zelf wel een hekel aan verplicht zoenen/knuffelen, drukte en "verplichte" dingen zoals verjaardagen / kerst enz.

Mijn man heeft wel een vorm van autisme (en het komt ook in zijn familie vaker voor), mijn zoon heeft het syndroom van asperger. Het voordeel is wel dat mijn man hem vaak beter begrijpt dan ik, omdat hij veel van hemzelf in hem herkent. Hierdoor kan hij juist dingen beter met hem bespreken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:31

Brainless schreef:
Ik heb geen autisme, maar heb zelf wel een hekel aan verplicht zoenen/knuffelen, drukte en "verplichte" dingen zoals verjaardagen / kerst enz.

Daar ben ik ook geen fan van, maar vind dat geen vergelijk met de opvoeding van een baby.

Voor de TS
Een pleegkind vind ik dan weer anders, zeker wanneer je (vaste) partner een aanvulling is zou ik dat wel positief zien.
Wanneer je zeker weet dat jij je schuldig gaat voelen als jullie baby ook autisme zou hebben, dan zou ik daar vanaf zien omdat er zeker een kans bestaat natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:49

@superwoman
Ik bedoelde ook niet dat ik dan meer moeite zou hebben met een baby opvoeden hoor, maar meer dat ook zonder autisme er meerdere mensen zijn die niet van dat soort dingen houden.