Zou jij Je vader kunnen Vergeven voor wat hij je........

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Zou jij Je vader kunnen Vergeven voor wat hij je........

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:30

nee, hier is het echt nooit meer, is genioeg voor gebeurd. Ik heb hem nu al ik denk zo`n 13 jaar niet meer gesproken en heb daar ook totaal geen behoefte meer aan
ik mis hem totaal niet

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:31

sallandval schreef:
jazzgps schreef:
sallandval.

Het klopt wat je zegt, dat er veel boosheid in mij zit.
Over mijn vader.

Het is niet slecht om boos te zijn, helemaal niet. Als je niet boos was zou je misschien wel over je heen laten lopen. Maar door je boosheid voel je waar je grenzen liggen. En je respecteert je eigen grenzen. Dat maakt jou nou juist geestelijk gezond.

Door je boosheid de ruimte te geven merk je misschien wel dat er naast boosheid misschien ook wel medelijden kan ontstaan voor het kleine jongetje dat je vader ooit is geweest en die ook geen keus had in welke ouders/omgeving hij opgroeide; misschien droomden onze vaders als kind ook wel van een normaal gezin waar liefde, aandacht en geld in overvloed was.

En ik heb medelijden met mezelf en het kleine meisje dat ik was en dat zo graag een vader wilde maar die nooit gekregen heeft. Ik heb ook medelijden met jou omdat ook jij recht hebt op een lieve en warme vader die trots op jou is en niet alleen aan zichzelf denkt :(:) .

Dat heb je heel goed verwoord, zo denk ik er ook over, mijn vader is inmiddels overleden, maar hij was wie hij geworden is. 'Rare familie, jappenkamp als kind, plus zelf een 'bijzonder' karakter. Heb hem na mijn achtste niet meer gezien.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:32

Iemand vergeven is niet hetzelfde als weer contact hebben. Je kunt je vader vergeven zonder hem ooit nog te hoeven zien.

Vergeven doe je in mijn ogen voor jezelf. De wrok en boosheid die je meedraagt worden steeds zwaarder voor jou. Jij hebt daar het meeste onder te lijden, degene waar je boos op bent meestal niet. Voor jezelf is het dus het beste als je diegene kunt vergeven, zodat je het kunt loslaten.

Of diegene dan ook weer in je leven mag is iets anders. Soms is dat een goed idee, soms ook niet. Om in mijn leven te mogen blijven moet je iets positiefs toevoegen. Doe je dit niet, dan mag je er ook niet in blijven.

Ik heb mijn vader vergeven, maar ik hoef hem niet meer te zien. Daardoor voel ik me niet meer boos, zit ik niet meer met frustratie en voel ik me juist bevrijd. Ik kan het verleden laten rusten en heb ervoor gezorgd dat ik niet nogmaals gekwetst word.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:33

Lynn_Nikita schreef:
nee, hier is het echt nooit meer, is genioeg voor gebeurd. Ik heb hem nu al ik denk zo`n 13 jaar niet meer gesproken en heb daar ook totaal geen behoefte meer aan
ik mis hem totaal niet

Oke Ik snap je keuze niet omdat ik het verhaal hier niet achter ken, maar ik wil heel veel sterkte wensen :(:) want dit is geen Makkelijke keuze geweest die je hebt moeten maken,

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:42

Nuage schreef:
Iemand vergeven is niet hetzelfde als weer contact hebben. Je kunt je vader vergeven zonder hem ooit nog te hoeven zien.

Vergeven doe je in mijn ogen voor jezelf. De wrok en boosheid die je meedraagt worden steeds zwaarder voor jou. Jij hebt daar het meeste onder te lijden, degene waar je boos op bent meestal niet. Voor jezelf is het dus het beste als je diegene kunt vergeven, zodat je het kunt loslaten.

Of diegene dan ook weer in je leven mag is iets anders. Soms is dat een goed idee, soms ook niet. Om in mijn leven te mogen blijven moet je iets positiefs toevoegen. Doe je dit niet, dan mag je er ook niet in blijven.

Ik heb mijn vader vergeven, maar ik hoef hem niet meer te zien. Daardoor voel ik me niet meer boos, zit ik niet meer met frustratie en voel ik me juist bevrijd. Ik kan het verleden laten rusten en heb ervoor gezorgd dat ik niet nogmaals gekwetst word.

helemaal mee eens.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:43

ik heb er geen moeite meer mee
is jammer dat het zo gegaan is allemaal, want nu ik zelf een kindje heb, kan ik me niet voorstellen hoe mensen tot hun daden kunnen komen en wil je juist je kind beschermen tegen alles

ik heb hem niet vergeven en hoef hem niet meer te zien, maar heb er wel vrede mee omdat ik het een soort van afgesloten heb, ik maak mezelf dus niet gek met alles, maar dat voelt niet als vergeven

ik ben het dus niet eens met bovenstaande
Voor mijn gevoel is vergeven zeggen dat wat diegene gedaan heeft "goed" was en dat je begrijpt waarom iets gedaan is

maar als hij morgen onder een trein komt zal ik niet janken

http://www.encyclo.nl/begrip/vergeven

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:52

Als datgene wat iemand heeft gedaan 'goed' zou zijn, zou er niets te vergeven zijn. Vergeven gaat niet over 'goedpraten', vergeven is een soort accepteren van hoe iemand is, en wat hij doet.

Voor degenen die geen contact meer willen: kan heel verstandig zijn, maar het moet ook een echte beslissing zijn. Mijn pa heeft het contact verbroken, maar ik heb bewust ervoor gekozen om hem met rust te laten, en toch, nu hij dood is, vraag ik me nog vaak af: wie was je eigenlijk? (maar ik heb hem dus als kind van acht gekend, niet als volwassene, dat maakt verschil)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:54

Maar dat is niet wat vergeven betekent Lynn_Nikita :n
Voor mij betekent het: ik ben niet boos meer en ik laat het los. Het speelt niet meer.
Vergeven betekent absoluut niet dat je iets goedkeurt of begrijpt. En het is ook niet hetzelfde als vergeten ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:00

Op de zin, ik ben niet boos meer en laat het los, zal ik moeten zeggen dat ik dat wel ben

ik ben er niet dagelijks mee bezig, maar dat betekend niet dat als ik erover nadenk, ik niet meer boos ben om wat gebeurd is. Zooooveel dingen die anders hadden kunnen lopen, en waarvoor nooit een excuus is gekomen, juist alleen de schuld bij anderen neerleggen en juist om mezelf niet gek te maken heb ik juist het contact verbroken

maar dat betekend ook niet dat ik dagelijk met woede bezig ben, kan er goed mee leven, voor mijn gevoel is hij al jaren dood, al is dat niet zo

moeilijk begrip eigenlijk, vergeven

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:09

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik een half jaar oud was en ik heb mijn vader nooit gezien. Toen ik een jaar of twaalf was heb ik geprobeerd contact met hem te krijgen maar door een soort van woede die ik had is het er nooit van gekomen. Ik kon er niet mee omgaan dat hij mij nooit heeft opgezocht en nooit iets van zich liet horen maar wel voor zijn andere kinderen zorgde. Toen ik veertien was is hij overleden en ik heb nooit de kans gehad om met hem te kunnen praten en zijn kant van het verhaal te horen. Een paar maand geleden heb ik voor het eerst mijn broer gezien en we hebben heel lang gepraat en nu krijg ik eindelijk de antwoorden op mijn vragen. Helaas zijn dit niet de antwoorden van mijn vader en die zal ik ook nooit meer krijgen dus ja ik vergeef het hem wel en als hij nog zou leven zou ik dat ook doen.
Er is dan ook veel gebeurt en hij is niet zomaar verdwenen toen ik nog zo jong was en het houd mij wel vaak bezig (nog steeds) maar er mee leren omgaan en het een plek geven is ook belangrijk en dat is een langdurig proces waar ik persoonlijk nog steeds mee bezig ben. Vergeven doe ik het wel maar vergeten waarschijnlijk nooit.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:12

Toen ik mijn vader zijn "nieuwe" kinderen opeens wél zag opvoeden, in tegenstelling tot mij en mijn broertje toen wij jong waren, was ik eerst ook boos. Maar daarna heb ik daar nog eens over nagedacht en besloten dat dit eigenlijk het beste is wat hij had kunnen doen.

Had hij mijn halfzusjes namelijk net zo hard laten zitten als mij en mijn broertje, dan was dát pas echt erg geweest. Dan had hij er niets van geleerd en was ik ook heel erg boos geweest. Nu liet hij zien dat hij wel iets geleerd had en het nu anders deed. Dat was naar mij toe voldoende om hem te vergeven voor de keren dat hij er voor ons niet was.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:45

Mja, ik weet het niet. Toen mijn vader kanker kreeg, zag ik ineens dat hij ook maar een mens is, maar dat maakt niet alles goed.
Ik vraag me weleens af of ik zou huilen als hij overlijdt, daar kan ik nu nog geen antwoord op geven. Ik zie hem in elk geval niet als een vader. Nooit gedaan ook.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:51

jazzgps schreef:
mistery, met iemand die ziek in zijn hoofd is valt niet mee te gaan praten dat is mij altijd verteld,
Hij doet de gekste dingen met zich zelf, zo als zich zelf open te gaan snijden, en hij slikt voorwerpen door. in de hoop dat je er van gaat Stikken, bij de kliniek is er een mogelijkheid om met hem te gaan praten, maar als hij een gevaar voor zich zelf word of voor andere mensen, dan hoef ik niet te zien hoe mijn vader word plat gespoten ,om rustig te gaan worden,
Als mensen van de kliniek al niet normaal met hem kunnen gaan praten , hoe moet het mij dat dan wel gaan lukken, vraag ik mij dan af :roll:

Met je ogen rollen is niet nodig hoor. Mijn vader is ook 'ziek in zijn hoofd' zoals ik al zei. Blijft gewoon een mens met gevoelens hoor, mijn broer heeft ook een keer een mes uit mijn vaders handen moeten halen omdat hij in zijn pols zat te snijden. Hoe 'ziek' hij ook is, hj is wel mijn vader, een mens met hart en ziel. Denk je dat je vader het fijn vind dat hij niet kan functioneren als 'normaal' mens? Klinkt heel erg alsof je et hem kwalijk neemt dat hij is zoals hij is..
Ik zeg ook niet dat je persé een heel gesprek met hem moet hebben, maar het kan nooit kwaad iemand te vertellen waar jij mee zit. Dan ben jij het kwijt en kan degene bij wie je het neer legt er iets mee doen of niet. Grootste punt is acceptatie. Accepteer dat iemand is zoals hij is en dat jij daar niets aan kunt veranderen. Acceptatie zorgt ervoor dat je teleurstellen voorkomt en dat je dingen een plekje weet te geven. Vergeven hoeft niet als je dat niet kant of vindt dat hij het niet verdient, maar als jij de situatie accepteert zorg je denk ik voor heel wat meer rust bij jezelf. Het heeft mij wel enorm gehopen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:54

Loody schreef:
Ik heb jouw verhaal gelezen.. erg heftig hoor..

Mijn vader heb ik al meer dan 10 jaar niet gezien.
Hij was drugsgebruiker en alcholist.
Als klein meisje kreeg ik daar niet veel van mee.. pas toen ik ouder werd werd het mij pas duidelijk waarom mijn vader altijd "raar" deed.

Ook al heeft hij rare dingen gedaan(wat ik hier niet ga neerzetten) heb ik altijd moeite gehad dat hij niet meer in mijn leven was..
Vorig jaar had ik besloten om weer contact met hem te gaan zoeken... ik wilde weten hoe het met hem was.

Ik kon hem niet vinden, uiteindelijk heb ik begin dit jaar te horen gekregen dat hij is overleden na een kort ziekbed in 2009..

Hier ben ik ernorm van geschrokken.. en nu blijf ik zitten met onbeantwoorde vragen. en dat gun ik niemand

Ik heb mijn vader zeker vergeven maar ik had zo graag antwoord willen hebben...

Dus als ik nu iemand hoor die geen contact heeft met haar of zijn ouders, denk ik aan bovenstaande terug...

Ik heb dat zelf eigenlijk helemaal niet... Ik heb jaren geen contact gehad omdat mijn vader dat denk ik niet aan kon en ben aan zijn zijde geweest tijdens zijn ziektebed, de laatste 2 dagen maar heb geen vragen...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:05

Vergeven?? ACh hij zal ongetwijfeld uit eigen onmacht gehandeld hebben.
Alleen hoef ik hem nooit meer te zien. Ik weet niet of hij nog leeft en dat maakt me ook niet uit. Hij is een stukje van mijn leven en dat is al meer dan dat hij verdiende.
Gelukkig hebben we al 25 jaar geen contact meer. Daar ben ik hem dankbaar voor, dat hij me die rust gunt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 00:17

raket Ik wou dat mijn vader mij ook met rust ging laten, maar dat zit er niet in van zijn kant,

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:20

Nuage schreef:

Ik lijd er niet onder dat ik mijn (ex)stiefvader niet heb kunnen vergeven wat hij heeft gedaan. :n
Ik ben niet meer boos op hem, maar vergeven is voor mij (nog) een stap te ver.
Ik heb ook 0,0 respect voor hem, hij heeft mijn jeugd voor een groot deel verpest, me gebrainwashed etc, hij heeft z'n eigen dochter (mijn halfzusje) hetzelfde behandeld toen ik uit huis ging en ga zo maar door.
Mensen hebben zelfs gedacht dat hij me misbruikte, maar dat is gelukkig nooit gebeurd.
Het resultaat van zijn gedrag t.o. mij is dat ik psychisch fiets up ben en inmiddels alweer een aantal jaar bezig ben met puinruimen enzo.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:11

lor1_1984: zie mijn latere uitleg over vergeven. Dat is niet hetzelfde als het niet meer erg vinden wat iemand heeft gedaan. Je bent niet meer boos op hem, dat klinkt alsof je hem wat dat betreft dus al vergeven hebt. Jouw vader klinkt niet als een goede man uit jouw omschrijving, heel veel sterkte met het verwerken daarvan :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:21

In mijn vaders ogen kon ik nooit iets goed doen.
Toen hij vorig jaar op zijn sterfbed lag kreeg hij soms berouw en verontschuldigde zich voor wat hij had gezegd en gedaan maar een dag later stampte hij me dan weer de grond in. Ik heb toen maar mooi weer gespeeld en gedaan alsof het allemaal goed was zodat hij rustig kon sterven maar vergeven zal ik hem nooit. Het is ook niet zo dat ik ermee blijf lopen ofzo. Het is gewoon zo geweest als het was, jammer dan. Je kon hem toch niet veranderen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:33

Jeetje wat een verhaal.
Zelf heb ik ook geen goede band met mijn vader. Het blijft bij af en toe een etentje of langs op de koffie maar woon iig bij mijn moeder. Maar ik wil wel contact blijven houden met mijn vader. Het is en blijft namelijk mijn vader en houd wel van hem. Alleen lijken onze karakters zo ontzettend op elkaar dat wij alleen maar botsen als wij samen zijn. Daarbij is hij ook manisch depresief en behoorlijk aan de drank. Ben trouwens de enige van zijn 4 kinderen waarmee hij een slechte band heeft. Dus ligt niet geheel aan mijn vader denk ik zo......

Toch denk ik dat het goed is om iig eens met je vader te praten. Desnoods met een persoon erbij die jij vertrouwt. Bekijk het eens vanuit jou vaders kant. Hij zal dit wrss ook als stapje nodig hebben om zelf weer beter te worden. Hij weet dat hij een ziekte heeft en woont al in een inrichting om zichzelf te helpen. Deze personen kunnen niet inees veranderen. Dit moet ook stapje voor stapje en ik denk dat het voor jullie beide zal helpen om een keer een gesprek te voeren. Dit kan heel rustig en als het voor jou moeilijk word kun je ook weer afscheid nemen om een eventuele andere keer het weer op te pakken. Ik wil je dit advies mee gegeven omdat je jezelf in dit soort situaties altijd tegen komt. Stel hij gaat nu dood dan heb je het er sowieso moeilijk mee. Je kunt nu misschien wel denken dat je er niks om zou geven als hij vandaag of morgen dood gaat maar dat zegt meer over jou als persoon dan de band die jij met je vader hebt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:04

ik hoorde laatst via via dat mijn vader prostaatkanker heeft, deed me helemaal niets... Daar schrok ik best van, niet dat hij prostaatkanker heeft, maar dat het me niets deed...
En nee, ik lig er niet meer wakker van, heb geen wrokgevoelens, maar als ik hem ooit tegen zou komen weet ik niet hoe ik zou reageren... Ik zie hem al 21 jaar niet meer...

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:27

Ik heb ook niet een perfecte band met mijn vader. Zal liever een andere vader willen hebben, die alleen lief is. Mijn vader is zo, van ik ben je vader, dus ik heb maar naar hem te luisteren. Hij is net een martelwerktuig. Ik heb daar schoon genoeg van. Maar dat interessereert hem geen ene moer. Hij gaat netzo lang door met treiteren, zodat ik naar hem luister. ik heb hem al weleens een brief geschreven, met hoe ik me voel naar hem toe, en dan geeft die gewoon een simpel antwoord terug, als dat heb ik niet zo bedoeld, en onthou je alleen maar de negatieve dingen. Hij wil eigenlijk gewoon, dat ik hem vergeef, maar dat kan ik niet. We hebben nu nog wel af en toe contact, puur omdat hij mijn vader is, en hij dingen kan, die ik niet kan, en waar ik dan dus zijn hulp bij nodig heb. Daarvoor bel ik hem. Het is puur een machtsverhoudingprobleem, wat er is tussen ons, en wat niet over gaat. Maar liever zie ik hem vandaag niet meer dan gister.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 11:32

griebels .

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat wel gewetenloos klinken.
Als het je niks doet van binnen.
Dit komt ook omdat er mensen in mijn omgeveging, zijn overleden aan deze vreselijke ziekte.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:42

Nuage schreef:
lor1_1984: zie mijn latere uitleg over vergeven. Dat is niet hetzelfde als het niet meer erg vinden wat iemand heeft gedaan. Je bent niet meer boos op hem, dat klinkt alsof je hem wat dat betreft dus al vergeven hebt. Jouw vader klinkt niet als een goede man uit jouw omschrijving, heel veel sterkte met het verwerken daarvan :(:)

Dank je.
Mijn 'omgang' met hem is dat ik hem 1x per jaar zie, op de verjaardag van zijn kleinzoon (mijn neefje) en dan feliciteer ik hem en beantwoord z'n vragen.
Verder negeer ik hem zoveel mogelijk.
M'n halfzusje weet dat ik niets meer met haar vader te maken wil hebben en respecteert dat ook, wel brengt ze soms de groeten over van zijn kant, maar ze weet dat die niet beantwoord worden.
We hebben op deze manier een soort van 'overeenkomst' gesloten zonder dat ook daadwerkelijk te bespreken, enkel om de sfeer tijdens de verjaardag van m'n neefje een beetje goed te houden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:21

Arabelle schreef:
Ik heb ook niet een perfecte band met mijn vader. Zal liever een andere vader willen hebben, die alleen lief is. Mijn vader is zo, van ik ben je vader, dus ik heb maar naar hem te luisteren. Hij is net een martelwerktuig. Ik heb daar schoon genoeg van. Maar dat interessereert hem geen ene moer. Hij gaat netzo lang door met treiteren, zodat ik naar hem luister. ik heb hem al weleens een brief geschreven, met hoe ik me voel naar hem toe, en dan geeft die gewoon een simpel antwoord terug, als dat heb ik niet zo bedoeld, en onthou je alleen maar de negatieve dingen. Hij wil eigenlijk gewoon, dat ik hem vergeef, maar dat kan ik niet. We hebben nu nog wel af en toe contact, puur omdat hij mijn vader is, en hij dingen kan, die ik niet kan, en waar ik dan dus zijn hulp bij nodig heb. Daarvoor bel ik hem. Het is puur een machtsverhoudingprobleem, wat er is tussen ons, en wat niet over gaat. Maar liever zie ik hem vandaag niet meer dan gister.

Hebben wij niet per ongeluk dezelfde vader? ;)