Uitgerust of altijd moe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:29

Ik ben altijd moe als ik van de wekker wakker word. Als ik vanuit mezelf wakker word heb ik dat niet. Heeft misschien ook iets met de fasen van het slapen te maken? Iedere zoveel uur herhaalt je slaapcyclus zich weer, als je middenin wakker wordt gemaakt ben je minder fit.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:29

als je opstaat zal je hartslag altijd hoger zijn.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:31

shirleyp schreef:
Ik ben altijd moe als ik van de wekker wakker word. Als ik vanuit mezelf wakker word heb ik dat niet. Heeft misschien ook iets met de fasen van het slapen te maken? Iedere zoveel uur herhaalt je slaapcyclus zich weer, als je middenin wakker wordt gemaakt ben je minder fit.

Dan heb ik wel een rare slaap cyclus want ben altijd moe als ik wakker word. Wanneer ik ook op sta.

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:35

Herkenbaar dit. Ik slaap elke nacht 8 uur en ben altijd moe (laatste paar jaar tenminste). Enige moment dat ik uitgerust was, was tijdens mijn vakantie afgelopen juni. En dat was een drukke rondreis door Thailand, dus niet dat ik constant op het strand lag ofzo. Toen sliep ik wel elke nacht 9 uur. Misschien toch meer slaap nodig... Maar ja dan hou je helemaal geen avond meer over!

Donkerblauw

Re: Uitgerust of altijd moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:39

Bij mij verschilt het echt per dag.
Als ik doordeweeks 's ochtends om half 7 op moet staan ben ik de ene keer goed uitgerust, en de andere keer ben ik nog moe, en moet ik echt moeite doen om m'n bed uit te komen..
En ik slaap iedere nacht minimaal 8 uur.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:41

Uhm verschilt hier. Ik kan doodmoe wakker worden als de wekker om 8 uur gaat, maar ik kan ook klaarwakker zijn om half 8 als ik geen wekker heb staan :')

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:42

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:42

Ik heb chronische vermoeidheid, dus ben altijd moe, ik houd het in de hand door dingen over de week te verdelen en de dag en mn conditie in de gaten te houden, maar soms heb je gewoon meerdere dingen op een dag en dan is het wel eens teveel, ben hier ook volledig op afgekeurd, wat heel lastig is want mensen zien het niet aan je, je was toch gezellig in de stad vanmiddag, ja maar smorgens heb ik dan niets gedaan om energie te sparen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:59

Ik ben vaak moe, dat is een bijwerking van mijn ziekte van Crohn.
In het chronische darmziekte topic heeft bokker Macs een stukje over slaapritme geschreven, wat haar door een arts is verteld:
"Hij heeft dingen uitgelegd over slaapritme (beste is van half 23/23 tot 7 uur slapen, hoe langer je slaapt hoe minder je diepe slaap wordt, uit je diepe slaap haal je je energie. Dus slaap jij overdag veel dan slaap je 's nachts minder diep, dus krijg je minder energie!)
Ook over op welke tijdstippen je energie het meest is. Dat is van 9 tot 12 , op 12 zit je op je hoogtepunt dus daar moet je gebruik van maken. Daarom is het ook niet handig dat de meeste mensen om 12 uur gaan lunchen. Om 14 uur is je energie laag, om 16 uur weeg hoger en daarna zakt hij weer.
Je kunt het beste voor het eten een half uurtje liggen, niet langer!"

Helaas kom ik 's morgens heel moeilijk mijn bed uit, dus om 7 uur ben ik er nooit uit haha. Maar ik probeer nu mijn ritme te veranderen door er ook op vrije dagen zo vroeg mogelijk uit te gaan, al lukt me dat niet vaak voor 10 uur. ;) Daarbij ben ik een echt avondmens, dus ik lig ook niet graag heel vroeg in mijn bed, zelfs niet als ik moe ben. :n Ook als ik een dag erg actief ben geweest, moet ik daar de laatste tijd echt voor boeten door veel rust te nemen, waardoor ik andere dingen niet kan doen...

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:03

Bij mij is opstaan niet gewoon moeilijk, maar veruit het verschrikkelijkste moment van de dag :')
Ik moet me er letterlijk uit slepen, 4 wekkers zetten, en ik voel me altijd afschuwelijk. Dit is als ik 4 uur slaap, maar ook als ik 12 uur slaap, altijd even erg.
Na een kwartiertje is dat dan over en voel ik me kiplekker :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:03

Ik heb trouwens om minder vermoeid te zijn therapie gehad bij een ergotherapeute. We hebben mijn week in kaart gebracht en zo slechte gewoontes verandert (hollen en stilstaan tactiek moest stoppen) Heb wel een aantal goede tips gekregen waar ik echt wel wat aan heb. Maar fit wakker zal ik niet meer snel worden ben ik bang.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:05

Ik ben altijd moe als ik opsta en vaak de rest van de dag ook... weet niet hoe dat komt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:11

ik ben ook altijd moe echt verschrikkelijk,
ik slaap over het algemaan zo n 9 uurtje en toch ben ik altijd moe.
gelukkig bn ik niet de enigste,
ik heb ook vaak dat ik er met mijn gedachte niet bij ben,

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:21

Tja....helemaal uitgerust zijn...Dat is een tijd geleden!! Helemaal nu de klok weer is verzet. Heb 2 jonge kinders, een zoontje van 4 maand die soms een nacht doorslaapt maar ook om 3 of om 5 uur 's ochtends wakker is, slaapt hij door dan word ik ste vast rond die tijd wakker. En we hebben nog een dochter van bijna 2. die sinds de klok is verzet tussen 6 en half 7 klaar wakker is! maar na een fles om 5 uur slaap ik niet meer......GAAP!!! Dus het is al best wat maanden geleden dat ik echt fit was overdag. Maar die tijd komt wel weer! (gelukkig hele lieve, makkelijke, vrolijke kindjes)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:23

Ik ben altijd moe, en kan altijd overal slapen. Maar dan letterlijk altijd. Elk uur van de dag. En ook overal: op de bijrijdersstoel in auto, de trein, de bank, de stoel etc. :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:29

Ik herken het ook, slaap ontzettend veel (teveel eigenlijk, gemiddeld zo'n 10 uur per nacht).
Ben nooit echt uitgerust als ik wakker wordt door de wekker, als ik uit mezelf wakker wordt juist wel lekker uitgerust. Daarom ook dat je dan waarschijnlijk wakker wordt?

Als ik eenmaal aan de gang ben, voel ik me niet echt moe meer. Behalve als ik dan ergens even rustig ga zitten, vooral als het er warm is. Krijg ik echt zo'n dut en kan ik meteen wel in slaap vallen, beter gezegd ik moet enorm moeite doen om mijn ogen op te houden.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:14

Toen ik erg met mezelf in de knoop zat, toen was ik ook altijd moe, sliep hele dagen en nachten.. Zó moe.

Nu dat langzaam maar zeker beter gaat, kom ik zo m'n bed uit :).
Ik heb wel een vast ritme, ga altijd om dezelfde tijd naar bed en kom er om 06:15 dan 9 vd 10 x zo uit. In het weekend ga ik soms een uurtje later, en ben er dan meestal tussen 8 en 9 uit.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:31

als ik half 9 of vroeger wakker word ben ik moe, word ik tussen 9 uur en 10 uur wakker dan ben ik uitgerust en kan ik zo m'n bed uit, en word ik na 10 uur wakker ben ik weer moe. :+

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:33

Ik ben echt een ochtend mens, dus ben in de ochtend altijd uitgerust :D

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:09

Ik ben ook altijd moe. Maakt niet uit hoelaat ik op sta of hoe lang ik geslapen heb....

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:22

Als ik een tijd gezond eet en dus veel groentes en fruit en geen chocola en andere troep eet en ik houd dit lang vol dan ben ik in de ochtend gelijk wakker. Eet ik ongezond ben ik suuuper moe en kom ik amper mijn bed uit.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:27

Ik ben 's ochtends niet moe maar wil altijd zodanig lang blijven liggen dat ik me wel moe 'voel'

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:30

Ik ben ook altijd moe, maakt niet uit hoelaat ik op moet staan of hoelang ik slaap.
Mijn wekker gaat doordeweeks om 7 uur, ik lig dan rond half 11 in bed, en slaap dus ongeveer 8 uur, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg.. In de winter heb ik er meer last van dan in de zomer!
In het weekend ga ik vaak ook niet laat naar bed en slaap dan tot een uur of 9, maar ook dan ben ik niet uitgerust.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:32

Zodra het nog donker is als ik opsta kom ik er moeilijk uit en voel ik me nog moe. Tussen half 9 en 10 begin ik vaak al moe te worden, als het donker is. Soms zo erg dat ik in slaap val. De laatste tijd lig ik een beetje te piekeren, dus als ik dan tanden ga poetsen en in bed ga liggen ben ik weer klaar wakker.

Op maandag ben ik altijd vrij, dan ben ik minder moe, alleen word ik dan tussen de middag duf en uiteindelijk ook wel een beetje moe.
Ik weet van mezelf dat ik veel slaap nodig heb en in veel dingen enorm veel energie steek. Alleen als ik vakantie heb, ben ik niet moe.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:34

Ik heb dit ook echt vreselijk maar het gaat nu veeel beter en dat komt echt door een beter slaapritme en voedingspatroon. Doordat ik nu 5 dagen pw stage loop moet ik elke dag 7 uur op en dan word je er steeds beter in!

Paar tips:

- Sta elke dag om hetzelfde tijdstip op
- Neem een fijne wekker, ik heb er eentje op mijn iphone die mij een half uur langzaam wakker maakt zodat je niet opeens 'bam' je bed uit moet
- Beweeg genoeg overdag
- Ga uitgerust slapen, lees een boek of iets dergelijks (geen tv)
- Eet gezond! Ik doe nu elke ochtend goji bessen door mijn ontbijt, zijn zogenaamde superfoods en een van de eigenschappen is dat je beter slaapt en uitgerust wakker wordt :-)
- Oja en tussen 12 en 3 maakt je lichaam in je slaap melatonine aan wat ervoor zrogt dat je uitgerust bent, dus slaap altijd voor 12en!