Morgen ga ik leren mezelf te prikken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Morgen ga ik leren mezelf te prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:59

Oeh spannend, ik ga het ook leren ivm de B12 prikken, maar vind het doodeng hoor.
Trombose prikken is niet te vergelijken, dat is een veel kleinere naald. B12 moet echt in de spier.

Ik vraag me alleen af of de naalden vergoed worden als je het zelf gaat doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:02

Naalden worden vergoed, alleen moet je er een verwijzing voor hebben waar op staat waar het voor is. Tenminste, zo ging het bij mij. Overigens kosten naalden en spuiten echt niks hoor, voor een heel jaar ben je misschien 5 euro ofzo kwijt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:08

ohhhhhh dat scheelt inderdaad.

Vriendin van mij is huisarts en die wil het me wel leren, weet niet of ik het echt durf, maar vind het wel makkelijk om het zelf te leren.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:50

Succes vandaag!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:50

Succes vandaag!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:54

Mijn vriend heeft ook zelf moeten prikken voor trombose (moet het nu nog, maar nu een vingerprikje), viel best mee zij hij al moest ik er niet aan denken! Als hij het niet kon moest ik het bij hem doen. Gelukkig hoefde da dus niet *\o/*
Veel dappere kracht toegewenst!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:29

Bedankt voor de berichtjes!

Ik moet over een kwartier bij de huisarts zijn.... vind het echt vreselijk, ben er gewoon ziek van :') Maar ik moet het gewoon leren, wil het zo graag.. klinkt stom, terwijl ik zo bang ben, maar ik wil het wel... weet alleen niet of ik het durf :o

Ben ook een beetje bang naar de reactie van de assistent als het me niet lukt... zeur er weken om en nu mag het en als het dan niet lukt :\

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:42

Snap ik heel goed hoor, ik moet die stap ook nog zetten, sterkte en succes!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:01

Succes TS gaat je vast lukken! Je moet maar zo denken na paar keer denk je er niets eens meer bij na! Maar vind knap hoor dat je het doet :D

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:40

Ooh wat spannend! Ik krijg ook 3x pw B12, maar mij lukt het niet meer om zelf te prikken (eerste paar x wel gedaan).
Gelukkih heb ik lieve ouders die mij willen prikken en op vakantie is een vriend de pineut :P
Hopelijk lukt het jou wel! Vind het erg dapper hoor ;-)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:42

En hoe ging het?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:43

;( Het is me niet gelukt...

De Assistent was vandaag heel aardig, en gaf me zeker de tijd.. heb ongeveer 5 minuten geprobeerd om die naald er in te krijgen, maar ik durfde niet door te zetten.
Die naald door m'n huid steken vond ik gewoon eng...

Ik heb het dus maar weer aan de Assistent gegeven en die heeft geprikt. Voelde er HELEMAAL niks van :') Heb nu afgesproken dat ik Vrijdag nog een poging doe...

Baal ontzettend, maar kon het gewoon niet -O-

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:06

Is het misschien een idee om het vrijdag eerst eens samen te te doen, dus dat de assistente jou hand vasthoudt en jullie samen de naald in je been zetten? Dan kun jij vervolgens de vloeistof er in drukken. En zo zou je in een paar stapjes misschien toch zelf kunnen leren spuiten.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:27

Daphne, dan is het idd wel moeilijk als ze alleen om 11 uur kunnen prikken. Jammer dat het vandaag niet gelukt is. Anders laat je vrijdag de assistente de injectie in je been zetten en doe jij de vloeistof erin spuiten. Als dat goed gaat laat je de assistente de volgende keer weer de injectie in je been zetten en doe je de vloeistof weer. Dan heb je al ervaring met de vloeistof erin spuiten en weet je ook hoe het gaat als je in je been word geprikt en probeer je die keer daarop de naald zelf te zetten. Je hoeft de naald er ook niet in 1x in je been te zetten. Prik eerst maar een klein stukje door je huid en dan langzaam stapje voor stapje de naald verder erin. Weet niet met wat voor naald je prikt. Zelf prik ik met een orange naald, dat is een kleine korte naald en is voor mij net lang genoeg om in de spier te komen. 0.5 x 25mm. Als je nu een langere naald gebruikt kun je misschien om deze kortere naald vragen. Misschien dat het dan ook wat makkelijker gaat. Kan me voorstellen dat je baalt maar je kunt er niets aan doen :(:) wie weet lukt het de volgende keer.

Edit, dat schreef Annick ook al :+

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:54

Glossi schreef:
Edit, dat schreef Annick ook al :+

Great minds think alike ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:00

Mijn moeder prikt zichzelf ook (Reuma) volgens mij heeft zij er nooit echt moeite mee gehad.
Lijkt mij wel een hoge drempel,moest wel eens met zo'n naaldje in mijn vinger prikken om mijn bloed te meten,dat vond ik al doodeng :')
Heel veel succes vrijdag!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:45

'k snap het wel hoor, lijkt me hardstikke moeilijk om te doen.
Volgende keer beter joh, komt goed.

Goede tips hierboven, misschien volgende keer saampjes doen.
Succes alvast :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:02

Ik spuit ook sinds 2 maand zelf b12.
In het begin doodeng. Maar word nu minder :) Alleen soms gaat het af en toe mis en dan is het de volgende weer doodeng. Maar liever even doorzetten dan weer moe worden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 12:14

Bedankt weer! :)

Vrijdag probeer ik nog een keertje helemaal zelf te prikken, lukt het niet, dan vraag ik de assistent of we het op die manier kunnen doen! :j

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:55

Komt vast goed meid, je hebt het geprobeerd en dat is al een stap ;) .

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:52

Daphne__ schreef:
Rebel_Jits; Bedoel je de prikken of net als mij, het zelf spuiten? Opzich voel je er namelijk weinig van, die prikken. De vloeistof voelt niet fijn, maar het is wel te doen hoor.

Over zelf prikken kan ik weinig zeggen, vind dat zelf ook doodeng :')

Beiden.
Vorig jaar al wat aanvullingsprikken gehad en daarna overgegaan op smelttabletten. Nou werken die toch niet zoals ze moeten, dus ik moet echt langs de ha om weer een opstartdosis te vragen/krijgen. En omdat ik dus (net als jij) niet elke week bij de ha op de stoep wil staan, lijkt het me ook beter om zelf te prikken. Alleen ben ik dus best bang voor naalden ;( Inmiddels ga ik niet meer half van m'n stokje als ik geprikt moet worden (ben het afgelopen jaar al zeker 20x geprikt), maar zodra ik een naald zie, ga ik nog wel hyperventileren :o En jezelf blind prikken gaat 'm ook niet worden.

Ik denk inderdaad dat je het 'gewoon vaker moet doen'. Op een gegeven moment is het hetzelfde als een pilletje slikken of een tampon indoen. Eerste keer gaat wat moeizaam, maar hoe vaker je het doen, hoe makkelijker het gaat.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 07:47

Daphne__ schreef:
;( Het is me niet gelukt...

De Assistent was vandaag heel aardig, en gaf me zeker de tijd.. heb ongeveer 5 minuten geprobeerd om die naald er in te krijgen, maar ik durfde niet door te zetten.
Die naald door m'n huid steken vond ik gewoon eng...

Ik heb het dus maar weer aan de Assistent gegeven en die heeft geprikt. Voelde er HELEMAAL niks van :') Heb nu afgesproken dat ik Vrijdag nog een poging doe...

Baal ontzettend, maar kon het gewoon niet -O-

Niet balen en ook niet meer aan denken, want dan wordt de drempel volgende keer weer hoger. Dat is tenminste mijn ervaring.
Gewoon zoals anderen al zeiden, samen met de assistente stapje voor stapje verder gaan totdat je genoeg vertrouwen hebt om het zelf te doen.

Bestaat er voor b12 spuiten ook een prikpen? Ik spuit namelijk (sinds 3 weken) mijn medicatie met een prikpen, zodat die drempel weg is om de naald in je been te zetten. "Gewoon" knopje indrukken en de pen injecteerd vanzelf. Gaat natuurlijk om heel andere medicijnen, dus weet niet of het voor b12 ook bestaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:09

Daphne wat je kunt doen om het gevoel te krijgen is oefenen op een sinaasappel. 5 minuten is ook wel kort om te oefenen. Gewoon de handeling blijven oefenen tot je het gevoel hebt. Bij spieren vind ik het een nadeel dat je het weefsel zo goed voelt.

De eerste keren trombose prikken heb ik bijna een uur naar die naald gestaard voor ik de moed had. De spierinjecties geven heb ik geleerd van een avonex verpleegkundige samen met mijn mannetje. Zij is 4 keer langs geweest voor prikles. Alle keren behoorlijk lang ook zodat we konden oefenen. Eerst op speciaal prikspul (kan dus ook met een sinaasappel). Daarna met water geoefend en de 4 e keer pas met het echte spul. Nu is de b 12 afwisselend ikzelf in mijn eigen been of mijn mannetje in de bovenste buitenste bilkwadrant, al lijkt me die onmogelijk om zelf te doen. Ik doe het wel nog steeds langzaam omdat ik niet de moed heb snel die naald te bewegen nog steeds na bijna 12 jaar.

Een prik en voor b12 is er helaas niet. Ik heb er ook een liggen maar die werkt niet met standaard spuiten helaas.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 00:11

Bedankt voor de tips weer! Ik drink toch liters zelfgeperst sinaasappelsap op een dag, dus kan mooi oefenen op die sinaasappels :+

Heb op dit moment behoorlijk pijn... hoop dat ik snel weer wat merk van de injectie's :\ Een poos ging het super, tot ik van 2 keer in de week naar 1 keer ging, vanaf dat moment gaat het weer lekker slecht, ook nu ik weer 2 keer per week een injectie krijg. Binnenkort dus ook maar even contact opnemen met m'n internist, prik nu voor jan..... :=

Ga nu slapen, als ik morgenavond net zo zenuwachtig ben als zondagavond, dan ga ik het nog hard nodig hebben :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:59

Nou, hopelijk word mijn volgende berichtje in dit topic, het berichtje waarin staat dat het me gelukt is. Moet morgenochtend naar de huisarts, dus kom vantevoren niet op bokt :=

Iemand nog duimen die werkloos zijn? ;)