Ervaring met schouder uit de kom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:32

Hmm dat is wel balen zeg..
Kun je mij misschien wat meer over de operatie vertellen? :o Mag ook via pb
Ben wel heel benieuwd hoe dat allemaal in z'n werk gaat enzo.. Heb daar totaal geen ervaring mee namelijk (gelukkig :D )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:38

Mijn man had dit zeer regelmatig (als in... dagelijks). iemand uitzwaaien... *plop*, iets uit een hoog kastje pakken *plop*, etc.
Hij is hier in totaal 7 keer aan geopereerd, banden ingekort, kraakbeen hersteld, etc. Links is goed, rechts niet en valt er gemiddeld nog 1x per jaar uit. Gelukkig is mijn man inmiddels zelf zo handig geworden dat hij hem zelf weer terug krijgt

Needje

Re: Ervaring met schouder uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:54

Stalgenoot heeft aan beide kanten last er van. Een kant is al geopereerd. Maar dat heeft niets geholpen bij haar dus de andere laat ze maar niet doen. Bij haar doet het ook geen pijn meer. Ze kan ze e r zelf uithalen en weer indoen.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:23

stunning schreef:
Hmm dat is wel balen zeg..
Kun je mij misschien wat meer over de operatie vertellen? :o Mag ook via pb
Ben wel heel benieuwd hoe dat allemaal in z'n werk gaat enzo.. Heb daar totaal geen ervaring mee namelijk (gelukkig :D )

Ja hoor....
Hoelang de operatie heeft geduurd weet ik niet meer precies, ik dacht een kleine 3 uur.
Tijdens de operatie, hebben ze de banden gerepareerd en ingekort, kraakbeen hersteld, en mn kom gemaakt, hier zat een scheurtje ofzo in. Daarna zat mn schouders tegen mn lichaam aangeplakt met een soort foam, dit mocht er de volgende dag weer af. Fysio aan het bed geweest, die heeft de sling (soort mitella) aangemeten, en wat kleine oefeningen uitgelegt om een frozen schouder te proberen voorkomen. Daarna dik 6 weken helemaal niks met mn arm. Veel fysio, en na 6 weken mocht ik het gebruik vd sling afbouwen. Heb daarna nog heel veel fysiotherapie gehad om te helpen 'revalideren', het gewricht soepel te houden, gewricht sterk te houden en mn arm goed te leren gebruiken. Al met al ben ik wel een klein half jaartje bezig geweest totdat het weer helemaal hersteld was.
Over de pijn zal ik maar niets vertellen.......

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:41

Das best een flinke operatie.
En ben je daarna nog wel even zoet mee voordat het helemaal hersteld was.

Je schreef in je vorige bericht dat je schouder weer losser werd.
Hebben ze dit toen ook vermeld dat hij naar paar jaar weer losser zou worden?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:14

happyhorse schreef:
Das best een flinke operatie.
En ben je daarna nog wel even zoet mee voordat het helemaal hersteld was.

Je schreef in je vorige bericht dat je schouder weer losser werd.
Hebben ze dit toen ook vermeld dat hij naar paar jaar weer losser zou worden?

Neee ;( Heeft waarschijnlijk met mn hypermobiliteit te maken. Je hoort wel vaker, dat ondanks een operatie, het daarna vaak toch weer 'mis' gaat :(

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:00

Heb vandaag de uitslag van de MRI-scan gehad.
En was geen goed nieuws ;(
Me meniscus is zodanig beschadigd, dat misschien geopereerd moet worden,
Omdat ik nog zo jong ben. Ook heb de kans dat hij er zo uit kan schieten.

Vrijdag moet terug naar het zieken naar een orthopeed en die gaat kijken hoe en wat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:03

Dat is balen zeg. Sterkte!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:12

@happyhorse, balen zeg dat je waarschijnlijk toch geopereed moet worden. Maar misschien wel beter zodat er niet nog meer kan beschadigen, dan ben je verder van huis...

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:14

Ja das waar.
Ben ook heel blij dat ze er nu al achter komen!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:52

Balen zeg! Ik krijg morgen te horen hoe en wat..

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:40

stunning schreef:
Balen zeg! Ik krijg morgen te horen hoe en wat..

Succes! Hopen dat het meevalt...

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:33

Hier nog een Hypermobile.
Geen idee hoe vaak mijn schouder al uit de kom is geweest. Heel vaak in ieder geval.
Gelukkig kreeg ik hem vaak zelf wel weer terug of kreeg een ander hem er wel weer in.
Maar goed, blijft banketstaaf als je op bed ligt, je uitrekt en zo je schouder uit de kom duwt. Dat soort dingen had ik dus. Krantje in een doos gooien, schouder uit de kom.
3 x geopereerd inmiddels.
2 x dmv een kijk operatie en de laatste keer gewoon een flinke jaap gekregen.
Bij mij zijn de banden ingekort, heb puntjes in mijn kom gekregen (zodat de kop meer "moeite moest doen" om eruit te schieten, het enige wat echt meer moeite kostte was het terugzetten :o ) en mijn capsels zijn "verschrompeld"
Dit over de 3 operaties natuurlijk.
Heb de 1e x 3,5 weken in het gips gezeten met mijn bovenlichaam, de 2e x in een mitella met een blok, zodat mijn onderarm naar voor wees en de 3e x in een "dwangbuis" _O-
Alles bij elkaar ben ik er dus wel even zoet mee geweest.
Gelukkig blijft ie nu nog steeds goed zitten. Maar ben er dan ook heel erg voorzichtig mee.

Het is trouwens helemaal niet goed om met schouderklachten in een mitella te zitten. De zogenaamde Sling (soort van brede das) is beter. Bij een mitella wordt je schouder namelijk omhoog geduwd en bij een sling hangt ie netjes in je gewricht. Dat is dus veel beter. Bij een mitella is de kans op Frozen schoulder heel erg groot. Zorg er dus voor dat je toch een beetje met je schouder beweegt. Alleen niet boven je schouder pakken/tillen en niet te veel strekken om iets te pakken. Maar je voelt zelf het beste wat je wel en niet kunt. Dus gooi die mitella maar gelijk weg of bouw hem om naar een sling (alleen ondersteuning van je pols).
Daarmee bespaar je jezelf een hoop ellende en pijn.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 10:49

@ breakthelaw: Dat is niet niks 3x geopereerd. Kan je nu alles weer weer gewoon?

Ik kom net terug uit het Ziekenhuis.
Vond het allemaal maar raar en vreemd. Moest naar de Orthopeed, die heeft meer ervaring van de schouder.
Maar wat die allemaal zei :s De mitella moest onmiddellijk af, die had nooit zo lang mogen dragen.
Moet me arm maar gewoon bewegen. Maar niet opeens omhoog gooien dat gaat hij pas uit de kom.
(kan hem niet eens bewegen, doet gewoon zoveel pijn).
Hoe die erbij kwam dat misschien geopereerd moest worden, snapte hij helemaal niet.
Want was dood normaal dat je spieren zo beschadigd raken :s
En had volgens hem helemaal geen pijn gehad, maar die nacht gewoon teveel gedronken dat pas ochtends naar zkh ging.
Nou lekkere arts dan:S Want van de arts chirurgie mocht de mitella absoluut niet af,
en mocht hem alleen voorzichtig bewegen.
En moest misschien geopereerd worden omdat de meniscus zodanig is beschadigd dat me schouder zo weer uit de kom kan vliegen.
Wat nu moet denken en wat moet geloven weet niet :s
Dinsdag naar Fyshio en dan maar kijken wat zei zegt....

Nu loop ik zonder mitella rond, maar net gewoon lopen janken in de bus over elk hobbeltje dat hij ging.
Deed verdomd zo zeer, net of hij er elk moment weer eruit ging floepen.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:48

Kan nu alles weer gewoon inderdaad.
Dat je arts zegt dat je de mitella af moet doen kan ik wel begrijpen hoor, dat is gewoon niet goed voor je schouder.
En de pijn komt waarschijnlijk van het feit dat je zolang in een mitella hebt gezeten.
Ik zal toch proberen om zoveel mogelijk proberen om zonder mitella te lopen en alleen een sling te gebruiken.
Wat de arts verder heeft gezegt moet je gewoon naast je neerleggen. Lekker naar de chirurg luisteren.
Meestal weten Fysio's ook wel veel van dat soort dingen af, dus ik zou even aan je fysio vragen wat hij er allemaal van vind.
Sterkte verder

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:24

Lastig dat ze allemaal elkaar tegenspreken.. Ben benieuwd wat je fysiotherapeut disndag zegt :).

Ik ben donderdag dus ook weer heen geweest, ze vroeg of ik losse gewrichten had. Ik zeg: ja denk het, weet ik veel ( ik ben geen dokter :P ). Heeft ze ff gekeken bij mijn andere schouder, moest de arm helemaal slap houden en ging zij bewegen, na een paar keer begon die schouder ook al enorm te krakken en blijkt dat ik mijn schouder en mijn elleboog verder door kan buigen dan een normaal iemand zou kunnen :?..
Ben doorverwezen naar de orthopeed, moet morgen even een afspraak maken.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 14:41

Gisteren ben ik bij de Fyshio geweest.
En vond ook maar raar dat de artsen elkaar tegen spraken.
Ze gaat nu nog bij mijn huisarts de papieren opvragen van het ziekenhuis.

Heb oefeningen mee gekregen die thuis verschillende keren per dag moet gaan oefenen.
Me arm kon nog niet voldoende bewegen. Maar met de oefeningen moet het beter gaan.
Wel vertelde ze dat me spieren totaal weg zijn. maar dat is volkomen logisch.
Wel vond ze me biceppees? er raar bijliggen.
Vrijdag moet ik weer terug.

Ze vertelde dat nog wel tijd kon gaan duren voordat alles weer kon.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:48

Bij mij hebben ze alleen mijn banden ingekort en moest daarna echt 2 weken in zo'n 'dwangbuis' (tegen mijn lichaam aan) en mocht er echt helemaal niets mee. Alleen iets opzij voor het wassen (toen ging ik toch al wel door de gond van de pijn :o )en dan weer tegen je lijf aan. Ik had op een gegeven moment ook lekkere irritatie op mijn huid. En na 2 weken aan de fysio en dan mocht hij er alleen uit met oefeningen. Ik denk dat ik in totaal wel iets van 3 maandjes bezig ben geweest om weer normaal alles te kunnen doen. Maar nu heb ik er helemaal geen last meer van, alleen naar achteren draaien lukt maar tot een bepaalde hoogte maar daar heb ik geen last van. Succes ermee!

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:57

@ stunning: Ben je al bij de orhopeed langs geweest?

We zijn weer paar weekjes verder, en volg op moment paar keer per week fyshio.
Helaas kan ik nog te weinig, zou al veel moeten kunnen doen.

Vandaag moet ik naar de bedrijfsarts,
Die schrok hoe weinig ik kon, en daar moet over 6 weken terug komen.
Hij gaat aan me werk doorgeven dat werken voorlopig nog niet in zit,
Dat wel iets kan doen met me linkerarm maar niet te veel, anders ga ik die overbelasten.

Ben benieuwd hoelang het allemaal nog gaat duren.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:50

Balen dat je nog niet kan wat je al zou moeten kunnen.. Wat kun je bijvoorbeeld eignelijk nog niet? Ik kan volgens mij alles wel weer.. Iig ik doe alles weer :'). Merk soms wel dat ie nog 'wiebelt'.. En kan nog niet heel lang mijn arm omhoog houden, want dan merk ik dat ie onstabiel word en heb het gevoel dat ie zo achterover kan klappen en er weer uit gaat als ik mijn arm niet weer naar beneden doe..

Nee ik ben nog niet naar de orthopeed geweest, moet binnenkort heen :).

Hoe was het bij de bedrijfsarts?

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:05

De bedrijfsarts schrok ervan dat nog zo weinig kon.

Het gaat dus nog wel een tijd duren voordat alles kan.
Wat ik kan is nog niet zoveel, de fyshio krijgt met moeite mijn arm in hoek van 70 graden zoals zij het noemt.
Wat wel weer kan is de voordeur van huis open krijgen, en kan nieuwe fles frisdrank open krijgen :')
Schakelen met auto gaat tot 3x goed dan voelt het niet goed meer in me arm net of er iets krakt.
Schoenveter strikken gaat met heel veel moeite.
Kortom nog niet veel, maar oefen veel de oefeningen die van fyshio heb gekregen.
En hoop dat snel weer over is.

@ stunnig ben benieuwd wat de orthopeed gaat zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:31

70 graden als in "net niet recht vooruit strekken"? Dat is inderdaad niet veel zeg...

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:57

@ Nouks: Yip, kan hem net niet recht vooruit steken.
Is niet veel, hoop dat er snel verandering in komt.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:25

ik heb mijn arm al minstens 10 keer uit de kom gehad.
Eerste keer ook nog weken last van mijn arm gehad.
Die andere keren is de pijn vrijwel weg zodra ze mijn arm weer gezet hebben (wat wel zeer pijnlijk is!)