Wat is nou echt goed voor je darmen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:51

Mowoah; puur uit interesse, moet je nou 'anders' eten dan toen het op 'pds' gehouden werd? Zijn er dingen voor je veranderd/verbeterd nu je weet dat het Crohn is?

Ik loop inmiddels ook al een aantal jaar met PDS. Soms kan ik alles eten, soms niets. Stress zorgt er inderdaad voor dat het erger wordt. Mijn broer had ook klachten, wel anders dan de mijne, maar hij heeft zich verder laten onderzoeken en er is niets gevonden. Ik weet niet of ik die 'molen' weer in wil.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:03

rebeltje schreef:
Mowoah; puur uit interesse, moet je nou 'anders' eten dan toen het op 'pds' gehouden werd? Zijn er dingen voor je veranderd/verbeterd nu je weet dat het Crohn is?

Ik loop inmiddels ook al een aantal jaar met PDS. Soms kan ik alles eten, soms niets. Stress zorgt er inderdaad voor dat het erger wordt. Mijn broer had ook klachten, wel anders dan de mijne, maar hij heeft zich verder laten onderzoeken en er is niets gevonden. Ik weet niet of ik die 'molen' weer in wil.

Sommigen aandoeningen zijn erfelijk.
van crohn weet ik het niet.
Coeliakie wel, maar andere familie leden hebben zich er niet opgetest dus de kans dat er nog iemadn bij ons in het gezin het heeft is vrij groot aanwezig.

Mijn pa heeft crohn en moet dagelijks medicatie slikken, weet even niet 1 2 3 welke.

Ik zelf slik tegen buikpijn duspatal en buscapan( weet niet of ik het goed schrijf)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:24

Mijn broer is wel op Coeliakie (!?) getest, maar de test was negatief. Hij heeft ook een darmonderzoek gehad, waarbij alles er 'gezond' uit zag. Evenals het bloedprikken. Beide zijn we 'gezond' volgens bloedonderzoek. Bij hem blijven de klachten hetzelfde, wat hij ook eet. Als ik mezelf op een heel streng dieet zet, verminderen de klachten.

Ik heb verder van de HA geen verdere medicatie gekregen. Ben ook nog niet bij een internist geweest, ik ben er niet uit of ik dat wil. Mede omdat ik het tot op zekere hoogte 'onder controle' kan houden. En niet weet of een verdere diagnose mij verder zal helpen. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:29

rebeltje schreef:
Mijn broer is wel op Coeliakie (!?) getest, maar de test was negatief. Hij heeft ook een darmonderzoek gehad, waarbij alles er 'gezond' uit zag. Evenals het bloedprikken. Beide zijn we 'gezond' volgens bloedonderzoek. Bij hem blijven de klachten hetzelfde, wat hij ook eet. Als ik mezelf op een heel streng dieet zet, verminderen de klachten.

Ik heb verder van de HA geen verdere medicatie gekregen. Ben ook nog niet bij een internist geweest, ik ben er niet uit of ik dat wil. Mede omdat ik het tot op zekere hoogte 'onder controle' kan houden. En niet weet of een verdere diagnose mij verder zal helpen. :)

Ziektes en syptomen zijn moeilijk soms komt niet alles overeen waardoor de arts dingen over het hoofd ziet.
Coeliakie kan je over het algemeen alleen zien via een bioptie.

Maar wie zegt dat bepaalde klachten van de darmen af komen het een heeft vaak met het andere te maken en zit er een verband.....

Mijn ma heeft syptomen die overeenkomen met coeliakie.
Ze heeft het aan haar schilklier was weer nauw verband is met coeliakie.....

Als je echt ziek en last en hinder van de symptomen dan zal ik die molen voor lief nemen.
Ik was blij dat het beestje een naam had.....
Vaak schepen mensen je af met zal wel in je hoofd zitten......... :+

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:34

rebeltje schreef:

Nee, al weet ik nu wel beter waar ik op kan letten dankzij gesprekken en begeleiding vanuit de MaagDarmLever poli. :)
Verbeteringen merk ik wel, ik weet nu wat ik kan doen als ik last krijg van mijn buik en natuurlijk slik ik medicijnen dat is altijd prettig want zo worden ontstekingen tegen gegaan. Maar ik heb de diagnose pas sinds Februari en het gaat met ups en downs, maar ook bij Crohn krijg je géén dieet of iets dergelijks, iets wat mensen wel vaak denken.

Ilse1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:39

Ik had exact dezelfde klachten en ik dacht heel gezond te zijn met mijn sinaasappelsap en mandarijntjes/sinaasappels, maar DAT was juist de boosdoener! Dit samen met de speculaaskruiden (inderdaad, wát ontzettend jammer in deze periode) laat ik nu staan en het is echt stukken beter. Nu heel af en toe nog eens, bij "vreemd" eten of rare kruiden (of toch die zak kruidnootjes...). Of een bepaalde Milkareep, kon ik ook niet tegen. Een uur na het eten van dat ding kon je me opvegen...

Bij mij was het "spastische darm" vastgesteld :') heerlijke dooddoener...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:44

Mowoah schreef:
rebeltje schreef:

Nee, al weet ik nu wel beter waar ik op kan letten dankzij gesprekken en begeleiding vanuit de MaagDarmLever poli. :)
Verbeteringen merk ik wel, ik weet nu wat ik kan doen als ik last krijg van mijn buik en natuurlijk slik ik medicijnen dat is altijd prettig want zo worden ontstekingen tegen gegaan. Maar ik heb de diagnose pas sinds Februari en het gaat met ups en downs, maar ook bij Crohn krijg je géén dieet of iets dergelijks, iets wat mensen wel vaak denken.

Zo reageert mijn pa door de ziekte op te veel melk producten...

Ik zelf heel erg op light producten ongeacht of er gluten in zit of niet.
Of inderdaad te veel bepaalde kruiden.

Je kan dus naast coeliakie ook pds hebben volgens mijn internist :+

shadowflower

Re: Wat is nou echt goed voor je darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:55

en als je nou eens een periode vloozaad of psyliumvezels neemt ? die reinigen je darmen ook.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:23

Pff ik heb er ook last van. Niet alleen m'n darmen, ook m'n maag.. Heb voor heel wat dingen een overgevoeligheid (oa champignons, broccoli, schorseneren, vis, banaan,..) en die laat ik sowieso al staan, maar dan nog heb ik veel last. Het gaat bij mij ook op en af, de voorbije week is het bijvoorbeeld echt slecht geweest, terwijl het soms gewoon goed gaat. Opgezwollen gevoel, opgeblazen buik, veel oprispingen, steken, eten dat niet goed verteert.. Ik lees even mee!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:58

Ik heb het ook heel verschillend hoor, de ene week kan ik eten wat ik wil en de andere week hoef ik maar iets verkeerds te eten of het is al mis. Ben nu helaas al de hele week aan de beurt en kan niet eens fatsoenlijk boodschappen doen zonder heen te moeten. Hopeloos wordt je er soms van.

Heb sowieso ook altijd veel last van overtollig lucht :D jullie ook?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:36

Haha ja ik heb dat ook :=

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:36

Vriendin van me heeft jaren lang last gehad van de darmen, allemaal 'stickers' op geplakt.

Ze heeft toen een Levend Bloed Analyse laten doen en daar kwam een schimmel uit in de darmen. Na een dieet zonder gist en suiker is ze er helemaal van af!

Misschien is dat een tip?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:42

Ben ooit eens naar zo'n vrouwtje geweest die via de nagelriem meette waar je allergisch voor was. :) geloof er verder niet in, maar zolang ik deze producten laat staan heb ik bijna tot geen buikpijn meer. En heb vroeger echt dubbel gelegen van de pijn.

Goed voor darmen dingen geloof ik niet in. Zoals al vaker hier gezegt reageren de darmen bij ieder persoon anders. Ik moet bijvoorbeeld geen tarwe hebben.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:44

Aloë Vera is erg goed voor je darmen het ontgift op een zachte manier en zorgt voor een goede stoelgang..In combinatie met met maxicol(een mix van psyllium vezels en probiotica) is het helemaal goed..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:01

ladypaard schreef:
Ben ooit eens naar zo'n vrouwtje geweest die via de nagelriem meette waar je allergisch voor was. :) geloof er verder niet in, maar zolang ik deze producten laat staan heb ik bijna tot geen buikpijn meer. En heb vroeger echt dubbel gelegen van de pijn.

Goed voor darmen dingen geloof ik niet in. Zoals al vaker hier gezegt reageren de darmen bij ieder persoon anders. Ik moet bijvoorbeeld geen tarwe hebben.

OH dat heb ik ook een tijd gedaan (tenminste als het hetzelfde is), maar dan bij een mannetje. Maar dat ging via twee metalen gevallen, 1 hield je in je hand vast en met die andere ging hij al je vingertoppen ( aan alle twee de kanten van je nagel) bij langs. Geloofde er ook nooit in, heb dit toen ik 10 jaar was twee jaar gedaan, volgens mij om de maand. Had toen last van wratten, maar op de één of't andere manier zijn ze ook verdwenen :o kan ook toeval zijn. Ken meer die er heen gaan en eigenlijk toch wel van hun klachten af zijn.
Was die kerel al lang vergeten, maar nu in jou zo hoor zou ik hem misschien toch maar weer eens op gaan zoeken :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:43

Wat je wel en niet kan eten is echt per persoon verschillend.
Ik heb een spastische maag overgehouden nadat ik heel lang met een maagbacterie heb rondgelopen en een paar jaar geleden zijn mijn darmen ook gezellig mee gaan doen. Ik moet erg uitkijken met zuivel en vezels. Te veel zuivel en ik zit de hele dag op de wc, maar bij te veel vezels ga ik juist weer niet naar de wc. Maar wat nu te veel is, dat is erg moeilijk te bepalen. Acupunctuur heeft bij mij erg veel geholpen. Binnenkort ga ik een levend bloed analyse laten doen.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:40

Ik heb ook een levend bloed analyse laten doen en met de uitslag daarvan heeft ze mijn dieet samengesteld.
En sindsdien gaat het dus zo goed!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:47

Huisartsen gooien het vaak op PDS, als je een beetje vage klachten hebt dan lijkt het wel of ze aandelen in de PDS fabriek hebben. Probeer eens vezels te nemen, wie weet dat dat helpt? En kijk eens waar je niet tegen kan, tegen kruidig eten enzo?

Ik heb zelf een spastische darm en ik heb vezels, metamucil. Dit gebruik ik niet elke dag alleen maar als ik niet lekker ben. Mijn peristaltiek moet toch een beetje actief blijven. De ene dag gaat het goed en de andere dag gaat het echt bagger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:57

Als je meer vezels toe wilt voegen, niet teveel geld uit wil geven, aan de veilige kant wilt blijven en 2 weken aan het resultaat wil werken, dan is het misschien een idee om lijnzaad te proberen. Bij elke reformwinkel kun je gebroken lijnzaad krijgen en je moet wel even een week of twee de tijd nemen om je lijf de kans te geven om resultaat te geven. Je kunt het door de yoghurt doen, of vla of pap, net wat je uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:09

hebben ze zelfs bij iedere albert heijn :) Van zonnatura geloof ik.

Ik heb geen hele dramatische darmen (alleen toen ik geopereerd was na mijn galblaasontsteking ging ik dóód als ik geitenkaas at :') ) Maar wel veel last van verstoppingen ed. En voel me daardoor ook heel suf

Lijnzaad helpt wel idd, maar als ik teveel neem omdat ik uitgeschoten ben ofzo, krijg ik juist weer last. Maargoed, beter dan die laxeermeuk van de HA ofzo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:17

KLopt, Zonnatura heeft het ook in het assortiment, zolang je maar oplet dat het gebroken lijnzaad is. Een eetlepel per dag is volgens mij genoeg en als dat niet helpt dan weet je dat ook weer en heb je tenminste je darmen niet heel hard gepest zoals met inderdaad die laxeertroep.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:17

Ik heb heel lang geen melkproducten gegeten en gedronken, echt een hele opgave ben gek op kaas en karnemelk. Dit op aanraden van h.a., osteophaat en acupuncturist. Nu na 4 jaar geen melkproducten, merk ik echt geen verschil, dus eet en drink nu weer gewoon melkproducten.
Ook lijnzaad heb ik geprobeerd, deed voor mij ook niks helaas. Heb echt van alles geprobeerd.

Ik heb met mijn PDS elke dag diarree en veel pijn.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:40

Het drinken van Aloe Vera van Forever.
Mijn vriend is na 5 jaar kwakkelen inmiddels zo goed als van zijn buikpijn af :)
Het werd gegooid op spastische darmen, onderzoeken toonden niets aan, maar wel elke dag pijn pijn pijn...
Nu niet meer en veel vrolijker en energieker!

http://www.gelekan.nl
PB voor meer info of behandelplan :)

Ik ben daardoor ook van mn eczeem afgekomen en van eeuwig terugkomende candida..

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:00

Ik zelf zweer bij psylliumvezels. als je ze inneemt heb je wel een nachtje last van je buik en ook kramp(de werking van die vezels) maar als alles er weer uit is zijn je darmen wel echt heel rustig.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:16

Hier ook iemand die de diagnose PDS heeft.
Heb ook verschillende onderzoeken in het ziekenhuis achter de rug, maar daar kwam niks uit.
HA wou het geen naampje geven maar uiteindelijk toch PDS.
Ook heb ik veel last van mijn maag.

Die zakjes die je moet oplossen in water (sinasappel en citroensmaak), daar krijg ik dus alleen maar meer last van.
Heb ze na een aantal dagen proberen dus ook in de prullenbak gemikt.

Echt uitgezocht waar ik niet tegen kan, heb ik nog niet.
Krijg wel onzettend last van m'n darmen als ik icecoffee drink en eieren kan ik ook niet tegen.
Daarvan weet ik dus zowiezo zeker dat ik er niet tegen kan.

Heb ook vak last van gezwollen buik/darmen en qua naar de wc gaan is met de dag anders.
De ene dag kan ik niet snel genoeg rennen naar de wc := , de andere dag is het zo hard dat het bijna niet lukt.