rij-examen kan niet doorgaan door spanning..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: rij-examen kan niet doorgaan door spanning..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:17

Ik herken het, ik ben nu ook al 2x gezakt voor mijn BE. Niet omdat ik het niet kan, maar puur door zenuwen. Ik gebruik propranolol wat ik van de huisarts heb gekregen, ik ben nog steeds gespannen maar het scheelt wel een hoop (ik word altijd ziek van spanning, met die pillen niet)
En ja, gewoon proberen je gedachtes te veranderen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren bij zo'n examen? Als je zakt gaat er niemand dood hoor.. Alles waar je mee zit kun je met je instructeur bespreken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:36

Och, och...ik ben ook 3 keer gezakt vanwege examenstress. Pilletjes van de dokter hielpen niet.

Wat bij mij hielp was een complete mafketel als examinator. Mijn instructeur zei tegen mijn examinator hier een die voor het laatst opgaat, hierna gaan we een speciaal examen aanvragen.

De examinator zei toen heel droog: Kan ze dan niet rijden?. Jawel, zei mijn instructeur, maar ze schiet om niks in de stress... Oohhhh zei de examinator...dan is ze gewoon toch geslaagd....gaan we nu effe voor de vorm een rondje rijden...als ze iemand aanrijdt dan vragen we dan wel dat examen wel aan...

Ik snapte er geen hol van op dat moment...vast door de zenuwen

Die examinator vroeg aan mij waar we naartoe gingen en dat ik zelf mocht bepalenwaar we heen gingen (ik naar breukelen gereden via de snelweg en binnendoor weer terug naa Utrecht) Vervolgens hebben die twee kerels alleen maar lopen geiten in de auto) Ik heb de hele rit gedacht ik moet die twee naar de agnietenstraat rijden(waar in Utrecht een psychiatrische instelling zit)

Toen we weer bij het vertrekpunt aankwamen en aan de tafel gingen zitten. Instructeur zat te schrijven zei...ik domme gans dacht nog nou weer 10 lessen....kreeg een papiertje in mijn handen geduwd en kon mijn rijbewijs ophalen....ik was flabbergasted...

Wat voor jou zou werken??? phoe...lastig hoor... wie weet weet je instructeur een examinator die net zo gek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:02

Hahaha mooi verhaal Natasja! :D

Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje zenuwachtig was, paar kleine foutjes maakte daardoor. Op een gegeven moment dacht ik 'nou, ben nou toch al gezakt -O- ' en toen ging ik pas écht rijden 'want het maakte toch niet meer uit'.

Kwamen we terug op het CBR en ik wilde nét gaan zitten in m'n stoel toen de examinator z'n hand naar me uitstak en zei 'nou, gefeliciteerd!'

Ik: :?

Juist het feit dat ik dacht 'nou ja, jammer dan' zorgde ervoor dat mijn zenuwen verdwenen :D

En ik mocht (van mijn instructeur) lekker mijn eigen muziek opzetten in de auto, dat hielp ook wel, zat ik onbewust met mijn vingers voor het stoplicht mee te drummen op het stuur. Maakte blijkbaar een mooie ontspannen indruk :')

Ohja, en mijn instructeur vertelde me van tevoren dat de examinator in kwestie van sport hield, dus als ik het over voetbal of zo zou gaan hebben zou ik al geslaagd zijn. Examinator was inderdaad érg in zijn nopjes toen ik over sport begon _O-

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:09

Wat al eerder gezegd is: gaan lessen bij instructeurs die je nog nooit eerder hebt gehad en dan examenroutes gaan rijden.
25 uur is ook wel erg weinig hoor, als je nog wat meer uurtjes maakt wordt je vast ook meer zekerder van jezelf, in allee situaties dus niet alleen bij je vertrouwde instructeur ;)!

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:23

ik heb precies hetzelfde probleem,
De eerste keer afrijden viel bij mij wel mee, maar omdat ik het echt supergoed vond gaan en toen alsnog gezakt was, heeft dat mijn zelfvertrouwen een beetje de grond in geduwd.
Maandag moest ik opnieuw op examen maar ik was zó zenuwachtig niet normaal!
door de zenuwen ging ik allemaal stomme fouten maken etc, de examinator die ik had die doet ook faalangstexamens, en die zag bij de eerste 100 meter al dat ik dat dus ook heb.
Nou ik zag gewoon overduidelijk dat het een busbaan was, wil ik er nog met mn stomme hoofd inrijden omdat de andere weg een parkeerplaats was. Dat soort domme fouten ga ik dus maken.
De volgende keer moet ik dus een faalangst examen gaan doen en dat dat waarschijnlijk wel helpt bij mij,
dus ik hoop het!

misschien kan jouw instructeur dat ook nog aanpassen, ik weet niet precies hoe dat werkt?

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:35

zelfde gehad; niet weten wat een koppeling is en zó wegrijden. Schriftelijk in 1 keer geslaagd. Jij hoeft maar 25 lessen, zeiden ze. Maar tegen de 23e les leek het gewoon nergens meer op. Nog 5 lessen erbij genomen om wat 'lucht' te hebben. Om daarna probleemloos af te rijden.

( om vervolgens nooit meer auto te rijden; nu een paar jaar al niet := )

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:39

Jeetje herkenbaar! :oo
Ik zit dit moment precies in hetzelfde schuitje..
Bij mij ging het autorijden ook altijd heel erg goed totdat mijn examen aangevraagd werd..
Sindsdien ben ik af en toe ook een ramp, en volgende week moet ik ook afrijden..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:52

Ik was ook erg zenuwachtig, tijdens mijn lessen al regelmatig flink over de zeik. Mijn rij instructeur lachte me dan uit.
Ik heb voor mijn TTT en examen 2 bananen gegeten, dit schijnt te helpen en ik heb druppels van bach rescue remedy gebruikt. Dit spul maakt je niet suf, maar haalt wel de scherpe kanten van de spanning af.

Ik heb destijds expres meer gelest, alle stof was al behandeld, maar puur om ervaring en zekerheid op te doen.
In ieder geval heel veel succes.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:00

Ook voor mij heel herkenbaar, ben 4 keer gezakt en heb uiteindelijk eens staatsexamen gedaan. Geen idee of dat nu nog bestaat.
ik wordt ook zo zenuwachtig dat ik domme fouten ga maken.
2 jaar geleden wilde ik mijn BE halen. rijden ging heel goed maar zodra ik het CBR binnenliep ging het al mis.
Ik was echt doodzenuwachtig. Ben dus ook finaal gezakt. Ging over de stoep met de aanhanger etc haha.
2e keer ook een soort valeriaan tabletten gekocht. Leek wel een junky haha, van te voren snel even naar de wc, slok water en wat pillen achterover slaan.
Mijn redding die keer was dat ik gelijk de allermoeilikste verrichting moest doen met de aanhanger en die ging goed. Toen voelde ik me onoverwinnelijk en ben ik glansrijk geslaagd. heb een vreugde dansje gedaan in het CBR en me voorgenomen er nu echt NOOIT weer terug te komen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:12

Bedankt voor het delen van jullie verhalen en de tips, heb er veel aan! ik ga in ieder geval de huisarts eens bellen voor dat propranolol en dan eens kijken of het misschien gaat. Ook nog ff met mijn instructeur erover hebben, misschien weet hij ook iets.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:15

Ach, ik ben ook een stresskip en de laatste les voor mijn examen was gewoonweg een ramp. Elke fout die ik maar kon maken die maakte ik toen ook en de volgende dag zou ik afrijden := Maarja, toch gewoon gegaan en op de één of andere manier werd ik ineens heel rustig toen ik eenmaal aan het rijden was, ik slaagde ook in één keer :j
Veel tips hier zijn al gegeven, ik hoop dat je er iets mee kunt TS :j Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is: laat je niet ontmoedigen door een slechte les, want het zegt echt niet altijd wat over hoe je examen zal gaan :)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:21

amandananana schreef:
Bedankt voor het delen van jullie verhalen en de tips, heb er veel aan! ik ga in ieder geval de huisarts eens bellen voor dat propranolol en dan eens kijken of het misschien gaat. Ook nog ff met mijn instructeur erover hebben, misschien weet hij ook iets.

Ik heb destijds Nervovit pilletjes geslikt, een paar dagen eerder begonnen met innemen, en op de dag zelf ook nog valdispert gebruikt, had toen nergens meer last van :Y)
Die zijn gewoon bij het kruidvat te krijgen :j

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:03

Bah ik ben nu al zenuwachtig voor mijn examen...hoop echt zo dat het goed gaat!!! Heb nu 3 dagen achter elkaar goed gereden..maar dat zegt natuurlijk helemaal niks. Ik zal je van de week meer kunnen vertellen over mijn examenstress!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:41

Ohja, ik bedenk me nu ineens dat ik de dag voor mijn afrijden een enorme ingreep had. :=

Mijn instructeur had echt zoiets van; oooooohhh als dit maar goed gaat morgen!! :o