Onderzoek naar ziektes, heeft het zin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:46

Ik heb verschillende docu's gezien over proefdieren,elk dier maakt ellende mee,hoe goed ze verder ook worden verzorgd.Zag ook een docu hoe wreed ze met sommige dieren omgingen,een v.b. een hond wilde niet goed luisteren,deed niet wat men wilde,beestje werd gewoon in elkaar geslagen,zo zielig!
En geloof me,dat gebeurt ook hier in nederland,deze opname was gefilmt met verborgen camera in nederland.Die man is toen wel op de vingers getikt,maar dat was alles.

Als ik zou moeten genezen ten koste van een dier? nee sorry daar pas ik voor.

@_Noor
Je kan ook wel vechten voor je leven,maar als je verliest,het zij zo.
Je hoeft echt niet bij de pakken neer te gaan zitten en ervoor vechten.Positief blijven is ook een goede genezer.

Maar daarbij,ik praat er miss. wat makkelijker over omdat ik een gave heb die mensen kan genezen,dus ook mezelf.Ik ben al tientallen jaren niet ziek geweest.

Ook snap ik hoe erg een ziekte kan zijn,dat er mensen lijden onder zo'n ziekte.
Maar het hoort bij ons 'de mens'.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:46

russel schreef:
Dus met andere woorden we stoppen gewoon om ziektes te bestrijden en laten iedereen kreperen....want het heeft toch geen zin, ga je niet dood aan kanker dan wel aan een nog niet ontdekte ziekte.

Tja .....TS ik spreek je nog wel als je een chronische of ongeneeslijke ziekte hebt die niet behandelt gaat worden, want het heeft toch geen zin...

Zullen we niet persoonlijk worden? Het was enkel een stelling en ik ben heel blij dat in mijn geval m'n broer is behandeld ik zou zelf ook zeker behandeld willen worden, maar begrijp je niet dat ik even afstand neem en het anders bekijk?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:47

Uiteindelijk gaat iedereen wel dood aan iets, of het nu kanker, een hartstilstand, hersenbloeding of wat dan ook is.
Toch vind ik wel dat er onderzoeken gedaan moeten worden, vooral om jonge mensen die getroffen worden door een ziekte te redden.
Mijn opa van 92 heeft ook kanker, maar daar wordt niks meer aangedaan. Uiteindelijk moet je toch aan iets sterven.
Maar mijn moeder is 55 en heeft de ziekte van Alzheimer.. Wij doen dus wel mee aan onderzoeken zodat misschien ooit jonge mensen die deze ziekte krijgen geholpen kunnen worden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:47

terlygert schreef:
Het probleem met de bio-industrie is dat AB preventief gegeven wordt, dus ook als het dier niet eens ziek is. Dat is niet zo slim inderdaad, met de resistente bacteriën die hieruit voortkomen. Uiteindelijk werkt geen enkele AB kuur meer en heb je een groot probleem.

Ja omdat e.coli en salmonella het super doen op de manier van houden bij deze dieren. Koeien horen geen mais te eten, uit onderzoek blijkt dat e.coli met 70% na een week gras eten verdwenen is bij koeien die dragers zijn.

Mensheid maakt zichzelf kapot.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:48

@Pentax: Dat zou zo zijn als we in de ideale wereld zouden leven. Helaas is het zo dat kanker vaak wordt veroorzaakt door omgevingsfactoren zoals voedsel, luchtvervuiling, roken en dus lang niet altijd te maken heeft met of je een sterk of zwak exemplaar bent van het menselijk ras. Ook ontstaan sommige kankers (bv wekedelentumoren) soms door trauma. Dus nee, jouw uitleg klopt niet of is in ieder geval verre van volledig.

gohya

Pentax schreef:
terlygert schreef:
Het probleem met de bio-industrie is dat AB preventief gegeven wordt, dus ook als het dier niet eens ziek is. Dat is niet zo slim inderdaad, met de resistente bacteriën die hieruit voortkomen. Uiteindelijk werkt geen enkele AB kuur meer en heb je een groot probleem.

Ja omdat e.coli en salmonella het super doen op de manier van houden bij deze dieren. Koeien horen geen mais te eten, uit onderzoek blijkt dat e.coli met 70% na een week gras eten verdwenen is bij koeien die dragers zijn.

Mensheid maakt zichzelf kapot.

Mooi gezegd!

Pentax

geerke schreef:
tja....ik denk altijd maar...je moet toch ergens aan dood gaan?
Honderd jaar geleden was 40 jaar bejaard....nu worden we tegen de 80.

En ja...ik maak op dit moment heel dichtbij ook kanker mee.

Nee is een fabeltje, vroeger was het gemiddelde 40, maar kwam gewoon voor dat mensen bejaard werden (70). Waren wel vaak de rijkere mensen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:49

_Noor schreef:
Op zich ben ik het er mee eens dat er sprake is van een natuurlijke selectie, dat is dan ook de reden waarom sommige mensen wel 'genezen' van kanker en andere niet. Maar dat betekent toch niet dat je het bijltje er maar bij neer moet gooien als blijkt dat je een ernstige ziekte hebt?!

Stellen dat wel of niet genezen van kanker een vorm van natuurlijke selectie is vind ik wat sterk, maar ik ben het helemaal met je eens dat er niet te snel bijltjes neergegooid moeten worden. Nu natuurlijke selectie genoemd is wil ik er wel graag een andere vraag bij doen: is het verstandig om kinderen te krijgen als jijzelf of iemand in je directe familie een ernstige ziekte (gehad) heeft? Ik verbaas mij er weleens over hoe streng we zijn met het fokbeleid voor bijvoorbeeld paarden, maar als een nog jonge man of vrouw kanker krijgt wordt (als het goed is) vrij snel gevraagd of er nog een kinderwens is, want dan kunnen ei- of zaadcellen worden ingevroren. Terwijl niet bekend is waar die kanker vandaan komt en je mogelijk aan een kind dan een kans meegeeft om ook kanker te krijgen én het risico te lopen z'n vader of moeder voortijdig te verliezen. Blijkbaar vinden we dat ethisch meer verantwoord dan het geven van een negatief advies over het krijgen van kinderen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:49

Blue eyes, die omgevingsfactoren die je noemt doen we toch ook zelf?

@ Maura, wat jij noemt is inderdaad nog een punt in de degeneratie kwestie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:51

geerke schreef:
tja....ik denk altijd maar...je moet toch ergens aan dood gaan?
Honderd jaar geleden was 40 jaar bejaard....nu worden we tegen de 80.

Ja prima... maar liever nog niet als je 35 bent en een vrouw en 2 kleine kinderen hebt, toch? Dat is te makkelijk gedacht - en zoiets geeft te grote problemen in de samenleving.

@F_Orumster - zorg jij in je eentje voor de milieuvervuiling? Of stop jij al die E-nummers en insecticiden in de voeding die je hier in de supermarkt kunt kopen? Dus is dat jou dan aan te rekenen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:52

Gohya in nederland worden eigenlijk geen honden in medisch onderzoek gebruikt. Vroeger nog wel eens beagles bij kankeronderzoek. Maar tegenwoordig is het eigenlijk alleen maar ratten en muizen.
Bij gedragsonderzoek worden nog wel eens honden gebruikt, ik denk dat jij dat hebt gezien. Dat heeft met deze stelling niets te maken. Bovendien zijn er strenge richtlijnen voor het omgaan met deze dieren en zullen de dingen in die documentaire echte excessen zijn. Bovendien verknal je je onderzoek als je op deze manier met dieren omgaat, iets dat geen enkele onderzoeker zou willen doen. Ik zou graag weten welke documentaire dat was, want eerlijk gezegd geloof ik niet dat het om proefdieronderzoek ging. Politiehondentraining etc. kan dan weer wel, daar gebeuren inderdaad walgelijke dingen.

Er worden uiteraard wel degelijk zieke onderzoeken uitgevoerd, ik weet niet of iemand al eens heeft gehoord over het onderzoek naar aangeleerde hulpeloosheid bij honden? Zoek dat voor de lol maar eens op. is een onderzoek van enkele jaren geleden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:54

Blue_Eyes schreef:
@Pentax: Dat zou zo zijn als we in de ideale wereld zouden leven. Helaas is het zo dat kanker vaak wordt veroorzaakt door omgevingsfactoren zoals voedsel, luchtvervuiling, roken en dus lang niet altijd te maken heeft met of je een sterk of zwak exemplaar bent van het menselijk ras. Ook ontstaan sommige kankers (bv wekedelentumoren) soms door trauma. Dus nee, jouw uitleg klopt niet of is in ieder geval verre van volledig.

Maar als je er niks aan doet gebeurt het vanzelf dat mensen sterker worden, ook onder deze factoren.

Maar ik denk persoonlijk dat dat onmogelijk is, als je tegenwoordig de sterkste, mooiste of intelligentste bent, dan maak je carriere omdat je dan net beter bent dan de concurrentie en heb je geen tijd voor kinderen.

Dus wie weet is dit wel een mechaniek van de aarde om ons te lozen of uit te dunnen. Wat een rot idee. Je kan er alleen over nadenken als je er je gevoel bij uitschakelt, zakelijk denken.

Yessy

Het gemiddelde vroeger was 40 omdat de kindersterfte vreselijk hoog was. Als je alleen mensen mee zou tellen die 12 jaar en ouder werden, schiet je gemiddelde leeftijd al richting de 60 :)

Overigens is kanker geen goed voorbeeld van natuurlijke selectie denk ik, want hoeveel mensen krijgen dat nou voordat ze kinderen krijgen?

InekeH87: ik kan je zo een paar onderzoeken noemen waarbij honden wel worden gebruikt in Nederland, dus het komt zeker wel voor.

F_Orumster

@ BE, nee dat doet de mensheid, en dat is waar het ook over ging, dat de mensheid zichzelf kapot maakt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:55

@ Maura, het is inderdaad wat sterk uitgedrukt en ook bedoeld als voorbeeld ;)
Mijn vader is onlangs overleden aan (darm)kanker en ik ben zeker voornemens mij vóór ik ook maar aan kindjes ga denken te laten controleren. Wellicht krijg ik nooit kanker, maar ik hoop dat mijn (toekomstige) kinderen niet mee hoeven te maken wat mijn broers en ik hebben meegemaakt het afgelopen jaar!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:56

@InekeH87
Het is jaren geleden dat ik deze docu zag op t.v. maar voor 100% zeker ging het over proefdieren!
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het idd. in nederland was,maar wel voor 70%.Dus ik kán me hierin vergissen hoor.Het programma ging over proefdieren en men was daar undercover.Er waren ook apen,ratten,muizen,konijnen te zien.En die honden waren idd. Beagles.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:56

maura schreef:
Stellen dat wel of niet genezen van kanker een vorm van natuurlijke selectie is vind ik wat sterk, maar ik ben het helemaal met je eens dat er niet te snel bijltjes neergegooid moeten worden. Nu natuurlijke selectie genoemd is wil ik er wel graag een andere vraag bij doen: is het verstandig om kinderen te krijgen als jijzelf of iemand in je directe familie een ernstige ziekte (gehad) heeft? Ik verbaas mij er weleens over hoe streng we zijn met het fokbeleid voor bijvoorbeeld paarden, maar als een nog jonge man of vrouw kanker krijgt wordt (als het goed is) vrij snel gevraagd of er nog een kinderwens is, want dan kunnen ei- of zaadcellen worden ingevroren. Terwijl niet bekend is waar die kanker vandaan komt en je mogelijk aan een kind dan een kans meegeeft om ook kanker te krijgen én het risico te lopen z'n vader of moeder voortijdig te verliezen. Blijkbaar vinden we dat ethisch meer verantwoord dan het geven van een negatief advies over het krijgen van kinderen.

Dat was inderdaad ook de vraag die in mij op kwam toen ik de reacties aan het lezen was :j
Eigenlijk zit er wel wat in...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:56

Yessy ok dat wist ik niet. Welke onderzoeken in de geneeskunde zijn dat? Ik zit namelijk alleen in de ratten en muizen :P heb verder niet echt veel te maken met andere proefdieren.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:57

gohya schreef:
Positief blijven is ook een goede genezer.

Zo'n uitspraak vind ik altijd een beetje riskant. Het is bekend dat mensen die positief denken (al lijkt het me al lastig om te definiëren wanneer iemand positief denkt, maar goed) vaker genezen van een ernstige ziekte. Maar het is géén garantie. Het is dus niet zo dat als je het gevecht verliest, dat je eigen schuld is omdat je niet postitief genoegd was ingesteld.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:57

Als er geen ziekte waren was de wereldbevolking misschien wel het dubbele nu... Dan stierven we misschien niet meer aan ziektes maar aan de honger...

Maar ik ben zeker voor onderzoek naar ziekten, maar dan zou ik het liefste onderzoek zien naar hoe je zelf met bijvoorbeeld je voeding kan zorgen dat je minder kans hebt op ziekten. Als je bekijkt dat mensen met een 100% gezonde levenstijl (bijna onmogelijk tegenwoordig) Een stuk kleinere kans hebben op veel moderne ziekten als kanker, obesitas en suikerziekte, denk ik dat het belangrijker is dat we onderzoeken hoe we dit op grote schaal kunnen bereiken, dan dat we allemaal lapmiddelen gaan bedenken voor ziektes die gedeeltelijk ontstaan door de levenswijze van tegenwoordig...

Gezondheid heeft een mens gedeeltelijk zelf in de hand. En hierbij wil ik niet zeggen dat het bij mensen met kanker hun eigen schuld is, dit is namelijk niet mogelijk precies te onderzoeken, want hoe onderzoek je een ziekte waar meerdere oorzaken zitten? Ziek worden kan je zien als een opstapeling van factoren die uiteindelijk een ziekte veroorzaken en hier heb je ook 'verplichte' oorzaken die nodig zijn om ziek te worden. Het is bijna niet na te gaan wanneer er deze oorzaken optreden. (Als je in je jeugd vaak bent verbrand is dit een deeloorzaak van het verkrijgen van kanker, maar geen alles bepalende oorzaak.)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat we misschien meer moeten kijken naar de preventie van ziekten dan de lapmiddelen. (overeten vergroot de kans op ziekten met de huidige voedingsmiddelen enz.)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:58

maura schreef:
gohya schreef:

Zo'n uitspraak vind ik altijd een beetje riskant. Het is bekend dat mensen die positief denken (al lijkt het me al lastig om te definiëren wanneer iemand positief denkt, maar goed) vaker genezen van een ernstige ziekte. Maar het is géén garantie. Het is dus niet zo dat als je het gevecht verliest, dat je eigen schuld is omdat je niet postitief genoegd was ingesteld.

Zou niet best zijn :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:59

Preventie wordt al veel onderzoek naar gedaan, nadeel is dat je met mensen en een vrije wil te maken hebt. Voedingscentrum verkondigd al jaren dat te veel eten ongezond is, volgens mij luisteren maar weinig mensen ernaar.

gohya

maura schreef:
gohya schreef:

Effe 1 ding,Het is NOOIT iemands eigen schuld!

Blue_Eyes

@F_Orumster: Maar moeten we dan ieder individu van die mensheid daar maar voor zich onder laten lijden? Want geen van al die mensen kun je persoonlijk verantwoordelijk houden voor die degeneratie. Dus laat maar doodgaan en laat die vrouw en twee kleine kinderen maar achter zonder papa?

Wat Yessy zegt is ook waar; dat gemiddelde lag veel lager door de kindersterfte. Er zijn skeletten gevonden van mensen van 35.000 jaar geleden, die 70 jaar of ouder waren geworden. Die mensen waren trouwens ook veel langer dan men nu graag wil denken, maar dat is even off topic :) Als je tien mensen hebt waarvan de helft 80 wordt en de andere helft voor hun 2e levensjaar sterft, dan ligt je gemiddelde ook op ongeveer 40 :)*

Edit: zo. Ongeveer 100x op 'verzenden' geklikt... :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:01

maura schreef:

Er zijn mensen zat die daar diep over nadenken voor ze eraan beginnen. Bijna iedereen die op jonge leeftijd met zo'n ziekte te maken heeft gehad, worstelt met dat dilemma. Helaas gebeurt het ook vaak zat dat je die kinderen al hébt en dan pas kanker of iets dergelijks krijgt. Dan heb je niet zoveel meer te kiezen, hè...