paardrijden en zwanger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:00

Tot 20 weken doorgereden maar ik had niet zo'n heel makkelijk, braaf paard. Was niet echt licht te rijden en niet heel erg werkwilling en looplustig. Werd dus gewoon te zwaar voor me, en wat gevaarlijk.

Als ik een braaf, licht te rijden dier had gehad, had ik gerust doorgereden tot ik er niet meer oppaste.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:00

Mijn moeder is nog vrij lang door gegaan met paardenrijden toen ze zwanger was van mij. Ze is er zelf nog afgevallen! Voor had dat geen gevolgen veder, alleen dat ik heel erg besmet ben met het paardenvirus :P

Iris82

Re: paardrijden en zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:01

Mijn vriend wil het gewoon echt niet hebben. :)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:24

Ik heb t/m 30 weken door gereden (en dan zo'n 5 a 6x in de week echt dressuurmatig trainen en nog les gehad).

Mijn VK zei dat ik kon blijven rijden zolang ik het vol hield maar moest wel 6 a 4 weken voor de uitgerekende datum stoppen zodat de banden en spieren wat konden verslappen voor de bevalling.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:17

Ik heb echt serieus door gereden tot een week of 10. Tot week 16 nog wel eens gedraafd, en tot week 20 alleen nog maar uitgestapt als mijn bijrijdster haar had gereden... Na 20 weken niet meer erop gezeten!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:37

Iris82 schreef:

Nou, mijn vriend wil niet dat ik ga rijden zonder dat er iemand op stal is, maar hij vind het dan nog net goed dat ik eventjes ga rijden. Hij vraagt nu wel iedere keer hoe het ging en drukt me dan op mijn hart dat als het niet meer gaat dat ik dan echt niet meer mag :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:40

Iris82 schreef:

Mijn man vond het ook niet fijn, maar snapte wel dat ik doorging (paardje is dag voor de bevalling verkocht.
Ik kon tot week 35 gewoon nog draven en galopperen. Ben ben 36 weken ingeleid, dus tot vlak voor de bevalling nog gereden :+

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:43

Iris82 schreef:

Mijn vriend ook niet haha.

Zelf voelde ik me ook niet meer op mn gemak, nog twee keer gestapt aan de longe met 5wkn maar het voelde simpelweg niet fijn.
Ik mis het wel enorm, maar ik pak het straks wel weer op!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:41

Ik mis het ook enorm maar wil het risico echt niet nemen dat er iets fout gaat. Daarom is ons paardje ook verkocht en heb ik nu een veulen waar ik straks mee aan de slag kan.
Zou mezelf niet vergeven en hubbie niet meer recht in de ogen aan kunnen kijken als het fout gaat doordat ik van mijn paard val, of het paard gewoon zou struikelen en ik daardoor een verkeerde smakker maak.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:58

Ben nu ruim 22 weken en rij nog elke dag 1 paard redelijk intensief. Ook gewoon naar les. Alleen dressuur. Mijn 3 jarige Jazz zou ik normaal gezien nu zadelmak maken, maar dat stellen we natuurlijk wel even uit. Ik hoop dat ik nog lang kan blijven rijden. Tot nu toe nog nergens last van met rijden. Alles voelt nog gewoon zoals het voelde toen ik niet zwanger was. Als ik last van mijn lijf zou krijgen, of mijn paard krijgt last van mij ofzo, dan stop ik natuurlijk wel, maar zoals het nu gaat moet ik er niet aan denken om te stoppen met rijden. Verloskundige heeft er ook geen probleem mee. Maar als je tijfelt of onzeker bent over het risico van vallen, dan lijkt mij de beste keus om er inderdaad gewoon tijdelijk niet meer op te stappen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:16

Hmm, boeiend om de verschillende verhalen en beweegredenen te lezen waarom wel of waaron niet paard te rijden tijdens een zwangerschap.

Ik zelf ben er nog niet helemaal uit moet ik eerlijk zeggen. Ergens heb ik zoiets van: "Moet er niet aan denken dat die kleine in mijn buik iets overkomt ( door een val van mij of door lompe actie van paard). Aan de andere kant kan ik het me niet voorstellen hoe het is om 9 maanden niet te rijden... Ik rijd paard sinds mn 4e ( ben nu 26)... Nooit echt intensief ofzo... ( ben meer de recreatie ruiter zeg maar..).. Maar toch. Minimaal 3 keer per week vind je mij op een paard... :)

We zullen zien... Voor zover we nu weten zit er nog geen baby in mn buik en rijdt ik dus lekker nog even door. Over twee weekjes onze eerste test doen... Spannend... :)

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Het helpt wel om ieders invalshoeken eens door te lezen en zo je eigen mening hierin te kunnen vormen...

Liefs!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:28

Lente schreef:
Wat is je onderbouwing paardenfreak? :)

het kan fout gaan.. ik zou wel veel blijven doen maar niet meer rijden.. dat kan erna wel weer :)

net als andere actieve vechtsporten of autorace.. ect..

het is een nieuw leven.. en je word niet altijd makkelijk zwanger.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:34

Ik heb het al eerder gezegd, maar als ik zwanger ben stap ik er niet meer op. De laatste twee jaar ben ik niet meer van mijn paard gevallen, maar het zou maar gebeuren en ik vergeef het mezelf nooit als het kind daardoor wat overkomt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:41

Ik heb tot ongeveer 3 maanden gereden. Tja echt rijden kon je het al snel niet meer noemen meer stap ritjes. Paardlief vond het allemaal maar best. Ik ben op het moment dat ik het wist niet meer op andere paarden gestapt, alleen mijn eigen vertrouwde paard. Snel moeten stoppen en ook de verzorging werd snel lastig. Gelukkig is mijn man toen gaan verzorgen en mesten <3 . Met een maand zat ik er weer op.

het rijden miste ik trouwens wel, pas op het moment dat ik er weer even had opgezeten was het weer goed. Nu nog steeds weinig de tijd om te rijden en dat mis ik dan weer niet. heb er nu iets moois voor.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:12

Mijn verloskundige gaf aan dat wanneer ik een betrouwbaar paard had ik best kon blijven rijden, omdat je zo je spieren van je rug en bekken soepel hou. Ik heb nu een week niet gereden en merk dat ik weer wat stijver wordt in rug en bekken. Dus zometeen ff een klein rondje van 3 km stappen en draven.
Langer hou ik niet vol, moet echt om de 10 minuten na de w.c. als ik op het paard zit.
ben nu 28 weken en 4 dagen. Als ik mijn paard niet voor de volle 100% zou vertrouwen, had ik het ook niet gedaan maar vind het paardrijden net zoveel risico met zich mee brengen als fietsen of autorijden.. Er kan altijd wel wat gebeuren. Maar ik begrijp ook de mensen die niet meer willen rijden. Vind dat iedereen zijn eigen ideeën daarover mag hebben. Het gaat om het vertrouwde gevoel.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:21

Ik heb een bijzonder lieve fjord, maar toch ben ik na 6 weken al gestopt met rijden. Een ongelukje zit in een klein hoekje en ik wil het risico liever niet lopen. Heb twee meiden die hem nu rijden dus hij komt niks tekort.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:40

Ik ben ruim 21 weken zwanger en ben met 16 wkn ongeveer gestopt. Heb een eigen pony (fjord) die wel eigenwijs is maar verder ontzettend braaf. Met springen en crossen ben ik wel gestopt zodra ik het wist. Ik pastte mn rijbroek op een gegeven moment niet meer en had ook steeds minder zin in rijden dus de keuze om te stoppen was niet heel moeilijk eigenlijk.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:48

Ik ben nu ruim 16 weken zwanger en ik rijd nog steeds. Nu heb ik ook een vrij braaf (maar donders eigenwijs :D) paard. Ik rijd trouwens alleen in de bak, buiten durf ik niet meer aan (waren we net weer aan bevestigen, dus daar pas ik mee op)
Er is geen pas klaar antwoord te geven op je vraag of je kan blijven rijden, of dat je direct moet stoppen. Dit is iets wat een ieder voor zichzelf moet afwegen.
Ik rijd wel iets korter (ben eerder moe) en ik rijd ongeveer 3 keer per week. Ik heb er een bijrijdster bijgezocht omdat ik het straks toch niet meer allemaal alleen kan.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:08

Ik heb mijn vorige zwangerschap doorgereden tot 26 a 27 weken toen kwam ik in het ziekenhuis met een nierbekkenontsteking en heeft de arts me afgeraden om daarna nog te rijden.
Nu ben ik 15 weken zwanger en ik rij nog steeds.
Je moet goed naar je lichaam luisteren op het moment dat het niet goed meer voelt ook gewoon niet meer doen.
Ik ben wel zo dat ik op geen enkel ander paard stap behalve mijn eigen paard misschien stom want mijn paard kan evengoed een gekke beweging maken maar dit vind ik gewoon een fijn gevoel.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:07

Yel schreef:
Iris82 schreef:

Mijn vriend ook niet haha.

Zelf voelde ik me ook niet meer op mn gemak, nog twee keer gestapt aan de longe met 5wkn maar het voelde simpelweg niet fijn.
Ik mis het wel enorm, maar ik pak het straks wel weer op!

Mijn vriend vond het ook niets. Heb met mijn eerste zwangerschap gereden tot en 4,5 maand. Op een heel mak paard. Maar ja, het blijven paarden he, kunnen dus altijd schrikken. Je moet er niet aan denken dat er iets fout gaat doordat je eraf valt :S

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:11

Ik ging idd ook niet meer naar buiten op het laatst. Mijn laatste buitenrit was volgens mij rond een week ok 17, en toen de rest in de bak gereden.

Nu heb ik geen paard meer helaas.
Maar merk wel dat ik nu huiveriger ben om op een moeilijk paard te stappen sinds ik een kleintje heb. Hebben meer moeders dat?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:22

Ja Nell_ ik ben veel voorzichtiger dan voorheen!
Ik vond alles leuk wat lastig was maar kijk er nu wel mee uit niet dat ik alles ontloop maar ik ga niet meer op van die staatsgevaarlijke gekken zitten haha.
Al moet ik zeggen dat mijn paard ook niet altijd 1 van de makkelijkste is maar dat vind ik anders ik ken hem door en door.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:26

Nathalie schreef:
Ik zou nooit met zwangere buik op een paard stappen. Daar is het kindje me dan veelste waardevol voor. Elk paard kan schrikken of vallen e.d. dus een braaf paard zou ik ook nooit doen.

AMEN
hier hetzelfde dat aantal maanden telt niet zo veel op een mensenleven
(wat je dan niet kunt rijden :D )

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:30

Denk dat je het niet van te voren kan beslissen.
Voordat ik zwanger was en de 1e paar weekjes was ik er ook van overtuigd dat ik wel zou doorrijden totdat ik er niet meer op kon komen. Eenmaal zwanger ( week of 16 ) voelde het niet meer goed en ben ik ermee gestopt.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:59

Denk dat het persoonlijk is, ik ben gelijk gestopt met rijden zodra ik wist dat ik zwanger was (ben een week voor de zwangerschapstest bijna gelanceerd..). Ik ben meer aan de dubbele lijnen gaan doen en gaan wandelen. Met 20 weken last van bekkeninstabiliteit gekregen, mijn pony heeft toen vakantie gekregen. Door problemen met zwangerschap en langdurig herstel heeft ze ongeveer 9 maanden alleen maar op de wei gelopen.