Zwangerschap en AB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:04

Het is een beetje een tweestrijd, een blaasontsteking kan je verschrikkelijk dwars gaan zitten met de bevalling, helemaal een 'verwaarloosde blaasontsteking' (wat ook weer uit kan groeien in een nierbekkenontsteking etc.) en je kunt er goed koorts door krijgen waardoor je je energie kwijtraakt onder andere en natuurlijk goed ziek wordt.
Maar ik zie net dat iemand zegt dat het schadelijk is vlak voor de bevalling. Dus dat je het kunt nemen.
Hier ben ik het niet mee eens. Je bent 38 weken zwanger en in de praktijk kan de bevalling dus elk moment beginnen.

Wat ik net dus ook al zeg,,, eigenlijk is het niet innemen niet goed en het wel innemen misschien ook niet!
Wat een dilemma moet dit voor je zijn.
Ik zou je willen raadplegen je goed in het medicijn te verdiepen via internet/bijsluiter/enz. Of anders gewoon even naar de dienstdoende gyneacoloog in het ziekenhuis bellen!
Zou er niet te lang mee wachten.

Heel veel beterschap en alvast veel succes met je bevalling:D

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:19

Meliszy schreef:
Het is een beetje een tweestrijd, een blaasontsteking kan je verschrikkelijk dwars gaan zitten met de bevalling, helemaal een 'verwaarloosde blaasontsteking' (wat ook weer uit kan groeien in een nierbekkenontsteking etc.) en je kunt er goed koorts door krijgen waardoor je je energie kwijtraakt onder andere en natuurlijk goed ziek wordt.
Maar ik zie net dat iemand zegt dat het schadelijk is vlak voor de bevalling. Dus dat je het kunt nemen.
Hier ben ik het niet mee eens. Je bent 38 weken zwanger en in de praktijk kan de bevalling dus elk moment beginnen.

Wat ik net dus ook al zeg,,, eigenlijk is het niet innemen niet goed en het wel innemen misschien ook niet!
Wat een dilemma moet dit voor je zijn.
Ik zou je willen raadplegen je goed in het medicijn te verdiepen via internet/bijsluiter/enz. Of anders gewoon even naar de dienstdoende gyneacoloog in het ziekenhuis bellen!
Zou er niet te lang mee wachten.

Heel veel beterschap en alvast veel succes met je bevalling:D

Volgensmij zegt iedereen juist hetzelfde als wat je nu zegt :P Dat ze beter maar een andere kuur kan vragen die wel veilig is ook al zou ze nu gaan bevallen

Thirty

Re: Zwangerschap en AB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:31

Het gaat hier iets anders dan in NL :) De gyn's zijn niet in dienst van het ZH, en hebben zeg maar eigen praktijken. Bij de praktijk waar ik loop zitten iets van 5 gyn's (verloskundigen doen ze hier niet aan), en ik heb daar dus een vaste arts, waar ik me goed prettig bij voel en ook vanaf het begin kom.
Nu is hij (uitgerekend NU) een paar dagen weg waardoor ik dus een invalster kreeg, en zij is nog vrij jong en nieuw daar in de kliniek.
Daar komt nog bij dat ze niet wist wat ik aan een constant verstopte neus kon doen (waardoor ik niet kan slapen - neusspray werkt maar een uur max), en me zomaar een slaapmiddel wilde voorschrijven (niet aangenomen, ik klungel wel verder).

Maar ja, aan de andere kant is zij wel een arts en heeft er net als de apotheker voor geleerd, en als zij zeggen dat het kan, of noodzakelijk is...He verdorie, wat een strijd!
Als mijn eigen gyn me het had voorgeschreven had ik het trouwens gewoon ingenomen, hij staat erg goed aangeschreven en werkt meer dan 30 jaar als gyn, dus ik kan hem gewoon vertrouwen...

Nou ik wacht wel tot dinsdag voordat ik begin met de kuur zodat ik eerst zijn mening kan horen, en vragen of er een alternatief is dat veiliger is.

Beeb moet nog maar even blijven zitten tot dan ;)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:46

Ik zat nog even te denken, kun je niet de dienstdoende gynaecoloog bellen (wie weet wel weer dezelfde) en aangeven dat jij de bijsluiter hebt gelezen en dat daar staat dat je de kuur eigenlijk niet mag gebruiken gezien je fase in de zwangerschap, of er een veiliger alternatief is.

Je zei dat je je verrot voelt, op welke manier? Heb je bijvoorbeeld pijn of een zeurend gevoel in je onderbuik/rug die je niet kunt koppelen aan je beeb? Of pijn/branderig gevoel bij het plassen? Of dat je erg vaak moet plassen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:52

Thirty schreef:
Bedankt voor alle tips alweer :D En waarschuwingen. Het voelde al niet helemaal goed. Ik wil wel AB dan maar wellicht is een andere soort beter.
Ik ga vandaag cranberry dingen halen en dan dinsdag mijn eigen gyn bellen? Dat een plan?

Cranberry werkt niet (iig niet bij mij, het werkt iets maar D-Mannose zoo veel beter!). Dus ik weet niet of je aan D-Mannose kan komen? Dan kun je het even uitzingen tot je je eigen gyn te pakken krijgt en kunt vragen naar een andere kuur.

Ik zou persoonlijk je huidige AB niet pakken, mij te riskant voor je kindje.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:13

Cranberry werkt ook niet bij alle bacteriën, in D-Mannose dan denk ik ook vitamine C? Want dat adviseren we inderdaad ook vaak: cranberry en vitamine C. Cranberry zorgt er simpel gezegd voor dat de structuur van de wand van de blaas veranderd waardoor de bacteriën hier niet meer goed aan vast kunnen plakken. Door Vitamine C creëer je een wat zuurder milieu in je blaas en dat vinden bacteriën ook niet lekker, dus allebei kan goed zijn! Echter staat in de bijsluiter van cranberry capsules volgensmij ook dat bij zwangerschap er altijd eerst overleg moet zijn met de arts..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 22:45

Marije: super bedankt, ik heb ze gebeld. Natuurlijk kreeg ik zo direct geen arts maar ze gaan het voorleggen en bellen me dan terug.
Vooralsnog liggen de tabletten nog werkloos op het aanrecht.

Oh qua klachten? Merkte eigenlijk niets. Misschien wat gevoeliger in die regionen als baby zich wat heftig rond begint te draaien, en vooral 's nachts vaak naar het toilet, overdag is eigenlijk hetzelfde als dat het de laatste tijd geweest is...Maar goed, beiden kan net zo goed van de zwangerschap komen, ik heb echt geen idee.
Het enige dat echt pijn doet is opstaan en de eerste 10 passen die ik doe, maar zodra ik eenmaal in beweging ben gaat het wel. Maar dat is meer m'n bekken heb ik het idee, dat zou wel logisch zijn.

Super bedankt voor jullie hulp, ik wacht dus ff af wat ze zeggen als ze me terugbellen!

Wordt vervolgd :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:40

Een blaasontsteking gaat niet direct over in een nierbekkenontsteking. Tijdens de bevalling kunnen bacterien wel de weg vinden naar baarmoeder/bekken. Ik weet het want heb tijdens mijn eerste zwangerschap wel drie antibioticakuren gehad ( welke weet ik niet meer, lang geleden) en na de derde besloten om eerst maar eens te bevallen. Helaas na de bevalling direct hoge koorts en een dag van de wereld geweest met 40 gr koorts. Direct weer antibiotica waarbij je wel borstvoeding mocht geven en na drie dagen was het over. Wel hele zware spierpijn gehad maar kwam er pas na de volgende bevalling achter dat dat van de koorts kwam en niet van het bevallen :D .
Als je zelf twijfeld over de medicatie, niet nemen. Tot dinsdag veel verse jus (tip van mijn arts) en veel water drinken, helpt echt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:25

Ik heb gewoon nitrofurantoine geslikt tijdens de zwangerschap, voorgeschreven door mijn eigen HA. Ik kreeg met 32 weken zwangerschap een blaasontsteking. Mijn enige klachten toen waren doorlopend harde buiken. Ik heb trouwens wel meegemaakt dat een blaasontsteking over kan slaan naar een nierbekken ontsteking omdat ik dacht dat ik wel een dagje kon wachten met naar de huisarts gaan. Geloof me, dat was geen pretje en deed ongelooflijk veel pijn. Je mag er vanuit gaan dat een HA echt wel weet welke medicatie je wel en niet mag gebruiken, met 38 weken is een zwangerschap ook niet te missen lijkt me. Ik heb de medicatie gewoon geslikt en we hebben er beide geen nadelige gevolgen van ondervonden.

Je mag het alleen niet vlak voor of na de bevalling gebruiken, maar ik neem aan dat als de bevalling op gang komt en je stopt dan met slikken je echt wel op tijd bent. Er staat niet voor niks vlak voor de bevalling en met 38 weken kan dat ook nog best eens 3 a 4 weken duren (al hoop ik dat natuurlijk niet voor je). Beterschap!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:52

SusanH schreef:
Ik heb gewoon nitrofurantoine geslikt tijdens de zwangerschap, voorgeschreven door mijn eigen HA. Ik kreeg met 32 weken zwangerschap een blaasontsteking. Mijn enige klachten toen waren doorlopend harde buiken. Ik heb trouwens wel meegemaakt dat een blaasontsteking over kan slaan naar een nierbekken ontsteking omdat ik dacht dat ik wel een dagje kon wachten met naar de huisarts gaan. Geloof me, dat was geen pretje en deed ongelooflijk veel pijn. Je mag er vanuit gaan dat een HA echt wel weet welke medicatie je wel en niet mag gebruiken, met 38 weken is een zwangerschap ook niet te missen lijkt me. Ik heb de medicatie gewoon geslikt en we hebben er beide geen nadelige gevolgen van ondervonden.

Je mag het alleen niet vlak voor of na de bevalling gebruiken, maar ik neem aan dat als de bevalling op gang komt en je stopt dan met slikken je echt wel op tijd bent. Er staat niet voor niks vlak voor de bevalling en met 38 weken kan dat ook nog best eens 3 a 4 weken duren (al hoop ik dat natuurlijk niet voor je). Beterschap!

Dat laatste wat je schreef over dat je dan op tijd bent als je stopt is dus niet waar, omdat het vrij langzaam wordt uitgescheiden door de nieren. Dus op het moment dat je stopt duurt het nog best wel een tijd voor het uit je lichaam is en heb je dus kans dat het nadelige gevolgen voor je kindje heeft

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:32

Hoe lang duurt het dan voor het je lichaam uit is? Ik heb er tot de start van de bevalling totdat mijn dochtertje geboren is 12 uur over gedaan, bevalling kwam 4 uur 's nachts op gang. Dan had ik als ik een kuurtje had geslikt rond 21.00 de laatste tablet genomen. Daar zitten toch aardig wat uurtjes tussen. Vlak voor is natuurlijk ook een lekker vage term waar je echt wat mee kan. Ben wel benieuwd wat ts voor reactie heeft gekregen en of ze iets anders voor geschreven krijgt. Een blaasontsteking die onbehandeld blijft is niet goed om lang mee rond te lopen.

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:43

Ik heb ook net voor mijn bevalling een blaasontsteking gehad en moest ook aan de AB, ermee blijven lopen is niet verstandig. Ik heb Amoxicilline gekregen, dat kan geen kwaad. Sterkte!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:45

De gyn zei inderdaad dat ik er maar beter mee kon beginnen zodat de kuur sneller klaar is.
Dus dat doen we dan maar, ook al voelt het niet helemaal prettig; het blijft kiezen uit twee kwaden.

Bedankt iedereen voor de tips en adviezen, ik zal straks even wat beter lezen wat dit spul maakt me nogal duf op het moment.