homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

Anoniem

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:05

Lesbiënnes mogen wel bloed geven.

Er is een stukje in de vragenlijst waar ze specifieke vragen stellen voor mannen, daar staat de vraag bij of er ooit seksueel contact met een man is geweest.

En dan is er ook een stukje met specifieke vragen voor vrouwen, of je wel eens seks hebt gehad met een man die seks heeft gehad met een man en of je ooit geld hebt gegeven of ontvangen voor seks.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:08

het idee achter 'homo's mogen geen bloed geven', is dat je met homo's net iets meer kans hebt op HIV. Maar ik vind dat iedereen die bloed geeft volledig moet worden onderzocht op het bloed. Want door alle homo's te verbieden haal je maar een klein risico eruit, en dan nog alleen het risico op hiv, andere ziekten worden veelal vergeten.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:12

Van bepaalde zeldzame bloedgroepen is een te kort. Mocht een homofiele man willen doneren en hij heeft die zeldzame bloedgroep, zou ik zeggen bloedafnemen en verwerken, apart houden en bewaren. Na 3 maanden de man hertesten en igv "schone" uitslagen het bloed toch gebruiken voor donatie.
Zou zonde zijn dat mensen niet geholpen kunnen worden, terwijl t wel mogelijk is.

Ik begrijp heel goed dat Sanquin zo veilig mogelijk wil werken en risico's uit wil sluiten, maar dit zou een optie kunnen zijn.
Heb zelf een aantal keer bloed gegeven, maar blijkbaar kan ik geen halve liter missen. Val na de afname steevast flauw, ben tot 3 dagen erna steeds heel moe, bibberig en tril aan alle kanten, en heb in de weken na de afname steevast de griep en een koortslip. Heb niet zo'n goede weerstand blijkbaar :D . Jammer maar geen bloed doneren meer voor mij.

Over de opmerking van TS over donor worden. Iedereen is baas over zijn of haar lichaam, ieder moet die keuze zelf mogen maken. Ik ben zelf wel voor donor zijn, als ik daar mijn zoontje, naaste familie of een ander mee kan helpen, ja graag. Ik ben dan toch dood en heb er zelf niks meer aan, en die mensen kunnen dan weer verder met hun leven. Mooi toch?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:15

Van welke bloedgroepen is er een tekort dan?

Rock schreef:
Lesbiënnes mogen wel bloed geven.

Er is een stukje in de vragenlijst waar ze specifieke vragen stellen voor mannen, daar staat de vraag bij of er ooit seksueel contact met een man is geweest.

En dan is er ook een stukje met specifieke vragen voor vrouwen, of je wel eens seks hebt gehad met een man die seks heeft gehad met een man en of je ooit geld hebt gegeven of ontvangen voor seks.

Ik wilde ook bloed gaan geven maar zo te lezen is het misschien handig om even iets na te vragen... :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:17

Bloed wordt altijd volledig onderzocht en in quarantaine gezet voor een aantal maanden.

Fiffil, het zou kunnen dat de vraag was 'het afgelopen jaar' of zo... Het is een tijdje geleden dat ik bloed heb gegeven. Na een piercing of tattoo mag je ook een jaar geen bloed geven.

0- is iets waar ze nooit genoeg van kunnen hebben. Dat kan je in geval van crisis bij elke ontvanger erin gooien.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:18

Iedereen zegt "als het bloed schoon is is er toch geen probleem etc" maar bij HIV duurt het vrij lang eer dit zichtbaar is in het bloed. Er kunnen echter wél mensen besmet worden in die periode.
Zelfs als homo's veilig sex hebben is de kans op HIV groter, omdat bij anale sex de kans op het scheuren van het condoom groter is, én er een grote kans is om met bloed in aanraking te komen.
Maar goed, uit onderzoek is gebleken dat er ook gewoon héél veel homo's zijn die geen veilig sex hebben. Meer dan hetero's. Hoe betrouwbaar zo'n onderzoek is is natuurlijk de vraag, maar ik heb in ieder geval nog nooit van "bareback" feesten gehoord onder hetero's, wel onder homo's. En de paar homo's die ik ken weigeren ook veilig sex te hebben. Dus tsja, ik vind het eigenlijk terecht dat die groep buitengesloten wordt van bloeddonatie. Niet om de sexuele voorkeur, maar vanwege het verhoogde risico.

En ja, helaas gebeurt het toch nog dat mensen na een bloedtransfusie HIV blijken te hebben... Ondanks de strenge screening.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:19

Hahaha ja dat werd toen gezegt tegen mij. je hebt A, B, AB en O (en dan nog positief of negatief). 1 vd 4 komt heel vaak voor, en 1 of 2 heel weinig, weet alleen niet meer welke :o ..

Rock, ja idd O- kan overal in. Dus als je O- hebt dan mag je vaak bloed komen geven bij Sanquin.
Maar welke er dan zeldzaam was?? Weet t niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:21

AB+ is geloof ik zeldzaam.

En aangezien ze proberen om zoveel mogelijk mensen het bloed te geven dat ze zelf ook hebben is dat ook hard nodig.

A+ komt het vaakst voor. Donoren die dat hebben worden dan ook vaak plasmadonor.

Ik wilde zelf (0+) ook plasmadonor worden, maar dat vonden ze zonde, dus ik ben volbloeddonor.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:23

Ah oke, ik heb AB- (meende ik, iig AB :) ). Moet sowieso nog even uitzoeken hoe en wat, dus dan kom ik dat ook wel tegen.

Edit: even gecheckt, AB- is het minst voorkomende, 0,50% van de bevolking. AB+ is wat meer (2,50%)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:23

WTF maakt iemand zijn sexuele voorkeur uit mbt tot bloeddonatie?
Wat een onnozele vraagstelling... dat daar nog een discussie over gaat!

een ieder die bloed geeft wordt getest.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:24

Als ik bloed nodig heb dan heb ik liever het bloed van een homo dan helemaal geen bloed. Natuurlijk moet het bloed schoon zijn, maar dat moet bij iedereen zo zijn :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:24

Ollytje schreef:
WTF maakt iemand zijn sexuele voorkeur uit mbt tot bloeddonatie?
Wat een onnozele vraagstelling... dat daar nog een discussie over gaat!

een ieder die bloed geeft wordt getest.
En ik geloof dat anale sex onder de hetero's ook wel veel voorkomend is...

Het gaat ook niet per se om seksuele voorkeur, maar om het feit dat HIV (én onveilige seks) veel vaker voorkomt onder homo's. En verder heeft anale seks bij hetero's daar toch niet zoveel mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:25

Het is nu eenmaal wetenschappelijk vastgesteld dat homosexuele mannen een grotere risicogroep zijn.

Loveidefix; er is voldoende bloed, dus die discussie is eigenlijk niet relevant. Uiteraard is wel bloed beter dan geen bloed, maar gelukkig hoeven we ons daar geen zorgen om te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:32

Ze kunnen toch gewoon mannen met vaste partner, of mannen zonder wisselende contacten, toestaan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:35

8nnemiek schreef:
Ze kunnen toch gewoon mannen met vaste partner, of mannen zonder wisselende contacten, toestaan?

Maar die kunnen zelf, of hun partner, in het verleden onveilige seks hebben gehad, wel wisselende contacten etc. en het probleem met HIV is dat je het niet direct kunt zien in het bloed. Het is gewoon een feit dat het risico veel groter is. Waarom zou je dat willen nemen?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:51

Ik vraag me af of dat feit wel zo feitelijk is eigenlijk. Wanneer is dat voor het laatst onderzocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:54

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:03

Een hiv besmetting wordt pas na een jaar zichtbaar, wat betekent dat iemand dus hiv onder de leden kan hebben, en dit kan doorgeven via het bloed zonder dat het te meten valt. Aangezien er wetenschappelijk is aangetoond dat homosexuele mannen een grotere kans hebben op hiv, willen ze het risico niet lopen dit onwetend te verspreiden. Stel je voor dat je kindje dringend bloed nodig heeft en vervolgens wordt besmet met HIV omdat het nog niet kenbaar was in eht bloed en ze er een jaar later achterkomen dat het is gekomen door een bloedtransfusie...
En nee dit is zeker niet ter discriminatie van homo's, maar voor de veiligheid onder de mensen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:19

Ik vind die zgn veiligheid echt een wassen neus. Swingers, parenclubbezoekers, biseksuelen of mensen met veel wisselende contacten zijn allemaal even onveilig.
Imo is dit gewoon ontzettend stigmatiserend.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:38

Pauline schreef:
Swingers, parenclubbezoekers, biseksuelen of mensen met veel wisselende contacten zijn allemaal even onveilig.
.

En die worden dus allemaal even zo goed uitgesloten van bloeddonatie.....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:44

Als ze eerlijk daarover zijn :)
Stel je bent getrouwd en in je vrije tijd bezoek je het struweel bij een parking, dat kun je nooit op het invulformulier met je vrouw ernaast schrijven. :+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:45

Heb er in het bloeddonor topic al een discussie over gehad, want voor mij is het nog verbazingwekkend hoeveel mensen erover vallen. En dat eigenlijk zonder gefundeerde onderbouwing. Homo's geen bloed = discriminatie.

De hiv-cijfers zijn in ons land alarmerend hoog voor de groep van mannen die seks hebben met mannen. Volgens de meest recente cijfers zou 1 op 20 homomannen hiv hebben. Bovendien kennen 1 op de 6 homo’s hun hiv-status niet, omdat ze zich niet laten testen.

Sensoa (soa vereniging) en de homo verenigingen steunen de bloedbanken met hun regels. Dat is dus het probleem met deze denkwijze. Het bloed word gecontroleerd op hiv ja, maar dat sluit niet uit dat er geen hiv in het bloed zit want je zit met een vensterperiode. En daarom is preventie beter dan genezen. En daarom is er niks discriminerend aan en daarom is er begrip voor vanuit de homo verenigingen. Dus echt spijtig dat je door een foutieve reden niks geeft.

En tuurlijk zijn daar studies naar, weet je hoeveel etische commisies achter zo een beslissing zitten. En niemand keurt een levensstijl af, cijfers geven gewoon aan dat het een gevaarlijkere doelgroep is om bloed te geven. En als je niet honderd procent kunt controleren dat er geen hiv in het bloed zit is het eerder normaal om die te weren. Als de cijfers hetzelfde waren voor de homo populatie als hetero's zouden die ook geweerd worden. En lesbische vrouwen mogen wel bloed geven, dan is het al raar om van discriminatie naar seksuele voorkeur te spreken?

We zullen het zo stellen, wat is beter: iemand uitsluiten of de kans met zoveel procent verhogen dat iemand die bloed krijgt een ziekte te geven.

En denk dat iedereen objectief weet dat niet alle homo's onveilige seks hebben. Daarom is er zoveel campagne om die cijfers te doen dalen uit volksgezondheid objectief en dat ze dan kunnen ingesloten worden. Er is zoveel nood aan.

Dus hopelijk is dit fabeltje voor de bokkers nu uit de wereld geholpen, want snap eigenlijk niet dat al de verenigingen zich ééns om de x aantal jaar moeten uitlaten om mensen van die denkwijze af te helpen.

Dat was mijn standpunt daar, ik snap niet dat we het risico moeten verhogen om niet op tenen te stappen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:46

Ann_moi schreef:
Een hiv besmetting wordt pas na een jaar zichtbaar, wat betekent dat iemand dus hiv onder de leden kan hebben, en dit kan doorgeven via het bloed zonder dat het te meten valt. Aangezien er wetenschappelijk is aangetoond dat homosexuele mannen een grotere kans hebben op hiv, willen ze het risico niet lopen dit onwetend te verspreiden. Stel je voor dat je kindje dringend bloed nodig heeft en vervolgens wordt besmet met HIV omdat het nog niet kenbaar was in eht bloed en ze er een jaar later achterkomen dat het is gekomen door een bloedtransfusie...
En nee dit is zeker niet ter discriminatie van homo's, maar voor de veiligheid onder de mensen.

Een terechte veiligheidsmaatregel imo.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:10

Pauline schreef:
Als ze eerlijk daarover zijn :)
Stel je bent getrouwd en in je vrije tijd bezoek je het struweel bij een parking, dat kun je nooit op het invulformulier met je vrouw ernaast schrijven. :+

Tja, een homo kan ook liegen..... dat geld voor alles en iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:12

Sowieso is je gesprekje met de arts vooraf helemaal 1 op 1, dus ook al kan je het niet invullen door omstandigheden, dan kan je het altijd nog aangeven.